depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Neen, dat zal niet gaan! Zie https://financien.belgium.be/nl/rente-b ... ignatiekas
De DCK berekent de rente jaarlijks op 1 januari. De rente wordt ofwel eenmaal per kalenderjaar op verzoek van de begunstigde uitbetaald, ofwel op het moment van de volledige terugbetaling van de borgtocht. Deze interesten worden niet gekapitaliseerd.
Belangrijke verduidelijking: de door DCK uitgekeerde rente is onderworpen aan roerende voorheffing, waarvan het tarief momenteel 30% bedraagt. De heffing van roerende voorheffing op rentevoeten geldt voor alle categorieën borgtochten, behalve voor faillissementen.
Wel daar ging ik ook van uit maar op het dossier dat in november 2022 gestart was, was de intrest reeds zichtbaar in december 2023, heb de intrest van afgelopen 13 maand pas vandaag opgevraagd. Geen idee of ze reeds opvraagbaar was in december. De intrest berekening is dus niet uitsluitend op 1 januari.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Bedankt earth en torro.
Inderdaad bij "acties" "terugbetaling" aanklikken en dan enkel de interest selecteren.
Inderdaad bij "acties" "terugbetaling" aanklikken en dan enkel de interest selecteren.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Heb ook eens actie tot terugbetaling bekeken.
Wat mij opvalt is, dat je manueel een rekeningnummer moet invullen naar waar het bedrag moet teruggestort worden.
Kan ik hier dan zelf kiezen naar welke rekening? Want ik meende dat je enkel het geld kon terugstorten naar de rekening vanwaar het geld kwam. Bestemming zou dus automatisch ingevuld moeten worden.
Als iemand je e-depo zou kunnen hacken, dan kan hij nog niet aan je geld, want het keert terug naar de rekening van afkomst.
Wat gebeurt er als je een andere bestemming invult?
Want als dit kan, dan is de e-depo toch niet zo veilig meer.
Wat mij opvalt is, dat je manueel een rekeningnummer moet invullen naar waar het bedrag moet teruggestort worden.
Kan ik hier dan zelf kiezen naar welke rekening? Want ik meende dat je enkel het geld kon terugstorten naar de rekening vanwaar het geld kwam. Bestemming zou dus automatisch ingevuld moeten worden.
Als iemand je e-depo zou kunnen hacken, dan kan hij nog niet aan je geld, want het keert terug naar de rekening van afkomst.
Wat gebeurt er als je een andere bestemming invult?
Want als dit kan, dan is de e-depo toch niet zo veilig meer.
-
- Hero Member
- Contacteer:
De intrest zou in december 23 nog niet apart opvraagbaar geweest zijn. Wel samen met het kapitaal van het volledige dossier via afsluiting dus.vortex schreef: ↑3 januari 2024, 19:03 Wel daar ging ik ook van uit maar op het dossier dat in november 2022 gestart was, was de intrest reeds zichtbaar in december 2023, heb de intrest van afgelopen 13 maand pas vandaag opgevraagd. Geen idee of ze reeds opvraagbaar was in december. De intrest berekening is dus niet uitsluitend op 1 januari.
Is hier zeker al gepost maar lees er blijkbaar over ... voor dossier langer dan 1 jaar die je d.d. vandaag afsluit, krijg je dan ook nog intrest voor 10 dagen in januari of helemaal niks, in laatste geval dan beter 1 maand extra uit te zitten (klinkt negatief, maar zo bedoel ik het niet ) & op 1 februari afsluiten ... ??
En je zal uiteraard altijd wel enkele dagen verliezen (doorlooptijd op de FOD tussen aanvraag & terugstorting), misschien is bovenstaande vraag te beperkt ... wat als je terugbetaling aan zou vragen 20 januari bvb. ...
-
- Hero Member
- Contacteer:
De rente begint te lopen op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de borgtocht werd geplaatst en eindigt op de laatste dag van de maand die voorafgaat aan de maand waarin de borgtocht wordt terugbetaald.
aan jullie experts, verleden jaar op 18 maart heb ik mijn eerste storting gedaan , vervolgens 3 stortingen op 24 april 2023, wanneer zou ik best een terugbetaling vragen van het volledige bedrag ??? alvast bedankt voor jullie antwoord.
moorke
01 mei 2024
Als het geld van die laatste stortingen effectief ten laatste op 30 april 2023 op de e-depo deposito rekening stond: 1 mei 2024.
1 mei is feestdag, ik zou voor alle zeker voor 3 mei gaan