Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

eco-lening

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
brilleke
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer brilleke
Verstuur privébericht

eco-lening

• Citeer

Bericht door brilleke » 30 juni 2009, 20:54

wie weet wat dit juist inhoudt? 1,5% van de fiscus, maar wat de bankvoorwaarden?

step_one
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer step_one
Verstuur privébericht

Re: eco-lening

• Citeer

Bericht door step_one » 3 augustus 2009, 14:03

Vandaag bij KBC langsgeweest voor deze 'groene' lening.
Het is eigenlijk een gewone lening op afbetaling, waarbij de staat 1,5% intrestbonificatie toestaat.
Deze 1,5% hoef je dus eerst zelf niet te betalen, het is de bank die deze bij de staat moet verkrijgen.
Ik kreeg 5,59% - 1,5% = 4,09% voor een lening op 5 jaar.

De Bankvoorwaarden zijn zoals gezegd, zoals bij een gewone persoonlijke lening op afbetaling (vb. voor een auto).
Max. 15.000 per persoon en op max. 5 jaar (als koppel dus 30.000).
De bank kijkt gewoon naar je inkomsten en lopende leningen om te bepalen of je deze lening al dan niet krijgt.

Voordeel van de groene lening (als ze uitsluitend en volledig dient om zonnepanelen en/of vervangen van oude verwarmingsketel te financieren) is dat je 40% van de betaalde intrest ook nog eens mag invullen op je belastingsbrief, en dit elk jaar gedurende 5 jaar (zolang de lening loopt dus).

En dit bovenop de woonbonus, het is dus een andere 'korf' !
Die 40% van de betaalde intrest wordt integraal terugbetaald !

Net zoals 40% van je investering (bij zonnepanelen en/of verwarmingsketel), met max. 3600 Euro/jaar gedurende 4 jaar (en natuurlijk max. 40% van je totale investering).

Stef

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
freetotax2005
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer freetotax2005
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door freetotax2005 » 3 augustus 2009, 14:19

was Foertis geen 4,00% ?  ;)

nuyttie
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer nuyttie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door nuyttie » 4 augustus 2009, 09:30

Bij obk bank 5,25% op 5 jaar -1,5% = 3,75 %

centjessparen
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer centjessparen
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door centjessparen » 17 augustus 2009, 22:03

Allemaal zeer mooi. Ik ga PV installeren en zie zo een ecolening wel zitten maar ben alleen dus kan ook maar aftrekken wat ik alleen betaal aan roerende voorheffing. Als ik dan wat ga rekenen en zie dat er een hypotheek en pensioensparen al af gaat en dan nog vb voor de ecolening. Dan kom ik tot de conclusie dat ik 3600€ mag af trekken voor mijn PV installatie en dit gedurende 3 jaar indien ik meer dan 40% van 3*3600€ zou investeren. Maar ik merk dat ik niet zoveel roerende voorheffing betaal. Hoe zit dat dan want als ik geen 3600€ kan aftrekken dan zijn die panelen al een heel pak minder intressant.

nuyttie
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer nuyttie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door nuyttie » 19 augustus 2009, 16:26

centjessparen schreef: Allemaal zeer mooi. Ik ga PV installeren en zie zo een ecolening wel zitten maar ben alleen dus kan ook maar aftrekken wat ik alleen betaal aan roerende voorheffing. Als ik dan wat ga rekenen en zie dat er een hypotheek en pensioensparen al af gaat en dan nog vb voor de ecolening. Dan kom ik tot de conclusie dat ik 3600€ mag af trekken voor mijn PV installatie en dit gedurende 3 jaar indien ik meer dan 40% van 3*3600€ zou investeren. Maar ik merk dat ik niet zoveel roerende voorheffing betaal. Hoe zit dat dan want als ik geen 3600€ kan aftrekken dan zijn die panelen al een heel pak minder intressant.
die 40% van 3600 euro heeft toch niets te maken met uw roerende voorheffing. Die 40% wordt gewoon van je belastingen afgetrokken.

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » 19 augustus 2009, 22:13

Zie onderaan de ruling dd. 15-01-2008 met de fiscus ivm zonnepanelen

zie eveneens nog wat uitleg  en 91 commentaren over de aftrek van zonnepanelen in volgende link

http://www.taxtalk.be/nl/2008/03/04/rul ... mment-2613

Voorafgaande beslissing nr. 700.514 dd. 15.01.2008

Personenbelasting
   Berekening van de PB
   Belastingvermindering
   Energiebesparende uitgave
   Aftrekbare besteding
   Aftrek voor enige eigen woning
   Interest van een hypothecaire lening
   Kapitaalaflossing van een hypothecaire lening

Samenvatting

De uitgaven voor de plaatsing van zonnecelpanelen voor het omzetten van zonne-energie in elektrische energie zullen, voor het jaar waarin ze effectief zijn betaald, in aanmerking komen voor de toepassing van de belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven vermeld in artikel 145/24, eerste lid, 3°, WIB 92.

De aftrek voor enige woning vermeld in de artikelen 104, 9°, en 115, WIB 92 zal worden verleend voor de intresten en kapitaalsaflossingen die effectief zijn betaald tijdens het belastbare tijdperk.

I. Voorwerp van de aanvraag

De aanvraag strekt ertoe bevestiging te verkrijgen:

1. dat de geplande uitgaven voor de plaatsing van zonnecelpanelen voor het omzetten van zonne-energie in elektrische energie, in aanmerking komen voor de toepassing van de belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven als bedoeld in artikel 145/24, 1ste lid, 3°, WIB 92 en artikel 63/11 KB/WIB 92 .

2. dat de betalingen in 2007 en in 2008 van deze onder punt 1 vermelde werken gebeuren volgens de wettelijke bepalingen van artikel 145/24, 1ste lid, WIB 92 zodanig dat een belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven wordt verleend voor het inkomstenjaar 2007 alsook voor het inkomstenjaar 2008.

3. dat de hypothecaire lening, aangegaan in 2007, in aanmerking komt voor de aftrek voor enige woning overeenkomstig artikel 104, 9°, WIB 92 en het artikel 115 WIB 92.

II. Omschrijving van de verrichting

4. De aanvrager is samen met zijn echtgenote eigenaar van een woning die ze zelf betrekken. Het is de enige woning van de aanvrager en zijn echtgenote.

5. Een geregistreerde aannemer werd gevraagd om op de woning fotovoltaïsche zonnecelpanelen te plaatsen die voldoen aan de voorwaarden zoals opgenomen in de maatregel 3 van de circulaire nr. Ci.RH. 331/554.678 (AOIF 2/2003) dd. 20.02.2003.

6. De plaatsing van deze zonnecelpanelen gebeurt in 2007.

7. De betaling van deze werken gebeurt in twee delen. Het eerste deel, opgenomen in een voorschottenfactuur van 2007, wordt in het inkomstenjaar 2007 betaald. De saldofactuur wordt in 2008 betaald.

8. Voor deze en andere werken hebben de aanvragers een hypothecaire lening aangegaan met een looptijd van 10 jaar.

III. Beslissing

III.A. Installatie van de zonnecelpanelen – vermindering voor energiebesparende uitgaven

9. Overeenkomstig de bepalingen van artikel 145/24, 1ste lid, 3°, WIB 92 wordt een belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven verleend voor de uitgaven voor de plaatsing van zonnecelpanelen voor het omzetten van zonne-energie in elektrische energie die tijdens het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald voor een rationeler energiegebruik in een woning waarvan de belastingplichtige eigenaar is.

10. De belastingvermindering wordt verleend voor de uitgaven die effectief door de belastingplichtige zijn betaald tijdens het belastbare tijdperk en dit onafhankelijk van de uitvoering van de werken. De voorschottenfactuur die in de loop van het jaar 2007 definitief is betaald, komt in aanmerking voor het verlenen van de belastingvermindering voor het aanslagjaar 2008. De saldofactuur, waarvan de betaling in 2008 zal gebeuren, zal in aanmerking komen voor het verlenen van de belastingvermindering voor het aanslagjaar 2009.

11. De belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven zal worden verleend voor de jaren van effectieve betaling van de facturen en dit voor zover alle voorwaarden vermeld artikel 145/24, WIB 92 en in artikel 63/11 en bijlage II bis KB/WIB 92 zijn vervuld.

III.B. Hypothecaire lening – aftrek voor enige woning

12. Overeenkomstig de bepalingen van artikel 104, 9°, WIB 92 worden, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald, de intresten en betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die specifiek is gesloten om een in artikel 12, § 3, bedoelde enige woning te verwerven of te behouden van het totale netto-inkomen afgetrokken.

13. Overeenkomstig de bepalingen van artikel 115, § 1, 1ste lid, 1° tot 3° WIB 92 zijn de in artikel 104, 9°, WIB 92 vermelde bestedingen aftrekbaar onder de volgende voorwaarden:

1° de bestedingen moeten zijn gedaan voor de woning die op 31 december van het jaar waarin het leningcontract is afgesloten, de enige woning van de belastingplichtige is en die hij op diezelfde datum zelf betrekt ; 
2° de hypothecaire lening en het levensverzekeringscontract die zijn bedoeld in artikel 104 , 9°, WIB 92 zijn door de belastingplichtige aangegaan bij een instelling die in de Europese Economische Ruimte is gevestigd om in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte zijn in artikel 12, §3, WIB 92 bedoelde woning te verwerven of te behouden; 
3° de hypothecaire lening heeft een looptijd van ten minste 10 jaar; 

14. Overeenkomstig de bepalingen van artikel 115, § 2, 1ste lid, WIB 92 zijn de in artikel 104, 9°, WIB 92 vermelde leningen specifiek gesloten om een woning te verwerven of te behouden wanneer ze zijn aangegaan om een onroerend goed volledig of gedeeltelijk te vernieuwen.

16. Uit de aanvraag en de toegestuurde bijlagen blijkt dat:

16.1. de woning gelegen in België de enige woning is van de aanvragers. De aanvragers betrekken zelf die woning;

16.2. de hypothecaire lening is aangegaan bij een Belgische kredietinstelling;

16.3. de hypothecaire lening een looptijd heeft van ten minste 10 jaar;

16.4. de lening is aangegaan om een onroerend goed volledig of gedeeltelijk te vernieuwen;

16.5. het éénmalig basisattest als bedoeld in artikel 62, A, 1° , KB/WIB 92 door de financiële instelling werd overhandigd.

17. Voor de intresten en kapitaalsaflossingen van de hypothecaire lening zal de aftrek voor enige woning worden toegestaan in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald.

( Bij de fiscus kunnen ze niet tellen want hun punt 15 bestaat niet )

Laatst gewijzigd door paul op 19 augustus 2009, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

centjessparen
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer centjessparen
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door centjessparen » 19 augustus 2009, 22:53

@ Nuyttie

Bedankt voor de reactie en waarschijnlijk een zeer domme vraag want nu snap ik er niets meer van. Als u bedrijsvoorheffing er niets mee te maken heeft hoe komt het dan dat mensen die geen job hebben en geen bedrijfsvoorheffing normaal niets zouden terugkrijgen, nu wel maar wordt steeds apart vermeld. Kan u mij dan eens uitleggen hoe het dan werkt. Er wordt toch ook gezegd dat als je niet werkt het geen zin heeft om aan pensioensparen te doen omdat je het niet kanaftrekken. Bedankt voor de verduidelijking.

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » 19 augustus 2009, 23:17

centjessparen schreef: @ Nuyttie

Bedankt voor de reactie en waarschijnlijk een zeer domme vraag want nu snap ik er niets meer van. Als u bedrijsvoorheffing er niets mee te maken heeft hoe komt het dan dat mensen die geen job hebben en geen bedrijfsvoorheffing normaal niets zouden terugkrijgen, nu wel maar wordt steeds apart vermeld. Kan u mij dan eens uitleggen hoe het dan werkt. Er wordt toch ook gezegd dat als je niet werkt het geen zin heeft om aan pensioensparen te doen omdat je het niet kanaftrekken. Bedankt voor de verduidelijking.
Enkel voor dienstencheques hebben die pipos dat probleem opgelost.

Er werd een parlementaire vraag blijkbaar gesteld over uw vraag. De minister zou over enkele dagen een antwoord weten ( maar je moet dat lezen  als "misschien binnen enkele jaren, als het verkiezingen zijn )

Mondelinge parlementaire vraag nr. 13508 van de heer Raf Terwingen dd. 10.06.2009

Personenbelasting

Belastingvermindering

Toekenningsvoorwaarden van de belastingvermindering

Toepassingsvoorwaarden van de vermindering voor energiebesparende uitgaven

Energiebesparende uitgave

Vermindering voor energiebesparende uitgaven

Belastingkrediet

VRAAG (van de heer Terwingen)

In de economische herstelwet van 27 maart 2009 werden wijzigingen aangebracht aan de belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven.

Energiebesparende uitgaven van 2009 die het maximumbedrag van de belastingvermindering overstijgen, zijn voortaan overdraagbaar en geven recht op een belastingkrediet voor het volgende jaar. Maar wat als blijkt dat iemand in 2010 onvoldoende belastingen betaalt om dat krediet af te houden? Krijgt die persoon dat krediet dan terugbetaald?

Een andere vraag betreft de belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven in appartementsgebouwen. De circulaires van de administratie hierover roepen vragen op. Het zijn de betalingen die door de beheerder worden gedaan, die in aanmerking worden genomen, ook als die betalingen gebeuren vanuit een bewonersfonds. Wat als die bewoners een te laag inkomen hebben om de belastingvermindering te verrekenen? Komen zij dan in aanmerking voor een belastingkrediet?

ANTWOORD(van de heer Reynders, vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen)

Mijn diensten konden hun onderzoek daarover niet tijdig afronden. Zodra ik het antwoord heb, bezorg ik het schriftelijk aan de heer Terwingen. Dat zal in de loop van de volgende dagen gebeuren.

centjessparen
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer centjessparen
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door centjessparen » 21 augustus 2009, 20:57

@ Nuyttie

Kan jij aub nog even reageren op mijn vraag, bedankt.

nuyttie
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer nuyttie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door nuyttie » 24 augustus 2009, 09:53

centjessparen schreef: @ Nuyttie

Kan jij aub nog even reageren op mijn vraag, bedankt.
Ik wist niet dat je bedrijfsvoorheffing bedoelde met roerende voorheffing. Als je geen belastingen betaalt (of weinig) kan je idd niet veel aan 'belastingsparen' doen.

Sorry voor de verwarring

bruma
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer bruma
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door bruma » 30 augustus 2009, 17:34

De Bankvoorwaarden zijn zoals gezegd, zoals bij een gewone persoonlijke lening op afbetaling (vb. voor een auto).
Max. 15.000 per persoon en op max. 5 jaar (als koppel dus 30.000).
Volgens Ethias mag een lening van 30.000 worden afgesloten indien er beide partners zijn en die lening mag volgens de wet afgelsoten worden op 120 maand.

1. mogen de leningen 15L€ pp en per woning worden gecombineerd?
2. indien ze gecombineerd mogen worden mag dit dan op 120 mpaand met intrestaftrek op deze periode?

Volgens Ethias worden LOA's altijd afgesloten op beide patners, dus zouden ze dubbel zoveel werk hebben aan de administratie & dossierkosten hebben indien ze 2 leningen van 15k€ moeten schrijven.

step_one
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer step_one
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door step_one » 1 september 2009, 12:38

Ik had het ook net gelezen bij Ethias.

Ik heb een online-simulatie gemaakt voor mijn bedrag en deze afgedrukt, samen met de productfiche 'Eco-renovatiekrediet met intrestbonificatie'.
Ook hierin staat de looptijd van 12 tot 120 maanden vermeld.
Ik ga deze papieren voorleggen aan KBC, ik had nog niks getekend, enkel info gevraagd.
Als ik bij Ethias 3,85% krijg zonder klant te zijn, dan moet dat bij KBC ook maar.

Ik begrijp uw vraag niet goed over het combineren van de leningen ?

Als je bedoeld dat je elk bv. 12500 € leent en je dus als koppel 25000 € leent, dat je dan 40% van de intrest op die totale 25000 € gedurende 10 jaar mag aftrekken, dan zal dat ook mijn vraag aan KBC zijn.
Ik had in elk geval meer dan 15000 € gevraagd, we moeten dus als koppel lenen, en de intrest van het totale bedrag werd toch als aftrekbaar genomen (welliswaar op 5 jaar).

In de folder van de Federale Overheid staat wel dat "de belastingsvermindering voor de betaalde intresten zal doorlopen tot wanneer de groene lening afgelopen is".

Antwoord op vraag 1 en 2 is dan volgens mij : ja.

Stef

Pietje

• Citeer

Bericht door Pietje » 4 september 2009, 14:18

Ik kom juist van de KBC bank.

Groene lening voor installeren van photovoltaische zonnepanelen:
15000 euro / 4,09% (1,5% intrestbonificatie is reeds eraf) / 60 maand /276,36 euro per maand.

Daarvan kan je jaarlijks betaalde intresten 40% inbrengen, waarop je ook geen gemeentebelastingen betaalt. Is heel interessant.

Ik kan alles cash betalen OF
Een groene lening aangaan en je eigen geld op één of ander spaarformule zetten. Ik doe er verlies aan indien ik minder dan 1,2% op spaarformule heb... dus hoe hoger de rente op mijn spaarformule, hoe meer ik er over houd op 5 jaar!

Bv Groene lening en spaarformule van netto 3,5% voor komende 5 jaar op 15000 euro, brengt me 1910 euro op. Darmee kan ik toch een paar keer gaan eten hé.

mpeeters007
Sr. Member
Sr. Member

• Citeer

Bericht door mpeeters007 » 6 september 2009, 21:16

Pietje schreef: Ik kom juist van de KBC bank.

Groene lening voor installeren van photovoltaische zonnepanelen:
15000 euro / 4,09% (1,5% intrestbonificatie is reeds eraf) / 60 maand /276,36 euro per maand.

Daarvan kan je jaarlijks betaalde intresten 40% inbrengen, waarop je ook geen gemeentebelastingen betaalt. Is heel interessant.

Ik kan alles cash betalen OF
Een groene lening aangaan en je eigen geld op één of ander spaarformule zetten. Ik doe er verlies aan indien ik minder dan 1,2% op spaarformule heb... dus hoe hoger de rente op mijn spaarformule, hoe meer ik er over houd op 5 jaar!

Bv Groene lening en spaarformule van netto 3,5% voor komende 5 jaar op 15000 euro, brengt me 1910 euro op. Darmee kan ik toch een paar keer gaan eten hé.

Pietje, hoe kom je aan die 1,2%? En waar krijg je nog 3,5% netto voor je spaargeld? En zijn er nog kosten (dossierkosten ofzo?) verbonden aan je lening?

Deze gegevens zijn wel heel belangrijk in je berekening want ipv een verschil van 2,3% tussen lenen en sparen (3,5% spaarrente - 1,2% nettointrest groene lening) zou het verschil wel eens een stuk kleiner kunnen zijn!
Indien je spaarrente 2,5% is (wat vandaag de dag al vrij goed is voor een spaarrekening) en je betaalt 60% van 4,09% = ca. 2,40% intrest dan maak je nauwelijks winst (en je moet ook nog eens rekening houden met het feit dat je op je 40%-belastingsvoordeel 2 jaar moet wachten).

Soit, als je aan de voorwaarden voldoet voor de fiscale voordelen van de groene lening, dan kan je voordelig lenen maar uiteindelijk is het verschil tussen lenen of financieren met eigen spaargeld nihil of toch heel klein!
(zeker als je het bekijkt tov de cash-flow of terugverdientijd van je ganse project)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy