e-DEPO opgelicht ?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: e-DEPO opgelicht ?
Ik begin dit nu ook wel stilaan beu te geraken. Pas u aan.
“Het is niet de sterkste van de soort die overleeft, noch de meest intelligente, maar degene die zich het beste aanpast aan verandering”. Haal uw geld weg en koop er een staatsbon mee he.
“Het is niet de sterkste van de soort die overleeft, noch de meest intelligente, maar degene die zich het beste aanpast aan verandering”. Haal uw geld weg en koop er een staatsbon mee he.
Je kunt je opgelicht blijven voelen of je kunt voortgaan met je leven en alternatieven zoeken. Bij Keytrade bijvoorbeeld krijg je vanaf 2 oktober bijna evenveel: 2,55%.spaarfreakje schreef: ↑26 september 2023, 20:05 Afronding op 1 decimaal levert de rente voor oktober: 3,70% bruto dus, of 2,59% netto.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Tuurlijk ga ik voort met mijn leven en zoek ik alternatieven en pas ik me aan aan de verandering.
Begin van de maand ook iemand opgelicht voor 100€ zeh
Zodra ik alle verlies heb kunnen compenseren, zal ik stoppen met de e-depo oplichting in de herinnering te houden.
Tevreden ja?
Begin van de maand ook iemand opgelicht voor 100€ zeh
Zodra ik alle verlies heb kunnen compenseren, zal ik stoppen met de e-depo oplichting in de herinnering te houden.
Tevreden ja?
Je hebt geen verlies gemaakt. Je hebt enkel minder winst gemaakt dan je gehoopt had. Wees blij met wat je vroeger al gekregen hebt. Er is geen sprake van oplichting. De overheid heeft nooit gegarandeerd dat de initiële voorwaarden van de e-depo voor eeuwig en altijd zouden zijn.
Gehoopt OF door de overheid en DCK voorgespiegeld bij inleg van de spaarsom?Yaris schreef: ↑27 september 2023, 03:12 Je hebt geen verlies gemaakt. Je hebt enkel minder winst gemaakt dan je gehoopt had. Wees blij met wat je vroeger al gekregen hebt. Er is geen sprake van oplichting. De overheid heeft nooit gegarandeerd dat de initiële voorwaarden van de e-depo voor eeuwig en altijd zouden zijn.
Dat de voorwaarden niet “voor eeuwig en altijd” van toepassing zouden zijn, daar kan ik inkomen.
Dat ze de voorwaarden al wijzigen enkele maanden nadat velen pas gestort hebben, wetende dat je het geld in principe 1 volledig jaar moet laten staan, dat vind ik minder netjes. Moest Van Peteghem na 1 jaar de voorwaarden wijzigen, dan zou ik het nog kunnen begrijpen. Dan zouden de spaarders kunnen kiezen tussen het geld afhalen en elders beleggen, of het geld laten staan aan de nieuwe voorwaarden.
Ik (en vele anderen) hebben er vooral uit geleerd dat de overheid een onbetrouwbare partner is …
Ach , er zijn ergere zaken op de wereld. De mensen in Oekraine zullen niet wakker liggen van een procentje meer of minder...
En daarnaast: voor de vroege instappers is de rente (2,50% bruto) nog steeds hoger dan die van het moment van instap (2,30%). Misschien een schrale troost, maar met een termijnrekening had je hetzelfde voor.
Ik heb er geen probleem mee dat de interestberekening - zoals die initieel werd gemaakt - hier in herinnering wordt gebracht. Keep up the good work! Uiteraard gaat iedereen (*behoudens diegenen die er sindsdien het bijltje bij neerlegde) door met zijn/haar leven. Het één sluit het ander niet uit.
Het verbaast me dat - als gemaakte afspraken eenzijdig gewijzigd worden - dit niet unaniem als teken van onbetrouwbaarheid wordt aanzien.
Voor mezelf: eind november '22 stortte ik een bedrag op de e-depo. Toen de spelregels wijzigden maakte ik voor mezelf de evaluatie het product aan te houden. Ik zat al enige maanden ver, de netto interest was toen hoger dan wat ik op de spaarrekeningen die ik heb kon verkrijgen ect.
Door de spreiding die ik heb (max. 5% in 1 product) is de impact van wijzigingen (zowel in positieve als in negatieve zin) beperkt.
Als ik het jaar bereikt heb volgt er een herevaluatie. Misschien zet ik dan de stap richting zero-bond obligatie, ETF, een individueel aandeel, een andere (termijn) rekening of laat ik het gewoon op de e-depo staan. Ik zal gewoon op dat moment de keuze maken die me op dat moment het beste lijkt, rekening houdende met de middelen/kennis/kunde waarover ik beschik. Zo simpel is het.
Klagen is dus niet nodig, enige onbetrouwbaarheid aanklagen mag mijn inziens wel. Natuurlijk houden we in gedachten dat er nog steeds ergere dingen in het leven zijn: op een regendag net je bedrijfsvoertuig zijnde de trein missen en een uurtje mogen wachten, je smartphone met dierbare foto's (waarvan je al zo vaak eens een back up wou maken maar er nooit de tijd voor nam) verliezen, de oorlog en haar directe slachtoffers in Oekraïne, decennia van hongersnoden in de Hoorn van Afrika,... Maar ook dat mag geen beletsel zijn om onze eigen (banale) grieven eens te luchten.
Het verbaast me dat - als gemaakte afspraken eenzijdig gewijzigd worden - dit niet unaniem als teken van onbetrouwbaarheid wordt aanzien.
Voor mezelf: eind november '22 stortte ik een bedrag op de e-depo. Toen de spelregels wijzigden maakte ik voor mezelf de evaluatie het product aan te houden. Ik zat al enige maanden ver, de netto interest was toen hoger dan wat ik op de spaarrekeningen die ik heb kon verkrijgen ect.
Door de spreiding die ik heb (max. 5% in 1 product) is de impact van wijzigingen (zowel in positieve als in negatieve zin) beperkt.
Als ik het jaar bereikt heb volgt er een herevaluatie. Misschien zet ik dan de stap richting zero-bond obligatie, ETF, een individueel aandeel, een andere (termijn) rekening of laat ik het gewoon op de e-depo staan. Ik zal gewoon op dat moment de keuze maken die me op dat moment het beste lijkt, rekening houdende met de middelen/kennis/kunde waarover ik beschik. Zo simpel is het.
Klagen is dus niet nodig, enige onbetrouwbaarheid aanklagen mag mijn inziens wel. Natuurlijk houden we in gedachten dat er nog steeds ergere dingen in het leven zijn: op een regendag net je bedrijfsvoertuig zijnde de trein missen en een uurtje mogen wachten, je smartphone met dierbare foto's (waarvan je al zo vaak eens een back up wou maken maar er nooit de tijd voor nam) verliezen, de oorlog en haar directe slachtoffers in Oekraïne, decennia van hongersnoden in de Hoorn van Afrika,... Maar ook dat mag geen beletsel zijn om onze eigen (banale) grieven eens te luchten.
Jouw laatste paragraaf mag je gerust schrappen. Persoonlijke "rampen" door eigen nalatigheid veroorzaakt: het zij zo. Voor de globale rampen voel ik mij niet verantwoordelijk; doorverwijzing naar de échte schuldigen: de politiekers/bewindvoerders, aub.Dieteren schreef: ↑27 september 2023, 10:09 Ik heb er geen probleem mee dat de interestberekening - zoals die initieel werd gemaakt - hier in herinnering wordt gebracht. Keep up the good work! Uiteraard gaat iedereen (*behoudens diegenen die er sindsdien het bijltje bij neerlegde) door met zijn/haar leven. Het één sluit het ander niet uit.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat een verademing om eens dergelijke post te lezen op dit forum.Dieteren schreef: ↑27 september 2023, 10:09 Ik heb er geen probleem mee dat de interestberekening - zoals die initieel werd gemaakt - hier in herinnering wordt gebracht. Keep up the good work! Uiteraard gaat iedereen (*behoudens diegenen die er sindsdien het bijltje bij neerlegde) door met zijn/haar leven. Het één sluit het ander niet uit.
Iemand een idee wanneer juist het best de intrest wordt aangevraagd die in Januari 2024 wordt uitgekeerd? Is dat gewoon in de loop van de maand december 2023 of in januari zelf?
Intrest wordt in januari berekend, pas als ze zichtbaar is in je dossier kun je ze overschrijven.
Zou kunnen dat ik begin december al een dossier afsluit, intrest is dan na 12 volle maanden verworven, 2,5% bruto is wat te mager om daar geld te laten staan.
Zou kunnen dat ik begin december al een dossier afsluit, intrest is dan na 12 volle maanden verworven, 2,5% bruto is wat te mager om daar geld te laten staan.
Moet het geld er ewoon 12 maand blijven staan, ttz van vb. 25/11/2022 tot 25/11/2023, of telt het pas vanaf de eerste van de volgende maand, dus van 25/11/2022 tot 01/12/2023?
Kwestie dat ze ons geen 2 keer rollen....
Kwestie dat ze ons geen 2 keer rollen....
25/11/X is pas interesten vanaf 1/12/X. Opvragen op 25/11/X+1 is interesten tot 31/10/X+1. Is 11 maanden en 0€ interesten. De regels staan in voetnoot 3 op https://financien.belgium.be/nl/rente-b ... ignatiekas
De Deposito- en Consignatiekas berekent rente1 op alle borgtochten in contanten2 met een looptijd van ten minste één jaar3.
3 De rente begint te lopen op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de borgtocht werd geplaatst en eindigt op de laatste dag van de maand die voorafgaat aan de maand waarin de borgtocht wordt terugbetaald.
Er zijn momenteel maar een drietal banken die bruto meer geven, onder voorwaarde dat het geld er in een meervoud van één jaar blijft staan. Met die 2,50 % bruto doet E-depo het nog niet zo slecht en eens het eerste jaar om is, hoef je niet opnieuw een jaar te wachten, iedere bijkomende maand brengt die 2,5 % op. Daarom wacht ik nog.