depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Maar Itsme krijgen sommigen dan weer in geen maanden open. Ook ambetant.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Ja, e-depo werkt ook met tokens.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Er is volgens mij geen opt-out voor een inlogmethode. E-Depo gebruikt de authenticatie van de federale overheid (CSAM), dus kan er altijd gebruik worden gemaakt van eID, Itsme, token…
Nog een vraagje ivm de intrest die wordt toegepast en berekend bvb voor geld dat volle 12 maanden word vastgelegd. Vermits de intrestvoet elke maand wordt aangepast begrijp ik niet welke intrestvoet wordt toegepast voor de eindberekening. Een nieuwe(?) gemiddelde intrestvoet van de voorbije 12 maanden? Of wordt op het einde van de rit (12 maanden) de som gemaakt van de 12 (1 voor elke nieuwe maand) 1/12e delen van het voorbije jaar, telkens rekening houdend met de nieuwe intrestvoet van elke nieuwe maand??
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is wiskundig juist hetzelfde, vanwege de distributiviteit van * tov +
Dank u. Wiskunde nooit mijn beste vak geweest...
Nog bedankt voor het antwoord. Jammer dat interest niet automatisch wordt gestort maar weeg niet op tegen het betere rendement tegenover de bankenTycoon schreef: ↑21 januari 2023, 12:46Stel uw eerste storting werd op 31/12/2022 door DCK verwerkt. Je krijgt voor het eerst intrest op 1/1/2024 voor de periode van 1/1/2023-31/12/2023. Maar die wordt nog niet op uw rekening gestort, gewoon berekend. Op 1/7/2024 vraag je die intresten op. Je krijgt dan die op 1/1/2024 berekende intrest gestort. Dan kan je pas de volgende intrest op 1/1/2025 na de storting er van opvragen. Dat is de intrest van 2024. In de praktijk best pas uw volgende intrest op 2/1/2025 opvragen.
Iemand zich al eens vraag gesteld ivm de veiligheid van deze depositorekening? Kans dat je je inleg niet terug ziet? Gewaarborgd door?
Als je uw inleg kwijt bent is het teken dat België bankroet is. Zie ik minder vlug gebeuren dan bij een bank.
Wat je in principe wel hebt bij banken is het bestaan van verschillende laagjes: eerst heb je de bank zelf, mocht die failliet gaan krijgen spaarders voorrang op sommige andere schuldeisers (de kans lijkt mij groot dat er wel iets levensvatbaars zit in een bank), indien dit niet voldoende is bestaat er de depositogarantie (een soort spaarpotje waar banken zelf bijdragen in storten), ultiem zal de overheid ook wel tussenkomen tot €100.000.
De uiteindelijk reddingsboei is dus de overheid ...pmu schreef: ↑23 januari 2023, 20:25 Wat je in principe wel hebt bij banken is het bestaan van verschillende laagjes: eerst heb je de bank zelf, mocht die failliet gaan krijgen spaarders voorrang op sommige andere schuldeisers (de kans lijkt mij groot dat er wel iets levensvatbaars zit in een bank), indien dit niet voldoende is bestaat er de depositogarantie (een soort spaarpotje waar banken zelf bijdragen in storten), ultiem zal de overheid ook wel tussenkomen tot €100.000.
Rekening houdende met wat er 15 jaar geleden is gebeurd met 2 grootbanken "die nooit failliet konden gaan" (Fortis en Dexia) heb ik toch meer vertrouwen in het voortbestaan van de Belgische staat dan in die van een bank.
Kun je dat geld daar tot in het oneindige laten opstaan? (Ik wil maar zeggen van stel dat je 2 jaar in gedachten hebt maar je vergeet het en er staat plots 15 jaar vast, ...)
Bijkomende vraag: Kun je een E-depo openen op naam van je kind. Mijn kind heeft uiteraard een rijksregisternummer maar ik kan dat niet aanpassen.
Bijkomende vraag: Kun je een E-depo openen op naam van je kind. Mijn kind heeft uiteraard een rijksregisternummer maar ik kan dat niet aanpassen.
Er is na de crisis wel wat veranderd, bijvoorbeeld qua buffers die banken moeten aanleggen en de creatie van het depositogarantiesysteem, allemaal met de intentie dat overheden niet meer financieel moeten tussenkomen bij moeilijkheden. In de realiteit lijkt mij dat twijfelachtig voor grote banken, maar als een bank als Aion of Crelan failliet zou gaan, mag je er wel vanuit gaan dat dit de overheid niets (rechtstreeks) zal kosten.m-peeters schreef: ↑23 januari 2023, 22:23De uiteindelijk reddingsboei is dus de overheid ...pmu schreef: ↑23 januari 2023, 20:25 Wat je in principe wel hebt bij banken is het bestaan van verschillende laagjes: eerst heb je de bank zelf, mocht die failliet gaan krijgen spaarders voorrang op sommige andere schuldeisers (de kans lijkt mij groot dat er wel iets levensvatbaars zit in een bank), indien dit niet voldoende is bestaat er de depositogarantie (een soort spaarpotje waar banken zelf bijdragen in storten), ultiem zal de overheid ook wel tussenkomen tot €100.000.
Rekening houdende met wat er 15 jaar geleden is gebeurd met 2 grootbanken "die nooit failliet konden gaan" (Fortis en Dexia) heb ik toch meer vertrouwen in het voortbestaan van de Belgische staat dan in die van een bank.
Neen, je kan de storting tot 29 jaar en 359 dagen laten staan. Op de 30ste verjaardag vervalt het aan de Schatkist. Ergens op blz 2 of 3 van dit draadje staat dat uitgelegd.Kevva schreef: ↑24 januari 2023, 10:34 Kun je dat geld daar tot in het oneindige laten opstaan? (Ik wil maar zeggen van stel dat je 2 jaar in gedachten hebt maar je vergeet het en er staat plots 15 jaar vast, ...)
Neen, je kan een depositorekening maar openen voor de persoon die is ingelogd, staat in de handleiding. Zie https://financien.belgium.be/nl/betalin ... torekening
Het kind moet zelf inloggen met zijn kids-id maar dan zal het nog niet gaan denk ik. Met een kids-id kan je geen documenten ondertekenen. Zie https://www.vlaanderen.be/kids-id-elekt ... de-12-jaar