de waarheid omtrent pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: de waarheid omtrent pensioensparen
En kun je dit konkreet maken?
Fiscaal pensioen sparen is zeer gereglementeerd.
Welke beloften zijn ze bij jou niet nagekomen?
Fiscaal pensioen sparen is zeer gereglementeerd.
Welke beloften zijn ze bij jou niet nagekomen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn cijfers staan hier een paar posts hoger, ben nu wel nieuwsgierig waarom ik een ezel zou zijn.vanvossemkelly schreef: ↑24 januari 2019, 18:54 Ik zou iedereen ten stelligste àfraden om aan pensioensparen te doen. De fiscale aftrek (waarmee ze staan te zwaaien en zand in de ogen te strooien) vervalt in het niets met het karig bedrag dat je uitgekeerd krijgt, ik kan er van meespreken! Zoals ezels die achter een wortel aan een stokje lopen, lopen mensen achter valse beloften ivm pensioensparen.
NIET DOEN
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Het enige wat je tegenwoordig wel bij pensioenfondsen hebt, is hoge lopende kosten, vaak rond de 2%. Dit betekend dat na 15 jaar je volledige belastingsvoordeel al is opgeslopt door kosten van de bank. Als je jong bent kan je dan beter investeren in een EFT met zeer lage kosten en hoge spreiding. Helaas ben ik daar zelf wat op latere leeftijd achter gekomen, anders had ik voor mijn 30 alleszinds geen pensioenfonds gespekt en het op die manier geinvesteerd.
Een paar dagen geleden een document van KBC gekregen ivm de vergoedingen op het pensioensparen.
Ik doe al 10 jaar pensioensparen (Pricos) maar het is de eerste keer dat ik dit document kreeg. Dus heb ik het eens in detail bekeken.
Op zich ben ik tevreden over het resultaat van Pricos, maar nu blijkt dat ik in 2018, inclusief (verzekerings)taksen, 228 EUR heb betaald aan allerhande vergoedingen (distributie, transactie en productvergoedingen). 1,99pct van het gemiddeld vermogen (wat dat ook mag betekenen).
Dan mag mijn fiscaal voordeel nog 288 EUR zijn, dat was toch even verschieten. Om het er nog meer in te wrijven waarmee ze gaan lopen zijn, staat er ook nog bij dat ik 216 EUR meer zou gehad hebben in mijn (voorlopig) kapitaal mocht het bedrag mee belegd zijn geweest.
En dan de belasting op kapitaal (wat dat binnen 30 jaar ook mag zijn) nog niet meegeteld.
Ik begin mij serieus vragen te stellen bij dat pensioensparen, maar wat is een valabel alternatief (weinig administratie, degelijke opbrengst)?
Ik doe al 10 jaar pensioensparen (Pricos) maar het is de eerste keer dat ik dit document kreeg. Dus heb ik het eens in detail bekeken.
Op zich ben ik tevreden over het resultaat van Pricos, maar nu blijkt dat ik in 2018, inclusief (verzekerings)taksen, 228 EUR heb betaald aan allerhande vergoedingen (distributie, transactie en productvergoedingen). 1,99pct van het gemiddeld vermogen (wat dat ook mag betekenen).
Dan mag mijn fiscaal voordeel nog 288 EUR zijn, dat was toch even verschieten. Om het er nog meer in te wrijven waarmee ze gaan lopen zijn, staat er ook nog bij dat ik 216 EUR meer zou gehad hebben in mijn (voorlopig) kapitaal mocht het bedrag mee belegd zijn geweest.
En dan de belasting op kapitaal (wat dat binnen 30 jaar ook mag zijn) nog niet meegeteld.
Ik begin mij serieus vragen te stellen bij dat pensioensparen, maar wat is een valabel alternatief (weinig administratie, degelijke opbrengst)?
bvb bij Argenta zullen de instap kosten al wat lager zijn.Joe85 schreef: ↑10 april 2019, 20:05 Een paar dagen geleden een document van KBC gekregen ivm de vergoedingen op het pensioensparen.
Die voorheffing op 60 j ontsnapt niemand aan.
Nu het belasting voordeel wordt bvb op gesoupeerd elk jaar.
Moest men van jongsaf ipv op te souperen dat bedrag ook beleggen het resultaat bij einde rit zal er wel
helemaal anders uitzien.
Mijn eigen psp en dat van mijn madam ( verzekering ) is bvb een verschil van 25 % meer.
Dit na alle afhoudingen.
Of dat veel of weinig is ?
Het is wel het verschil tussen iets of niks.
Moet een ieder maar voor zich zelf uitmaken.
Estate Guru believer.
Ze drijven nu de jongere naar pensioensparen. Dus lange termijn visie.
Maar wat als ze tegen dat ze uitbetaling moeten doen, voor duizenden dan gepensioneerden, de pensioenregels veranderd hebben???? De staat geeft met de linkerhand, om het later met de rechterhand dubbel terug te nemen. Het rendement van pensioensparen is belabberd, en als je spaart verlies je geld, zegt men heden ten dage wel eens...
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... paren.html
Maar wat als ze tegen dat ze uitbetaling moeten doen, voor duizenden dan gepensioneerden, de pensioenregels veranderd hebben???? De staat geeft met de linkerhand, om het later met de rechterhand dubbel terug te nemen. Het rendement van pensioensparen is belabberd, en als je spaart verlies je geld, zegt men heden ten dage wel eens...
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... paren.html
Ik snap al dat gezeur niet.
Heb een kleine 10.000 eur in pensioensparen gestoken tot nu toe, waarvan dus een dikke 3.000 teruggekregen, en ondanks slecht jaar 2018 zijn de aandelen meer dan 15.000 euro waard.
Heb een kleine 10.000 eur in pensioensparen gestoken tot nu toe, waarvan dus een dikke 3.000 teruggekregen, en ondanks slecht jaar 2018 zijn de aandelen meer dan 15.000 euro waard.
- DoubleDigitsOrBust
- Full Member
- Contacteer:
Als men genoeg van de bevolking een 2de, 3de pijler en woonst in het strot kan rammen. Is men minder afhankelijk van de arbeidsgraad en hoeveel belastingsgeld bijdraagt aan de uitbetaling van pensioenen.
Naar mijn idee niet slecht om de mensen minder afhankelijk te maken van de staat. Maar het gevaar ligt erin dat men in ruil de belastingen op arbeid niet fair zal verlagen. Want men zal hopen op een dromerige bijdrage van het groot kapitaal die totaal niet realistisch zal zijn.
Dan zal het een kwestie worden van met kleine (individueel acceptabele) stapjes alsmaar meer aanslag te plegen op uw 2de -, 3de pijler en woonst. Zoals men die verhoogt heeft op tabak.
Oh ja, en men had ook graag zicht op uw binnenlandse rekeningen...
Naar mijn idee niet slecht om de mensen minder afhankelijk te maken van de staat. Maar het gevaar ligt erin dat men in ruil de belastingen op arbeid niet fair zal verlagen. Want men zal hopen op een dromerige bijdrage van het groot kapitaal die totaal niet realistisch zal zijn.
Dan zal het een kwestie worden van met kleine (individueel acceptabele) stapjes alsmaar meer aanslag te plegen op uw 2de -, 3de pijler en woonst. Zoals men die verhoogt heeft op tabak.
Oh ja, en men had ook graag zicht op uw binnenlandse rekeningen...
Als dat op 12 jaar tijd was, wordt u al belast op een fictieve stand van 17.452 op dit moment (1.0475^12). Hebt u die 10.000 EUR over 14 jaar gespreid gestort is dat al 19.149 EUR.jonathan_h schreef: ↑20 mei 2019, 22:43 Ik snap al dat gezeur niet.
En op het einde van de rit na belastingen hebben diegenen die aan psp gedaan hebben iets.Poldermol schreef: ↑21 mei 2019, 02:21Als dat op 12 jaar tijd was, wordt u al belast op een fictieve stand van 17.452 op dit moment (1.0475^12). Hebt u die 10.000 EUR over 14 jaar gespreid gestort is dat al 19.149 EUR.jonathan_h schreef: ↑20 mei 2019, 22:43 Ik snap al dat gezeur niet.
Als men dan nog de belasting vermindering heeft opgespaard al wat meer.
Geen psp is niks aan het einde van de rit.
Mag ook wel eens gezegd worden.
Het verschil dus tussen iets en niks.
Estate Guru believer.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Als dat op 12 jaar tijd was, wordt u al belast op een fictieve stand van 17.452 op dit moment (1.0475^12). Hebt u die 10.000 EUR over 14 jaar gespreid gestort is dat al 19.149 EUR.
[/quote]
So what? Dat maakt dan worst case 400 euro meer belasting... op een winst van 8.000 euro.... En dit is gewoon omdat 2018 een slecht jaar was voor het fonds... tegen het eind van het pensioensparen schakel ik wel over naar een defensievere strategie.
Ik denk dat veel klagers over de late uitbetaling gewoon gegokt hebben (bewust of onbewust) om tot het eind vol in aandelen te blijven en dat heeft misschien slecht uitgepakt.
Er is natuurlijk een derde keuze: zelf beleggen zonder fiscale voordelen.
Om hetzelfde risicoprofiel te halen zou je dan 70% aandelen en 30% Europese obligaties in je portefeuille moeten nemen.
De vraag die je je dan moet stellen: is dit beter dan de belastingsbesparing, de extra belasting op het einde en de doorlopend hoge kosten van het fiscaal pensioen sparen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Niks so what, ik meld gewoon iets. Voorlopig underperformen we (allemaal) het fictief rendement. That's it.jonathan_h schreef: ↑21 mei 2019, 08:55
So what? Dat maakt dan worst case 400 euro meer belasting... op een winst van 8.000 euro.... En dit is gewoon omdat 2018 een slecht jaar was voor het fonds... tegen het eind van het pensioensparen schakel ik wel over naar een defensievere strategie.
Ik denk dat veel klagers over de late uitbetaling gewoon gegokt hebben (bewust of onbewust) om tot het eind vol in aandelen te blijven en dat heeft misschien slecht uitgepakt.
De berekeningen die ik in de posts hierboven zag lijken mij allen onvolledig. Hier is waar "intern rendement" echt tot zijn recht komt (XIRR of IR.schema in excel).jonathan_h schreef: ↑21 mei 2019, 08:55
Van vorige simulaties herinner ik mij dat de teruggave van 30% het voornaamste voordeel is.
- als je in het begin van je carrière bent beleg dan zelf. Want de 30% uitgespreid over 40 jaar is veel te weinig om de hoger kosten en de eindbelasting goed te maken.
- in het midden van je carrière; pensioenspaarfondsen kunnen nuttig zijn.
- naar het einde van de carrière lijkt de fiscale behandeling van de pensioenspaarverzekeringen een duidelijk voordeel. Nergens kan je beleggen met vaste inkomsten aan dat rendement