Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Veel mooie dividendgroeiaandelen op de Franse Beurs !Wimpies schreef: ↑28 juni 2024, 09:44 Met de dalende Franse beurs en de nakende verkiezen op komst ben ik toch wat Franse dividend aandelen aan het bekijken. Ik denk daarbij aan Bouyges, Veolia, Vinci en vooral Eiffage, dat ik al lang volg. Ik overweeg een opportunistisch order in te stellen voor bij de beursopening maandagochtend. Nog dividendaandelen om in de gaten te houden daar?
Vinci reeds order ingegeven.
Flessenfabrikant Verallia (minder bekend onder dividendbeleggers) ,al sinds 2020 mooi stijgend dividend.
Voor mij koopwaardig op 30 euro .
- voorheenCP1234
- Tijdelijk Verbannen
- Contacteer:
Engie ?
Toch ook een redelijk dividend aan de huidige koers ?
Al doet dit aandeel het al langere tijd slecht, heb me er nog niet echt in verdiept, iemand die er meer over kan zeggen ?
Toch ook een redelijk dividend aan de huidige koers ?
Al doet dit aandeel het al langere tijd slecht, heb me er nog niet echt in verdiept, iemand die er meer over kan zeggen ?
Make Spaargids " Great Again ! "
Ja, maar die 1€ is nog steeds een dividendverhoging van 0,195€ t.o.v. het dividend van 0,805€ voor boekjaar 2023 en een verhoging van 0,35€ t.o.v. het minimum dividend. Vergeet niet dat Engie vorig boekjaar voor de tweede keer een uitgiftepremie van 0,625€ (0,704€ in boekjaar 2022) uitkeerde. Waardoor Engie in werkelijkheid het brutodividend met 0,109€ verhoogde.
Ze communiceerden de totale uitkering van 1,43€ als dividend maar gaven in de fiscale behandeling de werkelijke dividenduitkering "Le solde du dividende ordinaire, 0,805 euro" weer. Ze stooìden zo een beetje zand in de ogen van hun aandeelhouders. Maar netto hield ik meer over, waardoor ik het hun vergeef. Zie https://www.engie.com/espace-actionnair ... e-fidelite
Het brutodividens van 0,805€ was juist voldoende om de volledige winst van 2023 uit te keren maar niet voor de 65% recurrente groepsresultaat, cfr. résolutie 3 van AV2024 .Une partie du dividende distribué prélevé sur la prime de fusion constitue un remboursement d’apport en application des règles fiscales françaises. En conséquence, sont exonérés d’impôt en France :
0,625 euro par action pour le dividende ordinaire,0,143 euro par action, pour le dividende majoré.
NB en cas de cession ultérieure : le prix d’acquisition pris en compte dans le cadre du calcul des plus ou moins-values taxables en France sera diminué à due concurrence.
Le solde du dividende ordinaire, 0,805 euro par action est soumis aux prélèvements et/ou retenues à la source dans les conditions de droit commun.
Zie details in résolution 3 van AV2023 en AV2024.Le montant brut du dividende, soit 0,805 euro par action, constitue un revenu distribué soumis, pour les actionnaires personnes physiques ayant leur résidence fiscale en France à un prélèvement forfaitaire unique au taux de 30 % incluant 12,8% au titre de l’impôt sur le revenu et 17,2 % au titre des prélèvements sociaux, sauf option expresse et irrévocable pour le barème progressif de l’impôt sur le revenu qui aurait dans ce cas vocation à s’appliquer à l’ensemble des revenus du capital perçus en 2023. En cas d’option pour le barème progressif, cette option ouvrira droit à l’abattement proportionnel de 40 % prévu au 2° du 3 de l’article 158 du Code général des impôts.
AV2023: https://www.engie.com/sites/default/fil ... 3%20VF.pdf
AV2024: https://www.engie.com/sites/default/fil ... 8%20v2.pdf
- voorheenCP1234
- Tijdelijk Verbannen
- Contacteer:
Dus is de slechte koers te wijten aan een lager dividend in de toekomst of zijn er andere aandachtspunten ?
Franse verkiezingen?voorheenCP1234 schreef: ↑29 juni 2024, 16:32 Dus is de slechte koers te wijten aan een lager dividend in de toekomst of zijn er andere aandachtspunten ?
- voorheenCP1234
- Tijdelijk Verbannen
- Contacteer:
Dat zal huidig wel een rol spelen maar het aandeel slabakt al veel langer, daarmee dat het mij wel interesseert waarom juist.JOKER247 schreef: ↑29 juni 2024, 18:03Franse verkiezingen?voorheenCP1234 schreef: ↑29 juni 2024, 16:32 Dus is de slechte koers te wijten aan een lager dividend in de toekomst of zijn er andere aandachtspunten ?
Dat klopt, dit jaar is de uitkering idd een deel uitgiftepremie en een deel dividend. Een nieuwigheid, vorige jaren zuiver dividend.
Ik zie daar wel enkel een fiscale "optimalisatie" in, zonder verdere economische/bedrijfsmatige betekenis.
Interpreteer jij dat anders?