Degiro Belasting op dist. ETF
TIP
Degiro Belasting op dist. ETF
Beste forumganger,
Ik heb op degiro een account waarbij de beurstaks automatisch wordt belast/berekend.
Ik heb enkel buitenlandse dividenden gekregen waar in't overzicht al belasting is afgegaan en één distribuerende ETF waar dit niet het geval is.
Moet ik deze dan aangeven in de volgende vakjes?
In het geval het dividend 1 euro was:
1444 0,7
1437 0,21
of ga ik zo net fout te werk door de andere aandelen te negeren?
Met vriendelijke groet,
Jens
Ik heb op degiro een account waarbij de beurstaks automatisch wordt belast/berekend.
Ik heb enkel buitenlandse dividenden gekregen waar in't overzicht al belasting is afgegaan en één distribuerende ETF waar dit niet het geval is.
In het geval het dividend 1 euro was:
1444 0,7
1437 0,21
of ga ik zo net fout te werk door de andere aandelen te negeren?
Met vriendelijke groet,
Jens
Re: Degiro Belasting op dist. ETF
Neen, een ETF komt niet in aanmerking voor de dividendvrijstelling.
Je moet bij 1444 het brutodividend na afhouding van de buitenlandse bronbelasting aangeven. Dat is het bruto - ingehouden belasting door Degiro. Degiro houdt enkel de bronbelasting in. Bij Degiro mag je code 1437 niet invullen. Je hebt geen RV betaald.
Reken eerst uit hoeveel brutodividenden je op aandelen in totaal ontvangen hebt. Is dit meer dan 800€ dan tel je het verschil op bij de dividenden van je ETF's.
Vd 1200 € dividend buitenlandse aandelen en 1 € dividend buitenlandse ETF. Beiden belast aan 30% bronheffing en 30% RV.
Dividenden aandelen aangeven? 1200 * 0,7= 840 > 800 = ja
Aangeven 1444: 0,7 + (840-800) = 40,7
1437: 0
Je moet bij 1444 het brutodividend na afhouding van de buitenlandse bronbelasting aangeven. Dat is het bruto - ingehouden belasting door Degiro. Degiro houdt enkel de bronbelasting in. Bij Degiro mag je code 1437 niet invullen. Je hebt geen RV betaald.
Reken eerst uit hoeveel brutodividenden je op aandelen in totaal ontvangen hebt. Is dit meer dan 800€ dan tel je het verschil op bij de dividenden van je ETF's.
Vd 1200 € dividend buitenlandse aandelen en 1 € dividend buitenlandse ETF. Beiden belast aan 30% bronheffing en 30% RV.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
je moet ALLES aangeven en er NOG EENS 30 % roerende voorheffing op betalen !skaeg schreef: ↑27 juni 2022, 00:08
... zo gaat dat in Belgie.
het belasting die er al afgegaan is mag je er wel aftellen, da's bronbelasting, de rest wordt nog een keer onderworpen aan 30% belasting bij code 1444.
uw dividend wordt namelijk DUBBEL belast.
(max 240 euro van die belgische RV belasting moogt ge wel terugvorderen, dat efkens dat het nog bestaat, profiteerd ervan)
die distribuerende ETF is waarschijnlijk genoteerd in een land waar geen bronbelasting wordt geheven zoals Ierland, want anders wat dat er afgegaan.
koop toch gewoon een kapitaliserende tracker dan ben je van al die rotzooi vanaf.
Als je een keuzedividend hebt, kies dan voor aandelen i.p.v. cash. Je betaalt er ook wel RV op maar onder de streep hou je als belegger 'meer' over.the_bishop schreef: ↑27 juni 2022, 03:53koop toch gewoon een kapitaliserende tracker dan ben je van al die rotzooi vanaf.skaeg schreef: ↑27 juni 2022, 00:08
Hangt van broker en land uitgever af.
De betaalde RV is in principe hetzelfde of iets meer dan bij een cashdividend. Hangt ook van het land van de uitgever af. In Nederland spaar je de bronbelasting uit maar betaal je dan RV op het volledige brutodividend. In Frankrijk rekenen ze voor het keuzedividend ofwel eerst het nettodividend Frankrijk uit ofwel gewoon het brutodividend uit. Bij EDF is het dat laatste maar mijn broker Bolero rekent dan eerst het cashdividend uit en doet dan pas de toekenning.
Dat spaart die berekening van de fracties in cash uit die ik wel bij Shell krijg. Heel lastig om dan zelf opnieuw samen te stellen. Meestal is het 0,01€ verschil soms in mijn voordeel en soms in mijn nadeel.
De betaalde RV is in principe hetzelfde of iets meer dan bij een cashdividend. Hangt ook van het land van de uitgever af. In Nederland spaar je de bronbelasting uit maar betaal je dan RV op het volledige brutodividend. In Frankrijk rekenen ze voor het keuzedividend ofwel eerst het nettodividend Frankrijk uit ofwel gewoon het brutodividend uit. Bij EDF is het dat laatste maar mijn broker Bolero rekent dan eerst het cashdividend uit en doet dan pas de toekenning.
Dat spaart die berekening van de fracties in cash uit die ik wel bij Shell krijg. Heel lastig om dan zelf opnieuw samen te stellen. Meestal is het 0,01€ verschil soms in mijn voordeel en soms in mijn nadeel.
Maar in het geval dus dit onder 800 zit, is het:Tycoon schreef: ↑27 juni 2022, 00:52 Neen, een ETF komt niet in aanmerking voor de dividendvrijstelling.
1444: 0
1437: 0 ?
Het gaat hier om de situatie van in 2021 toen ik begon te beleggen. Kleine bedragen. En ondertussen al een kapitaliserende tracker
Neen, het netto dividend van je ETF geef je aan bij 1444. Verplicht aan te geven nog niet belaste inkomsten aan 30%. De ficus krijgt de crs fiche van Nederland. Zelfs voor 0,01€ rv + gemeentebelastingen sturen ze u een waarschuwing. Zodat ze de volgende keer de boete kunnen innen.
Bij 1437: 0€, het dividend van de ETF komt niet in aanmerking. De fiscus legt dat hier uit: https://financien.belgium.be/nl/particu ... idenden#q5
Een ETF is een beursgenoteerd fonds, uitgegeven door ICB of GB (mutual funds) erkende instellingen. Een ETF met UCTIS eenheden = ICBE = ICB = uitgesloten van de vrijstelling. Die zonder UCTIS = AICB = ICB = uitgesloten.
https://www.degiro.nl/helpdesk/belastin ... ingehouden
https://www.degiro.nl/helpdesk/belastin ... et-inkomen
PS: Vergeet ook niet uw CAP registratie bij de NBB en in de PB uw buitenlandse rekening aan te geven. Het vakje aan te kruisen.
Bij 1437: 0€, het dividend van de ETF komt niet in aanmerking. De fiscus legt dat hier uit: https://financien.belgium.be/nl/particu ... idenden#q5
Een ETF is een beursgenoteerd fonds, uitgegeven door ICB of GB (mutual funds) erkende instellingen. Een ETF met UCTIS eenheden = ICBE = ICB = uitgesloten van de vrijstelling. Die zonder UCTIS = AICB = ICB = uitgesloten.
De volgende dividenden zijn echter uitgesloten van de vrijstelling:
dividenden van juridische constructies of verkregen door tussenkomst van juridische constructies,dividenden van instellingen van collectieve beleggingen,dividenden verkregen door tussenkomst van gemeenschappelijke beleggingsfondsen.
Die dividenden moet u dus verplicht aangeven in uw belastingaangifte tenzij er een bevrijdende roerende voorheffing op ingehouden is.
https://www.degiro.nl/helpdesk/belastin ... ingehouden
https://www.degiro.nl/helpdesk/belastin ... et-inkomen
PS: Vergeet ook niet uw CAP registratie bij de NBB en in de PB uw buitenlandse rekening aan te geven. Het vakje aan te kruisen.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 29 juni 2022, 10:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Welke dividend etf zou je nemen? Ik vond het moeilijke om eentje met een acceptabele hield van minstens 3% te vinden. Koersgroei interesseert me niet zo veel omdat je dan minder kan bijkopen.
Als ze bij de belastingen zien dat je 240 euro RV invult (code 1437) voor een ETF, zullen ze snel aan je oren komen trekken