Eerste hulp bij lening: hoe pak ik mijn specifieke situatie best aan?
TIP
Re: Eerste hulp bij lening: hoe pak ik mijn specifieke situatie best aan?
Je kan nog langsgaan bij de "" immotheker ""DimiDee schreef: ↑13 september 2023, 12:00 Ik heb nu afspraken opstaan bij:
• Beobank
• Fintro
• Argenta
• Crelan
• Belfius
• BNP
• KBC
En dan heb ik de online simulaties gedaan bij Keytrade en Hello Bank.
Het is wat overdreven, maar liever één bank te veel doen dan lui zijn en veel easy money laten liggen. Benieuwd wat het zal geven.
https://www.immothekerfinotheker.be/
Oké, die kan er ook nog wel bij hahaludo schreef: ↑13 september 2023, 12:51Je kan nog langsgaan bij de "" immotheker ""DimiDee schreef: ↑13 september 2023, 12:00 Ik heb nu afspraken opstaan bij:
• Beobank
• Fintro
• Argenta
• Crelan
• Belfius
• BNP
• KBC
En dan heb ik de online simulaties gedaan bij Keytrade en Hello Bank.
Het is wat overdreven, maar liever één bank te veel doen dan lui zijn en veel easy money laten liggen. Benieuwd wat het zal geven.
https://www.immothekerfinotheker.be/

Mijn vraag aan een bank:
"Is er de mogelijkheid voor een hypothecair mandaat of de opsplitsing tussen een hypothecaire inschrijving en een hypothecair mandaat? Zoja, is dit aan dezelfde rentevoet mogelijk?"
Hun antwoord:
"Ja, kan, maar de vraag is of dit in die dossier wel interessant is. bedrag is relatief laag (200k) waardoor verschil tussen 100 % inschrijving of opsplitsing maar enkele honderden euro’s verschil zal geven. Er is wel een groot verschil bij een eventuele pandwissel in de toekomst waardoor het mss toch interessanter zou zijn om te kiezen voor een 100 % inschrijving."
Sounds like bullshit omdat zij liever een 100% inschrijving hebben? Of zit er wel degelijk waarheid in dit antwoord?
"Is er de mogelijkheid voor een hypothecair mandaat of de opsplitsing tussen een hypothecaire inschrijving en een hypothecair mandaat? Zoja, is dit aan dezelfde rentevoet mogelijk?"
Hun antwoord:
"Ja, kan, maar de vraag is of dit in die dossier wel interessant is. bedrag is relatief laag (200k) waardoor verschil tussen 100 % inschrijving of opsplitsing maar enkele honderden euro’s verschil zal geven. Er is wel een groot verschil bij een eventuele pandwissel in de toekomst waardoor het mss toch interessanter zou zijn om te kiezen voor een 100 % inschrijving."
Sounds like bullshit omdat zij liever een 100% inschrijving hebben? Of zit er wel degelijk waarheid in dit antwoord?
Je mag al blij zijn als een bank je een lening wil geven, zitten tegen het einde van het jaar, en verstrekking van hun hypothecaire kredieten kunnen op zijn .. ( ECB regels )DimiDee schreef: ↑13 september 2023, 15:53 Mijn vraag aan een bank:
Hun antwoord:
Wat is dat toch met die schuldsaldoverzekeringen, dat is helemaal niet verplicht.
Sterker, het mag niet eens opgelegd worden.
Ik zou kijken naar banken die dit geen voorwaarde vinden, want die verzekering is gewoon pure oplichting.
Want je onroerendgoed is reeds onderpand, Belgische banken zijn gewoon lui en verplichten je het nog eens te verzekeren, waar je een enorme som geld aan ze geeft voor een quasi onbestaand risico.
Brandverzekering neem je waar je wil.
Verplichte koppelverkoop is verboden in Europa, dus je kan alles aflsuiten waar je wil.
Ze dwongen mij ook tot een SSV en ik nam die ergens anders, waarna ik die meteen opgezegd hebt toen ik zag dat de notaris hier NIETS van in de polis beschreef. Heb de hele som terug gekregen, was toch 1700 euro.
Banken lenen enkel aan mensen die geld meebrengen....heb je niks dan heb je niks te vertellen.
Heb je geen geld, dan krijg je niks. Of je moet gruwelijk extra betalen voor nodeloze verzekeringen.
Sterker, het mag niet eens opgelegd worden.
Ik zou kijken naar banken die dit geen voorwaarde vinden, want die verzekering is gewoon pure oplichting.
Want je onroerendgoed is reeds onderpand, Belgische banken zijn gewoon lui en verplichten je het nog eens te verzekeren, waar je een enorme som geld aan ze geeft voor een quasi onbestaand risico.
Brandverzekering neem je waar je wil.
Verplichte koppelverkoop is verboden in Europa, dus je kan alles aflsuiten waar je wil.
Ze dwongen mij ook tot een SSV en ik nam die ergens anders, waarna ik die meteen opgezegd hebt toen ik zag dat de notaris hier NIETS van in de polis beschreef. Heb de hele som terug gekregen, was toch 1700 euro.
Banken lenen enkel aan mensen die geld meebrengen....heb je niks dan heb je niks te vertellen.
Heb je geen geld, dan krijg je niks. Of je moet gruwelijk extra betalen voor nodeloze verzekeringen.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
@Dimidee: gewoon uit interesse; wat is de reeds bekomen intrestvoet bij Keytrade en Beobank?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Is wel degelijk correct, als het bedrag van het mandaat te laag is heb je meer flexibiliteit met volledig hypotheek zonder grote meerkost. Pand wissel zou er wel vanuit gaan dat de rentes nog stijgen in de toekomst. Voornaamste voordeel lijkt mij een eenvoudige heropname zonder bijkomende zekerheden voor evt ver bouwprojecten in de toekomst.DimiDee schreef: ↑13 september 2023, 15:53 Mijn vraag aan een bank:
Hun antwoord:
Er zijn - gezien de hogere intrestvoet - net weinig hypothecaire woonkredieten afgesloten in 2023. Ik zou dus eerder denken dat de meeste banken nog op zoek zijn naar meer woonkredieten dan omgekeerd.ludo schreef: ↑13 september 2023, 15:56Je mag al blij zijn als een bank je een lening wil geven, zitten tegen het einde van het jaar, en verstrekking van hun hypothecaire kredieten kunnen op zijn .. ( ECB regels )DimiDee schreef: ↑13 september 2023, 15:53 Mijn vraag aan een bank:
Hun antwoord:
Thanks voor de toelichting. Verbouwen is hier evenwel niet van toepassing aangezien het om nieuwbouw gaat.mockingbird schreef: ↑13 september 2023, 20:33Is wel degelijk correct, als het bedrag van het mandaat te laag is heb je meer flexibiliteit met volledig hypotheek zonder grote meerkost. Pand wissel zou er wel vanuit gaan dat de rentes nog stijgen in de toekomst. Voornaamste voordeel lijkt mij een eenvoudige heropname zonder bijkomende zekerheden voor evt ver bouwprojecten in de toekomst.DimiDee schreef: ↑13 september 2023, 15:53 Mijn vraag aan een bank:
Hun antwoord:
Kijk naar het totaalplaatje en ook naar toekomstige kosten.
Sommige banken vragen dat je loon gestort wordt op een zichtrekening bij hen, meestal een betalende rekening. Bv. Als dit bv. 3,5 euro per maand is zit je bij een lening op 20 jaar ook aan 840 euro. En het is niet omdat een rekening nu 3,5 euro per maand kost, dat dit volgend jaar ook zo is, het kan dan bv. 4 euro zijn en binnen 10 jaar 5 euro per maand.
Kijk niet alleen naar de prijs. Als een brandverzekering bij de bank verplicht is kijk dan ook naar de dekking. Bij mij was bij twee banken de brandverzekering verplicht. De premie gaf 150 euro verschil maar de dekking was bij de goedkoopste verzekering ook een pak minder. En ook hier, brandverzekeringen worden elk jaar duurder.
Andere tip. Sommigen denken dat een lening moet lopen over 15, 20 of 25 jaar. Je kan perfect een lening afsluiten over bv. 18 jaar. Kijk wat dan de invloed is op de rentevoet en de SVV.
Ik ben bij mijn lening ook eens naar de hypotheekwinkel geweest. Niet dat ik van plan was om daar iets te tekenen, maar zo had ik wel een idee van de rentevoeten. Zo wist ik ook welke banken een goed startaanbod hadden. Op basis daarvan heb ik mijn lijstje van banken gemaakt en ben ik rechtstreeks naar die banken gegaan. Laat je wel niet inpakken door hun (hypotheekwinkel) praatjes. Bij mij was hun beste aanbod bij BNP 1,33% en ik ging zeker bij die bank geen beter voorstel krijgen. Uiteindelijk geëindigd bij BNP aan 1,04%.
Sommige banken vragen dat je loon gestort wordt op een zichtrekening bij hen, meestal een betalende rekening. Bv. Als dit bv. 3,5 euro per maand is zit je bij een lening op 20 jaar ook aan 840 euro. En het is niet omdat een rekening nu 3,5 euro per maand kost, dat dit volgend jaar ook zo is, het kan dan bv. 4 euro zijn en binnen 10 jaar 5 euro per maand.
Kijk niet alleen naar de prijs. Als een brandverzekering bij de bank verplicht is kijk dan ook naar de dekking. Bij mij was bij twee banken de brandverzekering verplicht. De premie gaf 150 euro verschil maar de dekking was bij de goedkoopste verzekering ook een pak minder. En ook hier, brandverzekeringen worden elk jaar duurder.
Andere tip. Sommigen denken dat een lening moet lopen over 15, 20 of 25 jaar. Je kan perfect een lening afsluiten over bv. 18 jaar. Kijk wat dan de invloed is op de rentevoet en de SVV.
Ik ben bij mijn lening ook eens naar de hypotheekwinkel geweest. Niet dat ik van plan was om daar iets te tekenen, maar zo had ik wel een idee van de rentevoeten. Zo wist ik ook welke banken een goed startaanbod hadden. Op basis daarvan heb ik mijn lijstje van banken gemaakt en ben ik rechtstreeks naar die banken gegaan. Laat je wel niet inpakken door hun (hypotheekwinkel) praatjes. Bij mij was hun beste aanbod bij BNP 1,33% en ik ging zeker bij die bank geen beter voorstel krijgen. Uiteindelijk geëindigd bij BNP aan 1,04%.

Thanks voor de tips!puntkomma schreef: ↑15 september 2023, 00:55 Kijk naar het totaalplaatje en ook naar toekomstige kosten.
Ik ben bij mijn lening ook eens naar de hypotheekwinkel geweest. Niet dat ik van plan was om daar iets te tekenen, maar zo had ik wel een idee van de rentevoeten. Zo wist ik ook welke banken een goed startaanbod hadden. Op basis daarvan heb ik mijn lijstje van banken gemaakt en ben ik rechtstreeks naar die banken gegaan. Laat je wel niet inpakken door hun (hypotheekwinkel) praatjes. Bij mij was hun beste aanbod bij BNP 1,33% en ik ging zeker bij die bank geen beter voorstel krijgen. Uiteindelijk geëindigd bij BNP aan 1,04%.![]()