Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Achteraf gezien houd je wellicht niet veel over als je het via een ETF doet.
Zo'n ETF betaald ongeveer 0.70€ per jaar aan dividend. Rekening houdend met het feit dat dit bruto is dan moet eerst de bronbelasting van het land van herkomst er af... en daarna nog eens de Belgische RV.
Er is een goede facebookgroep over dividend beleggen.Tarbo schreef: ↑17 februari 2022, 20:04 Hoe meer ik hier lees hoe interessanter ik het vind om dat Dividend beleggen eens verder uit te diepen en te onderzoeken.
Ik beleg zelf maandelijks een klein bedrag in twee ETF's uit de kernselectie. Maar het lijkt mij niet slecht om maandelijks van dat bedrag iets apart te zetten om dan op het eind van het jaar een pakketje dividend aandelen te kopen. Als ik dat zou doen dan zou het wel niet via Degiro zijn maar via een broker die wat gemakkelijker is qua administratie en belasting
Een dividend ETF die jaarlijks 3% Dividend (bruto) uitbetaald lijkt me ook niet slecht. Maar ik weet nog niet goed hoe dat in z'n werk gaat met belastingen en dergelijke. Nog veel lees- en opzoekingswerk te gaan
Zo over een aantal jaar een dividend te ontvangen waar je eens mee op reis kan lijkt me wel een leuk vooruitzicht
https://www.facebook.com/groups/5437489 ... ?ref=share
Bedankt! Zal ik eens bekijken.TikTak schreef: ↑17 februari 2022, 21:39Er is een goede facebookgroep over dividend beleggen.Tarbo schreef: ↑17 februari 2022, 20:04 Hoe meer ik hier lees hoe interessanter ik het vind om dat Dividend beleggen eens verder uit te diepen en te onderzoeken.
Ik beleg zelf maandelijks een klein bedrag in twee ETF's uit de kernselectie. Maar het lijkt mij niet slecht om maandelijks van dat bedrag iets apart te zetten om dan op het eind van het jaar een pakketje dividend aandelen te kopen. Als ik dat zou doen dan zou het wel niet via Degiro zijn maar via een broker die wat gemakkelijker is qua administratie en belasting
Een dividend ETF die jaarlijks 3% Dividend (bruto) uitbetaald lijkt me ook niet slecht. Maar ik weet nog niet goed hoe dat in z'n werk gaat met belastingen en dergelijke. Nog veel lees- en opzoekingswerk te gaan
Zo over een aantal jaar een dividend te ontvangen waar je eens mee op reis kan lijkt me wel een leuk vooruitzicht
Daar zijn oplossingen voor.
Bv iShares MSCI World Quality Dividend UCITS ETF USD Acc | WQDA
Trouwens lijkt me de groei van de VanEck Morningstar Developed Markets Dividend Leaders UCITS ETF | TDIV door die sterke bedrijven die ze selecteren meer waard dan het dividend dat ze uitkeren.(5 Jaar geannualiseerd 7,01%, YTD 7,93%)
Idem als VanEyck is Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield | VHYD (5 Jaar geannualiseer 6,78%)
VanEyck heeft 100 aandelenposities, Vanguard 1770.
Zou maar goed kijken want Cef's , BDC's en Reits hebben meestal wel een hoog dividend maar is een recept voor een ramp als de economie daalt .Tarbo schreef: ↑17 februari 2022, 21:42Bedankt! Zal ik eens bekijken.TikTak schreef: ↑17 februari 2022, 21:39
Er is een goede facebookgroep over dividend beleggen.
Zo'n groepjes bestaan allemaal uit mensen die geen enkel inzicht hebben .
Ze zijn de laatste jaren uit de grond geschoten zoals paddenstoelen .
Zou zeggen laat je niet vangen door zo'n groepen ze kennen er de ballen van .
Een gewaarschuwd man is er 2 waard .
Ik kan hier direct 50 aandelen geven die een rendement geven van 5 tot 15% en beloof je dat je binnen de volgende daling 80% ziet verdampen van je inleg .
Spijtig genoeg lopen nog altijd veel mensen met hun ogen open in die val , dividend verblind zeker .
Wat ben je met 10% dividend als de koers 15% daalt .
Kijk naar Cefs in het verleden zoals MORL , celf ' BDCE , ze hadden allemaal een rendement boven de 10% en werden allemaal geëlimineerd met een verlies van boven de 95% .
Kijk naar aandelen zoals PSEC , TWO en OXLC de koers is gehalveerd op 10 jaar terwijl de markt met 300% is gestegen .
Er waren alleen enkele close end funds die redelijk stabiel bleven zoals BIT , PDI , PCI maar kun je als Belg niet meer kopen .
En dan nog haal je belange het marktrendement niet .
Je mag niet vergeten dat 30% van het dividend voor de staat is .
Als je in zulke beleggingen uw heil zoekt wees klaar voor een ramp , maar misschien moet je dit zelf ondervinden voor je het geloofd .
Bedankt voor de waarschuwing. Ondertussen heb ik genoeg lectuur doorgenomen om te begrijpen dat dividenden die te mooi zijn om waar te zijn dat ook zijn. Boven de 7% is al een teken dat er iets fout is, of het is zeker iets dat niet vol te houden is. Dergelijke aandelen kunnen een plotse duik nemen waardoor je inderdaad niet veel meer bent met je dividend.lop schreef: ↑18 februari 2022, 01:47Zou maar goed kijken want Cef's , BDC's en Reits hebben meestal wel een hoog dividend maar is een recept voor een ramp als de economie daalt .
Zo'n groepjes bestaan allemaal uit mensen die geen enkel inzicht hebben .
Ze zijn de laatste jaren uit de grond geschoten zoals paddenstoelen .
Zou zeggen laat je niet vangen door zo'n groepen ze kennen er de ballen van .
Een gewaarschuwd man is er 2 waard .
Ik kan hier direct 50 aandelen geven die een rendement geven van 5 tot 15% en beloof je dat je binnen de volgende daling 80% ziet verdampen van je inleg .
Spijtig genoeg lopen nog altijd veel mensen met hun ogen open in die val , dividend verblind zeker .
Wat ben je met 10% dividend als de koers 15% daalt .
Kijk naar Cefs in het verleden zoals MORL , celf ' BDCE , ze hadden allemaal een rendement boven de 10% en werden allemaal geëlimineerd met een verlies van boven de 95% .
Kijk naar aandelen zoals PSEC , TWO en OXLC de koers is gehalveerd op 10 jaar terwijl de markt met 300% is gestegen .
Er waren alleen enkele close end funds die redelijk stabiel bleven zoals BIT , PDI , PCI maar kun je als Belg niet meer kopen .
En dan nog haal je belange het marktrendement niet .
Je mag niet vergeten dat 30% van het dividend voor de staat is .
Als je in zulke beleggingen uw heil zoekt wees klaar voor een ramp , maar misschien moet je dit zelf ondervinden voor je het geloofd .
Ik denk dat ik dan liever bedrijven volg als Cofinimmo, TINC en Warehouse De Pauw die een mooi dividend beleid hanteren. Ik blijf het nog wat uitdiepen en opvolgen voor ik een beslissing maak.
Er zijn toch een aantal bedrijven die een dividend van boven de 7 procent betalen die toch redelijk veilig zijn. Het dividend rendement hangt uiteraard ook af van uw gak. Ik heb Proximus bijvoorbeeld laag gekocht en zit daardoor aan een dividend rendement van 8 procent bruto.
Uiteraard zijn erg hoge dividendbetalers een risico. Moeilijk vol te houden en soms is er meer aan de hand.
Star Bulk Carriers geeft bijvoorbeeld momenteel een dividend van meer dan 20 procent. Lijkt me redelijk link ook al krijgen ze momenteel een buy en strong buy advies. Ging donderdag in een dalende markt 9 procent naar boven. Ex-dividend is 1 maart voor de geïnteresseerden
Uiteraard zijn erg hoge dividendbetalers een risico. Moeilijk vol te houden en soms is er meer aan de hand.
Star Bulk Carriers geeft bijvoorbeeld momenteel een dividend van meer dan 20 procent. Lijkt me redelijk link ook al krijgen ze momenteel een buy en strong buy advies. Ging donderdag in een dalende markt 9 procent naar boven. Ex-dividend is 1 maart voor de geïnteresseerden
Tja maar je vergeet wel dat een bedrijf zoals proximus zeer kapiteelsintensief is zodat er bijna geen ruimte is voor groei in de toekomst . Het is zeer moeilijk een bedrijf te vinden die een mooi dividend heeft en een mooie groei .TikTak schreef: ↑19 februari 2022, 14:29 Er zijn toch een aantal bedrijven die een dividend van boven de 7 procent betalen die toch redelijk veilig zijn. Het dividend rendement hangt uiteraard ook af van uw gak. Ik heb Proximus bijvoorbeeld laag gekocht en zit daardoor aan een dividend rendement van 8 procent bruto.
ABBV was destijds een uitzondering hierop dividend en koers meer dan verdubbeld te vergelijking met proximus heeft een negatief rendement op de zelfde tijdsspanne zelfs met het dividend
Ik weet het lop maar gelet op mijn leeftijd fixeer ik meer op dividend aandelen. Een bedrijf als Proximus is een betere keuze tegen inflatie dan een spaarrekening. Het dividend is mooi meegenomen maar meer dan 10-15 procent koerswinst zit er niet in, maar dat vind ik niet zo erg.
Momenteel +9.57 %.
Momenteel +9.57 %.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Proximus is n.m.i. een stabiel bedrijf met goede solvabiliteit, liquiditeit en rentabiliteit.TikTak schreef: ↑19 februari 2022, 18:12 Ik weet het lop maar gelet op mijn leeftijd fixeer ik meer op dividend aandelen. Een bedrijf als Proximus is een betere keuze tegen inflatie dan een spaarrekening. Het dividend is mooi meegenomen maar meer dan 10-15 procent koerswinst zit er niet in, maar dat vind ik niet zo erg.
Momenteel +9.57 %.
Zelfs na de koersstijging in 2022, is Proximus nog steeds deftig ondergewaardeerd n.m.i.
Proximus geen groeimarge weinig potentieel bedrijf zou ik zeker niet kopenEarthNvstr1 schreef: ↑19 februari 2022, 19:41Proximus is n.m.i. een stabiel bedrijf met goede solvabiliteit, liquiditeit en rentabiliteit.TikTak schreef: ↑19 februari 2022, 18:12 Ik weet het lop maar gelet op mijn leeftijd fixeer ik meer op dividend aandelen. Een bedrijf als Proximus is een betere keuze tegen inflatie dan een spaarrekening. Het dividend is mooi meegenomen maar meer dan 10-15 procent koerswinst zit er niet in, maar dat vind ik niet zo erg.
Momenteel +9.57 %.
Zelfs na de koersstijging in 2022, is Proximus nog steeds deftig ondergewaardeerd n.m.i.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, dat had lop ook al gezegd, en dat betwist ik niet
Ik koop trouwens ook niet, maar dan omdat het gewicht in mijn port al hoog genoeg is.
Zoals ik al zei, ik weet het. Voor mij een alternatief voor een spaarrekening waar je geld elke dag verdampt aan de inflatie. En 8 procent bruto dividend. Hoeveel was het weer op een spaarrekening?
Dergelijke aandelen zijn een relatief veilige haven in mijn pf. Het moeten niet allemaal aandelen zijn met meer risico. Potentiële winst is hoger maar potentieel verlies ook. Je zal dat mettertijd misschien tot scha en schande wel leren.
En hoeveel procent is er de afgelopen 5 jaar van de koers verdampt? Met andere woorden wat heb je aan een hoog dividend wanneer je jaarlijks evenveel of meer moet inleveren op de koers.
Aardlg wat lijkt me.
Proxmus 18,60 EUR
-9,78 (-34,46%)afgelopen 5 jaar
Proxmus 18,60 EUR
-9,78 (-34,46%)afgelopen 5 jaar