depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Ik laat mijn geld ook staan. Het kwam van een spaarrekening die maar 0,60?% opbrengt.Het was deel van diversifiëren van mijn spaargeld met nadruk op 'spaar' . So what. En voor diegenen die hier zeggen dat er alternatieven zijn, natuurlijk. En daar heb ik ook gebruik van gemaakt. Ik heb ook OLO's gekocht!
Je kan alleen discussiëren over de manier waarop hier is ingegrepen. Maar ergens begrijp ik de strategie wel, alleen het kon anders. Persoonlijk stond ik achter het beperken van de budgetten of nieuwe stortingen.
Je kan alleen discussiëren over de manier waarop hier is ingegrepen. Maar ergens begrijp ik de strategie wel, alleen het kon anders. Persoonlijk stond ik achter het beperken van de budgetten of nieuwe stortingen.
Het probleem met het beperken van nieuwe storingen is dat bestaande stortingen niet vervallen, en men dus tot in het oneindige hogere rentes zou moeten betalen. Dat lijkt mij ook moeilijk te verwachten.
Klopt, maar die OLO's lopen tot 2027 en 2031. Dat is niet korte termijn (1 jaar).huisjetuintjefiets schreef: ↑26 april 2023, 15:21Alle OLOs van de voorbije jaren hebben een intrest van 0%, of zeer laag. De RV is dus niets of bijna niets.
En niet alleen van de OLOs. Ook van alle overheidsobligaties van de voorbije jaren van de veilige landen, de EU, de ECB, European Investment Bank, de Wereldbank,... en van de veilige bedrijven.
Ze werden ook tegen pari of zelfs boven pari uitgegeven. Dus ook daar geen 30% RV te betalen.
Van al die obligaties is bruto rendement gelijk aan nettorendement.
In de topics van obligaties zijn al tientallen concrete voorbeelden gegeven, en tips waar je moet op letten, waar je ze koopt,...
Het is al meer dan een jaar een hot topic. Tijd om je in te lezen en je voordeel ermee te doen
30% RV? Niet voor de geinformeerde spaargidser.
Je moet nu je huiswerk doen, maar om te bewijzen dat dit niet uit mijn duim gezogen is:
EU000A284451
EU000A3KWCF4
BE0000352618
Van deze moet je zelf de ISIN code opzoeken (ik kan geen cut paste van Bolero doen, en dus veel typwerk). Maar Google helpt je wel.
EU 2020-2025 Eur 0%
Mercedes Benz 2019-2024 Eur 0%
BMW 2019-2027 eur 0,375%
Vw 2021-2024 eur 0%
Vw 2021-2031 eur 0,375%
Belgie 20-27 eur 0%
Belgie 21-30 eur 0%
Deutsche post 20-26 eur 0,375%
Deutsche Telekom 2019-2027 eur 0,5%
EU 2021-2028 eur 0%
En daarnaast kun je op SG dus tientallen dergelijke voorbeelden vinden.
Maar doe zelf je huiswerk. Ik raad niets aan
Succes!
Ik heb deze 0% Duitse staatsobligatie in portfolio: DE0001104875.
-
- Verbannen Gebruiker
Mooie keuze :-)TrX schreef: ↑27 april 2023, 09:20
Is die op dit moment nog steeds interessant? Looptijd < 1 jaar.TrX schreef: ↑27 april 2023, 09:20Klopt, maar die OLO's lopen tot 2027 en 2031. Dat is niet korte termijn (1 jaar).huisjetuintjefiets schreef: ↑26 april 2023, 15:21
Alle OLOs van de voorbije jaren hebben een intrest van 0%, of zeer laag. De RV is dus niets of bijna niets.
En niet alleen van de OLOs. Ook van alle overheidsobligaties van de voorbije jaren van de veilige landen, de EU, de ECB, European Investment Bank, de Wereldbank,... en van de veilige bedrijven.
Ze werden ook tegen pari of zelfs boven pari uitgegeven. Dus ook daar geen 30% RV te betalen.
Van al die obligaties is bruto rendement gelijk aan nettorendement.
In de topics van obligaties zijn al tientallen concrete voorbeelden gegeven, en tips waar je moet op letten, waar je ze koopt,...
Het is al meer dan een jaar een hot topic. Tijd om je in te lezen en je voordeel ermee te doen
30% RV? Niet voor de geinformeerde spaargidser.
Je moet nu je huiswerk doen, maar om te bewijzen dat dit niet uit mijn duim gezogen is:
EU000A284451
EU000A3KWCF4
BE0000352618
Van deze moet je zelf de ISIN code opzoeken (ik kan geen cut paste van Bolero doen, en dus veel typwerk). Maar Google helpt je wel.
EU 2020-2025 Eur 0%
Mercedes Benz 2019-2024 Eur 0%
BMW 2019-2027 eur 0,375%
Vw 2021-2024 eur 0%
Vw 2021-2031 eur 0,375%
Belgie 20-27 eur 0%
Belgie 21-30 eur 0%
Deutsche post 20-26 eur 0,375%
Deutsche Telekom 2019-2027 eur 0,5%
EU 2021-2028 eur 0%
En daarnaast kun je op SG dus tientallen dergelijke voorbeelden vinden.
Maar doe zelf je huiswerk. Ik raad niets aan
Succes!
Voor cash in de vennootschap vind ik het desondanks nog altijd met voorsprong de beste optie. Vooral voor het geld waarvan je vrij zeker bent dat je het niet nodig hebt in het komende jaar, maar dat je toch niet in een termijnrekening wil steken omdat je op zijn minst de optie wil hebben om het op te nemen voor een toekomstige (bedrijfs)investering.
- In een vennootschap betaal je slechts 20% (of 25%) vennootschapsbelasting (de al betaalde RV komt in mindering van je belastingen), dus het renteplafond is 2% (of 1.875%) netto.
- Als vennootschap heb je geen toegang tot de hoogst opbrengende spaarrekeningen zoals Santander die enkel voor particulieren zijn. Mijn bank geeft gewoon 0,60% waarop nog vennootschapsbelasting komt.
- E-depo is relatief eenvoudig voor de boekhouder (boekhoudkosten minimaliseren is ook belangrijk :-)
Ook voor particulieren blijft het een interessant instrument met 1,75% netto opbrengst.mr_t_ schreef: ↑27 april 2023, 11:08 Voor cash in de vennootschap vind ik het desondanks nog altijd met voorsprong de beste optie. Vooral voor het geld waarvan je vrij zeker bent dat je het niet nodig hebt in het komende jaar, maar dat je toch niet in een termijnrekening wil steken omdat je op zijn minst de optie wil hebben om het op te nemen voor een toekomstige (bedrijfs)investering.
- In een vennootschap betaal je slechts 20% (of 25%) vennootschapsbelasting (de al betaalde RV komt in mindering van je belastingen), dus het renteplafond is 2% (of 1.875%) netto.
- Als vennootschap heb je geen toegang tot de hoogst opbrengende spaarrekeningen zoals Santander die enkel voor particulieren zijn. Mijn bank geeft gewoon 0,60% waarop nog vennootschapsbelasting komt.
- E-depo is relatief eenvoudig voor de boekhouder (boekhoudkosten minimaliseren is ook belangrijk :-)
Huisjetuintjefiets is nogal sterk gefocust op het ontwijken van de RV, terwijl voor mij gewoon het netto-rendement telt en de aard van het instrument (risico, kosten, duurtijd en horizon ...).
De vergelijking met zerocouponobligaties gaat niet op: obligaties zijn een volledig ander instrument (dat ook onderdeel uitmaakt van mijn beleggingsportefeuille) en komt niet in aanmerking als alternatief voor e-Depo. De meeste bonds op de secundaire markt zijn weinig liquide en je krijgt nauwelijks 2,5 tot 3% intrest voor bonds met een resterende looptijd van vaak nog meerdere jaren (in zijn voorbeelden zit er eentje bij dat nog loopt tot 2031).
Ik vraag me het volgende af: "uw geld moet minstens 12 volledige maanden onafgebroken op de rekening blijven staan en de rente ook uitbetaald te krijgen". Als ik het zo lees, betekent dit dat indien mijn geld er pakweg 15 maanden onafgebroken opstaat ik voor 15 maanden interest krijg? Dit zou is dan fundamenteel anders dan bij een spaarrekening waarin na 12 maanden een nieuwe periode begint te lopen.
Kan iemand dit bevestigen?
Kan iemand dit bevestigen?
Ik bevestig.
2,975% netto rendement. Wel TOB van 0,12% meetellen bij aankoop.
Toch iemand met een genuanceerde visie.mouche schreef: ↑27 april 2023, 07:46 Ik laat mijn geld ook staan. Het kwam van een spaarrekening die maar 0,60?% opbrengt.Het was deel van diversifiëren van mijn spaargeld met nadruk op 'spaar' . So what. En voor diegenen die hier zeggen dat er alternatieven zijn, natuurlijk. En daar heb ik ook gebruik van gemaakt. Ik heb ook OLO's gekocht!
Het kan dus toch op een forum
Je bedoelt 2,4% netto veronderstel ik tot €10.000
Vanaf €10.000 ga je al naar 2% netto.
Wat haalt het dan nog uit tegenover de E-depo ? (spreek dan wel over een termijn van 1 jaar)
Om onduidelijk redenen worden de berichten van mijn andere profiel geblokkeerd. Ik heb deze profiel aangemaakt om nog even te reageren op een aantal nogal kromme vergelijking die hier gepost werden en dan ga ik het ook laten. (ik vermoed dat de volgende posts van deze profiel trouwens toch geblokkeerd gaan worden)
Het verschil met een OLO op 1 jaar: Je bent niet zeker van de prijs wanneer je een OLO tussentijds terug verkoopt. De inleg van de e-DEPO die je terugkrijgt is wel zeker. De coupon van een OLO is daarentegen vast, die van e-DEPO varieerde lange beide zijden (nu kan het enkel nog dalen). Bij een OLO is het een slechte zaak wanneer de renten stijgen, bij een e-DEPO was het net een goede zaak.
Het verschilt met een termijnrekening. De rente ligt vast, die van een e-DEPO varieerde. Nogmaals is het bij een termijnrekening een slechte zaak wanneer de renten stijgen (op een latere datum had je een rekening met hogere rente kunnen openen), terwijl dat bij een e-DEPO oorspronkelijk een goede zaak was.
Het verschil met een spaarrekening. Je behoudt de (meeste) rentevergoedingen wanneer je het geld op minder dan een jaar terug afhaalt. Na het nieuwe KB: de rente op een spaarrekening kan verder stijgen, die op de e-DEPO is geplaffoneerd. Je kan enkel maar een lagere rente krijgen. Met de nieuwe situatie zijn stijgende renten goed voor een spaarrekening, maar niet bij een e-DEPO.
Kortom: je zat met een product waarbij het positief was dat de renten stijgen, opeens zit je er een waarbij dat slecht is.
Het verschil met een OLO op 1 jaar: Je bent niet zeker van de prijs wanneer je een OLO tussentijds terug verkoopt. De inleg van de e-DEPO die je terugkrijgt is wel zeker. De coupon van een OLO is daarentegen vast, die van e-DEPO varieerde lange beide zijden (nu kan het enkel nog dalen). Bij een OLO is het een slechte zaak wanneer de renten stijgen, bij een e-DEPO was het net een goede zaak.
Het verschilt met een termijnrekening. De rente ligt vast, die van een e-DEPO varieerde. Nogmaals is het bij een termijnrekening een slechte zaak wanneer de renten stijgen (op een latere datum had je een rekening met hogere rente kunnen openen), terwijl dat bij een e-DEPO oorspronkelijk een goede zaak was.
Het verschil met een spaarrekening. Je behoudt de (meeste) rentevergoedingen wanneer je het geld op minder dan een jaar terug afhaalt. Na het nieuwe KB: de rente op een spaarrekening kan verder stijgen, die op de e-DEPO is geplaffoneerd. Je kan enkel maar een lagere rente krijgen. Met de nieuwe situatie zijn stijgende renten goed voor een spaarrekening, maar niet bij een e-DEPO.
Kortom: je zat met een product waarbij het positief was dat de renten stijgen, opeens zit je er een waarbij dat slecht is.
Top!
En begrijp ik het goed dat, indien je je rente opvraagt, er ook geen nieuwe periode begint te lopen?
bv. na 12 maanden vraag ik mijn rente op en na 15 maanden mijn inleg. Dan krijg ik voor maand 13 tem 15 ook nog rente aangezien het geld er meer dan 12 maanden op stond?