depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: depositorekening federale overheid
Mocht ik daar gebruik van maken, dan zou ik voor elke deposit een apart dossier aanmaken, dan moet je je die vraag niet stellen.
Goed advies Earth. Bedankt!
Ik heb eens in het relevante wetsartikel en aanvullende MB gekeken, en daar staat hier ook niets over vermeld.
Men hanteert een gemiddelde van de rendementen van OLO's, wat overheidsobligaties zijn, resterende looptijd van 1 jaar, op secundaire markten. De exacte data kun je hier vinden: https://stat.nbb.be/Index.aspx?DataSetCode=IROLOBE2
Vandaag was dit bijvoorbeeld 2,32%. Vervolgens wordt dit gemiddelde afgerond naar de dichtstbijzijnde 0,10%.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Na het lezen van je post, lijkt me dat wel duidelijk.
Momenteel wil zeggen voor de maand december 2022. En daarvoor ben je nu al te laat.
Elke gereglementeerde spaarrekening heeft niet meer verbintenissen of voorwaarden.
Je kan je kapitaal altijd opvragen, zowel bij gereglementeerde spaarrekeningen als bij de federale depositorekening.
Daarnaast moet je bij de federale depositorekening je kapitaal minstens 12 maanden laten staan om *enige* intrest te krijgen.
Bij gereglementeerde spaarrekeningen moet je je kapitaal 12 maanden laten staan om getrouwheidsintrest te krijgen, de basisintrest krijg je per dag, ongeacht hoe lang je je kapitaal laat staan.
Er zijn vandaag gereglementeerde spaarrekeningen met 0,85% totaal nettorendement (of 1% netto tot pakweg 100k). Dat is toch nog iets anders dan 0,11% denk ik.
Heb je "veel" geld waardoor je "verplicht" (omwille van spreiding door max 100k depositogarantie) denk te zijn je kapitaal op spaarrekeningen van 0,11% intrest te houden, dan kan je ook een termijnrekening van 1 jaar nemen met 1,54% netto bv.
Mooi.
Naast wiskunde spelen er natuurlijk ook nog andere aspecten een rol.
Dat lijkt mij ook niet direct een argument om het uit te sluiten.
Die vinden dat niet spijtig.
Als die jouw spaargeld willen, dan zullen ze de intrest wel verhogen.
Dit is bv. een belangrijk aspect.Mickey_B schreef: ↑7 december 2022, 15:33 En daalt de rente drastisch en stijgt ze bij de banken drastisch (wat mij ongelooflijk lijkt), dan verleg ik gewoon weer.
En als ik dan de 12 maanden niet haal, is toch geen ramp, wat waar het eerst stond aan 0,11 % bracht het ook niets op.
Men zegt dat de interest van de deposito de OLO-rente volgt (nog nooit van gehoord).
OLO even googlen en ik zie toch niet direct een daling. Dus zie ik ook geen nadeel.
Met een federale depositorekening heb je geen zekerheid van de intrest.
Met een gereglementeerde spaarrekening heb je wel zekerheid over de intrest, mogelijks dan wel lager, maar 0,11% lijkt mij niet de regel.
Ieder kiest voor zich in welke mate die zekerheid belangrijk is natuurlijk.
Voor wie zekerheid niet zo belangrijk is, zijn er trouwens nog andere mogelijkheden.
Dat er gereglementeerde spaarrekeningen met 0,85 % of 1 % zijn, klopt, maar dit is met de getrouwheidspremie inbegrepen.EarthNvstr1 schreef: ↑7 december 2022, 23:16
Bij gereglementeerde spaarrekeningen moet je je kapitaal 12 maanden laten staan om getrouwheidsintrest te krijgen, de basisintrest krijg je per dag, ongeacht hoe lang je je kapitaal laat staan.
Er zijn vandaag gereglementeerde spaarrekeningen met 0,85% totaal nettorendement (of 1% netto tot pakweg 100k). Dat is toch nog iets anders dan 0,11% denk ik.
Heb je "veel" geld waardoor je "verplicht" (omwille van spreiding door max 100k depositogarantie) denk te zijn je kapitaal op spaarrekeningen van 0,11% intrest te houden, dan kan je ook een termijnrekening van 1 jaar nemen met 1,54% netto bv.
De hoogste basisrente die Spaargids hier publiceert is 0,50 %.
Wil je dus vb. die 1% halen, moet je ook je geld een jaar laten staan. Waarom dan niet een jaar bij de deposito? Er van uitgaand dat de interest daar ook 'hoog' zal blijven? Wordt natuurlijk maandelijks herbekeken en is dus geen zekerheid. Maar gezien de rente nu overal stijgt of zal stijgen, zal ze op de deposito mijn inziens toch ook niet spectaculair gaan dalen? Toch niet eerste jaar?
En ja, die 1,61% netto is december, maar wat zal januari brengen? We zullen zien... En valt hij naar nul, dan sluit ik hem direct af...
Termijnrekeningen op 1 jaar zoals van Deutsche Bank bieden ook 2 % bruto aan, maar ook daar moet je uw geld 1 jaar vast zetten. Kun je dus ook bij deposito doen met 'kans' op hoger interest (of kans op lager...). Termijnsparen geeft je wel zekerheid van die 2 % bruto. Alleen, stel dat banken plots massaal hun rente op spaarboeken optrekken, kan ik bij termijnsparen in principe niet aan mijn geld, terwijl bij de deposito ik altijd terug kan overspringen.
Ik probeer het zo simpel mogelijk te houden.
Wil ook geen risico nemen met mijn kapitaal. Rente is nu wat koffiedik kijken, maar ik blijf erbij dat er momenteel niemand de rente van deposito overstijgt. Zal misschien binnen enkele maanden anders zijn. Maar dan zien we wel weer...
Het verschil is dat banken die nu de rente laten stijgen, dat uit eigen initiatief doen. Die stijging loopt dan ook een stuk achter, waardoor mensen de indruk krijgen dat de stijging nu gebeurt. De rente van de DCK wordt bepaald aan de hand van het rendement van overheidsobligaties op secundaire markten ("de beurs"), waar het rendement ook verwachtingen rond toekomstige renteverhogingen inhoudt. Hier zien we de laatste 1,5 maand het rendement stagneren, en de laatste 0,75 maand misschien zelfs eerder dalen. Omdat inflatie langzaamaan over controle lijkt te geraken, en de centrale banken de economieën liever niet onnodig in recessies duwen, lijken beleggers de laatste 1,5 maand hun verwachtingen rond toekomstige renteverhogingen niet meer naar boven bij te stellen.Mickey_B schreef: ↑8 december 2022, 09:47 Er van uitgaand dat de interest daar ook 'hoog' zal blijven? Wordt natuurlijk maandelijks herbekeken en is dus geen zekerheid. Maar gezien de rente nu overal stijgt of zal stijgen, zal ze op de deposito mijn inziens toch ook niet spectaculair gaan dalen? Toch niet eerste jaar?
Naar 0 zullen we niet snel gaan, denk ik. Ik gok nog steeds wel dat de DCK voor het komende jaar een goede keuze was, zeker voor zij die in december reeds ingestapt zijn.
Goede tip, heb er nog twee aangemaakt, dan kan ik mijn bedrag spreiden over drie depositorekeningen en in toekomst misschien gemakkelijker een deel afhalen...EarthNvstr1 schreef: ↑7 december 2022, 22:36Mocht ik daar gebruik van maken, dan zou ik voor elke deposit een apart dossier aanmaken, dan moet je je die vraag niet stellen.
Als ik nu inlog bij mijn dossiers op minfin, zie ik in een overzicht de drie depositorekeningen.
Laatst gewijzigd door Mickey_B op 8 december 2022, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De Staat organiseert een bankrun
Geweldig.
De Staat organiseert een bankrun !!!
Only in Belgium.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221216_93496625
De Staat organiseert een bankrun !!!
Only in Belgium.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221216_93496625
Re: De Staat organiseert een bankrun
Voor 0,4 % minder interest is er in het verleden nooit een bankrun geweest en ik zie het nu ook niet te gebeuren..
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Het ziet ernaar uit dat de DCK-rente volgende maand 2,40% bruto zal worden.
Op 23 december zal het percentage worden vastgesteld op basis van eenjarige OLO-rendementen van 24 november tot en met 22 december.
Op 23 december zal het percentage worden vastgesteld op basis van eenjarige OLO-rendementen van 24 november tot en met 22 december.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Na De Tijd en HLN nu ook in De Standaard 'reclame' voor de eDepo rekening... nog even en teveel interesse en finito la comedia?
Het rendement van die korte termijn OLO's hangt meer af van de ECB beleidsrente dan wat de markt verwacht. Op 21 december verhoogt de ECB de MRO rente naar 2,5%, de OLO op 1 jaar zal daar heel dicht bij in de buurt blijven, kijk maar eens wat de OLO op 1 jaar de laatste dagen doet. Ook al verwacht zowat iedereen dat de ECB volgend jaar de rente nog een aantal keer zal verhogen (zeggen ze zelf), toch gaat de korte termijn rente daar nauwelijks op vooruit lopen. Die DCK deposito trackt met andere woorden heel close het rente beleid van de ECB. We zitten nog altijd met een veel te hoge inflatie, zelfs in 2024 wordt nog geen inflatie van 2% verwacht, wie op een dalende rente hoopt, zal dus nog even geduld moeten hebbenpmu schreef: ↑8 december 2022, 10:05 Het verschil is dat banken die nu de rente laten stijgen, dat uit eigen initiatief doen. Die stijging loopt dan ook een stuk achter, waardoor mensen de indruk krijgen dat de stijging nu gebeurt. De rente van de DCK wordt bepaald aan de hand van het rendement van overheidsobligaties op secundaire markten ("de beurs"), waar het rendement ook verwachtingen rond toekomstige renteverhogingen inhoudt. Hier zien we de laatste 1,5 maand het rendement stagneren, en de laatste 0,75 maand misschien zelfs eerder dalen. Omdat inflatie langzaamaan over controle lijkt te geraken, en de centrale banken de economieën liever niet onnodig in recessies duwen, lijken beleggers de laatste 1,5 maand hun verwachtingen rond toekomstige renteverhogingen niet meer naar boven bij te stellen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Idd die 2.40% bruto (1.68%netto) is bijna een zekerheid al is het niet onmogelijk dat deze nog wat verder doorstijgt naar 2.50% maar dan moet de 1-jarige OLO rentes van 19 tot 22 december gemiddeld zo'n 2.72% bedragen, vrijdag was ze gestegen tot 2.66% .... wel onwaarschijnlijk
het gras is altijd groener aan de overkant