De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Voor fonden die wereldwijd beleggen is er wel altijd ergens in de wereld een Beurs open.
Sommige beurzen tracken de INAV waarde. Bvb euronext voor IWDA .
Ik veronderstel dat dit de actieve/laatste-gekende koers neemt, dus de closing price als de beurs gesloten is?
Natuurlijk is de prijs van een etf gewoon bepaald door vraag en aanbod, en kan dus afwijken van de INAV. Wat eventueel de bedoeling kan zijn omdat je verwacht dat de beurs in xxx straks lager/hoger zal openen. Voor ETFs van voldoende grootte verwacht ik dat de marktmakers hun rol spelen en de prijs correct houden door arbitrage indien deze -zelfs miniskuul- afwijkt van de INAV.
Sommige beurzen tracken de INAV waarde. Bvb euronext voor IWDA .
Ik veronderstel dat dit de actieve/laatste-gekende koers neemt, dus de closing price als de beurs gesloten is?
Natuurlijk is de prijs van een etf gewoon bepaald door vraag en aanbod, en kan dus afwijken van de INAV. Wat eventueel de bedoeling kan zijn omdat je verwacht dat de beurs in xxx straks lager/hoger zal openen. Voor ETFs van voldoende grootte verwacht ik dat de marktmakers hun rol spelen en de prijs correct houden door arbitrage indien deze -zelfs miniskuul- afwijkt van de INAV.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Interessant. Weliswaar, vanzelfsprekend, allemaal varianten van hetzelfde verhaal om bij dezelfde visie uit te komen.
Zijn er ook degelijke kritieken?
Wat zijn eigenlijk de voornaamste minpunten, valkuilen, zwaktes,... van de Bogleheads-filosofie?
Hier de mening van Warren Buffett:
“Jack Bogle has done probably more for the American investor than any man in the country.
“Jack Bogle many years ago, he wasn’t the only one talking about an index fund, but it wouldn’t have happened without him. ...
“I estimate that Jack, at a minimum, has saved, left in the pockets of investors without hurting them overall in terms of performance, gross performance, he’s put tens, and tens, and tens, of billions into their pockets.
“And those numbers are going to be hundreds and hundreds of billions over time.”
http://www.omaha.com/money/buffett/jack ... fe95b.html
“Jack Bogle has done probably more for the American investor than any man in the country.
“Jack Bogle many years ago, he wasn’t the only one talking about an index fund, but it wouldn’t have happened without him. ...
“I estimate that Jack, at a minimum, has saved, left in the pockets of investors without hurting them overall in terms of performance, gross performance, he’s put tens, and tens, and tens, of billions into their pockets.
“And those numbers are going to be hundreds and hundreds of billions over time.”
http://www.omaha.com/money/buffett/jack ... fe95b.html
Nu ja, er zijn inderdaad al heel wat interessante discussies op dit forum over ETF-beleggen (vs aandelen, holdings, mixfondsen), actief vs passief,...
Bv beginner-op-weg-naar-financiele-vrijhei ... 9-135.html
Bv beginner-op-weg-naar-financiele-vrijhei ... 9-135.html
Deze filosofie hangt ook vast aan de beer of stieren markt.
Het ETF verhaal en boglefilo heeft velen geholpen de laatste 9 jaar!
Het internet staat vol met FIRE verhalen die je doen watertanden.
Ze mogen terrecht fier zijn op hun resultaat, maar wat als de markt jaren niks doet of zakt, dan is deze aanpak niet zaligmakend. Kijk maar naar crusty, alles leek zo goed te gaan, blog gestart etf aangekocht en dan 10% daling en de twijfel, angst was er direct. Gedaan met blog en feel good moment.
Ok, dan wacht ja maar 20, 30 jaar maar niet iedereen heeft nog deze tijd.
Beleggen blijft beleggen, geld in de markt steken onder welke vorm ook blijft een risico.
Een dalende markt moet voor de objectieve belegger juist een gevoel geven om lager in te kunnen kopen.
Ik weet dat dit soms een slecht gevoel geeft wanneer er van de 10K al na enkele maanden 1K 'verdampt', maar op langere termijn zal dit ongetwijfeld gecorrigeerd worden, temeer men met toekomstige stortingen lager zal inkopen.
Ik ben begonnen met individuele aandelen en beperkte inleg in Argenta fondsen.
Voor de toekomst kijk ik toch eerder naar de ETF markt waardoor je sowieso een aandelen spreiding kan voorzien.
Qua asset allocation blijf ik bij met vast bedrag aan cash waarbij ik me veilig voel en de rest wordt in aandelen/ aandeelgebaseerde ETF's gebruikt
Ik weet dat dit soms een slecht gevoel geeft wanneer er van de 10K al na enkele maanden 1K 'verdampt', maar op langere termijn zal dit ongetwijfeld gecorrigeerd worden, temeer men met toekomstige stortingen lager zal inkopen.
Ik ben begonnen met individuele aandelen en beperkte inleg in Argenta fondsen.
Voor de toekomst kijk ik toch eerder naar de ETF markt waardoor je sowieso een aandelen spreiding kan voorzien.
Qua asset allocation blijf ik bij met vast bedrag aan cash waarbij ik me veilig voel en de rest wordt in aandelen/ aandeelgebaseerde ETF's gebruikt
dat lees je heel vaak en ben het er ook mee eens.piripi schreef: ↑11 april 2018, 09:15 Een dalende markt moet voor de objectieve belegger juist een gevoel geven om lager in te kunnen kopen.
maar ... in de laatste 9 jaar is er eigenlijk geen echt moment geweest van serieuze daling geweest.
dus kan je je afvragen of deze tactiek ooit al eens getest geweest is door diegene die nog maar een paar jaar bezig zijn?
het is behoorlijk makkelijk om dit nu te zeggen ... de echte test moet nog komen.
ik hoop echt dat iedereen zijn ETF/fondsen/aandelen gaat bijhouden als de beurs 40% daalt en volop bijkoopt, want anders wordt het bloedbad nog groter.
we zullen zien zei brederode
Kan iemand verklaren vanwaar het verschil in YTD tussen deze indexfondsen?
Ishares Core Euro Government bonds IEGA
Ishares Core Euro Aggregate bonds IEAG
Ishares Global Aggregate bonds EUR hedged AGGH
Ishares Core Euro Government bonds IEGA
Ishares Core Euro Aggregate bonds IEAG
Ishares Global Aggregate bonds EUR hedged AGGH
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Er zijn beleggers die geen noodfonds wensen, er zijn beleggers die in aandelen beleggen voor korte of middelange termijn.
Op de vorige pagina kan je een tabel met het verschil tussen aktieve belleggers en passieve indexbeleggers.
- Er zijn aktieve beleggers die overtuigd zijn dat zij individuele aandelen of porties van de markt kunnen identificeren die in de volgende periode een beter(*) zullen neerzetten dan de markt; dat zij het moment van instappen en uitstappen kunnen bepalen, en dit tov de professionele beleggers die waarschijnlijk aan de ander kant van de transactie staan.
- Er zijn beleggers die overtuigd zijn dat ze fondsbeheerders kunnen identificeren die dit allemaal in de toekomst, en daar jaarlijks 1,5% tot 2,5% van hun kapitaal aan wensen te geven.
- Er zijn beleggers die voor de selectie van de fondsen vertrouwen op adviseurs en/of resultaten uit het verleden.
... en er zijn waarschijnlijk nog andere kritieken. We zullen ze wel horen in deze thread.
(*) "beter": risk-adjusted rendement (voor risico gecorrigeerde performance)
https://www.investopedia.com/terms/r/riskadjustedreturn.asp#ixzz5CQx1GpUe schreef:Risk-adjusted return is of how much return your investment has made relative to the amount of risk the investment has taken over a given period of time
Persoonlijk maak ik het verschil tussen:
+ Sparen: Het opzij zetten van geld voor een later doel.
+ Beleggen: Met een (lange termijn) beleggingsstrategie gebaseerd op de fundamentele waarde van de belegging je kapitaal laten groeien om je beleggingsdoel te bereiken.
+ Investeren: Gebruik ik voor beleggingen waar men dieper bij betrokken bent, waar ik in geloof. Ik investeer niet louter als belegging met het doel voor eht geld te laten groeien. Zo beschouw ik zo mijn coöperatieve aandelen een investering
+ Speculeren: Kopen met het doel het effect op een later tijdstip weer te verkopen met winst als gevolg van een prijsstijging.
+ Traden: Speculeren op korte termijn stijgende of dalende koersveranderingen : Het kopen en verkopen van effecten op de beurs om te profiteren van prijsfluctuaties tijdens de handelsdag
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Per definitie (en door constructie) zal een indexbelegger gemiddeld doen en de markt volgen, naar boven en naar beneden, en dit volgens het risicoprofiel dat de belegger koos. Dit is deel van de kern van de Bogleheads Investment Philosophy.
Bij een daling/stijging van de aandelen met 20% zal de portefeuille van een 50/50 belegger met 10% dalen/stijgen.
Aktieve beleggers proberen beter te doen dan de markt, maar gemiddeld zullen alle belegger samen ( amateurs, professionelen, fondsbeheerders en passieve beleggers) hetzelfde doen dan de markt. Velen van zij die beter trachten te doen dan de markt zullen dus slechter doen, zeker als de beleggers de kosten meetellen.
Momenteel bezitten de indexbeleggers zo'n 20-30% van de aandelen, en zij volgen de markt.
Jij moet dus vooral hopen dat de 70-80% niet-indexbeleggers hun aandelen bijhouden "als de beurs 40% daalt".
Een juiste Asset Allocation, beginnend met een goede verhouding aandelen is een van de kern principes van de Bogleheads Investment Philisophy. Later meer.
-
- Full Member
- Contacteer:
Wat je wel moet bijvermelden, is dat een niet-verwaarloosbaar deel van de etf gebruikers traders zijn (uit een 'peiling' ongeveer 40% - niet exact, aangezien dit enkel een bevraging was voor particuliere beleggers)
Nog drie leuke artikels: (edit: nog een artikel toegevoegd)
De blog was al gestopt voor de crash en had er niets mee te maken. Had gewoon geen zin meer het allemaal neer te pennen. Er was geen angst... sorry maar dat moet ik toch erg hard verbeteren. Er was enorme zorg! Vooral omdat dit de eerste keer was dat ik zoiets meemaakte. Ondertussen staat het aangekochte al 2 tal maanden in het rood en ben ik binnenkort van plan extra aan te kopen.
De bedoeling is alsnog dit 20-30 te laten staan. Hoewel ik naargelang ik ouder wordt er minder in ge stoppen. Ik wil ook wat leven tussen de 30-60 jarige leeftijd.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
De volgende fondsen horen ook thuis in je vergelijking en maken het makkelijker om het verhaal te verstaal
iShares Core € Corp Bond UCITS ETF EUR | IEAC
iShares Global Aggregate Bond UCITS ETF USD (Dist) | AGGG
Nemen we IEAG als startpunt dan zien we dat de kwaliteits overheidsobligaties met gespreide looptijd gestegen zijn sinds het begin van het jaar, voornamelijk door de stijging in Maart. Over het algemeen is er weinig correlatie tussen overheidsobligaties en aandelen. Is dit toch een vlucht van aandelen naar de stabilteit van obligaties: ik laat het aan anderen over om dit te interpreteren. Overheidsobligaties hebben (typisch) een laag kredietrisico.
(bvb https://nl.investing.com/rates-bonds/ge ... bond-yield#)
IEAC die bedrijfsobligaties bevat is niet gestegen in maart en is gedaald YTD; tov IEAG heeft IEAC een kredietrisico gelinkt aan de bedrijven die de obligaties uitgeven, dus in Maart in slechter resultaat dan de overheidsboligaties omdat de aandelen onder druk stonden.
IEGA is een is mix van overheidsobligaties en bedrijfsobligaties; dus tussen de twee vorige.
AGGG heeft obligaties uit de hele wereld.
AGGH is de Euro-hedged version van AGGG.
Het verschillend in verloop tussen beide komt door de evolutie van de EURo tov da andere munten (vooral USD) en de evolutie van het verandering in de verschillende rentevoeten . kosten van hedging komen typisch overeen met het verschil in rentevoeten.
Op het BH forum zijn er regelmatig threads over Euro bonds. zoals EUR bonds. Fund return vs Currency fluctuationsvandaag. De bijdragen van Valuethinker
(een uk BH) zijn zeer goed en altjd de moeite. Hij is voorstander van wereldwijde EUR-hedged bonds, en dit vooral om mogelijke problemen met landen zoals Italie uit de weg te gaan.