De waarde van currency hedging
TIP
Re: De waarde van currency hedging
Stabiliteit + hedge aandelen
Ik kies voor treasuries omwille van hun negatieve correlatie met aandelen, -0.35, omwille van hun statuut van veilige haven en AAA.
Ik zou ook de hedged willen kiezen maar nu ik weet dat die hedge mij een underperformance oplevert van 2.5% per jaar begin ik daar toch aan te twijfelen. Dat is niet niks.
Ja klopt, dat is wat maar je ziet wel dat de prestatie van de hedged share class systematisch veel slechter is dan de unhedged share class. Constante onderprestatie. En dat heeft nietste maken met de koers van EUR/USD.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hier is de vergelijking van XUTD en XUTE voor de EUROpese belegger.
Er zijn aankoopmomenten waar XUTE beter was: bvb begin + sinds maart.
Op andere startmomenten was het beter om XUTD te kopen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Nu begrijp ik er helemaal niets meer van
Doet yahoo de muntconversies? of tonen ze enkel de prijs - en dus EUR en USD op zelfde grafiek.
Wat niet bruikbaar is, en de belegger zal misleiden :-).
Bij Morningstar kan je kiezen of je grafieken in EUR of USD zijn, en de prijzen van de fondsen zullen (dag per dag) omgezet worden in de munt van de grafiek.
De dagprijzen van het USD fonds worden elke dag in EUR omgezet.
In mijn post hoger heb ik:
linksboven: USD fonds in USD rechtsboven EURH fonds in EUR
onderaan: USD fonds in EUR grafiek - De dagprijzen van het USD fonds worden elke dag van USD in EUR omgezet.
Mijn laatste grafiek toont het USD fonds en het EUR hedged fonds op 1 grafiek in EURO grafiek.
De dagprijzen van het USD fonds worden elke dagvan USD in EUR omgezet.
Ook: ik gebruik altijd "groei"grafieken met start 10000. geen "prijs"grafieken die dan ook nog de dividenden "vergeet"
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik denk dat dat inderdaad is wat er gebeurt bij Yahoo!
Wat ik nog altijd niet begrijp is waarom de performance van XUTD noterend in dollar unhedged niet (ongeveer) hetzelfde is als die van XUTE euro hedged noterend in euro.
Zoals ik hierboven schreef is het verschil echt wel groot. 5% annualized afgelopen 3 jaar tov 3%.
Misschien heeft dat dan toch ook iets met het verschillende dividend te maken en dus ook een iets andere samenstelling. De hedge variant is pas later ontstaan en daartegen was de rente gedaald. Daardoor zit er misschien papier in met een lager rendement dan in de unhedged versie die langer bestaat.
Ik ga XUTE voorlopig in elk geval houden. Uw grafiek laat zien dat hij doet wat ik wil dat hij doet. Zorgen voor stabiliteit en hedge als het slecht gaat met de aandelen.
Slecht kan hij ook niet zijn want er zit veel geld in en dagelijks een hoog volume, er zitten dus institutionelen in.
In elk geval heel erg bedankt om mee te denken en zaken te verduidelijken. Het is een moeilijke bevalling.
Als ik op de grafieken zie ik
- XUTE in EUR 2,2%/jaar sinds begin
- XUTD in EUR 4,2%/jaar sinds begin van XUTE
- XUTE in EUR 2,2%/jaar sinds begin
- XUTD in EUR 4,2%/jaar sinds begin van XUTE
Het zijn toch hedgingkosten denk ik + dat klein verschil in dividendrendement dat er is.
Heb eens bij mijn broker gekeken:
SPY in dollar rendement 2 jaar 57%
IUES hedged in euro rendement 2 jaar 50%
XUTD in dollar rendement 2 jaar 12,7%
XUTE hedged in euro rendement 2 jaar 7,36%
IEF in dollar rendement 1 jaar 8,45%
IBB1 hedged in euro rendement 1 jaar 6,81%
Ongeveer hetzelfde verschil dus als je rekening houdt met het dividendverschil.
Conclusie blijft dus eigenlijk dat hedgen wel heel erg duur is. Minstens 2% per jaar kost het u. Waarschijnlijk naar de 3% toe.
Dit zal niet elk jaar hetzelfde zijn natuurlijk. Hangt af van de volatiliteit en de renteverschillen oa..
Heb eens bij mijn broker gekeken:
SPY in dollar rendement 2 jaar 57%
IUES hedged in euro rendement 2 jaar 50%
XUTD in dollar rendement 2 jaar 12,7%
XUTE hedged in euro rendement 2 jaar 7,36%
IEF in dollar rendement 1 jaar 8,45%
IBB1 hedged in euro rendement 1 jaar 6,81%
Ongeveer hetzelfde verschil dus als je rekening houdt met het dividendverschil.
Conclusie blijft dus eigenlijk dat hedgen wel heel erg duur is. Minstens 2% per jaar kost het u. Waarschijnlijk naar de 3% toe.
Dit zal niet elk jaar hetzelfde zijn natuurlijk. Hangt af van de volatiliteit en de renteverschillen oa..
Ik heb het even nagevraagd bij de aanbieder van de tracker, dws (xtrackers) en het klopt dus dat het hedgekosten zijn. 2% dit jaar. Dat is dus ook de kost bij andere trackers (DBZB, AGGH enz) in het hypothetisch geval dat er enkel buitenlandse valuta zou in zitten.
In fact we have a 6,5% performance for the hedged and -0,56% performance for the unhedged share class.
In that mind the hedging creates a positive result about nearly 7%, the decrease of USD YTD sums up to nearly 9%.
The difference should be acceptable, although they have been costs for hedging.
Bedenkt voor de navraag.
Blijf nog altijd voor jou:
Wil je de bescherming tegen volatiliteit aan die kost?
Blijf nog altijd voor jou:
Wil je de bescherming tegen volatiliteit aan die kost?
Dat is nu natuurlijk inderdaad de vraag. Vast staat dat de hedge bescherming biedt tegen volatiliteit. Maar unhedged heb je eigenlijk 1 kans op 2 om het beter te doen. Stel dat uw horizon 10 jaar is dan moet de usd al dalen met pakweg 25% om winst te maken met uw valuta hedge. Als de exchange rate binnen 10 jaar dezelfde is als vandaag dan heb je dus eigenlijk 25% rendement gemist. Met een munt als de Turkse Lyra zou ik niet twijfelen, hedgen maar de USA is nu niet bepaald een apenland.
Als je dus de kosten meerekent is de kans veel groter dan 1 op 2 dat je beter doet met de unhedged versie. Kan je mij nog volgen?
Als je dus de kosten meerekent is de kans veel groter dan 1 op 2 dat je beter doet met de unhedged versie. Kan je mij nog volgen?
Wat is jouw allocatie percentage aandelen/obligaties ?B7H4long schreef: ↑20 december 2020, 18:55Ik ga ervan uit dat het verschil twee oorzaken heeft.
- de zuivere kost van de futures om tegen de volatiliteit te beschermen
- de oplopende kost van de futures als er grote bewegingen zijn in de muntkoersen
Bij alle fondsen zijn reeks kosten die niet me in de beheerskosten (TER) zitten. De kosten van hedging zit daar niet in (dit zijn extra assets die het fonds aankoopt/verkoopt). Ook de interne transactiekosten zitten niet in de beheerskosten (TER) van het fonds. In de TER zitten de vaste kosten, "variabele" kosten zoals hiervoor zitten niet in de TER.
Wat is de rol van de USD-treasuries in je portefeuille?Barryke schreef: ↑20 december 2020, 18:12 Dat is inderdaad de kost van hedging. Dat die zo hoog was, dat wist ik niet. Ik heb trouwens AGGH eens naast AGGG gelegd. Ook daar is het verschil groot. Ik denk dat ik ook voor mijn obligaties geen hedge versie meer ga kiezen. Als je ziet wat je daarvoor aan rendement moet inleveren... Akkoord, bij AGGH is het wel moeilijker vergelijken. Daar zit voor ongeveer 35% aan USD in, de rest zijn ander munten.
Dit was echt iets dat ik totaal niet wist. Ik ga mijn strategie moeten aanpassen. Je ziet dat de hedge "meestal" goed werkt. Af en toe wordt er een serieus gat geslagen, en dat zorgt voor de serieuze minprestatie. Op twee momenten zie je dat goed bij XUTE vs XUTD.
Het eerste doel van de obligaties (AGGH) in mijn portefeuille is het brengen van stabiliteit.
Ik kies foor wereldwijde obligaties omdat de brede spreiding stabiliteit brengt en het risico vermindert.
Ik kies voor hedged vanwege de stabiliteit.
Op de grafieken van de US-treasuries hierboven is het niet duidelijk wat de beste resultaten gaf; het zuivere USD fonds of the EUR hedged fonds. Veel hangt af wanneer je gekocht hebt.
De verdeling in mijn(*) portefeuille is:
60% aandelen
40% stabiele beleggingen: voor het merendeel obligaties en daarnaast termijn/spaar en tak21 rekeningen
Dat komt overeen met het niveau van risico dat ik kan, moet en wil nemen.
(*) de assets waarover ik zelf controle heb: niet inbegrepen zijn staatspensioen, groepsverzekering vastgoed.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 22 december 2020, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Over mijn leeftijd heb ik het nog niet gehad op dit forum.MoreOrLess schreef: ↑22 december 2020, 14:32En wat is je leeftijd? Als je de vraag te persoonlijk vindt graag per 10 jaar dan (bijv tussen de 30 en 40 jaar).
Uit mijn posts kan je begrijpen dat ik toch al een deel van mijn cariere achter de rug heb. maar toch nog niet de pensioengerechtiged leeftijd bereikt heb.