depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Ik denk dat de meesten die een OLO aankopen deze ook houden tot eindvervaldag waardoor de bewegende prijs niet meer van toepassing is.
Sommige maken wel vreemde berekeningen waardoor het netto rendement niet meer correct is en het veel mooier lijkt dan het werkelijk is.
https://www.oblis.be/nl/bond/bundesscha ... eur-554770
3,014% netto rendement (enkel 0,12% TOB te betalen bij aankoop, bijhouden tot vervaldatum).
TrX schreef: ↑27 april 2023, 21:18 https://www.oblis.be/nl/bond/bundesscha ... eur-554770
3,014% netto rendement (enkel 0,12% TOB te betalen bij aankoop, bijhouden tot vervaldatum).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoals ik zei, 0,12% TOB te betalen.karine schreef: ↑27 april 2023, 21:32TrX schreef: ↑27 april 2023, 21:18 https://www.oblis.be/nl/bond/bundesscha ... eur-554770
Makelaarskosten zijn afhankelijk van welke broker je gebruikt. Bij DeGiro is dat 2 € voor een obligatie.
TOB + makelaarskosten eraf en dan kom je nog aan 2,5% netto.
Bij de DeGiro misschien meer dan 2,5% maar daar zijn bijna geen obligaties vast te krijgen.
Duitse, Nederlandse, Franse staatsobligaties allemaal te vinden bij DeGiro.
Aankoop van een obligatie bij DeGiro is 2 €.
Obligaties zijn ook (en met meer keuze) te kopen bij Interactive Brokers (+ Lynx, Mexem), hoewel de koers niet altijd optimaal is. Aankoopkosten daar zijn meestal 0,10%, of €1 per €1000.
Schelden is een teken van zwakte en gebrek aan argumenten en hoort hier niet thuis.
Renteopvraging heeft niets te maken met de looptijd. De rente wordt trouwens niet gekapitaliseerd. Dus je vraagt ze zelfs best op.camelski schreef: ↑27 april 2023, 20:46Top!
En begrijp ik het goed dat, indien je je rente opvraagt, er ook geen nieuwe periode begint te lopen?
bv. na 12 maanden vraag ik mijn rente op en na 15 maanden mijn inleg. Dan krijg ik voor maand 13 tem 15 ook nog rente aangezien het geld er meer dan 12 maanden op stond?
Gezien er een maand rente verloren gaat tussen opvragen en opnieuw storten is het maar de vraag of niet beter is het bedrag te laten staan dan het op te nemen ikv gekapitaliseerde rente.mouche schreef: ↑28 april 2023, 08:31Renteopvraging heeft niets te maken met de looptijd. De rente wordt trouwens niet gekapitaliseerd. Dus je vraagt ze zelfs best op.camelski schreef: ↑27 april 2023, 20:46
Top!
En begrijp ik het goed dat, indien je je rente opvraagt, er ook geen nieuwe periode begint te lopen?
bv. na 12 maanden vraag ik mijn rente op en na 15 maanden mijn inleg. Dan krijg ik voor maand 13 tem 15 ook nog rente aangezien het geld er meer dan 12 maanden op stond?
Er is geen kapitalisatie!
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt voor de info. Dit is dan zoals ik dacht, maar kon het nergens expliciet vinden. Ik vind dit dan wel een plus tov spaarrekening, waar ieder jaar een nieuwe periode van een jaar begint voor de getrouwheidspremie.mouche schreef: ↑28 april 2023, 08:31Renteopvraging heeft niets te maken met de looptijd. De rente wordt trouwens niet gekapitaliseerd. Dus je vraagt ze zelfs best op.camelski schreef: ↑27 april 2023, 20:46
Top!
Ik vermoed ook dat het niet toevallig is dat de rente nu afgetopt wordt op niveau hoogste spaarrekening. Ik denk dan ook dat indien de rente op spaarrekeningen verder mocht stijgen, er een nieuw - hoger - plafond ingesteld zal worden op de E-Depo.
Even dit topic kapen om alternatieven te bespreken. Wat denken jullie over geldmarktfondsen als alternatief voor de DCK (bijvoorbeeld LU0290358497)? Zou onmiddellijk de stijgende rentes moeten volgen, net als de DCK. Op dit moment bedraagt het brutorendement bijvoorbeeld ongeveer 3,24% (op basis van de laatste maand)
Xtrackers II EUR Overnight Rate Swap UCITS ETF 1C
Hier heb je een 12 tal gelijkaardige: https://www.justetf.com/en/find-etf.htm ... oneyMarket
Of ook nog: iShares Euro Government Bond 0-1yr UCITS ETF - ISIN IE00B3FH7618
Hier heb je een 12 tal gelijkaardige: https://www.justetf.com/en/find-etf.htm ... oneyMarket
Of ook nog: iShares Euro Government Bond 0-1yr UCITS ETF - ISIN IE00B3FH7618
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dat klopt, maar wat denken we over dergelijke instrumenten? In tijden van lage rentes waren ze voor particulieren uiteraard weinig nuttig, maar intussen zit dit misschien anders.