De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
De rente zal terug zakken, de beste remedie tegen een hoge rente is immers een hoge rente. Wanneer juist en hoeveel ze zal zakken valt niet te voorspellen, dat weten ze zelfs niet bij centraal banken, speelt ook geen rol, eenmaal de trend keert is er nog gelegenheid genoeg om in actie te komen. Bij de eerste rente verhogingen was je ook nog niet te laat om die obligatie ETF's buiten te gooienBarryke schreef: ↑22 oktober 2023, 21:06
Ik heb geen voorspelling gedaan over wat de rente ging doen. Ik heb gewoon gekeken naar de situatie zoals die toen was. Ik probeer nu ook niet te voorspellen wat de rente gaat doen. Ik heb daar geen idee van. Maar nu word je terug gecompenseerd voor het risico dat je neemt. En dus koop ik terug obligaties.
BTW; iemand een idee of ZROZ of EDV beschikbaar zijn voor Belgen / Europeanen?
Hieronder een grafiek van de proporties in mijn portefeuille van de laatste 7 jaar. Iets andere opsplitsing dan mijn vorige grafiek. Ook heb ik de "stabiele" assets nog verder uitgesplitst - zoals in mijnprofiel.Die grafiek toont maar vanaf september 2021 tot nu, dat is een periode waarin de aandelen (de grootste allocatie) redelijk vlak gebleven zijn en er natuurlijk minder actief balanceren nodig is. Veel interessanter zou diezelfde grafiek zijn vanaf 1/1/2020, met de corona dip die heel zeker een behoorlijke herbalancering zal veroorzaakt hebben en nog eens in de andere richting tijdens het herstel van de aandelen.
Ook nog, door DCA toe te passen op een voorop gestelde asset verhouding, zul je tijdens het sterk corona herstel vrijwel uitsluitend in het stabiel gedeelte geïnvesteerd hebben en zo het aandelen rendement gemist hebben. Direct na de corona rally zijn de obligaties beginnen zakken waardoor er opnieuw voornamelijk geld naar het stabiel deel moest vloeien. Kortom deze strategie is sinds corona bijzonder negatief geweest voor het rendement op nieuw geïnvesteerd geld, tenminste als ze is toegepast zoals ze hier in het verleden is geadviseerd. Om maar te zeggen dat een strategie die tot voor enkele jaren op basis van voorgaande een goeie strategie was, de laatste drie jaar het laat afweten. Zeker als je in rekening brengt dat de aangekondigde rente stijging een zeer voorspelbaar effect op obligaties heeft, is het zonder meer zinvol om een strategie te evalueren en aan te passen.
De snapshots zijn typisch genomen na een "interventie" op de portefeuille; bvb een herbalanceren of special aankoop/verkoop. Gewone maandelijkse aankopen/verkopen zie je hier niet op.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Recent was er een interessant artikel in De Tijd over een geplande hervorming van de beurstaks. Hoewel het schijnbaar niet meer zal lukken deze legislatuur (en bijgevolg mogelijks nooit), is het plan blijkbaar al "in een vergevorderd stadium" en lijkt er weinig oppositie te zijn.
Relevant voor dit topic is voornamelijk het volgende:
Relevant voor dit topic is voornamelijk het volgende:
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 09008.htmlIn het plan-Van Peteghem was het de bedoeling die anomalieën aan te pakken. In nauw overleg met de stakeholders werkte hij sinds begin vorig jaar aan een hervorming. Volgens onze informatie zat het plan al in een vergevorderd stadium en zou er tussen fondsen en trackers een gelijkschakeling komen. Een tracker of fonds dat geen dividenden uitkeert, zou een beurstaks van 1,5 procent kennen, alleen bij verkoop. Een tracker of fonds dat wel dividenden uitkeert, zou geen beurstaks kennen, zoals dat bij de niet-genoteerde fondsen al het geval is.
Maw het volstaat om een minimale som uit te keren als dividend om aan deze belasting te kunnen ontsnappen.
Over obligatie-trackers wordt er niets gezegd...
Over obligatie-trackers wordt er niets gezegd...
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
@B7H4Long:
Welke Bond-ETF raadt u aan die aan de Bogle principes beantwoordt? Ik heb op dit moment IWDA, CSPX, 600X in portefeuille maar zijn allemaal equity bonds in ACC vorm.
Ik had graag een bond % toegevoegd aan mijn ETF portefeuille, die interessant zou zijn voor de BE spaarder
thx 4 advies
Welke Bond-ETF raadt u aan die aan de Bogle principes beantwoordt? Ik heb op dit moment IWDA, CSPX, 600X in portefeuille maar zijn allemaal equity bonds in ACC vorm.
Ik had graag een bond % toegevoegd aan mijn ETF portefeuille, die interessant zou zijn voor de BE spaarder
thx 4 advies
Interessant artikel in De Tijd vandaag.
https://www.tijd.be/markten-live/analys ... 22230.htmlEconoom Werner De Bondt: 'Fractie van kleine aandelen biedt superieur rendement'
Twee wijsheden in de beleggingsleer - dat kleine aandelen en langdurige verliezers beter beloven te presteren dan grote aandelen en winnaars - zijn louter te danken aan een minimale fractie onder hen. ‘Die effecten werken alleen in een enorm gediversifieerde portefeuille’, zegt econoom Werner De Bondt.
(...)
Maar de grote verrassing is dat dat integraal te danken is aan een minimale fractie aandelen. Neem je alle outliers weg (maandelijkse rendementen van minstens +50% of -33%), goed voor 2 procent van alle waarnemingen, dan verdwijnt het effect niet alleen, maar keert het om: de grootste aandelen en de winnaars presteren dan beter.
Neem je voor een bepaalde periode de groep met de kleinste 10 procent aandelen of de grootste 10 procent verliezers, dan zal een meerderheid van die aandelen slechter presteren dan het gemiddelde van die groep. Met andere woorden: wie hoopt te profiteren van het effect, moet dus zeker het kleine aantal outliers in portefeuille hebben. Anders presteer je ondermaats.
(...)
Wat is daar nu zo verrassend aan? Dat is toch algemeen geweten?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ben Felix: The Most Important Lessons in Investing
https://www.youtube.com/watch?v=MOjS2zuQMdo
0:29 1. You’re not that smart (relative to the market).
0:42 2. This time is always different.
1:03 3. The market is forward-looking.
1:20 4. Market forecasts are not useful.
1:34 5. Time in the market beats timing the market.
1:47 6. Most funds do not beat the market.
2:12 7. Incentives matter.
2:26 8. Expected economic growth and stock returns are unrelated.
3:12 9. Good portfolio management does not make up for bad financial planning.
3:27 10. Risk and expected returns are positively related.
3:42 11. The risk-expected return trade-off has a term structure.
3:58 12. Fees and taxes matter.
4:12 13. Complexity and costs are positively related.
4:27 14. There is no single optimal investment strategy.
4:44 15. The best investment strategy for you is the one that you can stick with.
5:00 16. There is no such thing as a “passive” investment.
5:14 17. Wealth does not give you access to market-beating investments.
5:30 18. Diversification is (still) the only free lunch in investing.
5:44 19. Investments should be evaluated on process, not outcome.
5:58 20. Investing has been solved.
https://www.youtube.com/watch?v=MOjS2zuQMdo
0:29 1. You’re not that smart (relative to the market).
0:42 2. This time is always different.
1:03 3. The market is forward-looking.
1:20 4. Market forecasts are not useful.
1:34 5. Time in the market beats timing the market.
1:47 6. Most funds do not beat the market.
2:12 7. Incentives matter.
2:26 8. Expected economic growth and stock returns are unrelated.
3:12 9. Good portfolio management does not make up for bad financial planning.
3:27 10. Risk and expected returns are positively related.
3:42 11. The risk-expected return trade-off has a term structure.
3:58 12. Fees and taxes matter.
4:12 13. Complexity and costs are positively related.
4:27 14. There is no single optimal investment strategy.
4:44 15. The best investment strategy for you is the one that you can stick with.
5:00 16. There is no such thing as a “passive” investment.
5:14 17. Wealth does not give you access to market-beating investments.
5:30 18. Diversification is (still) the only free lunch in investing.
5:44 19. Investments should be evaluated on process, not outcome.
5:58 20. Investing has been solved.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.