De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
+1
Welkom verbanneling, je bent een aanwinst voor dit forum.
Welkom verbanneling, je bent een aanwinst voor dit forum.
-
- Newbie
- Contacteer:
Top thanks voor de feedback!
verbanneling schreef: ↑22 november 2021, 12:52Dat de inflatie nog zal stijgen lijkt mij evident, de duurdere grondstoffen en energie prijzen zijn nog lang niet doorgerekend in de eindproducten. Of grondstoffen en energie snel weer spotgoedkoop gaan worden zoals een dik jaar geleden, valt eveneens te betwijfelen. De "verwachting" heeft geen invloed op de prijsevolutie, obligaties zijn wat dat betreft totaal anders dan aandelen, de koers is gewoon de berekening van huidige marktrente, coupon rendement en looptijd, dat geldt ook voor inflatie gelinkte producten, de huidige inflatie is bepalend en niet wat er verwacht wordt.
Dat inflatie gelinkte bonds geen lange termijn belegging zijn is evident, maar waarom geen gebruik maken van deze inflatie opstoot die er klaar en duidelijk zat aan te komen? Wanneer centraal banken hun QE gaan afbouwen en de rente verhogen, ook een zekerheid die er vroeg of laat zit aan te komen, gaan die klassieke bonds nog meer in waarde verliezen.
Het lijkt mij dat er een reeks fouten in deze zinnen geslopen is. Zoals elke beursverhandelde effecten wordt de prijs van inflatiegelinkte obligaties bepaald door de beurs deelnemers op basis van de verwachtingen. Denk er nog eens over na, en doe eens wat onderzoek.De "verwachting" heeft geen invloed op de prijsevolutie, obligaties zijn wat dat betreft totaal anders dan aandelen, de koers is gewoon de berekening van huidige marktrente, coupon rendement en looptijd, dat geldt ook voor inflatie gelinkte producten, de huidige inflatie is bepalend en niet wat er verwacht wordt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hier alvast een mooie uitleg en voorbeelden van wat het effect is van de marktrente op de koers lopende bonds.B7H4long schreef: ↑22 november 2021, 17:50 Het lijkt mij dat er een reeks fouten in deze zinnen geslopen is. Zoals elke beursverhandelde effecten wordt de prijs van inflatiegelinkte obligaties bepaald door de beurs deelnemers op basis van de verwachtingen. Denk er nog eens over na, en doe eens wat onderzoek.
Het is toch niet logisch dat mensen geen rekening zouden houden met de verwachte inflatie?
De prijs van bonds op de secundaire markt (beurs), wordt ook gewoon bepaald door vraag en aanbod en dus door mensen. Ik denk dat je theoretische berekeningen verward met het echte leven, waar alle factoren in rekening worden genomen, zoals de verwachte inflatie.
De prijs van bonds op de secundaire markt (beurs), wordt ook gewoon bepaald door vraag en aanbod en dus door mensen. Ik denk dat je theoretische berekeningen verward met het echte leven, waar alle factoren in rekening worden genomen, zoals de verwachte inflatie.
Als de verwachting geen invloed heeft op obligaties, dan moet je eens proberen uit te leggen waarom obligatiefondsen en - trackers onderuit gingen tijdens de COVID-dip (15-02-2020 tot 15/03/2020).
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ja maar waarom zou iemand op de secundaire markt content zijn met een lagere yield dan wat er primaire wordt uitgegeven? Voor bedrijfsobligaties speelt nog het specifiek bedrijfsrisico maar voor bonds of staatspapier is dat veel minder het geval en gaat de koers heel sterk gelinkt zijn aan de marktrente van het ogenblik.Naick schreef: ↑22 november 2021, 18:46 Het is toch niet logisch dat mensen geen rekening zouden houden met de verwachte inflatie?
Hoe denk je dat coupon en uitgifteprijs van primaire obligaties wordt bepaald? En hoe denk je dat dit werkt voor inflatiegelinkte bonds?verbanneling schreef: ↑22 november 2021, 18:52Ja maar waarom zou iemand op de secundaire markt content zijn met een lagere yield dan wat er primaire wordt uitgegeven? Voor bedrijfsobligaties speelt nog het specifiek bedrijfsrisico maar voor bonds of staatspapier is dat veel minder het geval en gaat de koers heel sterk gelinkt zijn aan de marktrente van het ogenblik.Naick schreef: ↑22 november 2021, 18:46 Het is toch niet logisch dat mensen geen rekening zouden houden met de verwachte inflatie?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Voor staatspapier of bonds is dat voornamelijk afhankelijk van de marktrente op het moment van uitgifte, idem voor de inflatie gelinkte bonds, voor bedrijfsobligaties is dat voornamelijk afhankelijk van de kredietwaardigheid van het bedrijf.
ETF's bevatten reeds lopende bonds en die reageren dus op veranderingen van de marktrente en of inflatie.
Laatst gewijzigd door verbanneling op 22 november 2021, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
En hoe denk je dat de marktrente ( voor obligaties van bvb 5 jaar of langer jaar) wordt bepaald?verbanneling schreef: ↑22 november 2021, 19:02Voor staatspapier of bonds is dat voornamelijk afhankelijk van de marktrente op het moment van uitgifte, idem voor de inflatie gelinkte bonds, voor bedrijfsobligaties is dat voornamelijk afhankelijk van de kredietwaardigheid van het bedrijf.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Momenteel voornamelijk door het rentebeleid van centraal bankenB7H4long schreef: ↑22 november 2021, 19:03En hoe denk je dat de marktrente ( voor obligaties van bvb 5 jaar of langer jaar) wordt bepaald?verbanneling schreef: ↑22 november 2021, 19:02
Voor staatspapier of bonds is dat voornamelijk afhankelijk van de marktrente op het moment van uitgifte, idem voor de inflatie gelinkte bonds, voor bedrijfsobligaties is dat voornamelijk afhankelijk van de kredietwaardigheid van het bedrijf.
Even herhalen; En hoe denk je dat de marktrente ( voor obligaties van bvb 5 jaar of langer jaar) wordt bepaald?verbanneling schreef: ↑22 november 2021, 19:05Momenteel voornamelijk door het rentebeleid van centraal banken
even ter verduidelijking :
"bonds" zijn obligaties. Dit kunnen zowel staatsobligaties als bedrijfsobligaties zijn.
https://www.investopedia.com/terms/b/bond.asp
Een Staatsbon (zonder d ) is een staatsobligatie
"bonds" zijn obligaties. Dit kunnen zowel staatsobligaties als bedrijfsobligaties zijn.
https://www.investopedia.com/terms/b/bond.asp
Een Staatsbon (zonder d ) is een staatsobligatie
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Of liever even terug naar het begin. Ik zeg dat de koers van lopende bonds (en dus ook ETF's van bonds) voornamelijk afhankelijk is van de huidige rente evolutie en geef om dat te staven een link waar dat met voorbeelden is uitgelegd. Idem voor lopende inflatie gelinkte bonds (en ETF's van die producten) die reageren op veranderende inflatie. Jij beweert dat de koers van dergelijke ETF's afhankelijk is van "verwachting", je gaat mij daar met een spervuur aan irrelevante vragen niet van overtuigen. De link tussen koers, marktrente en duration zou basis kennis moeten zijn voor wie investeert in bond ETF's. Ik laat het hier maar bij...