depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Je kan dit besluit afkeuren en betreuren, maar dit g..gster- of r..fpraktijken noemen is onjuist. Zoals reeds vermeld werd in de beginpagina's van dit topic kan de overheid de regels op elk moment wijzigen indien zij dit nodig acht, evenwel zonder afbreuk te doen aan verworven rechten. Wie een e-depo geopend heeft, had moeten weten dat dit kon gebeuren. Nogmaals de wetgever voorziet geen enkele garantie voor de opbrengst van een e-depo de maanden nadien. Je storting moet wel 12 maanden blijven staan, wil je intrest krijgen.
Vuile dieven zijn het!!!
Ik kan ook zo'n piramidespel gaan opzetten!!!
Ik kan ook zo'n piramidespel gaan opzetten!!!
Ik vind de commotie hier fel overdreven.
https://financien.belgium.be/sites/defa ... 0mei23.pdf
- Banken verlagen de interest op hun spaarrekening ook wanneer ze willen.
- De interest die je op de depositorekening de voorbije maanden hebt verworven, blijft behouden.
- De interest is nu nog steeds hoog (2,50%).
https://financien.belgium.be/sites/defa ... 0mei23.pdf
Goeiemorgen,
De commotie hierover vind ik niet overdreven... OK als je inschrijft weet je dat de rentevoet die gelijk is aan het rendement van de Belgische Staatsleningen (OLO) op de secundaire markt met een residuele looptijd van één jaar zoals dagelijks gepubliceerd door de Nationale Bank van België.
Tot voor 21 april 2023 was onderstaande volgens mij niet vermeld :
Art. 4/1. [1 De rentevoet zoals bedoeld in artikel 4 wordt als volgt berekend:
- de berekening heeft elke maand plaats op de vijfde laatste werkdag, in de zin van artikel 3, 70° van de wet van 25 april 2014 op het statuut van en het toezicht op kredietinstellingen, van de betreffende maand en op basis van het rendement van een lineaire obligatie met vaste looptijd;
- een gemiddelde rente wordt iedere maand berekend op basis van de dagelijks op werkdagen gepubliceerde rendementen, waarvan de eerste deze van de vijfde laatste werkdag is van de vorige maand en de laatste deze van de zesde laatste werkdag van de lopende maand;
- een nieuwe intrestvoet wordt iedere maand bepaald. De nieuwe intrestvoet is gelijk aan de gemiddelde rente afgerond op tot op een tiende van een procent% hoger of lager naargelang het cijfer van het honderdste al dan niet 5 bereikt.
Wanneer deze berekeningsmethode tot een negatief resultaat leidt, is de nieuwe intrestvoet gelijk aan 0 %. Wanneer deze berekeningsmethode een resultaat oplevert dat hoger is dan 2,50 %, dan is de nieuwe intrestvoet gelijk aan 2,50 %.]1
Daar wringt het schoentje; alle wetten kunnen aangepast worden als het hen uitkomt... tja wie of hoe gaat hun extraatjes financieren...
Volgende maand een nieuw KB waarbij je de helft van de gestorte sommen vrijwillig afstaat voor hun goede doel
Als de rentevoet zakt door de schommelingen op de markt geen probleem maar dergelijke praktijken gaan te ver ...
Maar toch nog een betere rentevoet dan de meeste rentevoeten op een ander spaarboekje
De commotie hierover vind ik niet overdreven... OK als je inschrijft weet je dat de rentevoet die gelijk is aan het rendement van de Belgische Staatsleningen (OLO) op de secundaire markt met een residuele looptijd van één jaar zoals dagelijks gepubliceerd door de Nationale Bank van België.
Tot voor 21 april 2023 was onderstaande volgens mij niet vermeld :
Art. 4/1. [1 De rentevoet zoals bedoeld in artikel 4 wordt als volgt berekend:
- de berekening heeft elke maand plaats op de vijfde laatste werkdag, in de zin van artikel 3, 70° van de wet van 25 april 2014 op het statuut van en het toezicht op kredietinstellingen, van de betreffende maand en op basis van het rendement van een lineaire obligatie met vaste looptijd;
- een gemiddelde rente wordt iedere maand berekend op basis van de dagelijks op werkdagen gepubliceerde rendementen, waarvan de eerste deze van de vijfde laatste werkdag is van de vorige maand en de laatste deze van de zesde laatste werkdag van de lopende maand;
- een nieuwe intrestvoet wordt iedere maand bepaald. De nieuwe intrestvoet is gelijk aan de gemiddelde rente afgerond op tot op een tiende van een procent% hoger of lager naargelang het cijfer van het honderdste al dan niet 5 bereikt.
Wanneer deze berekeningsmethode tot een negatief resultaat leidt, is de nieuwe intrestvoet gelijk aan 0 %. Wanneer deze berekeningsmethode een resultaat oplevert dat hoger is dan 2,50 %, dan is de nieuwe intrestvoet gelijk aan 2,50 %.]1
Daar wringt het schoentje; alle wetten kunnen aangepast worden als het hen uitkomt... tja wie of hoe gaat hun extraatjes financieren...
Volgende maand een nieuw KB waarbij je de helft van de gestorte sommen vrijwillig afstaat voor hun goede doel
Als de rentevoet zakt door de schommelingen op de markt geen probleem maar dergelijke praktijken gaan te ver ...
Maar toch nog een betere rentevoet dan de meeste rentevoeten op een ander spaarboekje
We worden nochtans bestolen van het beloofde OLO1Y rendement. Het is niet omdat we ondertussen zulke praktijken verwachten van onze (r)overheid, en onze politici algemeen beschouwen als graaiers en leugenaars, dat dit geen gangsterpraktijken zijn.kiwi schreef: ↑24 april 2023, 22:32 maar dit g..gster- of r..fpraktijken noemen is onjuist. Zoals reeds vermeld werd in de beginpagina's van dit topic kan de overheid de regels op elk moment wijzigen indien zij dit nodig acht, evenwel zonder afbreuk te doen aan verworven rechten. Wie een e-depo geopend heeft, had moeten weten dat dit kon gebeuren.
De beweegreden is ook weer de zoveelste leugen, zelfs aan 3% rente maken ze immers meer dan voldoende winst met dit product. In o.a. Frankrijk biedt het staatsgesponserd boekje netto >4%...
Ze hadden op 101 verschillende manieren een koosjere maatregel kunnen nemen, maar nee liever een nieuw rondje graaien. Bvb: Geen nieuwe stortingen, maximumrente pas binnen enkele maanden invoeren, een maximumbedrag per persoon,...
Laatst gewijzigd door Bae1 op 25 april 2023, 14:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Er is wellicht reactie van de zeer invloedrijke banksector gekomen. Opeens werd de overheid een permanente concurrent voor korte termijnbeleggingen.
De wijze van rente-berekening, naar mijn mening een essentieel onderdeel van de overeenkomst die ik met "de overheid" sloot toen ik geld op de e-depo plaatste, wordt nu "en route" eenzijdig gewijzigd. Elkeen (of het nu een overheid of iemand anders is) die dit bij mij doet krijgt het predicaat "onbetrouwbaar". Dit heeft niets met winstbejag te maken, maar wel met het respecteren van gemaakte afspraken. Diegenen die - misschien zelfgenoegzaam - denken "zoiets was te verwachten" kan ik helaas alleen maar gelijk geven. Ook in het verleden wijzigden gemaakte afspraken. Misschien hoort dit inherent bij beleid voeren maar de wijze waarop getuigt (andermaal) van weinig respect voor de betrokken burgers. Met eenzelfde pennentrek waren er meer evenwichtige oplossingen te bedenken. En ook ik zou de ware beweegreden wel eens willen weten.
-
- Verbannen Gebruiker
Winst maken? Hoe maakt de Belgische staat winst met e-depo? Ze gebruiken het geld van e-depo zoals ze het geld van de staatsbons en OLO's gebruiken: om de uitgaven te dekken. Als Frankrijk spaarboekjes sponsort, is dat met extra belastinggeld, niet omdat het geld opbrengt.
Als jij geld leent voor een auto of een huis wil je dat toch ook zo goedkoop mogelijk doen?
We zouden blij moeten zijn dat de Belgische staat zich zo goedkoop mogelijk probeert te financieren. De Belgische staatsschuld bedraagt meer dan 300 miljard. Als ze door goed schuldbeheer 0,5% minder rente betalen, is dat 15 miljard euro besparing per jaar.
En de alternatieven voor e-depo werden hier al dikwijls uit de doeken gedaan: termijnrekeningen en obligaties op de secundaire markt. Via goed gekozen OLOs en andere staatsobligaties op de secundaire markt betaal je geen RV.
En als je de OLO 1 jaar wil kopen: koop gewoon een OLO op de secundaire markt die nog een jaar loopt.
Hier een hele reeks van kortlopende obligaties op de beurs van Frankfurt.
Het verhaal van de e-depo zal voor sommigen misschien een stimulans zijn om obligaties opnieuw te bekijken, na jaren zonder opbrengst.huisjetuintjefiets schreef: ↑6 april 2023, 07:36
Ben je echt op zoek naar kortlopende obligaties, en je wilt liever geen bedrijven, dan zijn de obligaties van de Duitse deelstaten ook zeer veilig. Veiliger dan Belgie
Codes op de beurs van Frankfurt (er zijn er meer maar hier heb je er al genoeg denk ik)
A11QEW
A11QJ1
A13R6Z
A14J1C
A14JYT
A1685U
A1RQC5
A1YCQD
A2TR02
Of Europese
A19VVY
A1G0D6
A1G0DQ
A1U995
Hier toch nog enkele bedrijven:
A2YNV6
A19NPG
A2R7X1
A180VG
A19BGR
A19QN3
A1844R
A289QE
A185ZL
A195EH
A2R5JY
A188JH
A181MF
A2R8JH
Je moet wel nog nakijken of er geen speciale voorwaarden zijn, en de spread in het oog houden.
En de uitgifteprijs (eventueel 30% rv indien onder pari uitgegeven op verschil tussen uitgifteprijs en 100). En de coupon datum in het oog houden.
Succes!
Er zijn hier veel rubrieken over aankoop van obligaties. Met tips, zaken waarop je moet letten, voorbeelden van obligaties, hoe je rendement betekent, waar je ze koopt, ...
Zoals iemand zei: als het hard waait, kun je een muur bouwen om je achter te verschuilen, angstig, boos, verontwaardigd, ineengedoken. Of je kunt een windmolen bouwen
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 25 april 2023, 09:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Zal inderdaad door de bankensector zijn omdat het anders een te sterk aanzuigeffect heeft van spaargelden. De termijn waarop ze het invoeren, is belachelijk kort!
Bij mij gaat het enkel over spaargeld dat dient voor onverwachte uitgaven ( auto, verwarmingsketel kapot ofzo,...) dus geld dat anders toch maar op een spaarboekje staat. In dat opzicht is het nog steeds met een oké rendement, echter ook met meer omkijken naar (zelf interest opvragen,...)
Bij mij gaat het enkel over spaargeld dat dient voor onverwachte uitgaven ( auto, verwarmingsketel kapot ofzo,...) dus geld dat anders toch maar op een spaarboekje staat. In dat opzicht is het nog steeds met een oké rendement, echter ook met meer omkijken naar (zelf interest opvragen,...)
Laatst gewijzigd door simonvb op 25 april 2023, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet iedereen waagt zich aan obligaties op de secundaire markt en dergelijke andere soorten beleggingen. Gemoedsrust speelt ook een grote rol.
Het blijft een feit dat er ‘zomaar’ beslist – lees een KB gestemd – kan worden… Dat zijn verontrustende gedachten maar ik ga er niet wakker van liggen …
Het blijft een feit dat er ‘zomaar’ beslist – lees een KB gestemd – kan worden… Dat zijn verontrustende gedachten maar ik ga er niet wakker van liggen …
-
- Verbannen Gebruiker
Maar ze beleggen wel in aandelen, ETF en fondsen. Nochtans veel meer risico.
Staatsobligaties op de secundaire markt kopen, is even risicovol als e-depo.
Nederlandse en Duitse staatsobligaties kopen op de secundaire markt is zelfs minder risico dan e-depo.
Wat deed iedereen de voorbije 10 jaar dan? De e-depo heeft gedurende jaren 0% opgebracht. Pas sinds 5 of 6 maand heeft men over e-depo gehoord, en nu lijkt het alsof de wereld is ingestort.
Dat is de gewoonste zaak van de wereld. Er zijn regels wat via een KB beslist kan worden, en wat niet. Als alles via het parlement moet verlopen, wordt het een zootje.Het blijft een feit dat er ‘zomaar’ beslist – lees een KB gestemd – kan worden…
Het parlement kan altijd een KB in vraag stellen.
Inderdaad. De populariteit van de depositorekening kan grafisch als volgt weergegeven worden:huisjetuintjefiets schreef: ↑25 april 2023, 09:32 Pas sinds 5 of 6 maand heeft men over e-depo gehoord, en nu lijkt het alsof de wereld is ingestort.
De 'winst' zit in het verschil tussen de rente op de E-Depo en de uitgifte van nieuwe staatsbons waarop de rente hoger zal zijn en de 30% RV. Er is meer dan voldoende schuld om te financieren.huisjetuintjefiets schreef: ↑25 april 2023, 09:01 Winst maken? Hoe maakt de Belgische staat winst met e-depo? Ze gebruiken het geld van e-depo zoals ze het geld van de staatsbons en OLO's gebruiken: om de uitgaven te dekken
Dat de overheid teveel rente moet betalen op de E-Depo is een flauw smoesje. Dat de overheid te veel schuld met zich meedraagt is een ander verhaal...
Ik gebruikte de E-Depo overigens als alternatief voor een spaarrekening dus al je voorstellen van obligaties komen niet in aanmerking.
Ik denk dat 1.5 miljard hier het correcte getal is, maar ik snap je punt en ben het er mee eens. Ben heel tevreden dat ik voor obligaties koos en niet voor e-depot. Ik kreeg sowieso al meer netto dan e-depot tot nu toe had behaald (ruim meer, 0.5%) en ik ben er zeker van dat dit rendement nog even doorloopt... Heb de hype hier nooit goed begrepen, dus hopelijk zien mensen nu het licht.huisjetuintjefiets schreef: ↑25 april 2023, 09:01 We zouden blij moeten zijn dat de Belgische staat zich zo goedkoop mogelijk probeert te financieren. De Belgische staatsschuld bedraagt meer dan 300 miljard. Als ze door goed schuldbeheer 0,5% minder rente betalen, is dat 15 miljard euro besparing per jaar.
En daar ben je verkeerd. Je vergelijkt het met de rentevoeten van de banken. Deze zijn laag in huidige situatie en zullen nu laag blijven. Febelfin heeft zijn werk weer "goed" gedaan.
Termijnrekeningen/kasbons zitten niet in dezelfde risicogroep als obligaties.huisjetuintjefiets schreef: ↑25 april 2023, 09:01
En de alternatieven voor e-depo werden hier al dikwijls uit de doeken gedaan: termijnrekeningen en obligaties op de secundaire markt.
Klopt, omdat je een deel langer kunt missen en dus meer risico wilt nemen.huisjetuintjefiets schreef: ↑25 april 2023, 09:32 Maar ze beleggen wel in aandelen, ETF en fondsen. Nochtans veel meer risico.
Maar een bepaalde hoeveelheid geld wil je alleen op kortere termijn vastzetten. En waarmee je geen hoger risico wilt nemen dan een termijnrekening.
Je gaat niet met je volledige kapitaal hetzelfde risico nemen. Dat verdeel je .