depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Heb dergelijke opmerkingen al meer gelezen.Brembos schreef: ↑1 april 2023, 14:58 Dom , dommer , domst… Geloof je dat de Olo rente op 1 jaar nog minstens een jaar op dit niveau zal blijven of stijgen zet je geld dan op een e depo dossier . Geloof je dat rente de volgende maanden gaat dalen zet dan je geld op een termijnrekening van minstens 1 jaar of langer.
Het gaat hier over een 1-jaars-investering. En dit moet je dan ook vergelijken met andere 1-jaars-produkten
(vb. getrouwheidspremie spaarrekening of termijnsparen 1 jaar).
Je kan e-depo niet vergelijken met bijv. lange termijnsparen of aandelen op lange termijn. Zijn totaal andere produkten.
En termijnsparen op 1 jaar raakt niet aan de huidige opbrengst van de e-depo...
Ik zit nu al sinds vorig jaar bij e-depo en kan zeggen dat ik in een paar maanden tijd al evenveel interest heb opgebouwd dan wat mijn spaarrekening op de bank kreeg voor een gans jaar. Niet slecht toch?
Rente mag dan nog komende maanden zakken bij e-depo, zal nog altijd meer opgebracht hebben dan mijn spaarrekening.
Maar er zijn geen indicaties dat de rente gaat zakken. Tot nu toe alleen maar gestegen en ok, mogelijks volgende maanden zelfde rente als huidige maand (3,1 bruto). Maar dan nog steeds veel hoger dan wat banken aanbieden...
Zelfs Satander geraakt er niet met hoogste rente op hun spaarrekening...
En voor alle doemdenkers, telkens opnieuw moet ik vaststellen dat rente stijgt of hoog ligt en hun stellingen niet kloppen.
Al van in begin van dit draadje zijn er negatieve berichten, maar ik zie daar tot op heden toch niets van gebeuren.
Heb er tot nu toe alleen maar goed aan gedaan weg te gaan van mijn bank.
Zal na 1 jaar e-depo misschien anders zijn, maar dan verleg ik terug na het innen van mijn interest die sowieso hoger is dan mijn bank...
En als het gunstig blijft, dan ga ik voor een tweede rondje (lees tweede jaar)...
Mijn visie was: wat brengt voor mij het meeste op in één jaar zonder enig risico.
En tot nu toe toch wel goede keuze...
Vraag die ik altijd stel aan de doemdenkers:
In plaats van af te breken, heb je een beter alternatief? En hiermee bedoel ik, wat brengt op 1 jaar meer op?
We horen het graag...
En by the way, ik heb voor mezelf een prognose gemaakt:
Moest rente stagneren en niet meer zakken, zal ik na een jaar meer dan het driedubbele aan interest hebben dan mijn spaarrekening bij de bank. Dan kan ik pas van een goede investering spreken. Maar zover zijn we nog niet natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Mickey_B op 4 april 2023, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Volledig mee eens.
+1
+1
-
- Verbannen Gebruiker
Je vergeet nu net dat ene product op een jaar dat meer opbrengt dan e-depo.Mickey_B schreef: ↑ Het gaat hier over een 1-jaars-investering. En dit moet je dan ook vergelijken met andere 1-jaars-produkten
Een obligatie op de secundaire markt met een coupon van 0% (en ongeveer aan pari uitgegeven) en een resterende looptijd van ongeveer een jaar, en rekening houdend met kosten, brengt netto meer op dan e-depo.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Dat lijkt me toch straf … 

Laatst gewijzigd door VincentVega op 4 april 2023, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Een bedrijfsobligatie (met nulcoupon uitgegeven a pari en met een resttermijn van ca. 1 jaar) is qua risicoprofiel niet helemaal vergelijkbaar met e-Depo maar kan je de referentie van een dergelijke obligatie (die ook nog eens beter presteert dan e-Depo) hier posten?huisjetuintjefiets schreef: ↑4 april 2023, 14:01Je vergeet nu net dat ene product op een jaar dat meer opbrengt dan e-depo.Mickey_B schreef: ↑ Het gaat hier over een 1-jaars-investering. En dit moet je dan ook vergelijken met andere 1-jaars-produkten
Een obligatie op de secundaire markt met een coupon van 0% (en ongeveer aan pari uitgegeven) en een resterende looptijd van ongeveer een jaar, en rekening houdend met kosten, brengt netto meer op dan e-depo.
-
- Verbannen Gebruiker
XS2343821794VincentVega schreef: ↑4 april 2023, 14:44 Een bedrijfsobligatie (met nulcoupon uitgegeven a pari en met een resttermijn van ca. 1 jaar) is qua risicoprofiel niet helemaal vergelijkbaar met e-Depo maar kan je de referentie van een dergelijke obligatie (die ook nog eens beter presteert dan e-Depo) hier posten?
DE000A194DD9 maar deze 5 dagen wachten
En op de beurs van Frankfurt nog een paar honderd andere. Gewoon zoekcriteria invullen en daar zijn ze.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
En wat is de netto-opbrengst ervan, na aftrek van kosten en lasten?huisjetuintjefiets schreef: ↑4 april 2023, 14:54XS2343821794VincentVega schreef: ↑4 april 2023, 14:44 Een bedrijfsobligatie (met nulcoupon uitgegeven a pari en met een resttermijn van ca. 1 jaar) is qua risicoprofiel niet helemaal vergelijkbaar met e-Depo maar kan je de referentie van een dergelijke obligatie (die ook nog eens beter presteert dan e-Depo) hier posten?
DE000A194DD9 maar deze 5 dagen wachten
En op de beurs van Frankfurt nog een paar honderd andere. Gewoon zoekcriteria invullen en daar zijn ze.
-
- Verbannen Gebruiker
Hoe je dat berekent is hier al tientallen keren gevraagd, en al tientallen keren beantwoord.Het voorbije weekend is dit nog uitgebreid aan bod gekomen. Heb je interesse in obligaties dan vind je alles dat je moet weten. Je vindt ook tientallen obligaties op korte en lange termijn. Ook dat wordt constant gevraagd en beantwoord. Ik heb er hier al een stuk of 15 gepost, en anderen nog tientallen meer. Obligaties zijn weer hotVincentVega schreef: ↑4 april 2023, 16:14 En wat is de netto-opbrengst ervan, na aftrek van kosten en lasten?

Hoe langer een draadje loopt, hoe meer dezelfde vragen terugkomen, tot ergernis van degenen die het draadje al lang volgen. Anderzijds kun je niet verwachten dat iemand die hier toevallig komt 57 pagina's gaat doorlezen om te zien of zijn vraag al eerder gesteld en beantwoord is.
Inderdaad alles al tientallen keren uitgelegd… als ze dan vragen wat de rente voor de maand mei gaat zijn dan zakt je broek toch af…
Die vraag voor de opbrengst van mei werd wel gesteld op 1 april 

Voor de gemiddelde Spaargidser is een e-depo een eenvoudiger product dan hoger beschreven bedrijfsobligatie, zeker als ik lees over aankopen op een buitenlandse beurs.VincentVega schreef: ↑4 april 2023, 14:44 Een bedrijfsobligatie (met nulcoupon uitgegeven a pari en met een resttermijn van ca. 1 jaar) is qua risicoprofiel niet helemaal vergelijkbaar met e-Depo maar kan je de referentie van een dergelijke obligatie (die ook nog eens beter presteert dan e-Depo) hier posten?
-
- Verbannen Gebruiker
Jammer voor de gemiddelde spaargidser, maar iets bijleren kan veel geld opbrengen. En of je koopt op euronext Brussel of op de beurs van Frankfurt: maakt geen verschil. Jouw bank of broker regelt alles. Al is het wel handig om te weten dat Euronext Brussel goedkoper is. Maar Frankfurt een veel grotere keuze biedt en liquider is. Dit is niet moeilijk; je moet je alleen inwerken in de materie.zwembad schreef: ↑4 april 2023, 18:32Voor de gemiddelde Spaargidser is een e-depo een eenvoudiger product dan hoger beschreven bedrijfsobligatie, zeker als ik lees over aankopen op een buitenlandse beurs.VincentVega schreef: ↑4 april 2023, 14:44 Een bedrijfsobligatie (met nulcoupon uitgegeven a pari en met een resttermijn van ca. 1 jaar) is qua risicoprofiel niet helemaal vergelijkbaar met e-Depo maar kan je de referentie van een dergelijke obligatie (die ook nog eens beter presteert dan e-Depo) hier posten?
Gedurende enkele jaren waren obligaties niet interessant omdat de rentevoeten zo laag waren.
Daarom was e-depo ook niet interessant: het bracht 0% op. Simpelweg omdat obligaties van de Belgische staat op 1 jaar 0% en zelfs minder dan 0% opbrachten. En e-depo moet minstens 0% opbrengen, dus ging e-depo niet negatief.
En op het moment dat obligaties weer interessant worden, en dus e-depo ook als neveneffect, zijn er plots een heleboel mensen die het neveneffect interessant vinden. Waar je 30% roerende voorheffing betaalt (dus 30% kosten op de opbrengst). Terwijl je soortgelijke obligaties zelf met een hogere nettowinst kunt kopen.
Elke belegging heeft zijn kenmerken. Vergelijken is niet altijd makkelijk.huisjetuintjefiets schreef: ↑4 april 2023, 18:48 En op het moment dat obligaties weer interessant worden, en dus e-depo ook als neveneffect, zijn er plots een heleboel mensen die het neveneffect interessant vinden. Waar je 30% roerende voorheffing betaalt (dus 30% kosten op de opbrengst). Terwijl je soortgelijke obligaties zelf met een hogere nettowinst kunt kopen.
E-deposito moet je vergelijken met staatsobligaties. Bedrijfsobligaties hebben een duidelijk hoger risico.
E-deposito is een belegging met een horizon van 1 jaar, dus best vergelijken met obligaties met een duration van 1 jaar.
Bij obligaties zal de koers naar beneden gaan, als de rente omhoog gaat, bij e-deposito gaat het rendement omhoog als de rente omhoog gaat. Bij dalende rente is de beweging natuurlijk omgekeerd.
Beide hebben een plaats in een gespreide portefeuille en door hun kenmerken dekken ze verschillende risico's en doelen af.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.