Duurtijd Transacties tussen banken
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Duurtijd Transacties tussen banken
Inderdaad. Je moet ook niet denken dat de banken het idee zullen schuwen om overschrijvingen betalend te maken.
Per stuk of in pakket.
Zolang de instant overschrijvingen aan dezelfde prijs gedaan worden is het dan ok.
Voor (grote) bedrijven bestaat er al een kostprijs voor overschrijvingen.
Per stuk of in pakket.
Zolang de instant overschrijvingen aan dezelfde prijs gedaan worden is het dan ok.
Voor (grote) bedrijven bestaat er al een kostprijs voor overschrijvingen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat heeft gewoon te maken met het settlement proces tussen de banken.Nete schreef: ↑23 augustus 2024, 11:24 Mij gaat het erom dat de bankencomputers dus blijkbaar bruggen maken en in het weekend (of verlengd weekend) een uitstapje maken naar zee ?
Voor mij is het NIET normaal dat "gewone" overschrijvingen na 30 jaar internet nog steeds tot 5 dagen kunnen "onderweg" zijn.
Wat dacht je van dagrente pakken?EarthNvstr1 schreef: ↑23 augustus 2024, 18:33Dat heeft gewoon te maken met het settlement proces tussen de banken.Nete schreef: ↑23 augustus 2024, 11:24 Mij gaat het erom dat de bankencomputers dus blijkbaar bruggen maken en in het weekend (of verlengd weekend) een uitstapje maken naar zee ?
Voor mij is het NIET normaal dat "gewone" overschrijvingen na 30 jaar internet nog steeds tot 5 dagen kunnen "onderweg" zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mogelijks lucratief.Finny10 schreef: ↑23 augustus 2024, 18:38Wat dacht je van dagrente pakken?EarthNvstr1 schreef: ↑23 augustus 2024, 18:33 Dat heeft gewoon te maken met het settlement proces tussen de banken.
Voor mij heeft dat vooral te maken met misprijzen naar de klant toe (vooral de grootbanken): ze verwelkomen wel je geld (waar ze kunnen mee werken = verdienen), maar als je zelf iets met dat geld wil doen, je eigen geld dus, moet je er voor betalen...EarthNvstr1 schreef: ↑23 augustus 2024, 18:33Dat heeft gewoon te maken met het settlement proces tussen de banken.Nete schreef: ↑23 augustus 2024, 11:24 Mij gaat het erom dat de bankencomputers dus blijkbaar bruggen maken en in het weekend (of verlengd weekend) een uitstapje maken naar zee ?
Maar dat een "gewone" overschrijving niet kan gebeuren in een weekend (verlengd of niet) gaat mijn verstand te boven. Het gaat wel kunnen met instant overschrijvingen, waarom kan dat niet dag+1 met de huidige techniek ? Volgens mij gewoon pure onwil.
Er zijn banken die aan het eind van de werkdag alles instant uitvoeren.
Als de wil er is... dan kan alles.
Wat je daar zegt Nete, dat het alleen omwille van onwil is. . . Ik gok dat het ook goedkoper is voor de bank op die manier.
En dat is ook een belangrijk argument.
Als de wil er is... dan kan alles.
Wat je daar zegt Nete, dat het alleen omwille van onwil is. . . Ik gok dat het ook goedkoper is voor de bank op die manier.
En dat is ook een belangrijk argument.
Gebeurt dat dan allemaal nog handmatig
Want als dat automatisch gebeurt dan kan dat toch ook tijdens weekends ?
Dus toch... pure onwil ?
Let op: een overschrijving die een dag later aankomt is voor mij in 99,99% van de gevallen méér dan OK, maar een overschrijving die na 5 dagen "uitgevoerd" wordt vind ik in 2024 voorhistorisch, en dat al 30 jaar lang.
Gebeurt dit manueel ? Nee, maar een gewone overschrijving gaat wel nog langs een verrekenkamer, ik dacht die van de Nationale Bank. En als die niet verrekent op lange weekends, dan gebeurt er gewoon niets met dat geld.
Als een kleine bank een grote bank vraagt om voor haar de dienstverlening te doen kan het bv. wel er toe leiden dat de kleine bank al zijn overschrijvingen doorstuurt naar bv. ING en dat die de overschrijvingen instant uitvoert aan het eind van de dag. Of als het echt goedkoop en traag mag, dat bv. KBC die overschrijvingen voor bank X gewoon aanbiedt aan de verrrekenkamer. Uit tests die ik deed bleek wel dat die manier van werken (traag en goedkoop) er wat uitgaat. Gelukkig !
Dat hangt niet af van of ik het wel of niet goed vind maar van de banken zelf. Hoe ze precies werken houden ze over het algemeen nogal geheim. Al beweren ze dat dat geen concurrentieel verschil maakt zal het dat voor sommige mensen (ik incl.) wel doen.
Lange weekends : ik vind ook dat het anders moet kunnen maar het is zoals met de fietsenmaker waar je je ketting niet kan laten vervangen als die breekt.
Als ze op maandag al gebroken is, wacht dan niet tot woensdag voor een lang weekend om je fiets te brengen.
Ik ben het er mee eens wat je zegt, maar aan mij ligt het niet.
Als je op reis gaat naar Azie moet je er soms ook rekening mee houden dat iemand die JA zegt eigenlijk NEEN bedoelt. That's life.
Het leven is niet gemaakt om makkelijk te zijn.
Als een kleine bank een grote bank vraagt om voor haar de dienstverlening te doen kan het bv. wel er toe leiden dat de kleine bank al zijn overschrijvingen doorstuurt naar bv. ING en dat die de overschrijvingen instant uitvoert aan het eind van de dag. Of als het echt goedkoop en traag mag, dat bv. KBC die overschrijvingen voor bank X gewoon aanbiedt aan de verrrekenkamer. Uit tests die ik deed bleek wel dat die manier van werken (traag en goedkoop) er wat uitgaat. Gelukkig !
Dat hangt niet af van of ik het wel of niet goed vind maar van de banken zelf. Hoe ze precies werken houden ze over het algemeen nogal geheim. Al beweren ze dat dat geen concurrentieel verschil maakt zal het dat voor sommige mensen (ik incl.) wel doen.
Lange weekends : ik vind ook dat het anders moet kunnen maar het is zoals met de fietsenmaker waar je je ketting niet kan laten vervangen als die breekt.
Als ze op maandag al gebroken is, wacht dan niet tot woensdag voor een lang weekend om je fiets te brengen.
Ik ben het er mee eens wat je zegt, maar aan mij ligt het niet.
Als je op reis gaat naar Azie moet je er soms ook rekening mee houden dat iemand die JA zegt eigenlijk NEEN bedoelt. That's life.
Het leven is niet gemaakt om makkelijk te zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Natuurlijk gaat dat automatisch. En technisch kan het eender wanneer inderdaad.EarthNvstr1 schreef: ↑23 augustus 2024, 18:33 Dat heeft gewoon te maken met het settlement proces tussen de banken.
Wat jij niet ziet is dat elke overschrijving tussen banken in realiteit in 2 stappen gebeurt:
- clearing gebeurt direct => als je het direct op je rekening krijgt (met instant overschijving bv.) dan schiet je bank dat voor
- settlement gebeurt minder frequent, typisch telkens op einde van bankwerkdag => hier stopt vervolgens het voorschieten van de bank
Voor de bank is het voorschieten een risico en dus probeert men dat zoveel mogelijk te beperken.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 24 augustus 2024, 13:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Sedert 2001 is er overigens bij wet bepaald dat een overschrijving naar een andere bank binnen één BANKWERKDAG moet aankomen.
In dat geval ... Woensdag overgeschreven, dan moet het normaal gezien maandag na dat lange weekend aankomen.
Opmerking bij hierboven : er zijn overigens meer banken betrokken bij een overschrijving.
Bij bv. een overschrijving naar Duitsland is dit :
- De bank van diegene die de overschrijving uitvoert
- De verrekenkamer in BE
- De verrekenkamer in D
- De bank van de ontvanger (die het niet per se binnen het uur van ontvangst boekt op de rekening van zijn klant)
Dan zijn er ook nog de cut off tijden.
Na een bepaald uur (voor elke bank verschillend) boeken ze niets meer bij of weg.
Daar kan ook vertraging door ontstaan.
Net daarom is IMHO een instantoverschrijving het enige goede systeem. Mij mag het 10 cent per overschrijving kosten
Dat zullen we maar niet te luid verkondigen zeker ?
In dat geval ... Woensdag overgeschreven, dan moet het normaal gezien maandag na dat lange weekend aankomen.
Opmerking bij hierboven : er zijn overigens meer banken betrokken bij een overschrijving.
Bij bv. een overschrijving naar Duitsland is dit :
- De bank van diegene die de overschrijving uitvoert
- De verrekenkamer in BE
- De verrekenkamer in D
- De bank van de ontvanger (die het niet per se binnen het uur van ontvangst boekt op de rekening van zijn klant)
Dan zijn er ook nog de cut off tijden.
Na een bepaald uur (voor elke bank verschillend) boeken ze niets meer bij of weg.
Daar kan ook vertraging door ontstaan.
Net daarom is IMHO een instantoverschrijving het enige goede systeem. Mij mag het 10 cent per overschrijving kosten
Dat zullen we maar niet te luid verkondigen zeker ?
Dus die verrekenkamer werkt nog met een telraam of zo, en die moet bediend worden door een mens tijdens de werkuren ?
Bij de komende instant overschrijvingen vist de verrekenkamer dus altijd achter het net ?
Alvast iedereen bedankt voor de toelichtingen. Voor mij wordt de klucht nu alvast duidelijker...
Bij de komende instant overschrijvingen vist de verrekenkamer dus altijd achter het net ?
Alvast iedereen bedankt voor de toelichtingen. Voor mij wordt de klucht nu alvast duidelijker...
Eigenlijk zou dit al lang gratis moeten zijn.
Toevallig heb ik vrijdagavond 23/08 een bedragje overgeschreven van Keytrade naar Santander Vision.
Bij Keytrade is de valutadatum 23/08 en bij Santander valuta 26/08.
Vroeger hield ik altijd rekening met weekends en banksluitingsdagen maar deze keer heb ik er niet aan gedacht.
Bijgevolg zit er dus een zaterdag en zondag tussen (gelukkig verwaarloosbaar wegens klein bedrag).
Bij Keytrade is de valutadatum 23/08 en bij Santander valuta 26/08.
Vroeger hield ik altijd rekening met weekends en banksluitingsdagen maar deze keer heb ik er niet aan gedacht.
Bijgevolg zit er dus een zaterdag en zondag tussen (gelukkig verwaarloosbaar wegens klein bedrag).
"""::In het nieuws: Belfius trekt op 1 januari 2025 het prijskaartje van een instantoverschrijving op tot 2 euro.""""" (BusinessAM)
Belfius wil zich onderscheiden door tegen de stroom in te roeien.
Zelf ook belfius klant maar ik doe mijn instant overschrijvingen met veel plezier wel elders.
Belfius wil zich onderscheiden door tegen de stroom in te roeien.
Zelf ook belfius klant maar ik doe mijn instant overschrijvingen met veel plezier wel elders.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Goed bezig, van 1,25 naar 2 euro in één stap.
Waarom vragen ze geen 20 euro, want het gros van de Belgen zit toch vastgeroest aan hun bank ?
Waarom vragen ze geen 20 euro, want het gros van de Belgen zit toch vastgeroest aan hun bank ?