De grote geldbarometer 2022
TIP
Re: De grote geldbarometer 2022
Onrealistisch: steekt 35% van de ganse beleggingsportefeuille in obligaties van Fastned ! (of zo heb ik dat toch begrepen). Kredietrating? Niet belangrijk
Spreiding? Blijkbaar niet nodig
Maar Fastned gaf mooi rendement dus we pikken die der maar uit

Spreiding? Blijkbaar niet nodig
Maar Fastned gaf mooi rendement dus we pikken die der maar uit

Ik kan niet geloven dat hij maar zo weinig verloren heeft bij de aandelen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De verdeling is gebaseerd op de verwachtingen van 5 spelers in de Belgische markt.Begin 2022 stelde D’Hoore zijn portefeuille als volgt samen: 5.883 euro in aandelen, 3.150 euro in obligaties, 550 euro op het spaarboekje, 233 euro in goud en 184 euro in vastgoed.
Hij bepaalt de verdeling dus niet zelf op basis van zijn eigen ideëen.
Om dan 1 obligatie van FastNed te nemen, vind ik ook wel "straf" en geen goed voorbeeld naar een breed publiek.
Nu goed, die paar aandelen is ook niet direct een goed voorbeeld qua spreiding van aandelen lijkt mij.
Wellicht gaat het vooral om de asset verdeling, de concrete assets zijn leuk om het aanschouwelijk te maken.
Als je zijn selectie herbekijkt;
1) Bekaert -11.81%
2) UCB -25.77%
3) KBC -21.42%
4) CFE: niet duidelijk
5) Deceuninck -31.18%
Hoe boek je daar gemiddeld -11% op?
1) Bekaert -11.81%
2) UCB -25.77%
3) KBC -21.42%
4) CFE: niet duidelijk
5) Deceuninck -31.18%
Hoe boek je daar gemiddeld -11% op?
Laatst gewijzigd door BDE86 op 31 december 2022, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik vermoed dat herbelegde dividenden meegerekend worden.
Edit: nuja, dan lijkt me -11% nog straf

Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 31 december 2022, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
En zakt de obligatie waarde niet bij sterk stijgende rentes? Denk dat hij voor zijn obligatie enkel zijn coupon heeft meer gerekend.
Het is nog straffer dat hij een obligatie selecteerde die op dat moment niet te krijgen wasEarthNvstr1 schreef: ↑31 december 2022, 12:19 Om dan 1 obligatie van FastNed te nemen, vind ik ook wel "straf" en geen goed voorbeeld naar een breed publiek.
Nu goed, die paar aandelen is ook niet direct een goed voorbeeld qua spreiding van aandelen lijkt mij.

CFE staat - 20 %
Gemiddelde = -22 %
Gemiddeld dividend =4.63 % bruto , 3,24% netto
Verlies op deze aandelen = - 18,76 % YTD = 1219 € op 6500 €
Spaarboek kleine winst en obligatie redelijk stabiel gebleven maar wel coupon .
Zo kom je toch eenvoudig aan die - 11 %
Klopt volledig .
Hij heeft er eentje uit zijn hoed getoverd, vond dat zelf ook al verdacht. Er zijn er nog betere maar hij kan natuurlijk niet de beste nemen 'dan zou het teveel beginnen opvallen'annetje schreef: ↑31 december 2022, 16:49Het is nog straffer dat hij een obligatie selecteerde die op dat moment niet te krijgen wasEarthNvstr1 schreef: ↑31 december 2022, 12:19 Om dan 1 obligatie van FastNed te nemen, vind ik ook wel "straf" en geen goed voorbeeld naar een breed publiek.
Nu goed, die paar aandelen is ook niet direct een goed voorbeeld qua spreiding van aandelen lijkt mij..

Met die goudprijs kon hij eigenlijk ook nog wel een loopje nemen?
Fysiek, ETF, een mijn, de lokale goudopkoper?
De -11% waarover Dhoore sprak ging over de 5aandelen. De Bel-20 had -14%, wij slechts -11% *klopt op de borst*lop schreef: ↑31 december 2022, 18:34CFE staat - 20 %
Gemiddelde = -22 %
Gemiddeld dividend =4.63 % bruto , 3,24% netto
Verlies op deze aandelen = - 18,76 % YTD = 1219 € op 6500 €
Spaarboek kleine winst en obligatie redelijk stabiel gebleven maar wel coupon .
Zo kom je toch eenvoudig aan die - 11 %
Klopt volledig .
Maar hij heeft geen overzicht getoond van de 5 aandelen met hoeveel elk aandeel exact gedaald is.
Hij zal nu zogezegd quasi volledig in Bekaert gezeten hebben.
Qua obligaties: "normaal neem ik een staatsbon, maar die was er begin dit jaar niet, dus ik heb een obligatie van Fastned gekocht."
Is zoals zeggen: ik beleg in ETF's, oh dit jaar is de Turkse index-ETF 101% gestegen.
Heeft Paul gezegd in welke obligatie hij nu gestapt is of gaat hij dit op 30 december 2023 uitzoeken?
Het is ongelooflijk hoe die man zich in bochten wringt en het ergste is dat de doorsnee Belg dat niet ziet en morgen bij z'n bank staat om dezelfde aandelen te kopen en over een jaar moet vaststellen dat die winst toch zo hoog niet is als Paul voorstelt.
Paul houdt ook nooit rekening met de in- en uitstapkosten.
Z'n verdeling van aandelen, kom je ook niet te weten. Is het elk 20% of beslist hij op het einde van het jaar dat 1%, 1%, 1%, 1% en eens 96% was?
Als je achteraf je keuzes maakt moet je verdomme een eikel zijn om verlies te maken!
Het is ongelooflijk hoe die man zich in bochten wringt en het ergste is dat de doorsnee Belg dat niet ziet en morgen bij z'n bank staat om dezelfde aandelen te kopen en over een jaar moet vaststellen dat die winst toch zo hoog niet is als Paul voorstelt.
Paul houdt ook nooit rekening met de in- en uitstapkosten.
Z'n verdeling van aandelen, kom je ook niet te weten. Is het elk 20% of beslist hij op het einde van het jaar dat 1%, 1%, 1%, 1% en eens 96% was?
Als je achteraf je keuzes maakt moet je verdomme een eikel zijn om verlies te maken!
Wie weet wordt hij volgend jaar Eerste Minister ? die kunnnen zich ook goed in bochten wringen
Wie zijn geld op een spaarboekje liet staan is zeker de klos door de inflatie; maar wie zijn geld vorig jaar in aandelen heeft gestoken kan er momenteel nog minder mee.
Ben ook benieuwd naar hoe D'hoore zich er gaat uit lullen zijn typische grijns.
Ben ook benieuwd naar hoe D'hoore zich er gaat uit lullen zijn typische grijns.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven