De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Ik denk inderdaad ook dat ze meer moeite zullen doen naarmate het aantal klachten.RGiskard schreef: ↑2 juni 2021, 21:09Omdat velen geklaagd hebben, en ze bereid zijn dit case per case te bekijken. Voor VAGF heb ik vorig jaar gemaild, en ik kreeg van hen een screenshot van de FSMA-lijst terug. Als we genoeg mailen zullen ze dit uiteindelijk wel willen aanpassen, maar voor 1 belegger gaan ze die moeite niet doen vrees ik.
Nuja, ze zouden de problematiek toch zelf ook kunnen "constateren" en aankaarten via https://www.beama.be/ denk ik dan.
Edit: als "Belgische banken/brokers" het niet eens correct kunnen doen, wat dan te verwachten van "buitenlandse banken/brokers" ... of m.a.w.: waarom dan kiezen voor een "Belgische bank/broker" ?
Heb ooit gemaild voor SWRD waar ze ook de verkeerde taks hanteerden. Ze hebben dat redelijk snel rechtgezet naar 0,12%RGiskard schreef: ↑2 juni 2021, 21:09Omdat velen geklaagd hebben, en ze bereid zijn dit case per case te bekijken. Voor VAGF heb ik vorig jaar gemaild, en ik kreeg van hen een screenshot van de FSMA-lijst terug. Als we genoeg mailen zullen ze dit uiteindelijk wel willen aanpassen, maar voor 1 belegger gaan ze die moeite niet doen vrees ik.
Denk wel dat ik geflagd sta als 'belangrijke klant'
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Heeft er iemand ervaring met de Vanguard Life Stratégies ( V20A, V40A, V60A, V80A en V100A)?
https://www.vanguard.nl/portal/instl/nl ... /?overview
https://www.ii.co.uk/analysis-commentar ... 1-ii520361
https://www.vanguard.nl/portal/instl/nl ... /?overview
https://www.ii.co.uk/analysis-commentar ... 1-ii520361
Fondsen bestaan minder dan 6 maand. Te kort om echt ervaring te hebben.
In principe kan je verwachten dat Vanguard het doel van het fonds correct zal nastreven.
De fondsen zullen "dagelijks" hun portefeuille herbalanceren om het beloofde risicoprofiel te behouden.
Na een paar jaar/correcties/crashes kunnen we zien hoe goed Vanguard dit kan uitvoeren in Europa, en aan welke kost.
Ik verwacht dat Vanguard spoedig ook Target Date fondsen zullen aanbieden. Deze fondsen passen de % aandelen aan naarmate de eindedatum nadert.
In principe kan je verwachten dat Vanguard het doel van het fonds correct zal nastreven.
De fondsen zullen "dagelijks" hun portefeuille herbalanceren om het beloofde risicoprofiel te behouden.
Na een paar jaar/correcties/crashes kunnen we zien hoe goed Vanguard dit kan uitvoeren in Europa, en aan welke kost.
Ik verwacht dat Vanguard spoedig ook Target Date fondsen zullen aanbieden. Deze fondsen passen de % aandelen aan naarmate de eindedatum nadert.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Houd er rekening mee dat er door het vastrentende gedeelte mogelijks reynderstaks/meerwaardebelasting van toepassing is op het hele fonds, inclusief de aandelen.
Banken en brokers durven dit wel eens doen, indien de rapportering van het fonds niet naar hun normen is.
Banken en brokers durven dit wel eens doen, indien de rapportering van het fonds niet naar hun normen is.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Ik kwam recent SPPW https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P0001GZYD
Het valt mij nu op dat bijna alleen IWDA en VWCE worden besproken.
Dit terwijl SPPW bijna identiek is aan IWDA.
Maar de TER is met 0,12% wel lager dan bij IWDA.
Ik weet dat de fondsgrootte veel kleiner is.
Een jaar geleden wat dit nog maar 140mil. Ondertussen 885mil,dus het groeit wel.
Bepaalde reden waarom deze ETF niet populair is?
Is de verdeler misschien minder betrouwbaar dan als Blackrock?
Ps waar is FlatTwinPower gebleven?
Een jaar geleden wat dit nog maar 140mil. Ondertussen 885mil,dus het groeit wel.
SWRD komt 'regelmatig' aan bod.Denfi schreef: ↑6 juni 2021, 09:45 Ik kwam recent SPPW https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P0001GZYD
Het is een recent fonds. Het lijkt niet beter te doen dan de referentie IWDA.
Ik zie niet direct een reden om naar dit fonds te switchen, en zeker niet naar SPPW de variant op de duurdere Duitse beurs.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Heb je ondertussen al een bericht ontvangen van Saxo?Bandy schreef: ↑1 juni 2021, 14:50Hieronder het voorlopige antwoord, ik update jullie zodra ik verdere info heb.
Beste heer
De persoon die zich hier met bezig houdt is momenteel aan het onderzoeken waarom de dataleverancier van Saxo Bank een hoger tarief toepast dan BinckBank.
In de komende dagen zal hier meer duidelijkheid over geschept worden.
Indien u verdere vragen heeft, aarzel niet om ons te contacteren.
Met vriendelijke groeten,
Ik heb ze vorige week ook een mail gestuurd, en kreeg hetzelfde antwoord. Heb vandaag opnieuw gemaild om te vragen of ze al een beslissing hebben genomen.. Zo moeilijk kan het nu toch ook niet zijn om hierin een beslissing te nemen denk ik dan...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Is dat de DIS variant van SPYI ?Denfi schreef: ↑6 juni 2021, 09:45 Ik kwam recent SPPW https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P0001GZYD
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ah ja, capitaliserend "DM LC/MC", net zoals IWDA en XDWD.
iShares is gewoon heel populair, en sommigen vinden de grootte van het fonds heel belangrijk ... vandaar denk ik.
Voor wat het waard is: voorlopig ga ik voor V3AA als ik ooit start met een "brede ETF"
iShares is gewoon heel populair, en sommigen vinden de grootte van het fonds heel belangrijk ... vandaar denk ik.
Voor wat het waard is: voorlopig ga ik voor V3AA als ik ooit start met een "brede ETF"
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat ook speelt, is dat velen wanneer ze éénmaal in een bepaalde ETF ingestapt zijn, daar bij blijven (wel of niet tegen beter weten in laat ik in het midden)
V3AA is ESG dus meer gescreend op minder etische bedrijven. Maar wat ik nu niet begrijp is dat VWCE minder bedrijven omvat dan V3AA. Door die extra screening zou ik juist minder bedrijven bij V3AA verwachten.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
VWCE bevat enkel large/mid caps
Je moet alle details bekijken...
Zie ook (niet meer up-2-date uiteraard): hulp-bij-keuze-etf-aub-t29675.html?hilit=SNAW#p493000
Edit: en hulp-bij-keuze-etf-aub-t29675-15.html?h ... AW#p508311
Je moet alle details bekijken...
Zie ook (niet meer up-2-date uiteraard): hulp-bij-keuze-etf-aub-t29675.html?hilit=SNAW#p493000
Edit: en hulp-bij-keuze-etf-aub-t29675-15.html?h ... AW#p508311
Vandaar, in 5 minuten kan ik het nog niet in detail bekijken.
Na de laatse 2-3 weken mij te hebben verdiept in ETF kwam ik ook uit op een verdeling.
(Is in de periode verschillende keren gewijzigd)
Na talloze keren de port in morningstar en in de backtest te hebben gestoken kwam ik op dit uit:
-Als basis had ik 72% IWDA en SUSW. De verhouding was ik nog niet helemaal uit maar dacht aan 40%/32%.
Ik had graag een tilt naar duurzaamheid gehad.
-8% in Emim
-20% in XDWT. https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P00017OJ2
Omdat ik iets wil hebben met potentieel meer rendement. Nog gedacht aan CSPX en CNDX maar wou een wereld omvattende etf. Kritiek mag hierop altijd gegeven worden. Misschien dat hiervoor een betere etf bestaat met een lagere TER (moet daarom niet in dezelfde sector zijn).
Bedoeling is om dit dan maandelijks aan te kopen en zal bestaan naast mijn aandelen port.
Alle bedenkingen zijn welkom!
Een makkelijkere oplossing is 80% VWCE en 20% XDWT. Ze volgen andere indexen (FTSE en MSCI) maar kwam toch nog aanvaardbaar uit de simulaties.
Met V3AA moet ik het nog eens bekeken,mijn tilt naar duurzaam zou er dan ook zijn.
Daarnaast wil ik ook 1 of 2 etf's aankopen zoals ESPO. Maar is dan niet voor de lange termijn of om maandelijkse bij te kopen.
Na de laatse 2-3 weken mij te hebben verdiept in ETF kwam ik ook uit op een verdeling.
(Is in de periode verschillende keren gewijzigd)
Na talloze keren de port in morningstar en in de backtest te hebben gestoken kwam ik op dit uit:
-Als basis had ik 72% IWDA en SUSW. De verhouding was ik nog niet helemaal uit maar dacht aan 40%/32%.
Ik had graag een tilt naar duurzaamheid gehad.
-8% in Emim
-20% in XDWT. https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P00017OJ2
Omdat ik iets wil hebben met potentieel meer rendement. Nog gedacht aan CSPX en CNDX maar wou een wereld omvattende etf. Kritiek mag hierop altijd gegeven worden. Misschien dat hiervoor een betere etf bestaat met een lagere TER (moet daarom niet in dezelfde sector zijn).
Bedoeling is om dit dan maandelijks aan te kopen en zal bestaan naast mijn aandelen port.
Alle bedenkingen zijn welkom!
Een makkelijkere oplossing is 80% VWCE en 20% XDWT. Ze volgen andere indexen (FTSE en MSCI) maar kwam toch nog aanvaardbaar uit de simulaties.
Met V3AA moet ik het nog eens bekeken,mijn tilt naar duurzaam zou er dan ook zijn.
Daarnaast wil ik ook 1 of 2 etf's aankopen zoals ESPO. Maar is dan niet voor de lange termijn of om maandelijkse bij te kopen.