DeGiro (spotgoedkope onlinebroker)
TIP
Re: DeGiro (spotgoedkope onlinebroker)
Ik heb vorige week nog gevraagd of ze van plan zijn om beurstaks te gaan aanrekenen bij hun belgische klanten en hun antwoord (vandaag) is overduidelijk: neen!
Er zullen er inderdaad veel vertrekken...
Indien je niet vertrekt, de vraag is maar hoe de fiscus gaat controlleren hoeveel beurstaks je moet betalen / betaald hebben. Voor zover ik begrijp zijn individuele transacties geen onderdeel van CRS.
Ik zit wel nog met 2 aandelen die ik na 31 juni heb gekocht, dus nu moet ik ofwel speculatietaks betalen, ofwel beurstaks (of transferkosten). Ik ben dus altijd gezien.
Indien je niet vertrekt, de vraag is maar hoe de fiscus gaat controlleren hoeveel beurstaks je moet betalen / betaald hebben. Voor zover ik begrijp zijn individuele transacties geen onderdeel van CRS.
Ik zit wel nog met 2 aandelen die ik na 31 juni heb gekocht, dus nu moet ik ofwel speculatietaks betalen, ofwel beurstaks (of transferkosten). Ik ben dus altijd gezien.

Szpilman, dit al gelezen ? Als ze u pakken kan u een zware boete betalen.Szpilman schreef:Ik heb vorige week nog gevraagd of ze van plan zijn om beurstaks te gaan aanrekenen bij hun belgische klanten en hun antwoord (vandaag) is overduidelijk: neen!
https://www.mijnkapitaal.be/thema/fisca ... e-brokers/
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Heb even snel de oefening gedaan en het duurt me geen 5min om uit te rekenen wat mijn beurstaks zou bedragen in 2016. Je kan al je transacties van 1 jaar exporteren in XLS, de som maken en x 0,27% (enkel buiten België genoteerde ETF's) doen en klaar is kees. Enkel als je veel verschillende valuta zou hebben wordt het beetje geprul. Ik veronderstel dat je dan de koers met de EUR van die dag moet gebruiken om jouw taks te berekenen en dat je niet éénvoudigweg 1 koers per jaar mag gebruiken?
Kortom, heb het gevoel dat er veel paniek wordt gezaaid voor weinig (bv Mijn Kapitaal) en dat sommige Belgische brokers goed hun lobby-werk hebben gedaan, maar wanneer we de oefening doen alles supper meevalt. Zo goedkoop mogelijk gespreid kunnen instappen is me veel waard om risico te spreiden, en die 5 min extra invulwerk neem ik er dan graag bij.
TIP: hou zo veel mogelijk aan in EUR bij je buitenlandse broker en de taks berekenen is kinderspel.
Kortom, heb het gevoel dat er veel paniek wordt gezaaid voor weinig (bv Mijn Kapitaal) en dat sommige Belgische brokers goed hun lobby-werk hebben gedaan, maar wanneer we de oefening doen alles supper meevalt. Zo goedkoop mogelijk gespreid kunnen instappen is me veel waard om risico te spreiden, en die 5 min extra invulwerk neem ik er dan graag bij.
TIP: hou zo veel mogelijk aan in EUR bij je buitenlandse broker en de taks berekenen is kinderspel.
Zo eenvoudig zal het nu ook weer niet zijn. Je dient maandelijks de beurstaks af te rekenen en er is blijkbaar ook nog de plicht een en ander te documenteren. Geen idee hoe dat er in de praktijk moet uitzien, is men tevreden met bv voor een etf, TOB: xx euro; tarief: 0,27% ISIN: IE00... of dien je ook nog de transactie borderel en of prospectus op te sturen. Hoe dan ook, hopelijk hebben veel Belgen de moed om dit allemaal te doen zodat de fiscus er wat tijd kan insteken. Dit is weer iets dat veel meer gaat kosten aan de staat/belastingbetaler dan het opbrengt.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Heb je daar meer info over? Ik veronderstel dat dit slechts helemaal duidelijk wordt in de programmawet (als ze op tijd zijn, anders wachten we wel nog een jaartje
)?

- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
DE TIJD leest mee blijkbaar, net artikel uit:
http://www.tijd.be/markten_live/nieuws_ ... eam_recent
2-maandelijks dus
2-maandelijks dus
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
"De Nederlandse makelaar Degiro zegt dat hij voor zijn Belgische klanten een oplossing voorbereidt. Hij wilde gisteren nog niet zeggen wat die oplossing zal zijn, maar beloofde meer nieuws in de tweede helft van de week. BinckBank wacht af. ‘De wettekst is niet echt duidelijk. We wachten op de publicatie van de wet.’ Sommige Belgische beleggers Binck omzeilen de beurstaks door niet via BinckBank België maar via BinckBank Nederland transacties te doen."
DE TIJD
DE TIJD
Ze omzeilen niets die Belgische Beleggers, ze maken gewoon gebruik van de wet en dat is niet verboden, helaas kunnen ze vanaf 01-01-2017 niet meer genieten waarschijnlijk van het feit dat ze in het buitenland geen beurstaks moesten betalen.
Het zijn gewoon de imbicielen van wettenmakers die daarvoor hebben gezorgd tot en met 31-12-2016, en vanaf 01-01-2017 gaan ze waarschijnlijk hun blunder die reeds 10 tallen jaren in de wet staat gaan dichten
Gewoon krapuul en imbicielen van de hoogste graad, ze kunnen zelfs nog geen deftige wetten maken
Ze vergeten er ook bij dat ze van "Europa" onder hun voeten kunnen krijgen, omdat ze door het zo ingewikkeld te gaan maken vanaf 01-01-2017 ze de vrije concurrentie, en het vrij verkeer van kaptiaal en goederen belemmeren, ze verbieden het wel niet maar maken het hopeloos ingwikkeld
Het zijn gewoon de imbicielen van wettenmakers die daarvoor hebben gezorgd tot en met 31-12-2016, en vanaf 01-01-2017 gaan ze waarschijnlijk hun blunder die reeds 10 tallen jaren in de wet staat gaan dichten
Gewoon krapuul en imbicielen van de hoogste graad, ze kunnen zelfs nog geen deftige wetten maken
Ze vergeten er ook bij dat ze van "Europa" onder hun voeten kunnen krijgen, omdat ze door het zo ingewikkeld te gaan maken vanaf 01-01-2017 ze de vrije concurrentie, en het vrij verkeer van kaptiaal en goederen belemmeren, ze verbieden het wel niet maar maken het hopeloos ingwikkeld
Op zich kunnen ze gewoon een automatisch rapportje maken die de klant krijg met een druk op een knopje. Het is mssh niet hun gewone manier van doen, maar als het hun klanten gerust stelt en erdoor minder afhaken in samenspraak met die verhoogde kost bij overbrengen, zullen ze wel tevreden zijn.
Ondertussen is het wat FUD die toch een aantal mensen doet twijfelen of al doet veranderen.
Ondertussen is het wat FUD die toch een aantal mensen doet twijfelen of al doet veranderen.
als de Giro in belgie een filiaal van hen zou openen , is het misschien nog eenvoudiger.
Want de fiscus krijgt met dergelijke zaken veel makkelijker inzicht in de portteuille ( vermogen ) van iemand, terwijl iemand met een belgische broker werkt daar hebben ze geen inzage in die porfteuille ( tenzij er aantoonbaar vermoeden van fraude zou zijn.
Waar zou men in het buitenland klant blijven, en zo zo constant in het vizier van de fiscus willen lopen, zelfs als men niets te verbergen heeft.
Men kan in belgie makkelijk op elke spaarrekening 100 000 euro zetten bij 30 verschillende banken, en waarschijnlijk kraait er geen haan over.
Zet men datzelfde bedrag in het buitenland ( zelfs over verschillende rekening ), dan komt de fiscus tot de eurocent te weten dat je over 3 000 000,00 neurokens vermogen beschikt en kan je het gaan uitleggen
Want de fiscus krijgt met dergelijke zaken veel makkelijker inzicht in de portteuille ( vermogen ) van iemand, terwijl iemand met een belgische broker werkt daar hebben ze geen inzage in die porfteuille ( tenzij er aantoonbaar vermoeden van fraude zou zijn.
Waar zou men in het buitenland klant blijven, en zo zo constant in het vizier van de fiscus willen lopen, zelfs als men niets te verbergen heeft.
Men kan in belgie makkelijk op elke spaarrekening 100 000 euro zetten bij 30 verschillende banken, en waarschijnlijk kraait er geen haan over.
Zet men datzelfde bedrag in het buitenland ( zelfs over verschillende rekening ), dan komt de fiscus tot de eurocent te weten dat je over 3 000 000,00 neurokens vermogen beschikt en kan je het gaan uitleggen
Ja, uiteraard heb ik dat al gelezen.evita schreef: Szpilman, dit al gelezen ? Als ze u pakken kan u een zware boete betalen.
https://www.mijnkapitaal.be/thema/fisca ... e-brokers/

Ik doelde er ook helemaal niet op om de taks te ontduiken. Stel nu dat ik mijn aandelen (of fondsen, ETF's, waar ik nog speculatie taks op moet betalen bij verkoop voor 31 december) pas verkoop in januari, dan moet ik geen speculatietaks betalen, maar wel beurstaks. Snel gerekend moet ik ongeveer 121,5 euro taks gaan betalen, dus ik schrijf dit over naar de rekening van de fiscus. Hoe weet nu die fiscus nu of dat bedrag wel correct is? Hoe gaat hij dit controleren? Gelooft hij mij als ik een excel-bestand opstuur met mijn berekeningen? Gaat de fiscus elke ISIN nr controleren en nagaan welke taks van toepassing is om te zien of ik geen fout gemaakt heb?
Nu voor mijn 2 aandelen gaat dat wel meevallen, maar wat als ik toch een fout maak en ik betaal 10 euro te weinig? Krijg ik dan een boete van 250 euro in mijn brievenbus?

- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Heb even snel de oefening gedaan wat mijn transactiekosten en beurstaksen bij mijn verschillende brokers betreft (KEYTRADE, BOLERO, DEGIRO) en alles bijeen voor 2016 is toch al ne luxueuze city-trip (en dan kijk ik nog niet naar de RV die ik betaal). Verschil in kosten tussen Keytrade, Bolero en DeGiro is gigantisch en die 0,27% is zeker niet het grootste verschil.
DeGiro is ook de enige die toelaat om automatisch alle transactiekosten te exporteren. Bolero en Keytrade laten dit niet toe en het vergt wat werk om alle kosten terug te vinden. Laat het duidelijk zijn waarom... En ik die dacht dat ik niet veel had verhandeld in 2016 owv de speculaastax..
DeGiro is ook de enige die toelaat om automatisch alle transactiekosten te exporteren. Bolero en Keytrade laten dit niet toe en het vergt wat werk om alle kosten terug te vinden. Laat het duidelijk zijn waarom... En ik die dacht dat ik niet veel had verhandeld in 2016 owv de speculaastax..
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Voorspelling: het gaat zo'n soep worden met de buitenlandse brokers zonder filiaal (postbus?) in belgië dat dit weer amper iets zal opbrengen voor de schatkist (cfk. vanovertveldtax) en jaar later wordt dit weer afgevoerd of vervangen door ander gedrocht dat snel-snel in elkaar is geknutseld en door het parlement wordt gejaagd in de programmawet tussen de recepties door..
Waarom maken ze niet ineens komaf met die limieten? Veel transacties >€600k aan aandelen zullen er wel niet zijn, maar waarom genieten zij nog steeds een voordeel?stockzombie schreef:DE TIJD leest mee blijkbaar, net artikel uit:
2-maandelijks dus

- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Kunnen jullie hier ook eens jullie licht laten schijnen over Lynx ?
Bij mij is de beurstaks immers niet de enige reden van vertrek....
je kan de kosten exporteren ? Ok de salami kosten zoals de kost per beurs waarop je handelt ?
Bij mij is de beurstaks immers niet de enige reden van vertrek....
je kan de kosten exporteren ? Ok de salami kosten zoals de kost per beurs waarop je handelt ?