Effectentaks
TIP
Re: Effectentaks
Vandaag is de programmawet (beter bekend als het zomerakkoord) gepubliceerd in het staatsblad. Met uitzondering van de effectentaks (die uitgesteld is omwille van de vraag tot tweede lezing).
Hierdoor komen volgende wijzigingen in voege:
=>verlaging schuldvorderingspercentage van 25% naar 10 % toepasbaar op aankopen na 1/1/2018.
=>GBF'en moeten vanaf vandaag (dag van publicatie) roerende voorheffing betalen op 'fondsen operaties'.
=>10 dagen na de publicatie (29/12/2017) zal de verhoging van de beurstaks (0,27 -> 0,35 % en 0.09 -> 0.12 %) in gaan (als ik juist geteld heb 8/1/2018). Let wel het beurstaks tarief dat van toepassing is wordt bepaald op het moment van afrekening niet van uitvoering.
Hierdoor komen volgende wijzigingen in voege:
=>verlaging schuldvorderingspercentage van 25% naar 10 % toepasbaar op aankopen na 1/1/2018.
=>GBF'en moeten vanaf vandaag (dag van publicatie) roerende voorheffing betalen op 'fondsen operaties'.
=>10 dagen na de publicatie (29/12/2017) zal de verhoging van de beurstaks (0,27 -> 0,35 % en 0.09 -> 0.12 %) in gaan (als ik juist geteld heb 8/1/2018). Let wel het beurstaks tarief dat van toepassing is wordt bepaald op het moment van afrekening niet van uitvoering.
Gaan banken voor dat gemiddelde eerste vaststelling doen van je effectenrekening op 1 januari of pas eind maart?
Hemeltje, omega6, je bent in paniek om de effectentaks!
Paniek niet echt maar ben het wel wat beu dat er zo weinig tegenwerk wordt geboden.
"Vandaag is de programmawet (beter bekend als het zomerakkoord) gepubliceerd in het staatsblad. Met uitzondering van de effectentaks (die uitgesteld is omwille van de vraag tot tweede lezing)."
bij effectentaks is blijkbaar de kogel nog niet door de Kerk volledig
- tweede lezing
- 2 keer geflesd door de Raad van State
- door de opositie als veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te weinig beschouwd de effectentaks
- zelfs een vakbond schrijft dat het nog maar een kwestie van tijd is dat als er iemand naar het Grondwettelijk Hof stapt dat dan de effectentaks naar de prullemand gaat
( zolang er niets in het staatsblad staat kan men ook niet naar dat overwerkt Hof )
men kan geen weerwerk bieden zolang er niets gepubliceerd is en zoals dikwijls zal men trachten de "anderen" de kastanjes uit het vuur laten halen, en er zelf van meeprofiteren
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ac ... ~a8738ec4/
er is dus steun van het acv maar ze schrijven wel dat de grote vermogens worden ontzien
misschien 1,2 % effectentaks invoeren op vermogens boven de 5 miljoen
?
- tweede lezing
- door de opositie als veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te weinig beschouwd de effectentaks
- zelfs een vakbond schrijft dat het nog maar een kwestie van tijd is dat als er iemand naar het Grondwettelijk Hof stapt dat dan de effectentaks naar de prullemand gaat
( zolang er niets in het staatsblad staat kan men ook niet naar dat overwerkt Hof )
men kan geen weerwerk bieden zolang er niets gepubliceerd is en zoals dikwijls zal men trachten de "anderen" de kastanjes uit het vuur laten halen, en er zelf van meeprofiteren
er is dus steun van het acv maar ze schrijven wel dat de grote vermogens worden ontzien
misschien 1,2 % effectentaks invoeren op vermogens boven de 5 miljoen

Omega,
Op dit moment is er geen wet dus banken hebben geen enkele grond om maar iets vast te leggen. Pas als de wet gestemd/gepubliceerd wordt dan pas is het duidelijk of deze al dan niet retroactief moet worden toegepast.
Als je wilt weten hoe de taks zal werken kan je de volledige tekst vinden op: http://www.dekamer.be.
Als je de wet leest zal je zien dat men spreekt over referentieperiodes. Tijdens deze referentie periodes worden op vaste tijdstippen foto's genomen (cfr. eind maart de eerste dacht ik).
Wel de verlaging van de vennootschapsbelasting is er door alsook de andere onderdelen van het zomerakkoord. Wat er nog niet door is, is het bijverdienen en de effectentaks.paul schreef: ↑30 december 2017, 10:50 "Vandaag is de programmawet (beter bekend als het zomerakkoord) gepubliceerd in het staatsblad. Met uitzondering van de effectentaks (die uitgesteld is omwille van de vraag tot tweede lezing)."
- tweede lezing
misschien 1,2 % effectentaks invoeren op vermogens boven de 5 miljoen?
Misschien dat de N-VA Francken Gate kan gebruiken om de regering te laten vallen, in dat geval kan de effectentaks niet meer gestemd worden :-). Maar dat zal wel niet gebeuren...
aan Franken zijn gezicht te zien zit hij keizwaar onder de stress
Heerschap Beke zie zijn ontslag vraagt
Vandaag weer 200 mensen die zijn "vertrek uit de Regering" bevelen, je zou voor minder een burn-out krijgen.
Wie weet offeren ze Franken wel op als kannonenvlees voor de val van de regering en het afstellen van de effectentaks, want die man kan toch niet meer gezond leven met zo een stressie-leven
Heerschap Beke zie zijn ontslag vraagt
Vandaag weer 200 mensen die zijn "vertrek uit de Regering" bevelen, je zou voor minder een burn-out krijgen.
Wie weet offeren ze Franken wel op als kannonenvlees voor de val van de regering en het afstellen van de effectentaks, want die man kan toch niet meer gezond leven met zo een stressie-leven
Mag ik even een poging doen om de effectentaks samen te vatten in een voorbeeld?
Een obligatie van Sudzucker (vervaldag 28 nov 2025) geeft een jaarlijkse coupon van 1 % en je koopt aan pari op de secundaire markt.
De roerende voorheffing bedraagt 30 % op de rente of in dit geval 0,3 % op het kapitaal.
Dankzij de regering betalen sommigen nog 0,15 % jaarlijks op het kapitaal, dus de helft meer dan voorheen.
Waarschijnlijk behoor ik bij de groep met meer dan 500 k op de rekeningen, dus voor mij eventjes liever geen obligatie maar een ME12 rekening van Medirect.
Heb ik ongelijk? Dan graag nog even de bijkomende bedenking dat het niet lang zal duren vooraleer de taks pakweg 0,25 % zal bedragen voor bedragen boven de 300 k. Met een obligatie die loopt tot 2025 koop je dus ook een pak onzekerheid, want wat gaan ze nog allemaal uitvinden ... om onder andere de firmawagens niet bijkomend te moeten belasten en om een inkomen te geven aan wie niet wil of kan werken.
Een obligatie van Sudzucker (vervaldag 28 nov 2025) geeft een jaarlijkse coupon van 1 % en je koopt aan pari op de secundaire markt.
De roerende voorheffing bedraagt 30 % op de rente of in dit geval 0,3 % op het kapitaal.
Dankzij de regering betalen sommigen nog 0,15 % jaarlijks op het kapitaal, dus de helft meer dan voorheen.
Waarschijnlijk behoor ik bij de groep met meer dan 500 k op de rekeningen, dus voor mij eventjes liever geen obligatie maar een ME12 rekening van Medirect.
Heb ik ongelijk? Dan graag nog even de bijkomende bedenking dat het niet lang zal duren vooraleer de taks pakweg 0,25 % zal bedragen voor bedragen boven de 300 k. Met een obligatie die loopt tot 2025 koop je dus ook een pak onzekerheid, want wat gaan ze nog allemaal uitvinden ... om onder andere de firmawagens niet bijkomend te moeten belasten en om een inkomen te geven aan wie niet wil of kan werken.
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
een mogelijkheid is dat de regering er in blijft vastlopen , en dat er zaken worden gevonden om het te ontwijken.
Bv opties kopen of schrijven tellen ook niet mee voor de efffectentaks ( mogelijk omdat het speculatief kan zijn, men pakt liever de brave huismoeder aan )
Bv opties kopen of schrijven tellen ook niet mee voor de efffectentaks ( mogelijk omdat het speculatief kan zijn, men pakt liever de brave huismoeder aan )
Of opties schrijven (negatieve waarde in port) om je belegd kapitaal naar beneden te halen. 
Zou zao dan effectentaks krijgen ipv te moeten betalen?

Zou zao dan effectentaks krijgen ipv te moeten betalen?

Denk dat ze dat negatief kapitaal van de opties wel zullen afslitsen van het kapitaaal aan aandelen
( maar de regering niet slimmer maken dan ze al is, die kennen toch geen botten van opties )
( maar de regering niet slimmer maken dan ze al is, die kennen toch geen botten van opties )
Ik weet niet hoe ze het bekijken, maar vermits mijn rekening eigenlijk grotendeels uit cash bestaat + idd negatieve optiewaarden, maak ik me hier toch precies niet teveel zorgen.
De positivisten kunnen zeggen dat in mijn bovenstaand voorbeeld van het brutorendement (coupon 1 %) toch nog een goede helft overblijft als nettorendement (0,55 %). Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)