de waarheid omtrent pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: de waarheid omtrent pensioensparen
Spruitekop schreef:Sparen op je 64ste en later.... om belastingsvoordeel te hebben?
![]()
Is dat dan sparen om veel successierechten te mogen betalen of om de mooiste steen op het kerkhof te hebben?
Want daar ben ik niet écht uit met dit verhaal.
Ik kan ieder jaar belastingen betalen, of, ik kan een levensverzekering afsluiten, en mijn kinderen later iets extra gunnen.
Ik zie mijn kinderen liever dan de fiscus, snap je spruitekop.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Doe nu eens de berekening met je 3% verhoging op je €910 opnieuw, maar dan zonder eindbelasting en zonder fiscaal voordeel tot je 35e...robokat schreef:Opnieuw gerekend met volgende parameters:
-op 40 jaar.
-je legt ieder jaar 910 euro in, dit bedrag wordt ieder jaar met 3% verhoogd (cfr. jaarlijkse verhoging drempel pensioensparen)
-rendement van het fonds wordt niet meegerekend.
-ingelegd kapitaal is na 40 jaar: 68.615 euro
-belastingvoordeel aan 32%: 21.957 euro
-netto betaald: 46.658 euro
Dit kapitaal fictief belegd aan 4,75%, levert na 40 jaar: 170.910 euro
Dit fictief kapitaal belast aan 10%: 17.091 euro (binnen 40 jaar, is in huidig geld ongeveer 5250 euro waard)
Het belastingvoordeel van 21.957 euro is nog steeds groter dan 17.091 euro maar in feite mag je die bedragen zelfs niet vergelijken.
Indien we de future value van het belastingvoordeel berekenen, dit is dan over 40 jaar gerekend 37.996 euro, terwijl de belasting op dat ogenblik maar 17.091 euro bedraagt.
Ik heb ooit een vraag daarover gesteld aan Ethias. Mijn contract loopt tot mijn 99ste.Het contract moet dan ten minste 10 jaar lopen en u moet in 5 verschillende jaren stortingen doen. Daarnaast moet u ook opletten dat het bedrag wat u het eerste jaar stort hoog genoeg is, de jaren nadien kan u immers niet meer sparen dan het eerste jaar. Uiteindelijk wordt na 10 jaar de eindbelasting afgehouden.
Hun antwoord was dat ik gerust het bedrag mocht verhogen, het was niet het maximum bedrag dat men kan aangeven want dat mag altijd verhoogd worden.
De reden was dat mijn contract nog heel lang liep, (niet in de laatste 10 jaar).
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Goede redenering. Je wil de verhoogde cashflow als gevolg van het fiscale voordeel OOK laten renderen. Wel, als je ervan uitgaat dat je die belegt en niet gaat opsouperen op vakantieDrollie schreef:Omdat ik mij die vraag al eerder gesteld heb en omdat ik nu nog niet aan pensioensparen doe (speciaal fiscaal statuut) heb ik een paar berekeningen gemaakt om de verschillende opties met elkaar te vergelijken. Ik heb het op de trein gemaakt, dus hopelijk zonder al te veel fouten ;-) Om het standpunt van Tonijnbelegger te bekijken, heb ik de eerste storting bekeken die 40 jaar later belast wordt. Ik veronderstel dat de fiscus 2 jaar nodig heeft om een terugbetaling te doen
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
Volgens mij betaal je voor een PSverzekering geen taks, wel voor LTS en heeft Strikman deze opgetrokken tot 2% ipv 1,1% (nu ja, details)Optie c: we investeren in een pensioenspaarverzekering met gemiddeld jaarlijks rendement van rV. Als ik het goed voorheb, betaal je 1.1% instaptaks en 10% taks op het ingelegde bedrag op je 60e verjaardag. De belastingsaftrek investeren we opnieuw in een belegging met rendement rB. Na 40 jaar heb je dan:
0.989*(1+rV)^40 + 0.32*(1+rB)^38-0.1
Ik ga even je berekening overdoen in een spreadsheetje volgens je redenering. Wanneer je herbelegd, zal je wel gelijk hebben dat PS sparen voordeliger is, wanneer je het fiscaal voordeel constant laat, blijf ik bij mijn stelling (niet iedereen belegt wat hij van de fiscus terug krijgt).
-
- Jr. Member
- Contacteer:
ik ga mee in de redenering, maar van hoeveel winst elk jaar ga jij dan uit, meer, minder, of gelijk aan 4,75?Tonijnbelegger schreef:Klopt, elk jaar heb je evenveel fiscaal voordeel, maar niet elk jaar word je evenveel belast (levert evenveel eindbelasting op). Hoe dichter bij je 60e, hoe minder eindbelasting je genereert op je stortingen dat jaar. Eindbelasting per jaar daalt, fiscale voordeel blijft gelijk, wanneer ben je break-even? 35 jaar zo blijkt.Suikerberg schreef: Ik volg je redenering totaal niet, en kan nochtans goed rekenen hoor. Volgens mij sla je 2 dingen door elkaar, want of je nu 45 of 25 of 55 bent, elk jaar doe je evenveel fiscaal voordeel per jaar. Ofwel moet je eens de tijd nemen om het volledig van à tot z uit te schrijven. Ik volg die 32 cent per euro niet.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Is compleet onbelangrijk in de redenering, aangezien je eindbelasting los staat van je werkelijke rendement. De fiscus berekent je rendement forfaitair op 4,75% en heft daar de eindbelasting op: 10%. De vraag is niet of je een goed rendement kan halen met pensioensparen, de vraag is wanneer de fiscale voordelen de fiscale nadelen overtreffen.Suikerberg schreef: ik ga mee in de redenering, maar van hoeveel winst elk jaar ga jij dan uit, meer, minder, of gelijk aan 4,75?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dan begrijp ik het jammer genoeg niet
-
- Jr. Member
- Contacteer:
À ik dacht dat de overheid 10% nam op de winst, maar het is 10% op het totale kapitaal. Met dat in het achterhoofd ga ik nog eens herlezen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Jep, ik begrijp het nu volledig. Als je zeer lang aan PP doet, betaal je maar terug door die 10% heffing, dan je tijdens je leven hebt teruggekregen door de aftrek.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Het ene met het break-even punt waarop de eindbelasting en het fiscale voordeel per € gestort per jaar elkaar zichtbaar zijn. Reëel rendement heeft hier niets mee te maken, forfaitair wordt er belast 10% gekapitaliseerd aan 4,75%.
Het andere wanneer je belegt aan 7% (zowel pensioensparen als in het niet-fiscale fonds waarin je het fiscale voordeel stort) en aan een inflatie van 2% per jaar. In dit scenario wint PS altijd, doch niet zo spectaculair als men wel eens wil doen uitschijnen. De inflatie knabbelt ook serieus aan het kapitaal, niet alleen aan de eindbelasting.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Neen, men neemt het gestorte bedrag, men doet elk jaar 4,75% erbij en dan op 60 neemt men van dat bedrag 10% belasting, ongeacht het werkelijke rendement. Als dat rendement nu werkelijk 3% of 10% was doet er niet toe, men belast alsof het 4,75% heeft opgebracht, ook al is dat niet zo.Suikerberg schreef:À ik dacht dat de overheid 10% nam op de winst, maar het is 10% op het totale kapitaal. Met dat in het achterhoofd ga ik nog eens herlezen.
-
- VIP member
- Contacteer:
Van een absurde situatie gesproken (pensioenspaarfonds)Tonijnbelegger schreef:Als dat rendement nu werkelijk 3% of 10% was doet er niet toe, men belast alsof het 4,75% heeft opgebracht, ook al is dat niet zo.
Bij een pensioenspaarverzekering daarentegen word je belast op je effectie rendement (veel eerlijker)
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Typisch voor de overheid. Als iets voor teveel discussie zou zorgen, wordt iets forfaitair gedaan: bedrijfswagen, elektriciteit,... En dus ook pensioensparen. Hoe bepaal je anders je rendement? Veel rekenwerk en de controleurs willen er vanaf zijn.Frisse Freddy schreef:Van een absurde situatie gesproken (pensioenspaarfonds)Tonijnbelegger schreef:Als dat rendement nu werkelijk 3% of 10% was doet er niet toe, men belast alsof het 4,75% heeft opgebracht, ook al is dat niet zo.
Bij een pensioenspaarverzekering daarentegen word je belast op je effectie rendement (veel eerlijker)
Typisch spaargids.be doemdenkerij, in het verleden heeft de overheid dat fictief rendement al eens verlaagd om het meer in overeenstemming te brengen met het echte rendement, wie zegt dat ze dat in de toekomst niet opnieuw zal doen vooral omdat ze in het recente verleden hebben gecommuniceerd dat de brave burgers meer hun spaargeld in aandelen moeten steken. Al ben ik akkoord dat het veel eerlijker zou zijn te belasten op de echte rendementen net zoals bij de verzekeringen.Tonijnbelegger schreef: Typisch voor de overheid. Als iets voor teveel discussie zou zorgen, wordt iets forfaitair gedaan: bedrijfswagen, elektriciteit,... En dus ook pensioensparen. Hoe bepaal je anders je rendement? Veel rekenwerk en de controleurs willen er vanaf zijn.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Dus als ik het goed begrijp en in de worst case scenario zou het fiscaal voordeel niet opwegen tegen de latere belasting voor de bedragen gespaard voor je 35ste, in alle andere gevallen is er wel sprake van een fiscaal voordeel. Tja.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---