De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Het antwoord vind je o.a. in dit topic.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Diegenen die de moeite willen doen om eens iets te "investeren" (tijd) door eens iets te lezen, zullen je (mogelijks) dankbaar zijn.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 23 november 2022, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat het mede gestoeld is op deze bevinding:
https://www.cbsnews.com/news/avoid-the- ... investing/
Ik was eens aan het kijken. Maar ondanks de hogere expense ratio is de performance niet veel slechter dan IWDA en mss beter als je de combo met IUSN en EMIM bekijkt...Picaro schreef: ↑23 november 2022, 14:03Is IMIE dan een alternatief voor IWDA + EMIM + IUSN? Ziet er best interessant uit, enkel jammer van de expense ratio van 0.40%. Zijn er verder nog grote verschillen tussen de 3 afzonderlijke dan wel de gecombineerde te kopen?EarthNvstr1 schreef: ↑23 november 2022, 10:00 Alternief is IMIE , waarmee je ineens quasi de hele markt hebt, wat ik interessanter vind met relatief kleinere bedragen, omdat je dan niet moet balanceren waarbij de kosten hoog kunnen oplopen voor een relatief klein vermogen (als je met een normale broker werkt).
https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... 00B3YLTY66
Je kan beter naar tracking difference kijken ipv TER, daar scoort IMIE zeer goed.
https://www.trackingdifferences.com/ETF ... 00B3YLTY66
Negatieve punten zijn voor mij:
- kleine fondsgrootte van 439 miljoen.
- De ETF bevat 'slechts' 1821 aandelen terwijl de ACWI IMI index zelf over 9000 aandelen bevat. (zie pagina 2 van de factsheet)
https://api.fundinfo.com/document/729be ... -10-31.pdf
Dat laatste punt vind ik zelf zeer vreemd, hoe kan men garanderen de index goed af te beelden wanneer men maar zo weinig aandelen aanhoudt tov de index?
De meeste ETF's werken met optimized sampling, waarbij men het rendement van de index probeert te benaderen met een beperktere set aan aandelen. De voorstelling van een ETF als een mandje aandelen, klopt bijgevolg maar tot op zekere hoogte.
Ja ik ben bekend met optimized sampling. Enkel in dit voorbeeld vond ik het verschil tussen de index zelf (over 9000 aandelen) met de ETF (1821 aandelen) wel heel frappant.
Ter vergelijking ETF holdings:
*Vanguard FTSE All World (VWCE): 3754 holdings;
*SPDR MSCI ACWI (dus zonder small caps) (SPYY/ACWE): 2342 holdings;
*SPDR MSCI ACWI IMI (IMIE): 1821 holdings
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Momenteel beleg ik (onder meer) in IUSN, dus een World Small Cap ETF. Ik overweeg om deze te vervangen door een Small Cap Value ETF.
Bestaat die in een World variant of wordt het zelf puzzelen met USA, EUROPE, ... versies en zo ja, welke verhouding zouden jullie nemen?
Bestaat die in een World variant of wordt het zelf puzzelen met USA, EUROPE, ... versies en zo ja, welke verhouding zouden jullie nemen?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad!EarthNvstr1 schreef: ↑11 december 2022, 13:35 Ik denk dat je het met ZPRV en ZPRX zal moeten doen, verhandeld op Xetra.
De MSCI World Small Cap Value Weighted index bestaat wel maar er is jammer genoeg geen enkele ETF beschikbaar.Polled schreef: ↑11 december 2022, 13:13 Momenteel beleg ik (onder meer) in IUSN, dus een World Small Cap ETF. Ik overweeg om deze te vervangen door een Small Cap Value ETF.
De enige die in aanmerking komen zijn:
ZPRV - USA small cap value eighted
ZPRX - Europe small cap value weighted
Afgaande op de World SCV index is de ratio USA:Europe ongeveer 2,7:1. Bij een tilt van 20% kom je dan op 14,6% ZPRV en 5,4% ZPRX.
Ikzelf hanteer eerder een ratio die dichter bij 2:1 ligt. Als ik mij niet vergis is het bij B7H4 ongeveer 1,5:1.
Zoals je kan zien is die verdeling eerder persoonlijke smaak.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)