De gereglementeerde spaarrekening
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: De gereglementeerde spaarrekening
Heel duidelijk samengevat, bedankt!EarthNvstr1 schreef: ↑3 maart 2023, 10:39Nog eens herhalen en aangevuld...
Reglementering:
* basisrente:
- verworven per dag (en wijzigt per dag, regels in acht genomen)
- uitbetaling verworven rente 1 x per kalenderjaar met valutadatum 1 januari
* getrouwheidspremie:
- verworven na 12 maanden - 365/366 dagen (en wijzigt niet gedurende die periode)
- na afloop van de periode start een nieuwe periode met de op dat moment geldende getrouwheidspremie
- uitbetaling verworven rente 4 x per kalenderjaar met valutadatum 1 april, 1 juli, 1 oktober, 1 januari
* uitzondering behoud getrouwheidsperiode (bij overschrijving naar andere rekening)
- overdracht naar andere gereglementeerde spaarrekening van dezelfde (mede)titularis bij zelfde bank(merk)
- bedrag van de overdracht minimaal 500 EUR
- maximaal 3 keer per kalenderjaar per vertrekkende rekening
- getrouwheidspremie berekening pro rata temporis
Belasting (inkomstenjaar 2022):
* 15% RV op verworven intresten ipv de normale 30% RV
* vrijstelling van RV op de eerste schijf van 980 EUR per persoon
* de bank houdt 15% RV af "aan de bron" op de intresten boven de vrijstelling
* totaal verworven intrest per persoon boven de vrijstelling waarop de banken geen RV hebben afgehouden aan te geven via personenbelasting (code 1151/2151)
Misschien wel nog 1 iets dat er moeilijk ingaat bij mij: indien ik van spaarrekening X bij dezelfde bank overschrijf naar spaarrekening Y (vervolgens minstens 1 dag wacht voor de zekerheid) en dan het geld terug overschrijf naar spaarrekening X, is dit slechts 1 van de 3 bewegingen die ik (bij dezelfde bank in hetzelfde jaar) nog 2 keer mag herhalen met behoud van getrouwheidspremie, klopt dit?
Ja, dat klopt. Je kunt van elke spaarrekening drie keer naar een andere rekening overschrijven.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat zou er "makkelijk moeten ingaan" door:MajorFoster schreef: ↑10 maart 2023, 11:10 Misschien wel nog 1 iets dat er moeilijk ingaat bij mij: indien ik van spaarrekening X bij dezelfde bank overschrijf naar spaarrekening Y (vervolgens minstens 1 dag wacht voor de zekerheid) en dan het geld terug overschrijf naar spaarrekening X, is dit slechts 1 van de 3 bewegingen die ik (bij dezelfde bank in hetzelfde jaar) nog 2 keer mag herhalen met behoud van getrouwheidspremie, klopt dit?
Echter is het volgens mij wel zo dat verschillende banken mogelijks anders omgaan met het gegeven "overgeschreven".EarthNvstr1 schreef: ↑3 maart 2023, 10:39 - maximaal 3 keer per kalenderjaar per vertrekkende rekening
Ik vermoed dat sommige banken een overschrijving "heen-en-terug" met dezelfde valutadatum behandelen als "geen overschrijving". Vandaar die "dag wachten", wat eigenlijk wil zeggen dat je op de valutadatum moet letten.
Een overschrijving 's avonds en een overschrijving de dag erna tijdens de dag kunnen bv. dezelfde valutadatum hebben.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Kleine update ...
Reglementering:
* basisrente:
- verworven per dag (en wijzigt per dag, regels in acht genomen)
- uitbetaling verworven rente 1 x per kalenderjaar met valutadatum 1 januari
* getrouwheidspremie:
- verworven na 12 maanden - 365/366 dagen (en wijzigt niet gedurende die periode)
- na afloop van de periode start een nieuwe periode met de op dat moment geldende getrouwheidspremie
- uitbetaling verworven rente 4 x per kalenderjaar met valutadatum 1 april, 1 juli, 1 oktober, 1 januari
* uitzondering behoud getrouwheidsperiode (bij overschrijving naar andere rekening)
- overdracht naar andere gereglementeerde spaarrekening van dezelfde (mede)titularis bij zelfde bank(merk)
- bedrag van de overdracht minimaal 500 EUR
- maximaal 3 keer per kalenderjaar per vertrekkende rekening
- getrouwheidspremie berekening pro rata temporis
- bij overschrijving heen-en-weer: let op de valutadatums! (weer een dag later dan heen)
Belasting (inkomstenjaar 2022):
* 15% RV op verworven intresten ipv de normale 30% RV
* vrijstelling van RV op de eerste schijf van 980 EUR per persoon
* de bank houdt 15% RV af "aan de bron" op de intresten boven de vrijstelling
* totaal verworven intrest per persoon boven de vrijstelling waarop de banken geen RV hebben afgehouden aan te geven via personenbelasting (code 1151/2151)
Originele (en uitgebreide) versie: de-gereglementeerde-spaarrekening-t31600.html#p566494