De nieuwe "goede huisvader"-aandelen.
TIP
Re: De nieuwe "goede huisvader"-aandelen.
Drie goede huisvader aandelen.
1. Umicore
2. Nyrstar
3. GBL
Die koers wil ik binnen enkele jaren nog wel eens bekijken.
1. Umicore
2. Nyrstar
3. GBL
Dat kan niemand voorspellen maar wat maakt dat uitPolis23 schreef: En wat binnen enkele maanden???
Ik vind dat totaal geen goede huisvader aandelen hoor! Umicore, Nyrstar zijn cyclische aandelen. Als de economie goed gaat, stijgen ze hard maar als het slecht gaat, crashen ze. Dat zijn dus eerder aandelen voor een agressieve belegger. GBL is dan weer een defensief aandeel, toch is een holding nooit goede huisvader.ann01 schreef: Drie goede huisvader aandelen.
1. Umicore
2. Nyrstar
3. GBL
Neen, goede huisvader aandelen bestaan niet meer. Je hebt wel defensieve aandelen zoals:
GBL, Nationale portefeuille, Total, SUEZ, GIMV, inbev, Akhermans & ...
Als je als een goede huisvader wilt beleggen, kan ik je enkel fondsen aanbevelen. Fondsen laten toe dat je maximaal spreidt. Een dergelijke spreiding haal je niet wanneer je zelf belegt. Fondsen die mijn voorkeur genieten: Petercam Sustainable Europe, Petercam equities Belgium, Dexia Green Planet, Dexia Sustainable Europe, Fidelity India equities, Fidelity Italian Equities. Zoals je ziet enkele groene fondsen want deze bedrijven gaan een mooie toekomst tegemoet gezien de enorme overheidsinvesteringen in deze bedrijven. India: omdat Indië de marathon zal winnen (China de spurt). Italian, omdat Italiaanse bedrijven redelijk ongeschonden uit de crisis lijken te komen. De Italiaanse economie doet het niet enorm slecht, is redelijk conservatief.
Inderdaad Umicore, Nyrstar zijn cyclisch en zijn dan ook gecrashed.
En daarom zullen ze ook weer enorm gaan stijgen de volgende jaren omdat het twee goede bedrijven zijn en de economie vroeg of laat toch weer aantrekt.
Heb jij trouwens de grafieken van de Petercam fondsen van het laatste jaar al eens bekeken ??
Neem nu Petercam equities Belgium
1 jaar -45.28 %
2 jaar -30.42 %
5 jaar 1.38 %
10 jaar 0.90 %
Maar fondsen zoals deze zijn wel interessant om als de tijd er is stilaan aan te kopen voor de langere termijn.
Ook bv Petercam Equities Energy & Resources, en Petercam Equities Agrivalue.
En daarom zullen ze ook weer enorm gaan stijgen de volgende jaren omdat het twee goede bedrijven zijn en de economie vroeg of laat toch weer aantrekt.
Heb jij trouwens de grafieken van de Petercam fondsen van het laatste jaar al eens bekeken ??
1 jaar -45.28 %
2 jaar -30.42 %
5 jaar 1.38 %
10 jaar 0.90 %
Maar fondsen zoals deze zijn wel interessant om als de tijd er is stilaan aan te kopen voor de langere termijn.
Laatst gewijzigd door ann01 op 2 mei 2009, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ieder aandelenfonds ik gecrashed. Zo is ook ieder aandeel naar beneden getuimeld. Dat weet iedereen. Wanneer aandelen op de beurs naar beneden gaan, gaan ook de aandelenfondsen naar benedenann01 schreef: Inderdaad Umicore, Nyrstar zijn cyclisch en zijn dan ook gecrashed.
1 jaar -45.28 %
2 jaar -30.42 %
5 jaar 1.38 %
10 jaar 0.90 %
De verliezen van Fortis, Dexia, Umicore, Nyrstar, allemaal -50-60 en -80% veel meer dan fondsen. Jouw percentages laten zeer duidelijk zien dat fondsen de verliezen weten te beperken. Als je beweert dat rechtstreekse aandelen veiliger zijn dan fondsen, dan moet je zeer hard opletten op de beurs. Je vertelt er niet bij dat in 1 maand de petercam fondsen terug met 20% gestegen zijn. Als je wat meer wilt spreiden, niet veel tijd hebt om je portefeuille na te kijken, te snoeien etc... dan raad ik echt wel fondsen aan. Want het is een ZEER slechte methode om enkel te investeren in 2 aandelen. Dat is niet bepaald defensief maar eerder enorm agressief. Wat de toekomst in deze tijden gaat geven tja. De economie zal wel terug aantrekken maar om nu ineens bankaandelen en automobiel aandelen te kopen? Sorry dat is niet goede huisvader maar speculatief want deze aandelen keren GEEN dividend uit, je gokt enkel op de meerwaarde op het aandeel. Voor hetzelfde geldt gaat Ford failliet, wordt KBC en Dexia genationaliseerd. Niemand weet het. Deze draad gaat over goede huisvader. Umicore en Nyrstar (twee bedrijven die zeer zwaar hebben moeten herstructureren) zijn niet goede huisvader. Je moet het aandeel continu in het oog houden, je moet economische cycli weten te interpreteren etc etc etc. Dat is een aandeel waar je continu moet mee bezig zijn. Ook als je gewoon aandelen koopt omdat ze goedkoop staan en binnen enkele jaren wel zullen moeten stijgen. Mja, niet echt een goede manier van beleggen. Bedrijven kunnen nl. failliet gaan. Niet alles what goes down, goes up op de beurs hoor!
Laatst gewijzigd door Pieterjan op 2 mei 2009, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Fondsen zijn inderdaad veiliger dan aandelen, ik bedoel maar dat er nu toch ook veel goede sterke bedrijven aan spotprijzen te koop zijn.
Fondsen presteren nooit beter dan de aandelen zelf (gewoonlijk slechter).
Wie echt geen inspiratie heeft om zelf aandelen te selecteren, kan nog altijd de "referentieaandelen" van het fonds kopen, dwz. het lijstje aandelen waarin het fonds o.m. beweert te beleggen. U zal zien dat die referentieaandelen het altijd beter doen dan de "fondsen", zeker als u het uitgekeerd dividend meerekent!
Wie echt geen inspiratie heeft om zelf aandelen te selecteren, kan nog altijd de "referentieaandelen" van het fonds kopen, dwz. het lijstje aandelen waarin het fonds o.m. beweert te beleggen. U zal zien dat die referentieaandelen het altijd beter doen dan de "fondsen", zeker als u het uitgekeerd dividend meerekent!
Laatst gewijzigd door Polis23 op 2 mei 2009, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Polis23 wat vind jij dan van Umicore en Nyrstar ?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
even een vraagje;ik denk eraan om een paar aandelen te kopen van fortis omdat ik verwacht dat het nu enkel maar in waarde kan stijgen.Is er iemand die wat raad kan geven of een beter alternatief kan aanbrengen.Kbc of Dexia?Het zou wel gaan om een klein aantal omdat het voor mij nieuw is .dank bij voorbaat.mvg
Het advies is nog steeds afblijven van bankaandelen.
Betreft fondsen, kijk eens naar het Fortis Obam fonds.
Betreft fondsen, kijk eens naar het Fortis Obam fonds.
Laatst gewijzigd door ann01 op 2 mei 2009, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Naar mijn mening Belgacom, AB Inbev en GDF Suez.
Al moet je op GDF Suez aan zowel de Belgische als Franse overheid roerende voorheffing afstaan op je dividend. Zodus zijn Belgacom en AB Inbev interessanter als "goede huisvader" aandeel met mooi dividend.
Al moet je op GDF Suez aan zowel de Belgische als Franse overheid roerende voorheffing afstaan op je dividend. Zodus zijn Belgacom en AB Inbev interessanter als "goede huisvader" aandeel met mooi dividend.
GIMV niet vergeten , ik blijf reclame maken voor het aandeel, want het is een erg stabiel aandeel. Het is bijvoorbeeld een stuk beter dan Inbev, dat nu een erg mager dividend uitkeert.
Uiteraard zijn fondsen minder winstgevend (hoewel dat niet altijd zo is), omdat ze juist ook minder risicovol zijn dan vele aandelen. Voor minder risico betaal je een premie. Maar dat is in normale marktomstandigheden. Als je nu kijkt naar de marktwaarde van vele fondsen, zie je dat ze met meer dan 60% gezakt zijn, ten opzichte van hun mediaankoersen. Daarom geloof ik dat fondsen vandaag de dag zeker de moeite waard zijn omdat ze zo goedkoop staan. Ik verwacht dat vele fondsen over 2 jaar een groei van 20-30% gaan kennen. Spreiden is de boodschap, waarbij je zowel belegt in rechtstreekse aandelen als in fondsen. Zeker ook niet te snel beleggen, of denken dat de kans verkeken is. De markt is nog steeds erg volatiel.
Uiteraard kon je, indien je al je spaargeld in Dexia had gestoken of in Fortis, 200% winst maken maar ik zeg altijd maar, dat is niet realistisch. Als je alles op voorhand kon weten, was iedereen rijk, zeg ik altijd maar. Je legt nl. niet al je geld vast in 1 aandeel. Een goede portefeuille kent een winst van 15%-20% jaarlijks. Iemand die zoekt naar 200% winst op 2 maand, is weinig realistisch.
Uiteraard zijn fondsen minder winstgevend (hoewel dat niet altijd zo is), omdat ze juist ook minder risicovol zijn dan vele aandelen. Voor minder risico betaal je een premie. Maar dat is in normale marktomstandigheden. Als je nu kijkt naar de marktwaarde van vele fondsen, zie je dat ze met meer dan 60% gezakt zijn, ten opzichte van hun mediaankoersen. Daarom geloof ik dat fondsen vandaag de dag zeker de moeite waard zijn omdat ze zo goedkoop staan. Ik verwacht dat vele fondsen over 2 jaar een groei van 20-30% gaan kennen. Spreiden is de boodschap, waarbij je zowel belegt in rechtstreekse aandelen als in fondsen. Zeker ook niet te snel beleggen, of denken dat de kans verkeken is. De markt is nog steeds erg volatiel.
Uiteraard kon je, indien je al je spaargeld in Dexia had gestoken of in Fortis, 200% winst maken maar ik zeg altijd maar, dat is niet realistisch. Als je alles op voorhand kon weten, was iedereen rijk, zeg ik altijd maar. Je legt nl. niet al je geld vast in 1 aandeel. Een goede portefeuille kent een winst van 15%-20% jaarlijks. Iemand die zoekt naar 200% winst op 2 maand, is weinig realistisch.
Tot nu toe nog niemand tegengekomen die 15 - 20% winst haalt.
ann01 schreef: Tot nu toe nog niemand tegengekomen die 15 - 20% winst haalt.
Met een winst van 8-9 % op lange termijn zit je al goed boven het gemiddelde, maar die 8-9% zijn wel realistisch