eerste loon
Re: eerste loon
Het pensioensparen zou ik zeker overwegen, ik heb al spijt dat ik er niet op m'n 18 de aan begonnen ben.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
@Pieterjan: Nu kan ik jou toch (alweer) niet echt volgen hoor: Je vindt het niet aangewezen om op jonge leeftijd je geld vast te zetten, maar pensioensparen (waar topicstarter niet ten volle fiscaal voordeel kan mee doen owv zijn uitzonderlijk laag jaarloon dit jaar, zoals terecht opgemerkt door BartVW hierboven) raadt je in zijn geval wel aan ! Hellooo ?? Is dat dan niet je geld "vastzetten" ??Pieterjan schreef:Op jonge leeftijd vind ik het toch niet aangewezen om je geld vast te zetten. Als je jong bent kan je beter gewoon sparen en liquide aanhouden zodat je eventuele kosten kan opvangen zoals de aankoop van een woning. Je weet nooit wat de toekomst brengt. Gezien de huidige crisis, kan het altijd zijn dat je je job verliest. Is het toch beter als je geld niet vaststaat in kasbons of termijnrekeningen.BartVW schreef:
Als hij dit jaar al pensioensparen doet en het aangeeft in zijn belastingsaangifte zal hij wellicht niet het maximum fiscaal voordeel eruit halen doordat hij wellicht niet genoeg belastingen moet betalen dit jaar maar er op zijn 60e wel op belast worden.
Ik zou dus pas pensioensparen starten na 31/12. Wat ik zou doen in zijn plaats is om te sparen is een deel wat hij kan missen op een tak21 zetten voor 8j of op een termijnrekening, bijvoorbeeld die van Goffin op 4 jaar.
Ik kan volledig het advies van BartVW begrijpen: met pensioensparen starten na 31/12 zodat hij WEL het volledige fiscale voordeel meepikt volgend jaar, en dit jaar voor andere spaarformules kiezen (waar je geld niet "vast" zit tot je 60 of 65 bent).
Enjoy the party, but dance near the door
Idem, ben op 19 begonnen, een volledig jaar kwijt.steelke schreef: Het pensioensparen zou ik zeker overwegen, ik heb al spijt dat ik er niet op m'n 18 de aan begonnen ben.
![Sad :(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/sad.gif)
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Pensioensparen is dan ook iets helemaal anders dan spaargelden. Ten eerste als je geld vastzet op een termijnrekening krijg je geen fiscaal voordeel. Ten tweede dient pensioensparen zoals het woord het zegt voor je pensioen. Gezien de lage pensioenen in België, is het goed dat je voorzieningen treft door gebruik te maken van het stelsel dat daar voor dient, anders loop je het fiscaal voordeel mis en kan je wel een serieuze welvaartsdaling krijgen als je op pensioen gaat, op een termijnrekening betaal je belasting en krijg je een redelijk lage vergoeding. Pensioensparen in pensioenfondsen en eventueel via het lange termijnsparen moeten los gezien worden van de andere spaarinspanningen. Normaal geldt de regel dat als je jong bent (tussen de 18-30 jaar) je geld op een spaarrekening zet en niet vastzet voor 5 jaar omdat men er van uit gaat dat het leven van ongeren nog redelijk onvoorspelbaar is met onvoorspelbare uitgaven. Als je jong bent, moet je nl. geld opzij zetten voor de aankoop van een woning en eerst de nodige reserves opbouwen. Niet erg handig wanneer je een woning wilt aankopen binnen 2-3 jaar maar je geld staat vast voor 5 jaar. Dat wordt trouwens ook herhaald in Netto van vorige week.disterminator schreef:@Pieterjan: Nu kan ik jou toch (alweer) niet echt volgen hoor: Je vindt het niet aangewezen om op jonge leeftijd je geld vast te zetten, maar pensioensparen (waar topicstarter niet ten volle fiscaal voordeel kan mee doen owv zijn uitzonderlijk laag jaarloon dit jaar, zoals terecht opgemerkt door BartVW hierboven) raadt je in zijn geval wel aan ! Hellooo ?? Is dat dan niet je geld "vastzetten" ??Pieterjan schreef:
Op jonge leeftijd vind ik het toch niet aangewezen om je geld vast te zetten. Als je jong bent kan je beter gewoon sparen en liquide aanhouden zodat je eventuele kosten kan opvangen zoals de aankoop van een woning. Je weet nooit wat de toekomst brengt. Gezien de huidige crisis, kan het altijd zijn dat je je job verliest. Is het toch beter als je geld niet vaststaat in kasbons of termijnrekeningen.
Ik kan volledig het advies van BartVW begrijpen: met pensioensparen starten na 31/12 zodat hij WEL het volledige fiscale voordeel meepikt volgend jaar, en dit jaar voor andere spaarformules kiezen (waar je geld niet "vast" zit tot je 60 of 65 bent).
Laatst gewijzigd door Pieterjan op 5 november 2009, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Ten eerste heeft topicstarter evenmin het fiscale voordeel van pensioensparen dit jaar (of slechts zeer beperkt voordeel), ten tweede is pensioensparen evenzeer geld vastzetten, en wel véél langer dan de spaarformules die er aangehaald werden.Pieterjan schreef:
Pensioensparen is dan ook iets helemaal anders dan spaargelden. Ten eerste als je geld vastzet op een termijnrekening krijg je geen fiscaal voordeel. Ten tweede dient pensioensparen zoals het woord het zegt voor je pensioen.
Hoe je het ook draait of keert, het is inconsequent van enerzijds VOOR pensioensparen te zijn (ZONDER fiscaal voordeel binnen dit topic) en tegelijkertijd TEGEN een termijnrekening van 4 jaar of een tak21 produkt (met minimumlooptijd acht jaar om goed te zijn) wegens jeugdige leeftijd.
Ikzelf ben voor pensioensparen, maar dan wel als je het fiscale voordeel kan benutten, omdat je in dat geval tot 40% van je spaargeld cadeau krijgt van de fiscus.
Die termijnrekening die binnen 4 jaar vervalt kan goed van pas komen bij aankoop huis/verbouwing/andere grote uitgave. En dat pensioenspaarverschil is verwaarloosbaar op je 65ste,als je in 2010 begonnen bent ipv 2009.
Er is absoluut geen tegenspraak in geld te beleggen voor een pensioen via een pensioenfonds en fiscale aftrek te genieten (hij kan toch vanaf januari 2010 beginnen?) Dat jaartje zal heus niet erg veel verschil maken in de welvaart en armoede op 65 jaar. Pensioenspaarfondsen zijn een totaal verschillend product dan een termijnrekening. Ik vind niet dat je de twee mag vergelijken. Ze zijn verschillend omdat het een aandelenfonds/obligatiefonds betreft en hun doel is anders: pensioen verzekeren wanneer je 65 bent. Voorts kan je in een pensioenfonds max 870 EUR storten. Dat zijn per maand redelijk kleine bedragen voor iemand die nog thuis woont. Ik heb geen storting gedaan in een pensioenfonds toen ik begon te werken. Dat was ook in een oktobermaand.disterminator schreef:Ten eerste heeft topicstarter evenmin het fiscale voordeel van pensioensparen dit jaar (of slechts zeer beperkt voordeel), ten tweede is pensioensparen evenzeer geld vastzetten, en wel véél langer dan de spaarformules die er aangehaald werden.Pieterjan schreef:
Pensioensparen is dan ook iets helemaal anders dan spaargelden. Ten eerste als je geld vastzet op een termijnrekening krijg je geen fiscaal voordeel. Ten tweede dient pensioensparen zoals het woord het zegt voor je pensioen.
Hoe je het ook draait of keert, het is inconsequent van enerzijds VOOR pensioensparen te zijn (ZONDER fiscaal voordeel binnen dit topic) en tegelijkertijd TEGEN een termijnrekening van 4 jaar of een tak21 produkt (met minimumlooptijd acht jaar om goed te zijn) wegens jeugdige leeftijd.
Ikzelf ben voor pensioensparen, maar dan wel als je het fiscale voordeel kan benutten, omdat je in dat geval tot 40% van je spaargeld cadeau krijgt van de fiscus.
Die termijnrekening die binnen 4 jaar vervalt kan goed van pas komen bij aankoop huis/verbouwing/andere grote uitgave. En dat pensioenspaarverschil is verwaarloosbaar op je 65ste,als je in 2010 begonnen bent ipv 2009.
Als je geld spaart heb je gewoon twee zaken die je vandaag de dag moet doen: Pensioenspaarfonds (omdat het nu eenmaal het beleid wordt dat mensen een deel van hun inkomsten zelf moeten opzij zetten voor een pensioen, is een noodzakelijke uitgave) en de klassieke spaarproducten. Als je jong bent en je staat voor de aankoop van een huis (als hij voor eeuwig wilt huren, fine maar ik denk niet dat dat een doel is) is het voor mij niet verstandig om geld voor een langere tijd vast te zetten. Zeker niet in tijden van lage rente.
Het renteverschil tussen een termijnrekening en een spaarrekening is te klein om de inflexibiliteit te verantwoorden.
Laatst gewijzigd door Pieterjan op 5 november 2009, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Aha, we zijn het eens geworden over een topic, dat is nog niet dikwijls gebeurd ![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Dus: GEEN pensioensparen dit jaar(wegens maar drie maanden gewerkt en resulterend jaarloon dat te dicht bij belastingvrije som ligt), WEL pensioensparen en eventueel andere belastingverlagende acties volgend jaar !
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Dus: GEEN pensioensparen dit jaar(wegens maar drie maanden gewerkt en resulterend jaarloon dat te dicht bij belastingvrije som ligt), WEL pensioensparen en eventueel andere belastingverlagende acties volgend jaar !