De Tijd: Virtuele Beleggingen
TIP
De Tijd: Virtuele Beleggingen
Hallo allemaal,
Ik heb nul verstand in beleggingen en had gezien dat je op de site van De Tijd een virtuele portefeuille(s) kan aanmaken ! Wou dit eens uitproberen maar vroeg me af als je hier mee begint waar je dan moet op letten ?
Is er iemand of meerdere personen die hieromtrent wat raad kan geven ?
Alvast bedankt voor de moeite
Ik heb nul verstand in beleggingen en had gezien dat je op de site van De Tijd een virtuele portefeuille(s) kan aanmaken ! Wou dit eens uitproberen maar vroeg me af als je hier mee begint waar je dan moet op letten ?
Alvast bedankt voor de moeite

Re: De Tijd: Virtuele Beleggingen
Ik ben ook zo begonnen. Ik heb eerst een aantal probeersels in een virtuele portefeuille gestoken en gezien hoe ze het deden. Deze deden het zo enorm goed, dat ik het in de realiteit hebt omgezet. Inbev heb ik er toen uitgelaten wegens te sterk gestegen. Ik was te laat om het aan te kopen tegen 14 euro, soms verlies je de opportuniteit op de beurs door te wachten.JoBe schreef: Hallo allemaal,
Alvast bedankt voor de moeite![]()
Beleggen doe je niet over 1 nacht, ik koop iedere week trends, lees de Tijd erg veel en lees vooral Netto (is ook online gratis te consulteren). Voorts hou ik de adviezen in de gaten bij beursduivel.be (ik ben daar lid van, ze zijn (deel) het beruchte kamp modrikamen

Je moet eerst voor jezelf uitmaken: ben ik een agressieve of defensieve belegger. Quasi alle aandelen staan laag, buiten enkele zoals Inbev, die op een normaal peil staan. Er is dus altijd wel een mooie kans. Als je defensief wilt gaan, neem je Ackermans Vanharen, GIMV, Belgacom, Telenet, Delhaize en Colruyt. Ga je agressief (met risico op sterke verliezen) ga je zeker voor KBC, Dexia, Fortis, Nyrstar. Omdat de defensieve aandelen op een berg cash zitten (buiten telenet dan maar telenet is een groeibedrijf) en de agressieve aandelen veel schulden hebben. Van bepaalde brolaandelen zoals de NBB, blijf je uiteraard vanaf. Wil je aandelen die een mogelijke enorme return geven, dan zijn CMB, Euronav, Exmar (reders) aangewezen. Dat zijn immers de bedrijven die het eerst zullen profiteren van het economisch herstel. Ze staan bovendien spotgoedkoop op de beurs en deze Belgische scheepvaartgroepen zijn erg gezond. De verwachtte opbrengst bij Euronav bijvoorbeeld is 74%!
Nu de beurs geeft geen zeker rendement, ik ben gebeten door de beurs, ik vind het een razend interessant instrument om meer rendement te halen. Toch moet je voorzichtig zijn, en zeer goed spreiden. Iedereen hier is een kleine belegger, spreiden is dus sowieso erg moeilijk gezien de geringe bedragen. Daarom heb je ook fondsen die dat voor jou doen. Mijn strategie is om een deel te beleggen in fondsen (die spotgoedkoop staan) en een deel te beleggen in rechtstreekse aandelen die zeer goedkoop staan. Dit heeft mij nog geen windeieren gelegd

Laatst gewijzigd door Pieterjan op 3 mei 2009, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hartelijk bedankt voor je reactie Pieterjan 

Veel bedrijven zijn en komen uit met de cijfers van het 1ste kwartaal. Ik zou zeker deze eens doornemen of op bepaalde websites kijken die dat voor jou gedaan hebben, indien je daar geen tijd voor hebt. Voorts staan er in de GVA ook goede tips (raar maar waar, de tips van de frut zijn zeer bruikbaar). Uiteraard blijf je van Fortis af, dat is een aandeel voor de super speculant. Je gaat enkel voor een mogelijke meerwaarde. Een aandeel is er eigenlijk om te kunnen deelnemen in de winst van het bedrijf, dat is investeren. Ga je voor meerwaarde op het aandeel dan ben je aan het speculeren. Als beginner zou ik zeker gaan voor dividend aandelen, kwestie van de angsten een beetje te controleren. Belgacom geeft altijd een mooi aandeel, voorts is de Belgische staat hoofdaandeelhouder. Dat geeft al wat geruststelling over het dividend, hoewel je moet opletten met vadertje staat. Die kan wel wat gulzig zijn.
Heb vroeger ook een eigen virtuele selectie gemaakt en wat een virtuele winsten heb ik daar niet op gemaakt, zou nu al met pensioen kunnen.
Maar dan kijk ik naar de werkelijke verliezen op aandelen als een fortis en nog een paar anderen en dan lijkt men pensioen ineens meer veraf.
Op het einde van de rit blijft de beurs een gok, rendementen worden altijd gezien over hele korven, maar als individueel belegger kies je altijd maar een beperkte selectie.
En als je dan toch op de beurs gaat "spelen," beperk zeker je kapitaal tot een gedeelte dat misbaar is.
Maar dan kijk ik naar de werkelijke verliezen op aandelen als een fortis en nog een paar anderen en dan lijkt men pensioen ineens meer veraf.
Op het einde van de rit blijft de beurs een gok, rendementen worden altijd gezien over hele korven, maar als individueel belegger kies je altijd maar een beperkte selectie.
En als je dan toch op de beurs gaat "spelen," beperk zeker je kapitaal tot een gedeelte dat misbaar is.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Met gratis geld, ben je uiteraard minder voorzichtig dan met echt geld. Toch is het wel goed om eens te oefenen met een virtuele portefeuille. Voorts kan je zo'n portefeuille samenstellen met de aandelen die je reeds hebt. Zo kan je rustig de waarde van je portefeuille volgen.cp1234 schreef: Heb vroeger ook een eigen virtuele selectie gemaakt en wat een virtuele winsten heb ik daar niet op gemaakt, zou nu al met pensioen kunnen.
Om de waarde van je portefeuille te volgen moet je toch niet eerts een virtuele aanmaken, tenzij je aandelen nog in een kluis zitten. Ik kan toch direct een overzicht met de huidige waarde van mijn pakket krijgen.Pieterjan schreef:Met gratis geld, ben je uiteraard minder voorzichtig dan met echt geld. Toch is het wel goed om eens te oefenen met een virtuele portefeuille. Voorts kan je zo'n portefeuille samenstellen met de aandelen die je reeds hebt. Zo kan je rustig de waarde van je portefeuille volgen.cp1234 schreef: Heb vroeger ook een eigen virtuele selectie gemaakt en wat een virtuele winsten heb ik daar niet op gemaakt, zou nu al met pensioen kunnen.
Als je jouw effecten bij 1 instelling hebt zitten, is dat inderdaad gemakkelijk op te volgen. Bij Beursduivel is die tool ook beschikbaar, vind ik gemakkelijker dan altijd de inlog procedures te moeten volgen om naar de online bank te gaan.cp1234 schreef:Om de waarde van je portefeuille te volgen moet je toch niet eerts een virtuele aanmaken, tenzij je aandelen nog in een kluis zitten. Ik kan toch direct een overzicht met de huidige waarde van mijn pakket krijgen.Pieterjan schreef:
Met gratis geld, ben je uiteraard minder voorzichtig dan met echt geld. Toch is het wel goed om eens te oefenen met een virtuele portefeuille. Voorts kan je zo'n portefeuille samenstellen met de aandelen die je reeds hebt. Zo kan je rustig de waarde van je portefeuille volgen.
De mijn zitten niet bij één bank, maar persoonlijk vind ik dat als je je producten niet meer kan overzien, je een probleem hebt.
Maar als een virtuele portefeuille dit voor sommige kan oplossen, waarom dan niet hé.
Maar als een virtuele portefeuille dit voor sommige kan oplossen, waarom dan niet hé.
Oud topic:
Ik beheer een (virtuele) portefeuille in de tijd. het is gewoon een weerspiegeling van mijn echte portefeuille, maar gemakkelijker te bekijken omdat ik niet steeds de inlogprocedures moet doen van de bank. Vandaag heb ik een deel verkocht. Ik geef dat in in de tijd en dat aandeel verdwijnt volledig. Ik zou echter graag een overzicht hebben van de effectief gemaakte winsten (en hopelijk geen verliezen). Is dat mogelijk bij de tijd (of andere site? Of moet ik alles maar bijhouden in een excel?
Ik beheer een (virtuele) portefeuille in de tijd. het is gewoon een weerspiegeling van mijn echte portefeuille, maar gemakkelijker te bekijken omdat ik niet steeds de inlogprocedures moet doen van de bank. Vandaag heb ik een deel verkocht. Ik geef dat in in de tijd en dat aandeel verdwijnt volledig. Ik zou echter graag een overzicht hebben van de effectief gemaakte winsten (en hopelijk geen verliezen). Is dat mogelijk bij de tijd (of andere site? Of moet ik alles maar bijhouden in een excel?
- WebsterMC
- Sr. Member
- Contacteer:
Bij de tijd hou ik enkel mijn huidige portefeuille bij om de zaken op te volgen.
Van zodra ik koop of verkoop pas ik dit niet alleen aan bij De Tijd, maar ook in een excel file. Zodat ik daar een overzicht heb van mijn totale winsten (en verliezen) opgelopen op de beurs.
Van zodra ik koop of verkoop pas ik dit niet alleen aan bij De Tijd, maar ook in een excel file. Zodat ik daar een overzicht heb van mijn totale winsten (en verliezen) opgelopen op de beurs.
Ik gebruik die portefeuille van De Tijd om mijn beleggingen bij Binckbank, Fortis en Dexia tesame op te volgen. Geeft een heel mooi overzicht van mijn totale beursportefeuille. Echt een absolute aanrader! Met 1 klik op een positie in je portefeuille heb je meteen heel wat koersinfo, statistieken, cijfers en nieuws over je aandeel/fonds. Echt top!