Effectentaks
TIP
Re: Effectentaks
Bij mijn weten mag je nog altijd je geld schenken aan wie je wilt
Ja, maar schenkingen hebben wel fiscale consequenties.
Welke??
Sinds 1 juni wordt in Vlaanderen de schenking van effecten of geldbeleggingen bij het overlijden van de schenker toch aan de nalatenschap toegevoegd. Dat maakt de keuze voor een Nederlandse notaris, die niet verplicht was deze schenkingen in België te registreren, niet langer ‘winstgevend’PJP schreef: ↑29 december 2017, 15:23 Ik kreeg volgende info via "Money Flash december 2017" van Deutsche Bank.
Ik begrijp niet goed dat je ingeval van overheveling van een deel van je effectenrekening naar een effectenrekening op naam van je kind(eren), dat je dan last kan krijgen met de fiscus?
Als je nadien nog 3 jaar leeft, is er toch geen enkel probleem? (= vrij van belasting.)
Je hoeft die overheveling toch niet onmiddellijk "aan te geven" en dan 3 % schenkingsrecht te betalen ?
Of ben ik mis?
https://www.hln.be/nieuws/geen-schenkin ... ~a680c46f/
Maar de bron is blijkbaar de zelfde. Aangeboden door Deutsche Bank
De vraag was
Voor een schenking via handgift met je niets aan geven na 3 jaar. De rest is gewoon erfenisrecht dat niets te maken heeft met de effectentaks.Je hoeft die overheveling toch niet onmiddellijk "aan te geven" en dan 3 % schenkingsrecht te betalen ?
Volgens de 2 vermelde link kan je dus effecten op een effecten rekening niet overmaken via handgift. Op wat gaan ze erfenis rechten heffen? Op de waarde van de effecten bij overlijden, of het moment van de overdracht?
vroeger kon je toch geld overmaken via een "bankgift" overschrijving met 2 aangtetekende brieven
Kan je het niet OMZEILEN ? krijgen er weer een paar van de regering een hartaanval
eerst effecten verkopen
dan geld overschrijven
en dan kan de krijger er ook effecten mee kopen
weer zo een maatregel van keskschiet dat ze gemaakt hebben
Kan je het niet OMZEILEN ? krijgen er weer een paar van de regering een hartaanval
eerst effecten verkopen
dan geld overschrijven
en dan kan de krijger er ook effecten mee kopen
weer zo een maatregel van keskschiet dat ze gemaakt hebben
Ik begrijp niet waar je de bewering, dat je geen effecten kan schenken via handgift door je effecten over te schrijven op de effectenrekening van de begunstigde, uithaalt.
Sinds 1 juni wordt in Vlaanderen de schenking van effecten of geldbeleggingen bij het overlijden van de schenker toch aan de nalatenschap toegevoegd.
Dit komt uit de link die ik plaatste.
De link die Yaris plaatste is betrouwbaarder.
Daar kan je het terug vinden in het beeldfragment op juist 3:00 min.
Dit komt uit de link die ik plaatste.
De link die Yaris plaatste is betrouwbaarder.
Daar kan je het terug vinden in het beeldfragment op juist 3:00 min.
dat is toch makkelijk te omzeielen
eerst effen effecten verkopen
en dan het geld overschrijven
eerst effen effecten verkopen
en dan het geld overschrijven
persoonlijk denk ik eerder dat de "kaasroute" niet meer kan
een hollandse notaris waar de akte niet moet geregistreerd worden en waar men een schenking WEL aan een aantal voorwaarden kan koppelen zodat men er nog wat baas over blijft
deze mogelijkheid zou vervallen
en bij die hollandse notaris moest men geen erfenisrechten betalen op voorwaarde dat men nog 3 jaar bleef leven
een hollandse notaris waar de akte niet moet geregistreerd worden en waar men een schenking WEL aan een aantal voorwaarden kan koppelen zodat men er nog wat baas over blijft
deze mogelijkheid zou vervallen
en bij die hollandse notaris moest men geen erfenisrechten betalen op voorwaarde dat men nog 3 jaar bleef leven
Ik denk als je geen voorwaarden stelt bij de handgift dat toch voor effecten nog altijd moet kunnen zoals vroeger, door een eenvoudige overschrijving zonder vermelding van reden en de nodige aangetekend brieven.
ZE zouden eens een commissie mogen oprichten die onderzoekt of een wet wel begrijpbaar is, indien niet dan krijgen de verantwoordelijke daarvoor een sankte van 3 maanden geen ( ere )loon als parlemtarier