Dividenden herbeleggen: wanneer?
TIP
Dividenden herbeleggen: wanneer?
Op 21 mei vond ik deze quote in de draad zeezoutjes vs bel20 tracker:
Dit rijst natuurlijk de vraag: is er een optimale instapdrempel?
Hoe denkt u hierover?
Een uiterst beperkte studie met een vlot verhandelbaar aandeel (Sofina) als voorbeeld kan u hierbij op de weg helpen - naar een misschien wel verrassend antwoord.
Dit doet vermoeden dat zeezout de dividenden opspaart tot er €1000 beschikbaar zijn om te herbeleggen. En navraag in mijn onmiddellijke kenniskring levert eenzelfde beeld op: de meesten hanteren een drempel beneden dewelke geen aankopen verricht worden uit vrees dat de kosten dan relatief te hoog zullen doorwegen.zeezout schreef:...ontvangen dividenden deed de cash van 3 portefeuilles weer boven de 1000 euro uitkomen dus mochten de algoritmes nog eens bepalen welk aandeel bij gekocht moest worden...
Dit rijst natuurlijk de vraag: is er een optimale instapdrempel?
Hoe denkt u hierover?
Een uiterst beperkte studie met een vlot verhandelbaar aandeel (Sofina) als voorbeeld kan u hierbij op de weg helpen - naar een misschien wel verrassend antwoord.
Re: Dividenden herbeleggen: wanneer?
Bedankt Belca2, heel interessant!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zeer interessant inderdaad. Maar de situatie is wel anders wanneer je 20 posities hebt (zoals zeezout), je komt dan wellicht veel sneller aan €1000 om te herbeleggen.
Als je per positie apart €1000 opspaart om in die positie te herbeleggen lijkt het me intuitief al duidelijk dat je heel wat rendement zal missen.
Als je per positie apart €1000 opspaart om in die positie te herbeleggen lijkt het me intuitief al duidelijk dat je heel wat rendement zal missen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Het hangt er inderdaad vanaf hoe vaak je dividenden ontvangt. Bv. bij een aandeel met kwartaaldividenden zal het opsparen wellicht toch voordeliger kunnen zijn dan meteen herinvesteren.
De beurstaks is trouwens niet relevant in deze berekening, die blijft dezelfde of je eenzelfde bedrag nu ineens of gespreid investeert. Alleen de transactiekost is afhankelijk van het aantal transacties.
De beurstaks is trouwens niet relevant in deze berekening, die blijft dezelfde of je eenzelfde bedrag nu ineens of gespreid investeert. Alleen de transactiekost is afhankelijk van het aantal transacties.
Veel hangt ook af welke transactiekost je deze betaalt. Als jij 50 euro hebt aan dividenden en je betaalt slechts een euro transactiekosten, dan is dit het soms al waard hé. Terwijl als je 15 euro betaalt, dan doe je dit natuurlijk niet.
-De basishypothese was dat je gaat voor de lange termijn of het nu een holding of een gespreide portefeuille is.
-Wanneer je een portefeuille van meerdere aandelen hebt dan denk ik dat volgende werkwijze een goed resultaat kan neerzetten: Je bepaalt welk aandeel het meest onderwogen is en hoeveel stuks je hiervan nog wil bijkopen. Met je ontvangen dividenden koop je bij (zonder drempel) tot dat aantal behaald is. En dan herbegin je voor een volgend aandeel.
-Of je de aandelen nu slechts eens per jaar of viermaal per jaar ontvangt, speelt niet echt een rol: herbeleg zodra je voldoende cash hebt. (en die kan van dividenden van verschillende aandelen afkomstig zijn)
-De transactie kosten zullen een rol spelen, maar ik heb proberen aan te tonen dat die minder groot is dan algemeen aangenomen wordt.
In ieder geval verheugt het mij dat er belangstelling is voor het onderwerp. Alle commentaar is welkom.
-Wanneer je een portefeuille van meerdere aandelen hebt dan denk ik dat volgende werkwijze een goed resultaat kan neerzetten: Je bepaalt welk aandeel het meest onderwogen is en hoeveel stuks je hiervan nog wil bijkopen. Met je ontvangen dividenden koop je bij (zonder drempel) tot dat aantal behaald is. En dan herbegin je voor een volgend aandeel.
-Of je de aandelen nu slechts eens per jaar of viermaal per jaar ontvangt, speelt niet echt een rol: herbeleg zodra je voldoende cash hebt. (en die kan van dividenden van verschillende aandelen afkomstig zijn)
-De transactie kosten zullen een rol spelen, maar ik heb proberen aan te tonen dat die minder groot is dan algemeen aangenomen wordt.
In ieder geval verheugt het mij dat er belangstelling is voor het onderwerp. Alle commentaar is welkom.
Laatst gewijzigd door Belca2 op 15 juni 2016, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, inderdaad een interessant onderwerp.Belca2 schreef:In ieder geval verheugd het mij dat er belangstelling is voor het onderwerp. Alle commentaar is welkom.
Persoonlijk kan ik mij bij een aandeel als Sofina niet aan de neiging onttrekken om aan market timing te willen doen. Nu wil ik dus bijvoorbeeld niet onmiddelijk aandelen Sofina bijkopen met mijn ontvangen dividend, maar wacht ik liever op een koersdaling.
Waarschijnlijk heeft dit te maken met mijn ervaring in de jaren 2006-2008, waarna het een behoorlijke tijd duurde voor bepaalde fondsen, inclusief Sofina, weer boven water kwamen.
Of dit op langere termijn een goede strategie is, weet ik niet, maar studies en andere bronnen kunnen wellicht helpen om dit verder te verduidelijken. Hoe dan ook zullen pogingen tot market timing allicht controversieel blijven.
Anderzijds ben ik wel tevreden met een uitkering van het dividend in aandelen zoals bij HAL of de afwezigheid van dividend zoals bij Berkshire Hathaway.
Een mens is nu eenmaal nooit 100% rationeel...
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Bedankt voor het delen van deze info.
Hangt vooral af van je rendement & beta lijkt me. Dit is hetzelfde buiten dividenden.
Bij een voorspelbare chart & hoog geannualiseerd rendement waar de koers slechts een kleine afwijking vertoont tov het gemiddelde is het waarschijnlijk dat de blootstellingstijd aan het effect zowel transactiekost en timingvoordeel overschaduwen.
Bij een voorspelbare chart & hoog geannualiseerd rendement waar de koers slechts een kleine afwijking vertoont tov het gemiddelde is het waarschijnlijk dat de blootstellingstijd aan het effect zowel transactiekost en timingvoordeel overschaduwen.
Daar snap ik niet wat je bedoeltCydox schreef:Hangt vooral af van je rendement & beta lijkt me. Dit is hetzelfde buiten dividenden.
Ik was vergeten Belca te bedanken, dus bij deze!
Ik ben ook nog benieuwd naar meningen/studies over het nut van pogingen tot market timing bij het uitvoeren van deze strategie.
Ik heb de indruk dat dit in elk geval in de huidige volatiele tijden verschil kan maken, maar misschien vergis ik mij?
Ik ben ook nog benieuwd naar meningen/studies over het nut van pogingen tot market timing bij het uitvoeren van deze strategie.
Ik heb de indruk dat dit in elk geval in de huidige volatiele tijden verschil kan maken, maar misschien vergis ik mij?
@dreamy: graag gedaan.
Ik zou toch maar niet proberen de markt te timen, tenzij je beschikt over een super snelle flitscomputer met aangepaste software. Dat loopt systematisch verkeerd af.
Probeer liever ieder jaar op hetzelfde tijdstip (bv. 1 juni voor Sofina) een aankoop te plannen. Desnoods doe je dat ieder kwartaal met 1/4 van de som. Zo vlak je de extremen uit en op termijn geniet je toch van de stijgende trend.
Ik zou toch maar niet proberen de markt te timen, tenzij je beschikt over een super snelle flitscomputer met aangepaste software. Dat loopt systematisch verkeerd af.
Probeer liever ieder jaar op hetzelfde tijdstip (bv. 1 juni voor Sofina) een aankoop te plannen. Desnoods doe je dat ieder kwartaal met 1/4 van de som. Zo vlak je de extremen uit en op termijn geniet je toch van de stijgende trend.
Ik denk dat je gelijk zou kunnen hebben, maar vermoed dat ik voorlopig toch de neiging niet zal kunnen onderdrukken om te proberen te kopen op de dips.Belca2 schreef:Ik zou toch maar niet proberen de markt te timen, tenzij je beschikt over een super snelle flitscomputer met aangepaste software. Dat loopt systematisch verkeerd af.
Ik ben op dit moment een paar orders aan het plannen en zal nog wat in reserve houden voor na het Brexit referendum.
Dag Belca.Belca2 schreef:@dreamy: graag gedaan.
Kan je het document uit dit draadje mss nog eens beschikbaar maken?
Ik ben verder aan het inlezen over holdings en dividendbeleggen en dit schoot me weer te binnen maar de link is helaas niet meer actueel.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Dividenden Herbeleggen
Niet bijgewerkt aan de 2017RV tarieven. Maar de conclusie zal daardoor wel niet veranderen. Sorry voor laat antwoord.
Niet bijgewerkt aan de 2017RV tarieven. Maar de conclusie zal daardoor wel niet veranderen. Sorry voor laat antwoord.