De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
ignition schreef: ↑12 september 2018, 11:13 Interessant. Paar vraagjes:
Waarom de tilt naar Europa?
- > is niet strategisch, is gewoon een gevolg van mijn beslissingen voor pensioensparenfondsen en cooperatieve aandelen.
Waarom kan je geen ZPRS/IUSN kopen?
- > Met mijn broker is Euronext makkelijker en goedkoper
Waarom geen AGGH ipv IEAG?
- > Het doel van mijn obligaties in mijn portefeuille is stabilteit.
AGGH is nieuw, ik bekijk het nog even, ben niet zeker of ze de stabiliteit geven die ik wens.
In mijn obligatiefondsen heb ik een zekere meerwaarde, wens ze dus vandaag niet te verkopen/omwisselen, want dan betaal ik RV
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
AGGH is wel hedged, dus in principe stabieler. Lage TER van 0.10% maar je betaald nog wel hedging kosten erbovenop natuurlijk.
Het feit dat het accumulating is weet ik niet of dat een (groot) voordeel is voor obligaties. Iets ivm de beurstaks toen ik er naar keek maar kan het niet direct terugvinden:
https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... nuari-2018
Het feit dat het accumulating is weet ik niet of dat een (groot) voordeel is voor obligaties. Iets ivm de beurstaks toen ik er naar keek maar kan het niet direct terugvinden:
https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... nuari-2018
Normaal betaal je toch geen RV op de meerwaarde van distribuerende obligatiefondsen?B7H4long schreef: ↑12 september 2018, 11:29ignition schreef: ↑12 september 2018, 11:13 Interessant. Paar vraagjes:
Waarom de tilt naar Europa?
- > is niet strategisch, is gewoon een gevolg van mijn beslissingen voor pensioensparenfondsen en cooperatieve aandelen.
Waarom kan je geen ZPRS/IUSN kopen?
- > Met mijn broker is Euronext makkelijker en goedkoper
Waarom geen AGGH ipv IEAG?
- > Het doel van mijn obligaties in mijn portefeuille is stabilteit.
AGGH is nieuw, ik bekijk het nog even, ben niet zeker of ze de stabiliteit geven die ik wens.
In mijn obligatiefondsen heb ik een zekere meerwaarde, wens ze dus vandaag niet te verkopen/omwisselen, want dan betaal ik RV
Maar AGGH is ook niet te vinden op euronext Amsterdam. Ik denk wel dat het stabiel(er) gaat zijn aangezien de kredietkwaliteit toch hoger is dan die van IEAG (minder Italië en Spanje)
Meerwaardebelasting op obligatiefondsen: (inderdaad enkel op kapitalisatieaandelen van pas)
Regionale spreiding in IEAG volgens ishares.com
Frankrijk 22,49
Duitsland 17,72
Italië 14,59 (12% staats)
Spanje 10,60 (8% staats)
Nederland 5,22
Supranationaal 5,05
België 4,19
Verenigde Staten 3,39
Oostenrijk 2,77
Verenigd Koninkrijk 2,33
Kredietkwaliteit volgens ratings bureaus
IEAG:
AAA Rated 24,60
AA Rated 31,04
A Rated 19,02
BBB Rated 25,43
en AGGH die betere kwaliteit heeft.
AAA Rated 40,73
AA Rated 15,95
A Rated 29,51
BBB Rated 14,87
Hieronder een grafiek van AGGH tov IEAG sinds de start van AGGH.
Toch een verschil dat groter is dan ik eerst zou denken. Iemand enige verklaring?
https://www.wikifin.be/nl/themas/sparen ... elastingenBelasting op meerwaarde op obligatiefondsen
Op meerwaarden op het obligatiegedeelte van kapitalisatieaandelen van obligatiefondsen of -trackers houdt uw bank een roerende voorheffing van 30% in. De fiscus beschouwt een fonds of een tracker als een obligatiefonds zodra 10% van dat fonds belegd is in obligaties. Voor fondsen of trackers die u aankocht voor 1 januari 2018, ligt deze drempel op 25% en niet op 10%, zoals voor producten die u na 1 januari 2018 kocht. Hou er rekening mee dat de meerwaardebelasting enkel geldt op het obligatiegedeelte van uw fonds, maar dat uw bank vaak 30% op de volledige meerwaarde van het fonds zal inhouden. Informeer u over het beleid van uw bank ter zake.
Regionale spreiding in IEAG volgens ishares.com
Frankrijk 22,49
Duitsland 17,72
Italië 14,59 (12% staats)
Spanje 10,60 (8% staats)
Nederland 5,22
Supranationaal 5,05
België 4,19
Verenigde Staten 3,39
Oostenrijk 2,77
Verenigd Koninkrijk 2,33
Kredietkwaliteit volgens ratings bureaus
IEAG:
AAA Rated 24,60
AA Rated 31,04
A Rated 19,02
BBB Rated 25,43
en AGGH die betere kwaliteit heeft.
AAA Rated 40,73
AA Rated 15,95
A Rated 29,51
BBB Rated 14,87
Hieronder een grafiek van AGGH tov IEAG sinds de start van AGGH.
Toch een verschil dat groter is dan ik eerst zou denken. Iemand enige verklaring?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Omdat in AGGH veel US treasury notes zitten waar de rentestijging het voorbije jaar voor de 'crash' zorgt van die ETF
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Ik zit ook in AGGH, geen spijt van. Enige waar ik toen over twijfelde was om gehedged of unhedged te kiezen, heb toch voor hedging gekozen.
Interessante studie:
https://www.vanguardfrance.fr/documents ... -tlisg.pdf
Is er enige informatie hoeveel hedging (naar currency) eigenlijk kost? Ik lees hier en daar dat het minimaal is, maar niet direct cijfers gezien (ook nog niet in detail gezocht moet ik zeggen).
https://www.vanguardfrance.fr/documents ... -tlisg.pdf
Is er enige informatie hoeveel hedging (naar currency) eigenlijk kost? Ik lees hier en daar dat het minimaal is, maar niet direct cijfers gezien (ook nog niet in detail gezocht moet ik zeggen).
Die tilt is niet echt volgens je plan, je was er niet voor te vinden. Nu lijkt je regioverdeling ondergeschikt aan de effectkeuze, wat me niet zo bogliaans overkomt.
Je kunt die onbedoelde tilt dan toch gaan compenseren, zodat je weer dichter bij je target allocatie uitkomt. Waarom doe je dat niet?
Just asking. Wel straf hoe transparant je bent. Zal helpen om je de kritiek op je onbedoelde advies te counteren.
Hedging gebeurt door effecten die door het fonds word aangehouden.
Vuistregel: De kost is ongeveer evenveel als het verschil in de rentevoeten voor de termijn dat je wil hedging.
Door hedging heb je geen extra rendement maar dekt wel het wisselkoersrisico af tov de unhedged versie.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 13 september 2018, 06:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad. Ik zou kunnen compenseren door extra ETFs te kopen in elk van de volgenderwijs USA, Europa zonder Euro, Azië, Pacific, Japan. Mijn portefeuille zou veel te gecompliceerd worden. In het verleden had ik nog een Japan fonds voor een paar percent. Het was "de moeite" niet waard.woete schreef: ↑13 september 2018, 00:36Die tilt is niet echt volgens je plan, je was er niet voor te vinden. Nu lijkt je regioverdeling ondergeschikt aan de effectkeuze, wat me niet zo bogliaans overkomt.
Je kunt die onbedoelde tilt dan toch gaan compenseren, zodat je weer dichter bij je target allocatie uitkomt. Waarom doe je dat niet?
Just asking. Wel straf hoe transparant je bent. Zal helpen om je de kritiek op je onbedoelde advies te counteren.
Als alternatief kan ik ook de coöperatieve aandelen niet meerekenen; zij hebben eigelijk een ander "doel" dan de rest van mijn portefeuille, het is niet dat zij een grote opbrengst zullen hebben :-).
Of gewoon iets meer Amerikaans smallcaps en minder/geen Europese smallcaps? Want in die 2 regio's zitten de grootste verschillen. Een aparte mini-positie in niet-euro-Europa, Asia Pacific en Japan is inderdaad niet wenselijk.
Je redenering om de coöperatieve aandelen weg te laten, volg ik wel.
Je redenering om de coöperatieve aandelen weg te laten, volg ik wel.
In draadje over bond fondsen/etfs die niet negatief yielden gaf je zelf ook aan dat die niet meer te vinden zijn. Waarom steek je dan nog bijna 40% van je kapitaal in IEAG ipv cash aan te houden?
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgiin
Ik denk niet dat ik dat exact aangaf.
In een goed opgebouwde portefeuille heeft elke asset een rol.
De "samenwerking" van de assets is cruciaal. Samen levert de portefeuille "meer" dan de individuele delen afzonderlijk.
Rendement is maar een aspect van een portefeuille.
Een Boglehead portefeuille bevat obligaties voor de stabiliteit die ze geven aan de portefeuille.
Op verschillende plaatsen in deze thread kan je meer lezen over de rol van de stabiele assets.
Opnieuw kan ik je "all about asset allocation" van Rick Ferri aanraden
Het korte termijn negatieve rendement van IEAG de laatste maanden heeft geen impact op zijn rol in de portefeuille.
Het rendement is geen verrassing. Het fonds reageert zoals verwacht.
Herlees de posts van februari + maart in deze thread en de threads waar ik modelportefeuilles opvolg om de "waarde" van de obligaties in de portefeuille te "waarderen" op het moment van een dalende aandelenmarkt.
Ook niet vergeten IEAG had het laatste 12 maanden nog altijd een positief rendement van 0,22%.
Wat de toekomst zal brengen weet niemand. Ik vertrouw er op dat de obligaties in mijn portefeuille hun rol in mijn beleggingsportefeuille voor de volledige termijn van mijn portefeuille zullen blijven vervullen.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 22 september 2018, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.