De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Het probleem met ethische beleggingen is dat iedereen er iets anders onder verstaat. Wat jij ethisch vindt, vind ik juist zeer onetisch. De kans dat je een tracker of ander fonds gaat vinden dat precies aansluit bij wat jij ethisch vindt is klein.
Voorbeeld: is het ethisch te beleggen in Siemens?
Het idee van Bogle was nu net de ganse markt te kopen, alle goeie en slechte bedrijven tesamen. Dus moet je nu ook geen onderscheid proberen maken of een bedrijf nu ethisch is of niet. Als onethische bedrijven niet meer hip zijn verdwijnen ze vanzelf wel uit de index.
Het idee van Bogle was nu net de ganse markt te kopen, alle goeie en slechte bedrijven tesamen. Dus moet je nu ook geen onderscheid proberen maken of een bedrijf nu ethisch is of niet. Als onethische bedrijven niet meer hip zijn verdwijnen ze vanzelf wel uit de index.
Jeky schreef: ↑21 december 2020, 16:31 Voor deze ETF is het meer dan enkel uitsluiten. Als ik me niet vergis wordt na exclusie van bepaalde bedrijven de MSCI World regionaal en sectoraal opgesplitst, worden de bedriiven gerangschikt volgens ESG criteria en wordt vervolgens getracht de top 25% marktkapitalisatie te selecteren. Vandaar dat je ook slechts 359 posities hebt tov 1590 bij IWDA.
"Neutraal" beleggen (bijvoorbeeld in IWDA) vind ik geen neutraal standpunt. Dat komt neer op zeggen "bedrijven die meewerken met mensenhandel en bepaalde bevolkingsgroepen: als anderen die geen probleem vinden, zijn ze voor mij ook oké". Een keuze voor IWDA is impliciet ook een keuze voor dergelijke bedrijven.sintorama schreef: ↑21 december 2020, 16:38 Het probleem met ethische beleggingen is dat iedereen er iets anders onder verstaat. Wat jij ethisch vindt, vind ik juist zeer onetisch. De kans dat je een tracker of ander fonds gaat vinden dat precies aansluit bij wat jij ethisch vindt is klein.
Anderzijds kan ik mij wel vinden in een breed gespreide, marktgewogen aanpak. Een ETF als SUSW is dan inderdaad te beperkt. Dat wist ik niet, en had ik eerst wat beter moeten bekijken. Welicht is SNAW dan een betere oplossing, aangezien daar slechts 100 van de 1590 bedrijven uitgesloten werden.
Een spiksplinternieuwe studie van Vanguard (de maatschappij die Bogle jaren geleid heeft)
A tale of two decades for U.S. and non-U.S. equity: Past is rarely prologue
https://personal.vanguard.com/pdf/ISGUS ... online.pdf
Conclusion
The past 10 years have been tremendous for U.S.
stocks relative to their international peers, largely
because investors expected the U.S. to grow faster
and it did. Now, however, higher valuations and slower
earnings growth in the U.S. relative to the past decade
make future outperformance unlikely. As a result, we
expect that investors who maintain globally diversified
equity portfolios will be rewarded in the years ahead.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt voor het delen van jullie inzichten jvdc, sintorama en B7H4long, ik zal dat Bogleheads forum eens bekijken. Maar eerst dit topic hier eens allemaal gelezen zien te krijgen.
Denk wel dat het VWCE gaat worden binnenkort. Die Vanguard studie komt als geroepen.
Ik lees momenteel de Key Investor Information over VWCE.
Enkele punten vind ik opvallend:
Link: https://www.justetf.com/servlet/downloa ... NL&lang=nl
Denk wel dat het VWCE gaat worden binnenkort. Die Vanguard studie komt als geroepen.
Ik lees momenteel de Key Investor Information over VWCE.
Enkele punten vind ik opvallend:
Wat moet ik me hieronder voorstellen? Indien er politieke onrusten zijn in land x wordt die er uitgegooid en vervangen door een ander?Doelstellingen en beleggingsbeleid
2 Het Fonds tracht:
2. Volledig belegd te blijven, behalve in uitzonderlijke markt-, politieke of
vergelijkbare omstandigheden.
Is het (mogelijke) gebruik van derivaten standaard praktijk voor ETF‘s?2 Het Fonds kan gebruik maken van derivaten om het risico of de kosten
te verlagen en/of om extra inkomsten of groei te genereren. Het gebruik
van derivaten zou de blootstelling aan onderliggende activa kunnen
verhogen of verlagen, wat zou kunnen leiden tot grotere schommelingen
in de intrinsieke waarde van het Fonds. Een derivaat is een financieel
contract waarvan de waarde is gebaseerd op de waarde van een
financieel actief (zoals een aandeel, obligatie of valuta) of een marktindex.
Link: https://www.justetf.com/servlet/downloa ... NL&lang=nl
Schitterend dat je die documenten leest en evaluaeert. Velen besteden hier geen aandacht aan. Ze besteden meer tijd in het analyseren van de verschillende opties etc van hun smartphone dan de eigenschappen van hun belegginsfondsen waar ze velen malen meer in investeren.
Typisch zullen index-aandelen-fondsen, en zeker de grote, een fysische replicatie van aandelen aanhouden*.
Ze kopen exact de aandelen die bevat zijn in de index.
* sommige kleinere fondsen, of fondsen die in moeilijk verhandelbare aandelen handelen kunnen eventueel "fysische replicatie met optimisatie" of "sampling" doen - hoe goed ze hierin slagen kan je zien aan de tracking error en de tracking difference.
Alle fondsen hebben beschrijvingen in hun prospectussen die hun de mogelijkheid geeft om af te wijken van hun standaard uitvoering. Zo zijn ze wettelijk gedekt in gevallen waar ze bvb door overmacht de aandelen zelf niet kunnen aankopen.
Typisch zullen index-aandelen-fondsen, en zeker de grote, een fysische replicatie van aandelen aanhouden*.
Ze kopen exact de aandelen die bevat zijn in de index.
* sommige kleinere fondsen, of fondsen die in moeilijk verhandelbare aandelen handelen kunnen eventueel "fysische replicatie met optimisatie" of "sampling" doen - hoe goed ze hierin slagen kan je zien aan de tracking error en de tracking difference.
Alle fondsen hebben beschrijvingen in hun prospectussen die hun de mogelijkheid geeft om af te wijken van hun standaard uitvoering. Zo zijn ze wettelijk gedekt in gevallen waar ze bvb door overmacht de aandelen zelf niet kunnen aankopen.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 21 december 2020, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Zijn IWDA en VWCE (VWRL) dan ook kleinere fondsen ?
Heb mijn bericht iets aangepast om het duidleijker te maken.
IWDA en VWCE zijn zeker geen kleine fondsen, integendeel , zij zullen in normale omstandigheden steeds fysische replicatie toepassen. In uitzonderlijke omstandigheden (gesloten beurzen bij bvb 9/11 of een staatsgreep ) zullen zij hier mogelijk van afwijken om het doel van hun fonds het best te benaderen.
Duidelijker vind ik het niet echt. Worden er ook geen twee zaken gemengd ? Het is niet omdat een ETF fysieke replicatie gebruikt dat die replicatie ook volledig is. VWRL is volgens de factsheet wel fysiek maar heeft niet alle posities van de benchmark in bezit (3470 van de 3973 (data van 30/11/2020)). Op de site van IWDA is evenzeer sprake van optimalisatie.
Ze zullen zeker spreken van optimalisatie zodat ze in bepaalde gevallen iets kunnen afwijken van de volledige replicatie zonder in rechtzaken te vervallen.
Misschien dat VWRL/VWCE iets meer afwijkt van de index in een # posities. Ik verwacht dat dit de hele kleine posities zijn.
Misschien dat VWRL/VWCE iets meer afwijkt van de index in een # posities. Ik verwacht dat dit de hele kleine posities zijn.
Is dat iets dat je denkt of staat dat ergens te lezen ?
Het lijkt mij eerder dat in geval van vele (kleine) posities continu optimalisatie wordt gebruikt.
cfr. https://www.boleromatti.be/nl/academy/leren-beleggen -> verschil fysieke/synthetische ETF
Elk contract zal clauses hebben die eigenlijk niet bedoeld zijn om enkel te gebruiken in geval van uiterste nood. Van grote maatschappijen iShares, Vanguard kunnen het hun niet veroorloven van dit te misbruiken.Jeky schreef: ↑21 december 2020, 21:07Is dat iets dat je denkt of staat dat ergens te lezen ?
Het lijkt mij eerder dat in geval van vele (kleine) posities continu optimalisatie wordt gebruikt.
cfr. https://www.boleromatti.be/nl/academy/leren-beleggen -> verschil fysieke/synthetische ETF
Fysische replicatie tov synthetische: dit is niet binair. Binnen 'fysisxh' zijn er een reeks gradaties; zie bvb https://www.bogleheads.org/wiki/Index_f ... _structure
Mijn tweede vraag in twee dagen tijd hier (laat mij daar geen gewoonte van maken ).
Om mijn portefeuille een wat stabielere basis te geven, had ik graag in obligatie-ETF's geïnvesteerd (zo'n 25%). Die hoeven niet zeer defensief te zijn, want daar heb ik mijn spaarrekeningen voor, maar meer dan een 10% daling in een typische crisissituatie zou ik liever niet zien voor een obligatie-ETF. Zelf was ik reeds in IBGM gegaan: Europese overheidsobligaties met een relatief hoog rendement tegen een ogenschijnlijk aanvaardbaar risico. Een ETF als EUNA lijkt mij geen zo'n goed idee: brengt tegenwoordig niet veel meer op dan een spaarrekening, en is ook relatief volatiel.
Online las ik wat over inflatiegerelateerde obligatie-ETF's, waarvan ik wel het nut zie indien de inflatie weer iets zou stijgen na afloop van de coronapandemie. GILE is dan een voorbeeld van een globale, inflatiegerelateerde en gehedgde ETF. Zou dit volgens jullie een betere optie zijn dan IBGM om mijn doelstelling te realiseren?
Om mijn portefeuille een wat stabielere basis te geven, had ik graag in obligatie-ETF's geïnvesteerd (zo'n 25%). Die hoeven niet zeer defensief te zijn, want daar heb ik mijn spaarrekeningen voor, maar meer dan een 10% daling in een typische crisissituatie zou ik liever niet zien voor een obligatie-ETF. Zelf was ik reeds in IBGM gegaan: Europese overheidsobligaties met een relatief hoog rendement tegen een ogenschijnlijk aanvaardbaar risico. Een ETF als EUNA lijkt mij geen zo'n goed idee: brengt tegenwoordig niet veel meer op dan een spaarrekening, en is ook relatief volatiel.
Online las ik wat over inflatiegerelateerde obligatie-ETF's, waarvan ik wel het nut zie indien de inflatie weer iets zou stijgen na afloop van de coronapandemie. GILE is dan een voorbeeld van een globale, inflatiegerelateerde en gehedgde ETF. Zou dit volgens jullie een betere optie zijn dan IBGM om mijn doelstelling te realiseren?
De returns van obligatiefondsen komen van twee kanten: de coupon en de prijsverandering van de obligaties.
Dit laatste wordt gedreven door de verandering van de rente (van de obligaties van dei klasse en die duurtijd).
Als de rente verandert zullen de beleggers de obligaties meer of minder aantrekkelijk vinden,
en de marktprijs zal stijgen of dalen.
De rentegevoeligheid wordt uitgedrukt in duration. Een fonds met een duration van 7 zal bij een verlaging van zijn rente met 0,1% een stijging hebben van 0,7%, omgekeerd bij een stijging van zijn rente.
De winsten van de obligatiefondsen van dit jaar komen niet van de coupon.
Het is niet makkelijk om de evolutie van de obligatierente te voorspellen, en die kan verschillend zijn voor verschillende munten/regios/emitenten/duurtijden
Bij het kiezen van een obligatiefonds zou ik niet kijken naar het (recente) rendement, maar eerder naar de karakteristieken van de obligaties in het fonds.
Euro obligaties of andere munt, gehedged naar Euro of niet.
munt+regioe van de obligaties: rentes in Euro(pa) zijn een stuk lager dan in US(D)
Kwaliteit van de obligaties, AAA, investment grade of junkbonds
Overheids of bedrijfsobligaties
iShares € Govt Bond 7-10yr UCITS ETF | IBGM - europa - overheid - Euro
iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR EUNA/AGGH - wereld - aggregate -verschillende munten hedged naar Euro
Inflatiegelinkte obligates beschermen tegen onverwachte inflatie - vanwege die extra bescherming is he rendement van die obligaties typisch iets lager dan van gelijkaardige "gewone" obligaties.
Dit laatste wordt gedreven door de verandering van de rente (van de obligaties van dei klasse en die duurtijd).
Als de rente verandert zullen de beleggers de obligaties meer of minder aantrekkelijk vinden,
en de marktprijs zal stijgen of dalen.
De rentegevoeligheid wordt uitgedrukt in duration. Een fonds met een duration van 7 zal bij een verlaging van zijn rente met 0,1% een stijging hebben van 0,7%, omgekeerd bij een stijging van zijn rente.
De winsten van de obligatiefondsen van dit jaar komen niet van de coupon.
Het is niet makkelijk om de evolutie van de obligatierente te voorspellen, en die kan verschillend zijn voor verschillende munten/regios/emitenten/duurtijden
Bij het kiezen van een obligatiefonds zou ik niet kijken naar het (recente) rendement, maar eerder naar de karakteristieken van de obligaties in het fonds.
Euro obligaties of andere munt, gehedged naar Euro of niet.
munt+regioe van de obligaties: rentes in Euro(pa) zijn een stuk lager dan in US(D)
Kwaliteit van de obligaties, AAA, investment grade of junkbonds
Overheids of bedrijfsobligaties
iShares € Govt Bond 7-10yr UCITS ETF | IBGM - europa - overheid - Euro
iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR EUNA/AGGH - wereld - aggregate -verschillende munten hedged naar Euro
Inflatiegelinkte obligates beschermen tegen onverwachte inflatie - vanwege die extra bescherming is he rendement van die obligaties typisch iets lager dan van gelijkaardige "gewone" obligaties.
Niet zeker waar je dit ziet.pmu schreef: ↑22 december 2020, 15:32 Zelf was ik reeds in IBGM gegaan: Europese overheidsobligaties met een relatief hoog rendement tegen een ogenschijnlijk aanvaardbaar risico. Een ETF als EUNA lijkt mij geen zo'n goed idee: brengt tegenwoordig niet veel meer op dan een spaarrekening, en is ook relatief volatiel.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 22 december 2020, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je obligaties zoekt die stijgen en niet dalen in een crisissituatie is er voorlopig maar één weg: US Treasuries. Maar neem aub niet die met lange looptijd, ook al lijkt dat verleidelijk als je naar de historische rendementen kijkt. Uw verliezen gaan bijzonder groot zijn bij een (plotse) rentestijging.
Voorlopig is het rendement op de 10 jarige treasury trouwens bijna 1%. Ga je naar DBZB bijvoorbeeld, daar zit volgens mij ook Spaans, Italiaans en Portugees papier in en die rente is 0 of onder 0 als ik mij niet vergis. De keuze is daarom voor mij snel gemaakt...
Inflatiegelinkte obligaties kunnen nuttig zijn, zeker nu men mogelijk een opstoot van inflatie verwacht door "revenge shopping" post corna, maar die lijken mee te crashen in een crisissituatie (waarschijnlijk omdat men dan deflatiegevaar incalculeert) en lijken me daarom minder geschikt. Ik denk dat je voor onverwachte inflatie beter een portie goud bestelt. Ik heb 10% momenteel. Hoger ga ik niet omdat het nu eenmaal niets opbrengt.
Voorlopig is het rendement op de 10 jarige treasury trouwens bijna 1%. Ga je naar DBZB bijvoorbeeld, daar zit volgens mij ook Spaans, Italiaans en Portugees papier in en die rente is 0 of onder 0 als ik mij niet vergis. De keuze is daarom voor mij snel gemaakt...
Inflatiegelinkte obligaties kunnen nuttig zijn, zeker nu men mogelijk een opstoot van inflatie verwacht door "revenge shopping" post corna, maar die lijken mee te crashen in een crisissituatie (waarschijnlijk omdat men dan deflatiegevaar incalculeert) en lijken me daarom minder geschikt. Ik denk dat je voor onverwachte inflatie beter een portie goud bestelt. Ik heb 10% momenteel. Hoger ga ik niet omdat het nu eenmaal niets opbrengt.