De zaak Conings
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: De zaak Conings
Er ging natuurlijk wel wat aan vooraf...
Het is vermoedelijk niet zo dat de familie en vriendin compleet uit de lucht gevallen zijn toen ze het bericht kregen.
Bovendien stellen ze zich vragen bij het overlijden en willen ze dat wellicht aan de klok hangen.
Ik vind het niet zo abnormaal. Als een gezinslid komt te overlijden, is het toch gebruikelijk om familie, vrienden, kennissen enz... ervan op de hoogte te stellen? Vroeger gebeurde dat via doodsbrieven die dan werden gepost. Vandaag de dag worden daar ook de sociale media voor gebruikt. Je bereikt ineens veel mensen in 1 keer en het kost veel minder tijd dan omslagen te schrijven en brieven te posten.Jozefien1969 schreef: ↑24 juni 2021, 20:41 Jeetje mina, nu komt er weer een emotionele conclusie:
Wie heeft tijd om ''whatever what" te posten op een internetsite zoals Facebook? Stel u voor uw geliefde is overleden...gaat u dat dan bekend maken op Facebook?
Persoonlijk zou ik al moeite genoeg hebben om mijn - niet online vrienden - dat te vertellen. Maar goed we zijn allemaal anders......
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wellicht ben ik een ouderwets iemand; en heb ik daar moeite mee. Mijn vrienden zullen wel weten wanneer iemand overlijdt die ik lief heb, de hele wereld hoeft het toch niet te weten? Ach, ik snap u ook, hopelijk snapt u mij ook.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bwa... uzelf ouderweds voelen of niet hangt vooral van uzelf afJozefien1969 schreef: ↑25 juni 2021, 20:40 Wellicht ben ik een ouderwets iemand; en heb ik daar moeite mee. Mijn vrienden zullen wel weten wanneer iemand overlijdt die ik lief heb, de hele wereld hoeft het toch niet te weten? Ach, ik snap u ook, hopelijk snapt u mij ook.
Uiteraard snap ik dat!
Niet iedereen heeft een JC in zijn familie, gelukkig maar.
Volledig volgens het scenario wordt het lichaam niet vrijgegeven en is een tegenautopsie onmogelijk. De zoveelste brug te ver.
Uiteraard begrijp ik jouw standpunt.EarthNvstr1 schreef: ↑25 juni 2021, 20:50Bwa... uzelf ouderweds voelen of niet hangt vooral van uzelf afJozefien1969 schreef: ↑25 juni 2021, 20:40 Wellicht ben ik een ouderwets iemand; en heb ik daar moeite mee. Mijn vrienden zullen wel weten wanneer iemand overlijdt die ik lief heb, de hele wereld hoeft het toch niet te weten? Ach, ik snap u ook, hopelijk snapt u mij ook.
Uiteraard snap ik dat!
Niet iedereen heeft een JC in zijn familie, gelukkig maar.
Alleen: je kan 100 doodsbrieven schrijven en deze via de post laten bezorgen met het risico dat ze te laat aankomen of dat je toch nog enkele kennissen bent vergeten, of je kan een doodsbrief gewoon op jouw Facebookpagina zetten en alleen openbaar maken voor jouw FB-vrienden. Ik weet welke van beide mogelijkheden het snelst en meest efficiënt is ...
Blijkbaar gaat het om een gewone familieruzie: de vriendin van JC heeft de volledige begrafenisplechtigheid geregeld (met gesloten kist en crematie), terwijl de familie blijkbaar iets anders wil (open kist, geen crematie). Ook wil de familie blijkbaar nog een tweede autopsie om een of ander reden.
Allemaal een slag van de molen ?
Open kist ? Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat wil.
Zo een begrafenis haalt de ene na de andere onderuit van de stank en de aanblik.
Bij crematie kan je wel kiezen tussen kist met lijk (gesloten) om te begroeten of de asurne.
In het geval van JC is een begroeting met kist naar mijn mening waarschijnlijk niet meer mogelijk.
In de realiteit is het al gebeurd (uit eigen ervaring) dat een lijk in die staat niet eens in de kerk kwam..
Er werd een lege kist geplaatst omdat de stank in de kerk niet te harden zou zijn en mensen zouden flauwvallen.
De echte kist met het lijk werd dan begraven zonder publiek.
Zo een begrafenis haalt de ene na de andere onderuit van de stank en de aanblik.
Bij crematie kan je wel kiezen tussen kist met lijk (gesloten) om te begroeten of de asurne.
In het geval van JC is een begroeting met kist naar mijn mening waarschijnlijk niet meer mogelijk.
In de realiteit is het al gebeurd (uit eigen ervaring) dat een lijk in die staat niet eens in de kerk kwam..
Er werd een lege kist geplaatst omdat de stank in de kerk niet te harden zou zijn en mensen zouden flauwvallen.
De familie, niet de vriendin van JC, doet lastig en heeft blijkbaar een slag van de molen. Ze weigeren te geloven dat het JC is die gevonden is. Alleen in deze is het de vriendin van JC die de begrafenis regelt. Zij (en niet de overheid) heeft voor crematie gekozen, zeer tegen de wil van de familie van JC.haelewyn schreef: ↑26 juni 2021, 08:28 Allemaal een slag van de molen ?
Sommigen zien hier een complot in maar het is gewoon een ruzie tussen vriendin en bloedfamilie.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Tja, als die familie het weigert om te geloven dan zou ik denken: laat ze het maar zien. Overigens snap de vriendin van JC een lijk zien is afschuwelijk. Maar dan nog men mag niemand weigeren om het lijk te zien. Wellicht neemt ieder mens op een andere manier afscheid. Daarbovenop is het geval JC al helemaal gevoelig.
Sorry maar ik ben het niet eens. Wie heeft het recht om te eisen om een lijk te mogen zien? Mag ik ook zomaar de wensen van pakweg mijn nonkel negeren en eisen om het lijk van mijn tante te zien? Ik denk het niet ...Jozefien1969 schreef: ↑26 juni 2021, 20:50 Tja, als die familie het weigert om te geloven dan zou ik denken: laat ze het maar zien. Overigens snap de vriendin van JC een lijk zien is afschuwelijk. Maar dan nog men mag niemand weigeren om het lijk te zien. Wellicht neemt ieder mens op een andere manier afscheid. Daarbovenop is het geval JC al helemaal gevoelig.
Het is de erfgename, de vriendin van JC, die beslist. Zij moet alles regelen (en ook betalen).
-
- Hero Member
- Contacteer:
Stel ik was de zoon van Jc en ik wil mijn vader zien dan bepaalt de huidige vriendin of ik mijn vader wel of niet mag zien?
"Het is de erfgename, de vriendin van JC, die beslist"
Is dat zo zeker dat zij de erfgename is ?
Dacht het niet, ik dacht dat dat vooral de kinderen waren, en als de vriendin niet wettelijk maar enkel feitelijk samenwoont dan heeft ze geen enkel recht
Is dat zo zeker dat zij de erfgename is ?
Dacht het niet, ik dacht dat dat vooral de kinderen waren, en als de vriendin niet wettelijk maar enkel feitelijk samenwoont dan heeft ze geen enkel recht
De partner regelt de begrafenis, zowel de plechtigheid zelve als de concrete afspraken met de begrafenisondernemer. Meestal is er wel een moment voorzien voor de familie om afscheid te nemen. Maar dat bepaalt diegene die de begrafenis regelt (echtgenote of partner). Ik weet nu niet of je wettelijk moet samenleven of dat feitelijk samenleven volstaat.Jozefien1969 schreef: ↑26 juni 2021, 21:34 Stel ik was de zoon van Jc en ik wil mijn vader zien dan bepaalt de huidige vriendin of ik mijn vader wel of niet mag zien?
Stel er zijn 3 kinderen: A, B en C. A wil een crematie, B wil een begrafenis met gesloten kist en C wil een begrafenis met open kist? Wie krijgt zijn zin?
Antwoord: geen van 3 maar wel de partner/echtgenote.