Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Ja en? Ik zie hier nergens dat er aandelen Tesla verkocht/gekocht zijn?lop schreef: ↑14 juni 2021, 19:06Tesla was de 3 de positie van IWDA nu helemaal uit de top 10 gevallen laagste competent van top 10 is 0.75% van IWDA dus is tesla gezakt met 1.5% in IWDA omgerekend naar de huidige grootte van IWDA is dit 600 miljoen aan waarde
Je kan die gegevens downloden bij ishares ,
Tesla is nu 11 de positie geworden qua gewicht
Als je naar je eigen portfeuille kijkt gebeurt het dan soms dat posities wisselen in de top? is dit dan altijd omdat je extra aandelen verkocht/verkocht hebt? Denk er eens over na!
Ik zal nog even de les van Ignition copieren (met mijn nadruk).
Gewoon aantal_aandelen x oude_prijs > zelfde_aantal_aandelen x nieuwe_lagere_prijs.ignition schreef: ↑14 juni 2021, 16:34 Lop, denk nu toch eens even na voor je weer begint te verwijten. Als de prijs van Tesla stijgt zal deze automatich een groter deel van het indexfonds innemen in lijn met Tesla's market cap. Als Tesla daalt zal deze automatisch een kleiner deel van het indexfonds innemen. Dit is toch de logica zelve. Het indexfonds hoeft helemaal niet te kopen of te verkopen.
Geen transacties uitgevoerd, geen kosten gemaakt, geen beheerders nodig.
Dit is de magie van indexfondsen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als je kijkt naar ishare ( blackrock ) transacties kun je duidelijk zien dat ze het gewicht hebben verlaagd .B7H4long schreef: ↑14 juni 2021, 19:16Ja en? Ik zie hier nergens dat er aandelen Tesla verkocht/gekocht zijn?lop schreef: ↑14 juni 2021, 19:06
Tesla was de 3 de positie van IWDA nu helemaal uit de top 10 gevallen laagste competent van top 10 is 0.75% van IWDA dus is tesla gezakt met 1.5% in IWDA omgerekend naar de huidige grootte van IWDA is dit 600 miljoen aan waarde
Je kan die gegevens downloden bij ishares ,
Tesla is nu 11 de positie geworden qua gewicht
Als je naar je eigen portfeuille kijkt gebeurt het dan soms dat posities wisselen in de top? is dit dan altijd omdat je extra aandelen verkocht/verkocht hebt? Denk er eens over na!
Ik zal nog even de les van Ignition copieren (met mijn nadruk).Gewoon aantal_aandelen x oude_prijs > zelfde_aantal_aandelen x nieuwe_lagere_prijs.ignition schreef: ↑14 juni 2021, 16:34 Lop, denk nu toch eens even na voor je weer begint te verwijten. Als de prijs van Tesla stijgt zal deze automatich een groter deel van het indexfonds innemen in lijn met Tesla's market cap. Als Tesla daalt zal deze automatisch een kleiner deel van het indexfonds innemen. Dit is toch de logica zelve. Het indexfonds hoeft helemaal niet te kopen of te verkopen.
Geen transacties uitgevoerd, geen kosten gemaakt, geen beheerders nodig.
Dit is de magie van indexfondsen.
963,33 miljoen aandelen in omloop
Waarvan 403,12 miljoen door Institutioneels
Waarvan 50, 24 mil van blackrock
De vorige rapportering was 56.78 miljoen aandelen in bezit van blackrock
Welk deel hiervan dan uit IWDA komt weet ik niet zeker maar omdat blackrock 8675 miljard dollar onder beheer heeft
en IWDA hiervan 40 miljard uitmaakt is het logisch dat ook hier aandelen werden verkocht .
IWDA herbalanceerd zoals bijna alle ETF's hun posities op vaste tijdstippen .
In het geval van IWDA is dat om de 6 maanden . Bijna alle ETF doen dit om de 6 maanden .
Denk dus niet dat er nooit verkocht word als je IWDA bezit , zou trouwens niet logisch zijn ook .
Daarom is het ook een vermogensbeheerder !
Hopelijk heb je nu iets bijgeleerd hoe een ETF werkt
In de hoop dit terug wat leven in te blazen:
Ik heb me het vorige jaar zwaar ingekocht in BATS (British American Tobacco).
los van ethische bezwaren die men zou kunnen hebben lijkt me dit een buitenkans aan de nog steeds laag zijnde prijs.
Ik heb me het vorige jaar zwaar ingekocht in BATS (British American Tobacco).
los van ethische bezwaren die men zou kunnen hebben lijkt me dit een buitenkans aan de nog steeds laag zijnde prijs.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik zit zelf ook in BAT, maar niet zwaar'
Het dividend is fantastisch, fundamenteel staat het bedrijf er (imo) beter voor dan hun concurrenten. Maar het is met quasi zekerheid een bedrijf dat op een bepaald moment (dit jaar, volgend jaar, 5,10?)minder winst zal genereren. Dat is een risico wat je meeneemt.
Zelf twijfel ik om in Engie te stappen. Dividend zal volgend jaar waarschijnlijk weer naar zo'n 70 ofzo cent gaan, Geeft een mooie 6% op de huidige koers (bruto, Frans bedrijf dus extra belastingen...). Kernuitstap is wel een risico, al vermoed ik dat Engie de belastingbetaler er wel voor zal laten opdraaien op de 1 of andere manier...
Ik zou geen Engie kopen. Laatste 10 jaar zijn er 4 jaar met negatieve EPS (Earnings Per Share). Ik kan hier geen degelijke waardering aan toekennen.
Ik focus op bedrijven die op 10 jaar tijd minstens een degelijke groei in EPS laten zien (à la Johnson&Johnson,..)
BAT/BTI ging van 1.5$ EPS/sh naar 2.75$EPS/sh de laatste 10 jaar. dividend payout ratio is 50% en staat momenteel aan een PE van 10.
Indien BAT/BTI een groei van 5% realiseert van EPS dan kijken we naar een EPS van 5$/sh binnen 10 jaar. Aan een PE van 20 komt dit neer op een aandeelprijs van 100$/sh.
aan de huidige koers heb je dan een return van 9.87% op jaarbasis.
Gecumuleerd met een huidig netto dividend van 5.3% aan de huidige koers kijken we naar een totale jaarlijkse return van 15% voor de volgende 10 jaar.
Ik focus op bedrijven die op 10 jaar tijd minstens een degelijke groei in EPS laten zien (à la Johnson&Johnson,..)
BAT/BTI ging van 1.5$ EPS/sh naar 2.75$EPS/sh de laatste 10 jaar. dividend payout ratio is 50% en staat momenteel aan een PE van 10.
Indien BAT/BTI een groei van 5% realiseert van EPS dan kijken we naar een EPS van 5$/sh binnen 10 jaar. Aan een PE van 20 komt dit neer op een aandeelprijs van 100$/sh.
Gecumuleerd met een huidig netto dividend van 5.3% aan de huidige koers kijken we naar een totale jaarlijkse return van 15% voor de volgende 10 jaar.
Payout ratio is 62,1% nu en geen 50%Mambo5 schreef: ↑28 juni 2021, 15:44 Ik zou geen Engie kopen. Laatste 10 jaar zijn er 4 jaar met negatieve EPS (Earnings Per Share). Ik kan hier geen degelijke waardering aan toekennen.
Verwachte groei is 3 % de volgende 5 jaar en geen 5%
P/E ratio is momenteel 8,1 en niet 10
Dit aandeel zal nooit meer aan een P/E ratio van 20 noteren
Heeft zelfs in het verleden nooit aan 20 genoteerd , in 2016 tijdje aan 19 gestaan
Tabak is verleden tijd
De verwachte P/E ratio als het naar zijn faire waarde gaat = 9,6
Verwachte aandeel prijs is dus binnen 5 jaar 53$ verre van de 100$ waar jij van spreekt .
De verwachte total return met het bruto dividend is dus 12,1% voor de komende 5 jaar .
Zal dus netto uitkomen juist onder de 10 %
Risico = c
Beetje veel risico maar is wel koopwaardig maar vind investeren in tabak niet echt slim verkoop gaat langzaam maar zeker achteruit .
Al bij al goed geprobeerd om te waarderen , maar je moet beter je groeicijfers en de gemiddelde P/E ratio in de gaten houden en het huidig dividend want maakt al meer dan 7% uit van de total return . Is logisch dat BTI nooit meer aan een P/E ratio van 20 kan noteren zelfs JNJ noteert aan minder en BTI is een aandeel met povere vooruitzichten en weinig groei en rating is lager dan JNJ.Mambo5 schreef: ↑28 juni 2021, 15:44 Ik zou geen Engie kopen. Laatste 10 jaar zijn er 4 jaar met negatieve EPS (Earnings Per Share). Ik kan hier geen degelijke waardering aan toekennen.
Bedankt lop. Ik waardeer uw mening (ben serieus)
De markt is soms zeer euforisch. Ik zie het zelfs ooit eens aan een P/E van 40 staan - who knows
Ik koop het echter niet om snel winst te maken - ga wel akkoord dat tabakaandelen eerder vaak geen P/E van 20 hebben omdat er altijd wel iets slecht over te zeggen valt.
Maar volgens mij is het zeker geen verleden tijd. Dit zegt men al decennia. Echter zolang men in staat is de afname in verbruik (schatting 3% daling per jaar in westerse landen) te compenseren met prijsverhogingen en groei in opkomende landen
valt dit wel mee
van 1986 tot nu realiseerde het aandeel een CAGR van 5.64% (na inflatie excl herinvestering van dividend) - dit is inclusief de laatste dip van voorbije periode in acht genomen.
We mogen ook niet vergeten dat NGP (next generation products) aan groeicijfers van 20 -40% zitten en toch veelbelovend kunnen zijn.
Bovendien kunnen ze nog eens 40% (sorry voor de benadering) van het dividend herinvesteren.
Dat iedereen tabak afschrijft -- misschien ligt daar nu net de opportuniteit
alleszins - een bedrijf dat me jaarlijks overspoelt met cash - daar kan ik momenteel niet kwaad op zijn
Zoals je schrijft de markt is soms euforisch , maar dat zijn dan uitschieters en geen gemiddelden over lange termijn .Mambo5 schreef: ↑29 juni 2021, 12:01Bedankt lop. Ik waardeer uw mening (ben serieus)
De markt is soms zeer euforisch. Ik zie het zelfs ooit eens aan een P/E van 40 staan - who knows
Ik koop het echter niet om snel winst te maken - ga wel akkoord dat tabakaandelen eerder vaak geen P/E van 20 hebben omdat er altijd wel iets slecht over te zeggen valt.
Maar volgens mij is het zeker geen verleden tijd. Dit zegt men al decennia. Echter zolang men in staat is de afname in verbruik (schatting 3% daling per jaar in westerse landen) te compenseren met prijsverhogingen en groei in opkomende landen
valt dit wel mee
van 1986 tot nu realiseerde het aandeel een CAGR van 5.64% (na inflatie excl herinvestering van dividend) - dit is inclusief de laatste dip van voorbije periode in acht genomen.
We mogen ook niet vergeten dat NGP (next generation products) aan groeicijfers van 20 -40% zitten en toch veelbelovend kunnen zijn.
Bovendien kunnen ze nog eens 40% (sorry voor de benadering) van het dividend herinvesteren.
Dat iedereen tabak afschrijft -- misschien ligt daar nu net de opportuniteit
alleszins - een bedrijf dat me jaarlijks overspoelt met cash - daar kan ik momenteel niet kwaad op zijn
Je kan moeilijk rendementen baseren op uitschieters .
Het dividend zit al verrekend in de total return dus dat maakt geen verschil uit of je die herinvesteerd in dit aandeel of niet .
NPG was lang veelbelovend maar vandaag is dit al veel minder , nog niet te spreken over de rechtzaken die lopen en eventueel verbod van verkoop die hieruit kan leiden .
Tabak aandelen moeten een hoge berg over sommige zoals MO hebben geprobeerd hun inkomen te verplaatsen maar behalve BUD was het eerder een ramp .Kortweg voor de lange termijn is er weinig toekomst
Denk dat het slimmer is om dergelijke posities af te bouwen dan om ze te kopen .
Heb nog steeds aandelen van MO in mijn port zitten , rendement van 23% sinds 2015 het sop is de bonen niet waard en MO presteert zelfs beter nog dan BTI op die termijn . Zonder het dividend zit je zelfs met een negatieve return
Ik volg oa. in dit verband Bouygues. Wanneer dit aandeel nog meer richting €30 gaat sla normaal toe. Infrastructuur luik is ruim het grootste. Met alle relanceplannen die er komen lijkt het mij niet denkbeeldig dat infrastructuur hiervan profiteert. Ook nog een luik telecom en een stukje media. Allebei zaken die ik mis in mijn portefeuille. Geen grote groeier, ook niet qua dividend. Maar een robuuste grote boîte, stabiel goed dividend met een aanvaardbare schuldratio. Ben wel nog niet 100% overtuigd van de houdbaarheid van hun huidig dividend.BenjaminBuffett schreef: ↑14 juni 2021, 14:53 Nu ik dacht dat dit deel van het forum ging over dividendaandelen...
M6-METROPOLE TV (MMT) is alvast een dividendaandeel.
De vooruitzichten zijn ook gunstig.
De fusie met TF1 zou op termijn gunstig moeten uitdraaien.
https://www.groupem6.fr/content/uploads ... M6-TF1.pdf
Ondertussen alleen maar duurder geworden! Begint terug meer en meer afstand te nemen van de S&P500Divi schreef: ↑28 maart 2021, 10:36 Wolters -kluwer is een bedrijf dat ook ik opvolg. Alleen maar lof over dit fantastisch bedrijf. Kan hier bladzijden vol erover uittikken.Eén van de weinig europese dividendaristocraten.31 jaar lang al een stijgend dividend en staat vooral bekend voor zijn stevige dividendgroei. Maar......
De schuld/eigen vermogen ratio is in 2020 gestegen tot boven de 100%.Iets wat ik liever bij maximaal 60% zie. Op zich niet iets groots, maar iets om op te letten.
En dan de waardering....Ik kom bij de meest positieve berekening op een faire waarde van 69 euro uit.Dus voor mij noteert het op een overwaardering,vandaar ook het lage dividendrendement van 1,87%. In mijn optiek is 63 euro een goede instapprijs en dan kom je ook op een 2,75% dividendrendement.Nogmaals een topbedrijf maar te duur.Ik zou je de raad geven om een stop-loss er onder te leggen,dat je dan stelselmatig verhoogd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
Vandaag in de tijd,DIVIDENDARISTOCRATEN PRESTEREN BETER DAN DE MARKT.
Iets wat zeezout hier ook al vele jaren bewijst...
Iets wat zeezout hier ook al vele jaren bewijst...
Artikel van Tijd is van journalist en journalisten hebben geen tijd dezer dagen moeten snel kopij opleveren. Kans is groot dat hij baseert op wat zeezout hier schreef. Zeezout heeft gelijk maar artikel Tijd is geen bevestiging. Zeezout had ook gelijk zonder Tijd artikel.
(ageas is geen dividend aristocrat zeggen alleen maar dat ze het gaan worden)
Goh,
Het artikel vermeld SPDR S&P Euro Dividend Aristocrats SPYW
(maar je kan ook naar SPDR S&P Global Dividend Aristocrats GLBV kijken).
Als je deze aristocrat fondsen afzet in Morningstar tov de neutrale wereldwijde MSCI world fonds dan heeft dit laatste fonds een hoger rendement op alle periodes (3m, 6m, 1y, 3y, 5y en sinds de start van de fondsen).
Dus als belegger ben je beter gediversifieerd en heb je een beter rendement met een brede neutraal wereldwijde strategie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: