De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Zie profiel van B7H4long.
Ik neem dus aan:Stabiele beleggingen:
wereldwijde obligaties hedged Euro (VAGF bijna 50%)
en ook tak21/termijn (25%) en spaar/cash (25%)
- 60% aandelen
- 20% obligaties
- 10% tak21/termijn
- 10% cash
Jammer genoeg neem hij in zijn graph obligaties en tak21/termijn samen als "stabiel" denk ik.
En zijn graph toont rond de 15% "kort" ipv 10% en rond de 25% "stabiel" ipv 30%.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 22 oktober 2023, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Het lijkt mij niet echt nodig om persoonlijke portfolio's te viseren, want de visie van "obligaties zijn een defensieve belegging" heeft de voorbije jaren onverminderd voortgeleefd, bijvoorbeeld in de producten die banken aan het gros van de klanten verkocht hebben.
U bedoelt met banken Grootbanken en hun plastronnetjes.pmu schreef: ↑22 oktober 2023, 11:55 Het lijkt mij niet echt nodig om persoonlijke portfolio's te viseren, want de visie van "obligaties zijn een defensieve belegging" heeft de voorbije jaren onverminderd voortgeleefd, bijvoorbeeld in de producten die banken aan het gros van de klanten verkocht hebben.
Klopt, en het grappige gaat zijn dat veel van die defensieve fondsenbeleggers pas nu tot het besef komen dat hun obligatiefondsen stevig gezakt zijn en veel te laat zullen uitstappen terwijl het verder neerwaarts risico reeds sterk afgenomen is. Particuliere beleggers daarentegen zijn al weer volop obligaties aan het inkopen, zij verzekeren zich van vrij hoge rendementen conform de huidige rente terwijl het risico van een verdere rente stijging eerder beperkt is. Nu instappen in obligatie fondsen levert nog een paar jaar een zeer lage coupon op, terwijl een deftig koersherstel er pas zal zijn wanneer de rente weer zakt. Waar de markt een half jaar terug nog speculeerde op een spoedig lagere rente, komt nu stilaan het besef dat het wel eens langer hoog zal blijven. Ik zie met andere woorden de vlucht naar obligaties nog niet snel afnemen, ook al omdat de aandelen, inflatie en economie nog verder omlaag moeten eer centraal banken weer aan een lagere rente zullen denken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het gaat erover dat er ogenschijnlijk enig verschil zit tussen wat er verkondigd wordt en wat er effectief zelf gedaan wordt.
Edit: voor alle duidelijkheid: daarom is het niet per se zo, ik heb enkel die indruk en dan nog is het geen drama
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 22 oktober 2023, 16:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Je kijkt naar de markt, en de rentestanden, en je neemt daarop beslissingen ivm met je beleggingen. Ja dat is markettiming.
Niet makkelijk. Als het lukt kan je heel goede resultaten krijgen. Zegt niets over de toekomst of de herhaalbaarheid.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Die gegevens heb ik niet bijgehouden. Maar het moet niet moeilijk zijn om ze te simuleren.vortex schreef: ↑22 oktober 2023, 08:57Die grafiek toont maar vanaf september 2021 tot nu, dat is een periode waarin de aandelen (de grootste allocatie) redelijk vlak gebleven zijn en er natuurlijk minder actief balanceren nodig is. Veel interessanter zou diezelfde grafiek zijn vanaf 1/1/2020, met de corona dip die heel zeker een behoorlijke herbalancering zal veroorzaakt hebben en nog eens in de andere richting tijdens het herstel van de aandelen.
Ter referentie mijn portefeuille haalde +7,6% de laatste 3 jaar, en +4,7% de laatste 5 jaar.
Helemaal niet; 60% van de portefeuille blijft steeds aandelen.
Dit zijn mijn YTD van Dec 2022
In de YTD tread staan mijn resulataten voor 2020.
Code: Selecteer alles
1 Week 1 Mnd 3 Mnd 6 Mnd YTD 1 Jr 3 Jr 5 Jr
1,0 2,0 7,1 20,6 46,2 46,1 32,2 26,14 Het B7H4long-A fonds
0,4 2,8 14,6 17,7 4,0 4,0 7,3 9,0 Mijn groei portefeuille : Wereld aandelen met tilt naar Value en SC
0,4 0,4 1,3 2,1 3,4 3,4 2,7 1,7 Mijn stabiele vastrentende portefeuille
0,3 1,8 9,1 11,3 3,4 3,4 5,2 5,9 Mijn volledige portefeuille: 60 aandelen/30 vastrentend/10 Cash
Helemaal niet - we hebben het hier in een goede maand geleden al over gehad voor 60/40 portefeuille.vortex schreef: ↑22 oktober 2023, 08:57 Direct na de corona rally zijn de obligaties beginnen zakken waardoor er opnieuw voornamelijk geld naar het stabiel deel moest vloeien. Kortom deze strategie is sinds corona bijzonder negatief geweest voor het rendement op nieuw geïnvesteerd geld, tenminste als ze is toegepast zoals ze hier in het verleden is geadviseerd.
De rendementen voor de beleggers die elke maand hetzelfde bedrag met DCA in hun portefeuille inlegden
was resp 2,32% voor de laatste 2 jaar en 4,72% voor de laatste 3 jaar. (bron XIRR)
Zoals ik eerder schreef toch niet zo slecht
Hier zijn mijn resultaten van de laatste 3 jaar. Ik vindt niet dat ze "het laten afweten".vortex schreef: ↑22 oktober 2023, 08:57 Om maar te zeggen dat een strategie die tot voor enkele jaren op basis van voorgaande een goeie strategie was, de laatste drie jaar het laat afweten. Zeker als je in rekening brengt dat de aangekondigde rente stijging een zeer voorspelbaar effect op obligaties heeft, is het zonder meer zinvol om een strategie te evalueren en aan te passen.
B7H4long schreef: ↑30 september 2023, 11:27Code: Selecteer alles
1Week 1Mnd 3Mnd 6Mnd #YTD# 1Jr/Jr 3Jr/Jr 5Jr/Jr -0,2 -1,0 0,4 5,3 8,5 9,7 7,6 4,7 Mijn volledige portefeuille: 60 aandelen/30 vastrentend/10 Cash Waarvan -0,8 -1,8 -2,5 -3,3 -1,2 -0,7 -5,4 -1,7 Mijn stabiele vastrentende portefeuille 0,0 -1,0 1,4 9,6 13,6 15,5 13,8 7,7 Mijn groei portefeuille : Wereld aandelen met tilt naar Value en SC []
Code: Selecteer alles
[] -0,3 -1,6 0,1 x 13,2 11,5 12,0 9,4 IWDA – MSCI world – wereld aandelen – ~75% van het geld dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd is -0,6 -2,1 -1,8 x 0,3 -0,7 -6,6 -2,3 IEAG – Barclays Euro Aggregate bonds -0,8 -2,1 -2,7 x -1,2 -1,1 -6,3 - VAGF – Wereld Aggregate Hedged Bonds
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Op lange termijn is er geen correlatie tussen aandelen en obligaties; soms bewegen ze in dezelfde richting, soms in tegengestelde richting.
Actief herbalanceren is (verbazingwekkend) weinig nodig, zeker als er al stortingen en opnames zijn op de portefeuille.EarthNvstr1 schreef: ↑22 oktober 2023, 10:02Ik zou verwachten dat je eerder eind 2021 al moest herbalanceren.
Dat zou ook overéénkomen met je screenshot. (zie de knikjes)
Echter had je toen teveel "kort" (cash) en te weinig "stabiel" (waarvan 50% obligaties), zowel voor als na je herbalancering.
Je hield zo'n 50% meer "kort" aan dan je zou moeten volgens je asset allocatie.
Tja, en dat voor iemand die al jaren zijn rendementen opvolgt en hier post Erg geloofwaardig dat die zijn aan en verkopen niet zou bijhouden
Nu goed, een simpele simulatie voor 100K in een 60/40 balans tijdens de corona rally: Lijkt mij duidelijk dat er wel degelijk en behoorlijk moest gebalanceerd worden en zelfs als je pakweg €1000 per maand aan DCA doet, moest dat allemaal naar het stabiel deel terwijl het zoals eerder gezegd niks opbracht en vanaf 2022 zelfs stevig onderuit ging.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sorry, maar ik ben het daar niet mee eens. Het zou u sieren moest je gewoon toegeven dat het niet verstandig was om te blijven zitten in obligatiefondsen terwijl je wist of moest weten dat die fondsen aankopen deden waar je gegarandeerd verlies mee ging maken.
Stel dat de TER van IWDA en concurrenten door een belasting van de overheden zou stijgen naar 5%, voor een periode van minstens 3 jaar, en de maatregel is verlengbaar. Is het dan market timing om eruit te stappen en zelf een aandelenpakket samen te stellen?
Ik heb geen voorspelling gedaan over wat de rente ging doen. Ik heb gewoon gekeken naar de situatie zoals die toen was. Ik probeer nu ook niet te voorspellen wat de rente gaat doen. Ik heb daar geen idee van. Maar nu word je terug gecompenseerd voor het risico dat je neemt. En dus koop ik terug obligaties.
Het lijkt hier misschien soms 1 tegen allen. Maar dat heb je voor een groot stuk toch aan jezelf te danken vind ik. Bon, einde discussie voor mij hier.
Maar fiscaliteit heeft toch (itt rente) niets met de markt te maken? Nog los van het feit dat de vergelijking volstrekt onrealistisch en puur speculatief is?
Daar ben ik het mee eens. Rente kon en kan niemand voorspellen, maar de teruglopende coupons op obligaties dat heeft toch iedereen gezien? Door de gedaalde rente waren de waarderingen voor obligaties opgelopen, en de bubble op de obligatiemarkt was groter dan die op de aandelenmarkt. Enfin, achteraf is het altijd makkelijk praten, dat besef ik ook wel.Barryke schreef: ↑22 oktober 2023, 21:06 Ik heb geen voorspelling gedaan over wat de rente ging doen. Ik heb gewoon gekeken naar de situatie zoals die toen was. Ik probeer nu ook niet te voorspellen wat de rente gaat doen. Ik heb daar geen idee van. Maar nu word je terug gecompenseerd voor het risico dat je neemt. En dus koop ik terug obligaties.
Maar ook in de filosofie van bogleheads mag je de verhouding aandelen/obligaties laten varieren of ben ik mis? Bogle himself opperde dat je gerust je aandelenblootstelling mag reduceren, je mag alleen NOOIT volledig uit de markt stappen. Of je die verhouding nu aanpast op basis van marktomstandigheden, je leeftijd (die ook continue varieert), of andere zaken in je persoonlijke leven maakt toch niet uit?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Nee, dat klopt. En dan? Het gaat erom dat je op de moment zelf vaststelt dat je er alleen maar uw broek kan aan scheuren en dat je toch blijft zitten. Zonder voorspellingen te moeten doen. Eigenlijk was het toch vergelijkbaar met een belasting op het aanhouden van obligaties.
Onrealistisch? Ja, waarschijnlijk wel. Maar er gebeuren zo veel dingen die eerst onrealistisch leken. Wie vond een negatieve rente een paar jaar geleden realistisch? Of een negatieve olieprijs. Dat ze ooit een belasting invoeren van, om te beginnen, 1% per jaar op goudtrackers bvb, is dat onrealistisch? Ik zou er niet van verschieten.
Wikipedia:
“Market timing is the strategy of making buying or selling decisions of financial assets (often stocks) by attempting to predict future market price movements”
Dat is dus niet wat ik gedaan heb. Ik heb niets voorspeld.
-
- Verbannen Gebruiker
Inderdaad. Wie geen rekening houdt met fiscaliteit vergooit zeer veel rendement. En als de fiscaliteit verandert, is het evident (maar voor sommigen blijkbaar abnormaal ) dat je je strategie evalueert.
Dat beweer ik ook niet.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."