ECB vs termijnrekeningen rentevoeten
TIP
ECB vs termijnrekeningen rentevoeten
Ik moet een beslissing nemen over de looptijd van mijn termijnrekening. De prognoses voor renteverlagingen door de ECB beginnen duidelijker te worden. Er wordt gesproken over een eerste verlaging in juni als de inflatie niet opnieuw aantrekt als gevolg van de instabiele geopolitieke context, die van invloed zou hebben op de energieprijzen, met name de olieprijzen. Ongetwijfeld een eerste verlaging van 0,25%.
Weet iemand wat de kwantitatieve impact zou zijn van een verlaging met 0,25% op de rente op 3, 4, 5, 6, 9 en 12 maanden? Zou de rente op 6 maanden bijvoorbeeld van 3,20% naar 3% of 3,1% of 2,90% gaan? Enzovoort.
Is het beter om in te tekenen op een korte termijn die op dit moment bijvoorbeeld 3,20 geeft op 3 maanden en over 3 maanden te verlengen tegen de beste huidige rente, die waarschijnlijk lager zal zijn en die waarschijnlijk weer een korte termijn zal zijn gezien de dalende trend?
Of direct een contract afsluiten voor 6, 9 of 12 maanden tegen een iets minder aantrekkelijk tarief (3,05 of 3,10%), maar met een garantie voor de hele looptijd?
Weet iemand wat de kwantitatieve impact zou zijn van een verlaging met 0,25% op de rente op 3, 4, 5, 6, 9 en 12 maanden? Zou de rente op 6 maanden bijvoorbeeld van 3,20% naar 3% of 3,1% of 2,90% gaan? Enzovoort.
Is het beter om in te tekenen op een korte termijn die op dit moment bijvoorbeeld 3,20 geeft op 3 maanden en over 3 maanden te verlengen tegen de beste huidige rente, die waarschijnlijk lager zal zijn en die waarschijnlijk weer een korte termijn zal zijn gezien de dalende trend?
Of direct een contract afsluiten voor 6, 9 of 12 maanden tegen een iets minder aantrekkelijk tarief (3,05 of 3,10%), maar met een garantie voor de hele looptijd?
Re: ECB vs termijnrekeningen rentevoeten
Daar heb je een glazen bol voor nodig momenteel. De rente kan ook weer oplopen....bc148 schreef: ↑22 april 2024, 23:30 Ik moet een beslissing nemen over de looptijd van mijn termijnrekening. De prognoses voor renteverlagingen door de ECB beginnen duidelijker te worden. Er wordt gesproken over een eerste verlaging in juni als de inflatie niet opnieuw aantrekt als gevolg van de instabiele geopolitieke context, die van invloed zou hebben op de energieprijzen, met name de olieprijzen. Ongetwijfeld een eerste verlaging van 0,25%.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je weet niet hoe alles gaat evolueren. Neem nu de belegging die nu het meest opbrengt - 3,20% op 3 maanden - en daarna zie je wel weer.
De huidige intrestvoeten (voor alle termijnen) ouden rekening met de huidige toestand en alle verwachtingen.
Ze worden aanzien als een correcte vergoeding voor de onbeschikbaarheid en het verwachte risico.
Niemand kan de toekomst voorspellen.
Ze worden aanzien als een correcte vergoeding voor de onbeschikbaarheid en het verwachte risico.
Niemand kan de toekomst voorspellen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Sommige cijfers zijn contra-intuïtief. Kijk b.v.naar de tabel met de huidige tarieven bij DB of Belfius. Je zou kunnen denken dat hoe langer de looptijd, hoe lager de rentevoeten zouden moeten zijn, omdat de ECB-rente naar verwachting zal dalen. Maar het is niet lineair en er zijn trendbreuken voor bepaalde looptijden. Begrijpt iemand de logica hierachter?
Belfius 1wk 2wk 1md 2md 3md 4md 5md 6md 9md 12md DB [attachment=0]Screenshot_2024-04-23_11-27-52.png[/attachment
Belfius 1wk 2wk 1md 2md 3md 4md 5md 6md 9md 12md DB [attachment=0]Screenshot_2024-04-23_11-27-52.png[/attachment
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de banken een evenwichtige verdeling over de maanden proberen te verkrijgen van de bij hen gestalde kapitalen.
Ook is de middellange en korte rente hierop van invloed.
Ze zullen dus waarschijnlijk een formule hebben om de voor hen optimale verdeling over de maanden te verkrijgen, wat ze sturen middels een paar honderdsten of tienden meer of minder voor bepaalde perioden.
Aangezien wij hier geen enkele invloed op hebben, boeit het me verder ook niet.
Ook is de middellange en korte rente hierop van invloed.
Ze zullen dus waarschijnlijk een formule hebben om de voor hen optimale verdeling over de maanden te verkrijgen, wat ze sturen middels een paar honderdsten of tienden meer of minder voor bepaalde perioden.
Aangezien wij hier geen enkele invloed op hebben, boeit het me verder ook niet.
@ bc148 ,
hoe kom je aan die tarieven bij Belfius?
hoe kom je aan die tarieven bij Belfius?
Hier is de curve van de Belgische staatsobligaties op de beurs; bepaald door vraag en aanbod van alle deelnemers:bc148 schreef: ↑23 april 2024, 11:32 Sommige cijfers zijn contra-intuïtief. Kijk b.v.naar de tabel met de huidige tarieven bij DB of Belfius. Je zou kunnen denken dat hoe langer de looptijd, hoe lager de rentevoeten zouden moeten zijn, omdat de ECB-rente naar verwachting zal dalen. Maar het is niet lineair en er zijn trendbreuken voor bepaalde looptijden. Begrijpt iemand de logica hierachter?
https://www.worldgovernmentbonds.com/co ... itle-curve
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik ben niet goed genoeg opgeleid om de relatie tussen deze curven en de verschillen in tarieven op termijnrekeningen te begrijpen.B7H4long schreef: ↑23 april 2024, 12:58Hier is de curve van de Belgische staatsobligaties op de beurs; bepaald door vraag en aanbod van alle deelnemers:bc148 schreef: ↑23 april 2024, 11:32 Sommige cijfers zijn contra-intuïtief. Kijk b.v.naar de tabel met de huidige tarieven bij DB of Belfius. Je zou kunnen denken dat hoe langer de looptijd, hoe lager de rentevoeten zouden moeten zijn, omdat de ECB-rente naar verwachting zal dalen. Maar het is niet lineair en er zijn trendbreuken voor bepaalde looptijden. Begrijpt iemand de logica hierachter?
Een opleiding zal je daar niet echt in helpen. Banken zijn vrij in het kiezen van rentes op termijnrekeningen, afhankelijk van commercële overwegingen. Ik vermoed bijvoorbeeld dat banken aantrekkelijke tarieven zullen aanbieden rond augustus/september om vrijgekomen bedragen van de staatsbon van vorig jaar aan te trekken, maar dergelijke overwegingen hebben geen enkele link met rentebeslissingen van de ECB, of het rendement op overheidsobligaties.bc148 schreef: ↑23 april 2024, 15:27Ik ben niet goed genoeg opgeleid om de relatie tussen deze curven en de verschillen in tarieven op termijnrekeningen te begrijpen.B7H4long schreef: ↑23 april 2024, 12:58
Hier is de curve van de Belgische staatsobligaties op de beurs; bepaald door vraag en aanbod van alle deelnemers:
Waarvoor je die curven wel zou moeten gebruiken, naar mijn mening, is als referentie wanneer je wenst te beoordelen hoe interessant het aanbod van termijnrekeningen is. Stel dat een bank op een termijnrekening van 5 jaar 2% brutorente biedt, dan weet je dat dat behoorlijk karig is gezien het rendement op 5-jarige overheidsobligaties 2.773% bedraagt.
pmu schreef: ↑23 april 2024, 15:58Een opleiding zal je daar niet echt in helpen. Banken zijn vrij in het kiezen van rentes op termijnrekeningen, afhankelijk van commercële overwegingen. Ik vermoed bijvoorbeeld dat banken aantrekkelijke tarieven zullen aanbieden rond augustus/september om vrijgekomen bedragen van de staatsbon van vorig jaar aan te trekken, maar dergelijke overwegingen hebben geen enkele link met rentebeslissingen van de ECB, of het rendement op overheidsobligaties.
Waarvoor je die curven wel zou moeten gebruiken, naar mijn mening, is als referentie wanneer je wenst te beoordelen hoe interessant het aanbod van termijnrekeningen is. Stel dat een bank op een termijnrekening van 5 jaar 2% brutorente biedt, dan weet je dat dat behoorlijk karig is gezien het rendement op 5-jarige overheidsobligaties 2.773% bedraagt.
bedankt voor dit inzicht
bij mijn belfius kantoor niet. heb al enkele keer opgevraagd, zelfs voor grotere bedragen dan enkele duizenden euros.
je krijgt 0.1% extra boven 75k en nog een extra 0.1% boven XXXk denk ik
dat ook via de web site
Over die curve,bc148 schreef: ↑23 april 2024, 15:27
Ik ben niet goed genoeg opgeleid om de relatie tussen deze curven en de verschillen in tarieven op termijnrekeningen te begrijpen.
De rente is nog steeds inverted of in het Nederlands, de korte termijn brengt meer op dan de lange termijn. Dit is eigenlijk een abnormale situatie en toont aan dat de markt een rente daling verwacht. In een normale situatie zou de curve oplopend zijn, immers hoe langer je geld uitleent hoe meer rente het moet opbrengen. In principe gaan termijnrekeningen en andere vastrentende producten ongeveer dezelfde trend tonen, dus momenteel meer op korte, wat minder op langere termijn. De rentes op een termijn rekening gaan altijd onder die curve liggen, het verschil is immers de winst voor de bank, terwijl een hypotheek er wat boven zal liggen. Hoe meer een bank het geld nodig heeft hoe dichter ze haar rente bij die curve zal zetten, indien ze ruim voldoende liquiditeit heeft zal ze opportunistisch minder geven.