Digitale meters GAS / ELEC
Re: Digitale meters GAS / ELEC
Als je al die beloften gelooft, goed voor u.el perro schreef: ↑20 januari 2022, 13:37De digitale meter levert deze data: P1 en S1 poort.E10ne schreef: ↑17 januari 2022, 13:10 Wat interessanter wordt naar de toekomst is het piekkwartuurverbruik. Heb je de mogelijkheid met die digitale meters dit mee te volgen? Ergens zou je 2 signalen moeten hebben: signaal 1 met een zeker gewicht, bevoorbeeld één puls per kWh en signaal 2 wanneer het kwartuur wijzigt. Met deze info zou je kunnen bijsturen door aan- en/of afschakelen van verbruikers.
https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... meter-slim
Is net bedoeling van digitale meter: verbruik bijsturen, aanpassen aan productie/net
Zal wel nog even duren eer mogelijkheden ten volle gebruikt worden, maar de meter is het begin.
Maak maar eens een analyse welke verbruikers je bezit, wanneer ze actief zijn en hoe je die (met slimme software uiteraard) gaat sturen.
Maar ja, elk zijn zin. Ik geloof er niet in.
Ze mogen nog zoveel energie opwekken met zonnepanelen, windmolens, kernenergie e.d.m., de kostprijs is en blijft gekoppeld aan deze van fosiele brandstoffen en een pak taksen.
Wat ik me afvraag, hier in regio Eeklo staan zo'n 50 windmolens - volgens de reclame, elk goed voor zo'n 2000 gezinnen - hierbij hebben we ook de verbrandingsoven van Balgerhoeke welke ook elektriciteit zou leveren voor een 12000 gezinnen. Samen maakt dat er dus een 100.000 gezinnen betaalbare elektriciteit zouden moeten krijgen. Was dit dus maar waar!
Klopt dat de prijs van elektriciteit voor 100% bepaald wordt door de gasprijs, terwijl het aandeel gas maar pakweg 30% is. Al die windmolens, verbrandingsovens en kerncentrales scheppen nu geld op koste van de verbruiker, hun productiekost is immers niet gestegen. Binnenkort valt kernenergie weg en komen er zwaar gesubsidieerde gascentrales in de plaats, nog meer afhankelijk van gasprijzen en er nog eens de kost van subsidies bovenop. En nu maar investeren in zonnepanelen, een dure thuisbatterij, dure energie management systemen om verbruik te sturen, slimme apparaten die met dat duur management systeem kunnen praten enz... Om onder de streep heel veel geld kwijt te zijn, nog steeds een hoge energie factuur te hebben en weg comfort om op elk gewenst ogenblik elektrische apparatuur te gebruiken.
Voor mij is de digitale meter zeer interessant.
Mijn zonnepanelen waren oorspronkelijk voorzien om het jaarverbruik van 4 personen te dekken.
Sinds de kinderen de deur uit zijn, neem ik ongeveer 1000kWh af, en injecteer ik ongeveer 4000kWh, en samen met het wegvallen van de prosumententax, levert de digitale meter me een jaarlijkse besparing van ongeveer 700€ op.
Een tweede voordeel is dat ik met de gegevens die uit de digitale meter komen, via een gratis open source software (Home Assistant) dingen kan gaan aansturen.
- Elektrische boiler gaat aan wanneer er genoeg zonneproduktie is
- verwarming gebeurt met de airco als er genoeg zonneproduktie is, als er geen zon is gaat de centrale verwarming met mazoutketel aan (ik heb mazout kunnen kopen aan 0.39€/liter, en kan met die voorraad nog minstens 5 jaar verder)
- Als er genoeg zon is, kook ik elektrisch, indien niet gebruik ik mijn gasfornuis.
Ik kan mijn via mijn PC of via een app, real-time zien hoeveel energie ik afneem of injekteer.
Mijn zonnepanelen waren oorspronkelijk voorzien om het jaarverbruik van 4 personen te dekken.
Sinds de kinderen de deur uit zijn, neem ik ongeveer 1000kWh af, en injecteer ik ongeveer 4000kWh, en samen met het wegvallen van de prosumententax, levert de digitale meter me een jaarlijkse besparing van ongeveer 700€ op.
Een tweede voordeel is dat ik met de gegevens die uit de digitale meter komen, via een gratis open source software (Home Assistant) dingen kan gaan aansturen.
- Elektrische boiler gaat aan wanneer er genoeg zonneproduktie is
- verwarming gebeurt met de airco als er genoeg zonneproduktie is, als er geen zon is gaat de centrale verwarming met mazoutketel aan (ik heb mazout kunnen kopen aan 0.39€/liter, en kan met die voorraad nog minstens 5 jaar verder)
- Als er genoeg zon is, kook ik elektrisch, indien niet gebruik ik mijn gasfornuis.
Ik kan mijn via mijn PC of via een app, real-time zien hoeveel energie ik afneem of injekteer.
Heb net simulatie gemaakt van capaciteittarief heb pieken ingevuld met jaar piekvermogen 5 kwh en 9 kwh, veel verschil in prijs zit er niet op.
En verschil in faktuur vroeger en nu praktisch geen verschil.
Spreek enkel voor mijn verbruiken.
En verschil in faktuur vroeger en nu praktisch geen verschil.
Spreek enkel voor mijn verbruiken.
Gas, elektriciteit, mazout en zonnepanelen ... Het windmolentje en de thuisbatterijen ontbreken nog.
Slimme aanpak! Good on you.mbbs schreef: ↑20 januari 2022, 18:54 Voor mij is de digitale meter zeer interessant.
....
Bijna iedereen (behalve voor huurders dan is dat veel moeilijker) kan met een slimme aanpak Poetin de pas afsnijden en bovendien geld besparen.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Piekverbruik per kwartier wil dat zeggen dat de maand opgesplitst wordt per kwartier en wordt er zo gezocht naar hoogste piekverbruik of kan dit ook bv 10u23 tot 10u38 zijn op een bepaalde dag?
Als het niet zoals het 2de is, dan zou je in principe dus eigenlijk beter beginnen koken 5 minuten voor een nieuw kwartier start... Dan splits je het verbruik van je kookbeurt over 2 kwartieren...
Als het niet zoals het 2de is, dan zou je in principe dus eigenlijk beter beginnen koken 5 minuten voor een nieuw kwartier start... Dan splits je het verbruik van je kookbeurt over 2 kwartieren...
Op de site van Fluvius staat dat de kwartieren op vaste tijden starten, op het uur.
Je kan dus je piek verminderen door het verbruik te verschuiven over de grenzen van een kwartier heen, bvb de laatste 5 minuten van een kwartier en de eerste vijf minuten van het volgende kwartier, in plaats van 10 minuten tijdens hetzelfde kwartier,hierdoor wordt je kwartierpiek gehalveerd..
Je kan dus je piek verminderen door het verbruik te verschuiven over de grenzen van een kwartier heen, bvb de laatste 5 minuten van een kwartier en de eerste vijf minuten van het volgende kwartier, in plaats van 10 minuten tijdens hetzelfde kwartier,hierdoor wordt je kwartierpiek gehalveerd..
Die strategie klopt, maar waar zijn we op den duur mee bezig, zeker als je zonnepanelen hebt en digitale teller?
- zonne-opbrengst gebruiken wanneer de zon schijnt om zo weinig mogelijk zonne-opbrengst te injecteren
- verschillende toestellen na elkaar gebruiken ipv tegelijk om capaciteitspiek zo laag mogelijk te houden
- wasmachine, droogkast, vaatwasser, elektrisch kookvuur, oven, frietketel, ... starten om 7, 22, 37 of 52 minuten na het uur, ook weer om capaciteitspiek zo laag mogelijk te houden
- vanaf 2023: indien je toch van het net moet halen: mikken op goedkope uren en dure uren (7-10 en 16-20) vermijden
Best werk opzeggen, want bovenstaande wordt een voltijdse job
- zonne-opbrengst gebruiken wanneer de zon schijnt om zo weinig mogelijk zonne-opbrengst te injecteren
- verschillende toestellen na elkaar gebruiken ipv tegelijk om capaciteitspiek zo laag mogelijk te houden
- wasmachine, droogkast, vaatwasser, elektrisch kookvuur, oven, frietketel, ... starten om 7, 22, 37 of 52 minuten na het uur, ook weer om capaciteitspiek zo laag mogelijk te houden
- vanaf 2023: indien je toch van het net moet halen: mikken op goedkope uren en dure uren (7-10 en 16-20) vermijden
Best werk opzeggen, want bovenstaande wordt een voltijdse job
Dan is er nog de verwarming:
-vandaag wat zonneschijn > gebruik je zonnepanelen
- morgen de houtstoof > wagens geen zon en duur gas
- gasbrander mag sowieso een paar maanden uit
- vanaf half maart als de zon weer niet wil schijnen en je voorraad droog hout op is > ontsteek de mazoutbrander maar
En dan zijn er hier die dat precies een normale evolutie vinden. Mij lijkt dit eerder achteruitgang .
-vandaag wat zonneschijn > gebruik je zonnepanelen
- morgen de houtstoof > wagens geen zon en duur gas
- gasbrander mag sowieso een paar maanden uit
- vanaf half maart als de zon weer niet wil schijnen en je voorraad droog hout op is > ontsteek de mazoutbrander maar
En dan zijn er hier die dat precies een normale evolutie vinden. Mij lijkt dit eerder achteruitgang .
Ik ben in het bezit van een weide waarop een 50-tal knotwilgen staan. Om de 5 tot 6 jaar laat ik die knotten. Voorheen koste het mij wat moeite om mensen te vinden die mijn bomen wilden knotten in ruil voor het brandhout.
Met de huidige dure energieprijzen wordt er bijna geld geboden om mijn wilgen te mogen knotten! Niet dat ik er geld voor vraag.
Trouwens het gemeentebestuur betaalt mij 15 € per geknotte boom als subsidie.
Met de huidige dure energieprijzen wordt er bijna geld geboden om mijn wilgen te mogen knotten! Niet dat ik er geld voor vraag.
Trouwens het gemeentebestuur betaalt mij 15 € per geknotte boom als subsidie.
Tot voor kort werd hout als ecologische brandstof aanzien, hout is nog altijd de hoofdverwarming in grote delen van Europa.
We zullen creatief moeten zijn in de toekomst, we zijn waarschijnlijk nog dit jaar met 8 miljard.
What the frack?! https://www.youtube.com/watch?v=cCE1i2tJQQY
What the frack?! https://www.youtube.com/watch?v=cCE1i2tJQQY
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Aardgas producenten weten dit nog niet maar er worden pellets- en houtkachels verkocht als ijscreem in zomer, die mensen zijn ze allemaal kwijt voor minstens 15 jaar. Wat gaan ze doen om dat verlies op te vangen, voor al de anderen prijs verhogen?