de waarheid omtrent pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: de waarheid omtrent pensioensparen
@tntim
En waarom zou ik mijn bedrag nu opvragen precies? Het hele idee achter pensioensparen is sparen voor uw pensioen. Ze gaan uw geen belasting vermindering geven als ik drie dagen later mijn geld kan afhalen.
Mijn geld staat nog 25 jaar vast.
ik ben eigenaar van de onderliggende effecten, de bank is alleen maar een verkoopkanaal (staan niet in de activa van de bank)
En waarom zou ik mijn bedrag nu opvragen precies? Het hele idee achter pensioensparen is sparen voor uw pensioen. Ze gaan uw geen belasting vermindering geven als ik drie dagen later mijn geld kan afhalen.
ik ben eigenaar van de onderliggende effecten, de bank is alleen maar een verkoopkanaal (staan niet in de activa van de bank)
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
- Newbie
Inderdaad. Pensioensparen is redelijk veilig.
Bij de pensioenspaarverzekering heb je een garantie tot 100.000 € en bij een pensioenfonds is de bank niet de eigenaar van het fonds.
Het is een mooi extraatje voor je pensioen maar het te storten bedrag is te klein om het verschil tussen laatste loon en pensioen goed te maken. Zelf kan ik er theoretisch hoogstens vijf jaar mee overbruggen. En dan stort ik al ieder jaar het fiscaal max. toegelaten bedrag zolang als het systeem bestaat en had ik nog redelijk gegarandeerde minima, enkele jaren winstdeelneming en een groot deel van de periode gevoelig hogere belasting ristorno's. Daar moet je dan wel rekening mee houden.
Uiteraard kan je met een fonds er op hopen dat tegen je pensioen de beurzen door het dak zijn gegaan.
Bij de pensioenspaarverzekering heb je een garantie tot 100.000 € en bij een pensioenfonds is de bank niet de eigenaar van het fonds.
Het is een mooi extraatje voor je pensioen maar het te storten bedrag is te klein om het verschil tussen laatste loon en pensioen goed te maken. Zelf kan ik er theoretisch hoogstens vijf jaar mee overbruggen. En dan stort ik al ieder jaar het fiscaal max. toegelaten bedrag zolang als het systeem bestaat en had ik nog redelijk gegarandeerde minima, enkele jaren winstdeelneming en een groot deel van de periode gevoelig hogere belasting ristorno's. Daar moet je dan wel rekening mee houden.
Uiteraard kan je met een fonds er op hopen dat tegen je pensioen de beurzen door het dak zijn gegaan.
Moeilijk is het niet, gewoon veel werk.Otiumcumdignitate schreef: ↑17 januari 2019, 14:15 De effectieve samengestelde rente berekenen lijkt me voor een leek een moeilijke zaak gezien de gestorte kapitalen niet ieder jaar gelijk zijn,
Open een excel
Noteer alle gestorte bedragen met hun datum.
Noteer de bedragen teruggekregen van de belasting met hun datum - zie belastingbrief
Noteer de huidige stand met zijn datum.
Defineer een XIRR formule (of IR.schema in de Nederlandstalige) om je samengestelde intrest te berekenen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Newbie
De gestorte bedragen en hun data is niet moeilijk. Dat heb ik bijgehouden in het pensioenspaardossier.
Maar de terugstorting van de belastingen verbonden aan die stortingen is een ander paar mouwen.
In de veronderstelling dat ik mijn belastingbrieven en bankafschriften uit het papieren tijdperk tot 30 jaar geleden nog zou terugvinden zou ik deze dan ook nog eens allemaal afzonderlijk moeten gaan herberekenen om de ristorno van het pensioensparen te filteren uit het totaal van de terugbetaling. Daar zaten immers ook afwisselend zaken tussen als hypotheek, ingebrachte beroepskosten, lange termijnsparen. En niet aan een vast aftrekpercentage zoals nu maar afhankelijk van het inkomen.
Het enige wat telt is wat het eindbedrag is en wat ik er maximaal ingestoken heb.
%ten zijn leuke weetjes maar in dit geval is het sop de kool niet waard.
Maar de terugstorting van de belastingen verbonden aan die stortingen is een ander paar mouwen.
In de veronderstelling dat ik mijn belastingbrieven en bankafschriften uit het papieren tijdperk tot 30 jaar geleden nog zou terugvinden zou ik deze dan ook nog eens allemaal afzonderlijk moeten gaan herberekenen om de ristorno van het pensioensparen te filteren uit het totaal van de terugbetaling. Daar zaten immers ook afwisselend zaken tussen als hypotheek, ingebrachte beroepskosten, lange termijnsparen. En niet aan een vast aftrekpercentage zoals nu maar afhankelijk van het inkomen.
Het enige wat telt is wat het eindbedrag is en wat ik er maximaal ingestoken heb.
%ten zijn leuke weetjes maar in dit geval is het sop de kool niet waard.
@Henkie1984
Ook hang je af van een overheid die steeds op zoek is naar nieuwe inkomsten en die in het verleden al de spelregels van pensioensparen wijzigde.
(Ik vergelijk m.a.w. liever met een vogel in de hand dan tien in de lucht.)
Nu ja, het is bij ieder een persoonlijke keuze.
Bij mij is de horizon ook nog 25 jaar. Het is, vermoed ik, een lager rendement dan bijvoorbeeld ETF's, veel minder liquide en er is een hoogst onzekere eindbelasting. Dat maakt het voor mij onlogisch om er nu al geld in te pompen.
Je moet dat niet, maar 25 jaar is héél lang en er kan vanalles gebeuren.En waarom zou ik mijn bedrag nu opvragen precies? Het hele idee achter pensioensparen is sparen voor uw pensioen. Ze gaan uw geen belasting vermindering geven als ik drie dagen later mijn geld kan afhalen.
Ook hang je af van een overheid die steeds op zoek is naar nieuwe inkomsten en die in het verleden al de spelregels van pensioensparen wijzigde.
Bij mij is de horizon ook nog 25 jaar. Het is, vermoed ik, een lager rendement dan bijvoorbeeld ETF's, veel minder liquide en er is een hoogst onzekere eindbelasting. Dat maakt het voor mij onlogisch om er nu al geld in te pompen.
Bij mij staat geld dat ik nu stort zelfs 42 jaar vast. Is het dan verstandig of niet?TNTim schreef: ↑22 januari 2019, 20:43 @Henkie1984Je moet dat niet, maar 25 jaar is héél lang en er kan vanalles gebeuren.En waarom zou ik mijn bedrag nu opvragen precies? Het hele idee achter pensioensparen is sparen voor uw pensioen. Ze gaan uw geen belasting vermindering geven als ik drie dagen later mijn geld kan afhalen.
Dat is heel erg persoonlijk maar ik geraak er maar niet aan uit.
Zoveel geld kan je er nu ook niet inpompen. Dit jaar is het begrenst tot 980 euro, vorig jaar was het 960 euro, en daarvoor is het zelfs lange tijd 940 geweest.
Dit om iedereen gelijke kansen te bieden.
-
- Newbie
Net hetzelfde als wat men in mijn omgeving mij 31 jaar geleden vertelde. Het lijkt als de dag van gisteren.
Vooruitkijkend lijkt zo'n periode eindeloos te duren. Terugkijkend een korte flits.
Gezien ik nu al de ervaring heb om op die eindeloze periode terug te kijken heb kan ik toch zeggen dat ik geen enkele spijt heb die beslissing toen genomen te hebben en al die jaren te hebben volgehouden. En ja de overheid heeft meer dan eens de voorwaarden gewijzigd. Maar gelukkig nooit met terugwerkende kracht. Zelfs de economische omstandigheden zijn gewijzigd. Maar wat toen doorging voor een nogal lage gegarandeerde intrest blijkt nu in realiteit een megadeal te zijn. Het kan dus ook op lange termijn goed aflopen.
Ik heb er niets voor moeten laten en hou er toch iets leuks aan over. Genoeg om U eens goed mee te amuseren en gelukkig te weinig om er domme stoten mee te gaan uithalen.
Had ik liever al die jaren één vogel in de hand gehad was ie misschien ook gaan vliegen. Nu zitten er toch al een paar veilig in de kooi en die geraken er niet meer uit.
-
- Newbie
Inderdaad. Het is zelfs ooit begonnen aan minder dan 500 €.
Het is een idioot systeem. Wou dat er een Politieke partij was die ons meer keuze wilt brengen wat betreft de 3de pijler.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Dat kan inderdaad en goed voor jou!Otiumcumdignitate schreef: ↑22 januari 2019, 22:19Maar wat toen doorging voor een nogal lage gegarandeerde intrest blijkt nu in realiteit een megadeal te zijn. Het kan dus ook op lange termijn goed aflopen.
Maar zijn er nu nog gegarandeerde rentes op pensioensparen die zelfs nog maar boven de inflatie uitkomen?
Als koppel +-2.000€/jaar vind ik nu ook niet weinig...
Denk niet dat dat snel zal gebeuren, de banken verdienen er teveel aan.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Idioot noem ik het niet (stort er zelf ook in ) maar ben het met u eens dat er meer keuze zou moeten bestaan voor deze pijler.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
- Newbie
Ik zou iedereen ten stelligste àfraden om aan pensioensparen te doen. De fiscale aftrek (waarmee ze staan te zwaaien en zand in de ogen te strooien) vervalt in het niets met het karig bedrag dat je uitgekeerd krijgt, ik kan er van meespreken! Zoals ezels die achter een wortel aan een stokje lopen, lopen mensen achter valse beloften ivm pensioensparen.
NIET DOEN
NIET DOEN