EarthNvstr1's port - Belgische (dividend)aandelen
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: EarthNvstr1's port - Belgische (dividend)aandelen
Ik wil alle risico's zoveel mogelijk beperken en ik wil een zo hoog mogelijk rendement.
Wellicht zal dat zo ongeveer voor iedereen gelden.
In de winkel koop ik altijd dezelfde douchegel, omdat ik tevreden ben over die specifieke douchegel.
Zijn er andere douchegels die ik mogelijks beter zal vinden ? vermoedelijk wel => maar ik ben tevreden met mijn huidige douchegel
Zijn er andere douchegels die ik minder goed zal vinden ? vermoedelijk wel => ik vermijd dat risico door bij mijn huidige douchegel te blijven
Als ik mijn huidige douchegel niet goed meer vind, dan zal ik er een andere proberen tot ik terug een goede vind.
En zo hetzelfde voor champoo, tandpasta, afwasmiddel, ... (eentje hiervan is dit topic)
Ik ben al tevreden met het rendement dat ik haal en ik voel mij goed bij het risico dat ik daarvoor neem.
Je rendement op stocks was de voorbije jaren telkens lager dan het wereldwijde gemiddelde.EarthNvstr1 schreef: ↑12 oktober 2021, 18:26 Ik ben al tevreden met het rendement dat ik haal en ik voel mij goed bij het risico dat ik daarvoor neem.
Je portefeuille is minder gediversifeerd en heeft een hoger risico.
Kan je daar echt tevreden mee zijn?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Voor een over 4 jaar zelf opgebouwde Belgische (dividend)aandelen portefeuille komende van niets, ben ik daar best tevreden mee, ja.B7H4long schreef: ↑12 oktober 2021, 19:19Je rendement op stocks was de voorbije jaren telkens lager dan het wereldwijde gemiddelde.EarthNvstr1 schreef: ↑12 oktober 2021, 18:26 Ik ben al tevreden met het rendement dat ik haal en ik voel mij goed bij het risico dat ik daarvoor neem.
Je portefeuille is minder gediversifeerd en heeft een hoger risico.
Kan je daar echt tevreden mee zijn?
Ik weet dat ik ook gewoon "de wereld" kan kopen met enkele ETFs... maar daar gaat dit topic niet over
Als ik totale rendement (2017-nu) bereken door jaarrendementen te vermenigvuldigen kom ik uit op 4,8% voor alle klassen, en voor de aandelen -5.5%EarthNvstr1 schreef: ↑11 oktober 2021, 21:14 Heb nu ook even mijn historische rendementen berekend.
Had dit tot nu toe nog nooit gedaan, maar lijkt wel nuttig om zicht op te hebben.
Code: Selecteer alles
Year XIRR Weight YE Total Cash Funds Stocks Other Cash Funds Stocks Other YTD 5,32% 0,55% 9,40% 11,26% 4,05% 35,33% 10,77% 31,87% 22,03% 2020 0,97% 0,52% 5,87% -3,83% 4,00% 37,65% 12,15% 23,97% 26,23% 2019 4,20% 0,52% 9,45% 12,63% 2,31% 48,63% 8,95% 18,94% 23,48% 2018 -5,40% 0,56% -11,44% -21,61% 2,03% 52,91% 9,42% 23,62% 14,05% 2017 80,01% 2,59% 16,11% 1,29%
Dat geeft dan jaarlijks 1.3% voor alles samen, en de aandelen -1.5%/jaar
Die 1.3% is zo ongeveer de inflatie van de laatste jaren
En de aandelen zijn dus een rem op het rendement geweest, dit in een gunstig klimaat.
Als je zelf aandelen selecteert, zal voor elke persoon die beter dan gemiddeld presteert er iemand anders zijn die onder het gemiddelde presteert, dus onder het gemiddelde zitten is op zich niks mis mee.
Maar in dit gunstig beursklimaat zou het toch wel wat meer mogen zijn.
Ik vrees dat je je strategie (veel aandelen=weinig analyse/market timing) cash betaalt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat bereken je dan ? Het 3-jaars gemiddelde ?
Hoe doe je dat juist ?
Mogelijks zal ik tot die conclusie komen ...el perro schreef: ↑12 oktober 2021, 19:26 Die 1.3% is zo ongeveer de inflatie van de laatste jaren
En de aandelen zijn dus een rem op het rendement geweest, dit in een gunstig klimaat.
Als je zelf aandelen selecteert, zal voor elke persoon die beter dan gemiddeld presteert er iemand anders zijn die onder het gemiddelde presteert, dus onder het gemiddelde zitten is op zich niks mis mee.
Ik vrees dat je je strategie (veel aandelen=weinig analyse/market timing) cash betaalt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok... heb de formule denk ik.EarthNvstr1 schreef: ↑12 oktober 2021, 19:53Wat bereken je dan ? Het 3-jaars gemiddelde ?
Hoe doe je dat juist ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rendement_(beleggen)
Dus jaren vermenigvuldigen en dan -1 en dan delen door aantal jaren.
4Y is inderdaad niet fraai. 3Y en 2Y zijn al een stuk beter, dus gaat in de goede richting
Als je extra geld hebt ingelegd, is de enige juiste manier om de XIRR() te berekenen over de verschillende jaren.EarthNvstr1 schreef: ↑12 oktober 2021, 20:29Ok... heb de formule denk ik.EarthNvstr1 schreef: ↑12 oktober 2021, 19:53
Wat bereken je dan ? Het 3-jaars gemiddelde ?
Hoe doe je dat juist ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rendement_(beleggen)
Dus jaren vermenigvuldigen en dan -1.
4Y is inderdaad niet fraai. 3Y en 2Y zijn al een stuk beter, dus gaat in de goede richting
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
ik heb gerekend met 3.75 jaar (3 jaar en 9 maanden) maar dat is maar een detail.
Is ook maar een benadering adhv beschikbare cijfers, IRR op ganse looptijd is uw echte rendement.
beide zijn wel gelijk als uw inleg (zo goed als) gelijk blijft gedurende periode
kortere looptijden zien er misschien beter uit,
maar leg toch ook eens uw 7% op aandelen 2020-nu naast een paar indexen (index als maatstaf voor beursklimaat)
Is ook maar een benadering adhv beschikbare cijfers, IRR op ganse looptijd is uw echte rendement.
beide zijn wel gelijk als uw inleg (zo goed als) gelijk blijft gedurende periode
kortere looptijden zien er misschien beter uit,
maar leg toch ook eens uw 7% op aandelen 2020-nu naast een paar indexen (index als maatstaf voor beursklimaat)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Da's inderdaad een zeer goede tip, die u helpt discipline te behouden.borgie schreef: ↑10 oktober 2021, 23:02 Ik weet niet of je het al hebt maar als je wat meer een leidraad zou willen hebben, kan ik je aanraden om een IPS (investment policy statement; een investeringsplan) op te stellen.
Daarin kan je oa vastleggen wat de regels zijn om een aandeel te (ver)kopen. Bij twijfel kan je er dan steeds op terugvallen en een beslissing nemen die overeenstemt met de opgestelde regels. Dat maakt een beslissing weer net wat minder emotioneel wat bij beleggen vaak beter is.
Principes die in uw hoofd zitten zijn toch gemakkelijk voor uw emoties om te overrulen.
Als je op het punt staat de regels van uw uitgeschreven plan met de voeten te treden, ga je toch eens goed en lang nadenken of uw actie wel gefundeerd is en niet enkel een bevlieging.
Die zeezoutjes ken ik niet zo goed, maar lijkt me voorbeeld van een goed gedefinieerd plan dat consequent wordt uitgevoerd.
Fondsleveranciers berekenen elke dag de waarde van een deelbewijs.
Om het (geannualiseerde) rendement van een fonds tussen 2 datums te kennen gebruik je opnieuw Xirr().
Opgelet om het geannualiseerde rendement te kennen van het huidige jaar zet je de einddatum op 31/12.
Er is ook nog dividendrendementel perro schreef: ↑12 oktober 2021, 19:26Als ik totale rendement (2017-nu) bereken door jaarrendementen te vermenigvuldigen kom ik uit op 4,8% voor alle klassen, en voor de aandelen -5.5%EarthNvstr1 schreef: ↑11 oktober 2021, 21:14 Heb nu ook even mijn historische rendementen berekend.
Had dit tot nu toe nog nooit gedaan, maar lijkt wel nuttig om zicht op te hebben.
Code: Selecteer alles
Year XIRR Weight YE Total Cash Funds Stocks Other Cash Funds Stocks Other YTD 5,32% 0,55% 9,40% 11,26% 4,05% 35,33% 10,77% 31,87% 22,03% 2020 0,97% 0,52% 5,87% -3,83% 4,00% 37,65% 12,15% 23,97% 26,23% 2019 4,20% 0,52% 9,45% 12,63% 2,31% 48,63% 8,95% 18,94% 23,48% 2018 -5,40% 0,56% -11,44% -21,61% 2,03% 52,91% 9,42% 23,62% 14,05% 2017 80,01% 2,59% 16,11% 1,29%
Dat geeft dan jaarlijks 1.3% voor alles samen, en de aandelen -1.5%/jaar
Die 1.3% is zo ongeveer de inflatie van de laatste jaren
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Netto dividend zit erin vervat.
Het betreft de portefeuille, incl. alle opbrengsten en kosten, zelfs de (zo goed als mogelijk geschatte) liquidatie kosten zitten erin.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 13 oktober 2021, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is niet echt het geval. Bedankt voor info.el perro schreef: ↑12 oktober 2021, 20:51 ik heb gerekend met 3.75 jaar (3 jaar en 9 maanden) maar dat is maar een detail.
Ja, dat besef ik ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb alle cijfers (start value, in, out, end value) per maand, dat zal wel volstaan om "voldoende correct" te zijn zeker.B7H4long schreef: ↑12 oktober 2021, 21:38 Fondsleveranciers berekenen elke dag de waarde van een deelbewijs.
Om het (geannualiseerde) rendement van een fonds tussen 2 datums te kennen gebruik je opnieuw Xirr().
Opgelet om het geannualiseerde rendement te kennen van het huidige jaar zet je de einddatum op 31/12.
Edit: "per maand" toegevoegd (was ik vergeten te typen)
XIRR over 3 jaar is inderdaad toch wel een significant verschil tegenover het gemiddelde van die 3 jaar...
Bedankt!
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 13 oktober 2021, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.