de waarheid omtrent pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: de waarheid omtrent pensioensparen
Wie denkt dat de overheid tussen nu en binnen 40 jaar geen extra taksen zal heffen op zijn pensioenspaarfonds, die is m.i. toch wel vrij naïef. Eens begonnen, steeds gevangen.
Voor sommigen is het iets of niks.
We leven vandaag is het motto.
Ze gaan op pensioen en kunnen dan klagen.
Als ge moest weten , wie het zich vandaag beklaagd die paar € niet opzij gezet te hebben.
Estate Guru believer.
Vraagt veel dicipline hoor , en daar wringt heden het schoentje.B7H4long schreef: ↑21 mei 2019, 09:18Er is natuurlijk een derde keuze: zelf beleggen zonder fiscale voordelen.
Om hetzelfde risicoprofiel te halen zou je dan 70% aandelen en 30% Europese obligaties in je portefeuille moeten nemen.
De vraag die je je dan moet stellen: is dit beter dan de belastingsbesparing, de extra belasting op het einde en de doorlopend hoge kosten van het fiscaal pensioen sparen?
We leven vandaag.
Estate Guru believer.
Ja, emoties en werken op gevoel zijn nefast tijdens het beleggen.
Daarom is het belangrijk om je strategie en plan uit te schrijven en dan "mechanisch" uit te voeren.
Daarom is het belangrijk om je strategie en plan uit te schrijven en dan "mechanisch" uit te voeren.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Pensioensparen is vooral voor de bankwereld een zegen, zij zijn zeker van hun opbrengst : de jaarlijkse instapkost en de doorlopende "kosten voor het beheer van het fonds" ... 

Voila .. Dat vind ik er ook van. Zelf ben ik één van de weinigen die niet aan pensioensparen doet.
Omwille van een reden of 20 vind ik het vooral voor de bank een goed idee, maar minder voor mij.
Omwille van een reden of 20 vind ik het vooral voor de bank een goed idee, maar minder voor mij.
Dat sommige mensen geen discipline hebben is ons probleem niet. We hoeven ons eigenlijk niet bezig te houden met voor zulke gevallen advies op maat te geven. En al zeker niet om zulk gepamperd advies als "voor iedereen de beste oplossing" voor te stellen.
Voor hoeveel wedden we dat de volgende regering opnieuw een vervroegde grabbel doet in deze pot? En "en passent" het systeem weer ondoorzichtiger maakt...
Voor hoeveel wedden we dat de volgende regering opnieuw een vervroegde grabbel doet in deze pot? En "en passent" het systeem weer ondoorzichtiger maakt...
- DoubleDigitsOrBust
- Full Member
- Contacteer:
Ik ben o zo blij, dat er verplichtingen zijn op de staatsobligaties. Af en toe zie ik dat bij binck passeren... De Nederlandse staat heeft voor zoveel miljard obligaties uitgegeven met negatieve rente voor een periode van 8 maand, ze oogden op 2miljard, en hebben 2,7 opgehaald.
Ik zou ook graag 50.000 euro lenen, en u binnen 8 maand deze terug betalen, tussendoor krijgt ge een negatieve coupon, contact via prive bericht, dan bespaart ge u nog kosten. Ik zit bij argenta, ge zult 8maand later het geld zien terug flitsen.
Ik zou ook graag 50.000 euro lenen, en u binnen 8 maand deze terug betalen, tussendoor krijgt ge een negatieve coupon, contact via prive bericht, dan bespaart ge u nog kosten. Ik zit bij argenta, ge zult 8maand later het geld zien terug flitsen.
Ik verwacht dat ze gaan prutsen aan de mogelijkheid om na de eindheffing nog te kunnen storten met belastingaftrek. Er zijn wellicht teveel mensen tussen 60 & 65 die daar gebruik van maken. Daarnaast verwacht ik dat men het 30% aftrekbaarheidstarief gaat afschaffen om de 25% te “veralgemenen”
Eigenlijk is het grappig, de overheid wil ons burgers aanmoedigen om vooral niet vóór onze zestigste verjaardag aan ons spaarpotje te zitten. Maar zij zelf kunnen het niet laten om regelmatig een “voorschot” te nemen op de eindbelasting.
Ik vraag me af wat de impact is op 40 jaar sparen via pensioensparen.
Ik heb nu een spaarverzekering maar ik verlies geld ieder jaar als je puur naar het gespaarde bedrag kijkt.
Wat voor rendement heeft 30% belastingsaftrek nu?
Ik spaar 960 euro per jaar. Asl je weet dat het geindexeerd wordt elke 2 jaar
Als je ervan uitgaat dat je toch rendement krijgt dan is je bedrag 78000 euro volgens spaargids. Dit is 35000 euro binnen 40 jaar.
Das 145 euro per maand extra als we het geld van nu bekijken tov 40 jaar.
Zal dat echt het verschil maken?
Of zou ik eerder zoals mensen hier zeggen het zelf beleggen(wat ik niet echt zie zitten)
Ik heb nu een spaarverzekering maar ik verlies geld ieder jaar als je puur naar het gespaarde bedrag kijkt.
Wat voor rendement heeft 30% belastingsaftrek nu?
Ik spaar 960 euro per jaar. Asl je weet dat het geindexeerd wordt elke 2 jaar
Als je ervan uitgaat dat je toch rendement krijgt dan is je bedrag 78000 euro volgens spaargids. Dit is 35000 euro binnen 40 jaar.
Das 145 euro per maand extra als we het geld van nu bekijken tov 40 jaar.
Zal dat echt het verschil maken?
Of zou ik eerder zoals mensen hier zeggen het zelf beleggen(wat ik niet echt zie zitten)
je moet toch spreiden?
Wel, Pensioensparen is 1 van de mogelijkheden. En het rendement is verre van slecht. Ik zie het probleem niet.
Wel, Pensioensparen is 1 van de mogelijkheden. En het rendement is verre van slecht. Ik zie het probleem niet.
Zekers dat wel. Maar je weet nooit precies qua rendement.
dat weet je van niets he. zelf beleggen, ook daar kunnen overheden aan sleutelen en een grote hap opeisen.
Niet iedereen is daarnaast even thuis in al die mogelijkheden, ook ik niet (bij gebrek aan geld moet ik er ook niet aan denken mij in te werken :-) ).
Niet iedereen is daarnaast even thuis in al die mogelijkheden, ook ik niet (bij gebrek aan geld moet ik er ook niet aan denken mij in te werken :-) ).
Maar hoeveel rendement krijg je eigenlijk op het belastingsvoordeel?
Is dat uberhaupt te berekenen? Ik durf beleggen niet aan dus mijn rendement van mijn bedrag is sowieso minder.
Is dat uberhaupt te berekenen? Ik durf beleggen niet aan dus mijn rendement van mijn bedrag is sowieso minder.
B7H4long schreef: ↑21 mei 2019, 15:00 Hier is waar "intern rendement" echt tot zijn recht komt (XIRR of IR.schema in excel).
Van vorige simulaties herinner ik mij dat de teruggave van 30% het voornaamste voordeel is.
- als je in het begin van je carrière bent beleg dan zelf. Want de 30% uitgespreid over 40 jaar is veel te weinig om de hoger kosten en de eindbelasting goed te maken.
- in het midden van je carrière; pensioenspaarfondsen kunnen nuttig zijn.
- naar het einde van de carrière lijkt de fiscale behandeling van de pensioenspaarverzekeringen een duidelijk voordeel. Nergens kan je beleggen met vaste inkomsten aan dat rendement
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.