De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Ja, na deze "slechtst-mogelijke" start datum en op het diepste punt van de tweede crash, hebben de cash-(niet)-beleggers hun glimlach een jaar kunnen volhouden.
Tijdens de volgende 10 jaar gingen ze verder met het verliezen van fortuin aan de inflatie.
De beleggers in de andere strategieën hebben nu dubbel zoveel als de cash-ers.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Of ze waren gestopt met beleggen uit schrik ongeveer rond 2008-2009
Veel goede punten in deze post. Mijn opmerkingen/aanvullingen in blauw.
dw schreef: ↑16 juni 2018, 21:19 Maar wees je er wel van bewust dat deze methode in zekere zin een vals gevoel van veiligheid geeft. Zelfs wie zijn of haar eigen risicobereidheid en noden accuraat kan inschatten (en dat is al eerder zeldzaam, denk ik), heeft nog altijd volgende probleem: het risiconiveau van een portefeuille kwantificeren is nagenoeg onmogelijk.
Risico heeft vele aspecten. Beleggers met een langere 'loopbaan' hebben buiten de correktie van 2018, 2015, 2011 ook ervaring met 2007-09 en misschien zelfs 2001-03. Beleggers met minder ervaring denken misschien dat de bomen tot in de hemel groeien. In de opbouw van een portefeuille geef ik veel belang aan de historische drawdown van de asset klassen omdat deze risico tastbaar maken.