Elektrische wagens - Pro en contra
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
http://www.lefigaro.fr/conjoncture/2017 ... i-2040.php
Afwachten... Feit is wel dat Micron een ecologische "hard-liner" heeft genomen als minister.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Het is vrij zeker dat er tussen nu en 2040 er een andere minister en/of andere partij op die post komt, dus niets is zeker.Afwachten... Feit is wel dat Micron een ecologische "hard-liner" heeft genomen als minister.
Als blijkt dat het niet haalbaar is, zal men zeker terugkomen op zulke beslissingen.
Hij wil ook verder kerncentrales sluiten... Vreemd, want de elektrische auto vraagt net om kerncentrales. Stel dat iedereen elektrisch moet rijden, en het grootste gedeelte 'snachts oplaad. We gaan er niet komen met zonnepaneeltjes.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Wie staat het verste qua range electrisch, buiten tesla?
Is die 2de generatie ampera die op komst is nog steeds een van de betere? (MEER DAN 520 KM* ELEKTRISCH RIJBEREIK. is hun reclame)
Is die 2de generatie ampera die op komst is nog steeds een van de betere? (MEER DAN 520 KM* ELEKTRISCH RIJBEREIK. is hun reclame)
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
range rover
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
ik dacht dat het een pun was, maar jaguar en range rover hebben dus wel degelijk plannen. Eveneens 500km radius.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ik sluit me eerder aan bij de sceptici.
Actieradius hoeft op zich geen probleem te zijn op voorwaarde dat het gaat om een tweede auto. Maar wie is er bereid om minstens 30.000 euro op tafel te leggen voor een tweede wagen. Ik in ieder geval niet.
Qua caravan trekken of aanhangwagen lachen sommige ermee maar ik rij toch een keer of 7 per jaar naar het containerpark met mijn aanhangwagen. De meeste elektrische wagens zijn niet eens gehomologeerd om zelfs maar een trekhaak te monteren dus kun je zelfs geen fietsenrek mee nemen.
Moet ik dan 7 keer per jaar een wagen huren om naar het containerpark te gaan.
Er zijn nog zo veel zaken die moeten opgelost geraken alvorens de elektrische wagen populair gaat worden.
Misschien eens gaan kijken in Noorwegen. Daar is bijna 30 procent van de nieuw ingeschreven wagens elektrisch. Maar daar heeft ook elk boeregat laadpalen, betalen ze geen belastingen, mogen ze gratis op de ferry's en betalen ze geen tol.
Actieradius hoeft op zich geen probleem te zijn op voorwaarde dat het gaat om een tweede auto. Maar wie is er bereid om minstens 30.000 euro op tafel te leggen voor een tweede wagen. Ik in ieder geval niet.
Qua caravan trekken of aanhangwagen lachen sommige ermee maar ik rij toch een keer of 7 per jaar naar het containerpark met mijn aanhangwagen. De meeste elektrische wagens zijn niet eens gehomologeerd om zelfs maar een trekhaak te monteren dus kun je zelfs geen fietsenrek mee nemen.
Moet ik dan 7 keer per jaar een wagen huren om naar het containerpark te gaan.
Er zijn nog zo veel zaken die moeten opgelost geraken alvorens de elektrische wagen populair gaat worden.
Misschien eens gaan kijken in Noorwegen. Daar is bijna 30 procent van de nieuw ingeschreven wagens elektrisch. Maar daar heeft ook elk boeregat laadpalen, betalen ze geen belastingen, mogen ze gratis op de ferry's en betalen ze geen tol.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
auto's electrisch kan helpen, maar dat is toch maar een stukje?
Blijven ondertussen verwarmen op houtpellets/gas/mazout? Denk niet dat vliegtuigen en boten al volledig electrisch zijn.
Waar is de tijd van de goede oude zeplin? Als we dat nu eens vernieuwen.. we leggen er zonnepanelen op!
Als 50% van de jobs verdwijnen binnen zoveel jaar, heeft de mens toch wel de tijd om wat langer onderweg te zijn zeker?
edit: intressant vanuit de BMW topic:
Blijven ondertussen verwarmen op houtpellets/gas/mazout? Denk niet dat vliegtuigen en boten al volledig electrisch zijn.
Waar is de tijd van de goede oude zeplin? Als we dat nu eens vernieuwen.. we leggen er zonnepanelen op!
Als 50% van de jobs verdwijnen binnen zoveel jaar, heeft de mens toch wel de tijd om wat langer onderweg te zijn zeker?
edit: intressant vanuit de BMW topic:
Umi schreef: ↑6 juli 2017, 22:02 & als je echt veel leesplezier wil beleven...
https://www.oeko.de/fileadmin/oekodoc/A ... hicles.pdf
Laatst gewijzigd door Cydox op 6 juli 2017, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Er zijn veel te veel tegenstellingen in dat verhaal.
De overheid wil blijkbaar zo veel mogelijk mensen een de e-car. Als ze daar op één of andere manier in slagen (op korte termijn) vraag ik me toch af waar ze al die elektriciteit dan ineens vandaan gaan halen. Zeker in de winterperiode.
In een stadsomgeving zou het zeker lukken maar daar heb ik net (en de meeste mensen) net geen auto nodig.
Voor de meesten lukt het daar te voet, met de (e-)fiets of (e-)scooter ook wel.
In combinatie met een goed georganiseerd openbaar vervoer op zich toch geen probleem?
Waarom, als het toch zo'n goed idee is, geven ze dan niet als eerste het goede voorbeeld?
Ik denk aan:
- Alle stadsdiensten, gemeentediensten en utiliteitsvoertuigen aan de elektriciteit. Deze rijden meestal korte afstanden, in een dichtbebouwde omgeving en hebben tijd genoeg om na de diensturen opgeladen te worden.
- Een goed georganiseerd openbaar vervoer op elektriciteit. Vroeger kon dit best wel: ik herinner me nog de tijd dat de trams tot in de voorsteden en dorpen reden. Zelfs een bus was elektrisch (trolleybus). Nu krijgen ze het zelfs niet meer georganiseerd dat je kan zien wanneer je openbaar vervoer er aankomt (als het al komt).
- Waarom voorzien ze geen randparkings rond de steden vanwaaruit elektrische onbemande shuttles regelmatig heen en weer rijden tussen centrum en parking?
Allemaal, met een beetje goede wil, zeer eenvoudig te organiseren en reeds bestaand in het buitenland.
Maar neen, lekker ouderwets iedereen weer.
Dat van die actieradius /2 is ook een zeer optimistische inschatting. Zal eerder door 3 zijn. Mijn diesel haalt gemakkelijk een effectieve actieradius van 1000 Km. De meeste e-voertuigen halen met moeite in praktische omstandigheden een 200 Km (en dat zijn dan nog de betere). De eerste de beste fossiele motorfiets haalt 50% meer.
ps.
Ik verwarm nu al zes jaar volledig elektrisch (met een warmtepomp).
In combinatie met een PV installatie is dit nu al 2 jaar volledig kosteloos (integendeel, brengt geld op).
Dat zie ik, in mijn persoonlijke situatie met een auto nog niet zo snel gebeuren.
Net terug van San Francisco en daar varen wel degelijk ferry's (met de afdaken en dek vol PV) op elektriciteit.
geen Science fiction dus.
Ik ben niet pro of contra maar zie mezelf de eerste jaren niet overschakelen.
Of ze zouden een push moeten geven en het bedrijfswagenpark verplichten te elektrificeren.
(dan lukt hun plan om voor cash te kiezen misschien wel ).
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Idealiter van elektriciteit die overdag door de zonnepanelen op uw dak geproduceerd wordt.Cronos schreef: ↑6 juli 2017, 22:44 Er zijn veel te veel tegenstellingen in dat verhaal.
De overheid wil blijkbaar zo veel mogelijk mensen een de e-car. Als ze daar op één of andere manier in slagen (op korte termijn) vraag ik me toch af waar ze al die elektriciteit dan ineens vandaan gaan halen. Zeker in de winterperiode.
Ze willen dat iedereen zonnepanelen op zijn dak legt. Binnen enkele jaren zorgen ze ervoor dat je teller niet meer kan terugdraaien. Dus je elektrische wagen kan dan dienen als batterij. Enkel jammer dat je overdag niet thuis bent en dat je je geproduceerde elektriciteit kwijt bent, maar 's avonds en 's nachts je wagen moet opladen met duur aangekochte elektriciteit.
Hier volg ik niet. Waarom is het in de stad gemakkelijker om elektriciteit te krijgen en/of je wagen op te laden, dan erbuiten? Erbuiten lijkt het mij gemakkelijker omdat je in de stad je wagen niet steeds voor je deur kan parkeren. Erbuiten vaak wel. DUs is het erbuiten toch net gemakkelijker om 's nachts je wagen op te laden?
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
European Roadmap Electrification of Road Transport
http://www.ertrac.org/uploads/documents ... 012_62.pdf
http://www.ertrac.org/uploads/documents ... 012_62.pdf
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ja, dat is nog zoiets eigen aan het verduurzamen van elektriciteitsproductie, hoe groter het aandeel van wind en zon wordt, hoe meer backup capaciteit er voor handen dient te zijn en dus hoe duurder stroom wordt op piekmomenten. Nu al moet onze regering miljoenen betalen om 900MW strategische reserve te voorzien tijdens de wintermaanden (900MW is equivalent aan Doel 1 en 2). Die strategische reserve zijn warm gestookte gascentrales op standby, indien nodig kunnen ze snel stroom leveren. Het kost natuurlijk een flinke duit om een gascentrale warm standby te houden (ca 5% van zijn capaciteit plus continu personeelsbezetting), veel malen meer dan wat ze opbrengt in het geval ze moet produceren, maw pure verliesposten. Ook voor die groeiende behoefte aan backup capaciteit moeten oplossingen worden gezocht, het omschakelen naar meer duurzaam is echt niet zo simpel als sommigen hier beweren.anonymous schreef: ↑7 juli 2017, 07:38 Idealiter van elektriciteit die overdag door de zonnepanelen op uw dak geproduceerd wordt.
Ze willen dat iedereen zonnepanelen op zijn dak legt. Binnen enkele jaren zorgen ze ervoor dat je teller niet meer kan terugdraaien. Dus je elektrische wagen kan dan dienen als batterij. Enkel jammer dat je overdag niet thuis bent en dat je je geproduceerde elektriciteit kwijt bent, maar 's avonds en 's nachts je wagen moet opladen met duur aangekochte elektriciteit.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
En gaat de olie-industrie en OPEC dit alles zo maar laten gebeuren?
Ze maken zich blijkbaar niet echt zorgen: http://www.greencarreports.com/news/110 ... -no-threat
Ze maken zich blijkbaar niet echt zorgen: http://www.greencarreports.com/news/110 ... -no-threat
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
In Duitsland zijn ze aan het rekenen gegaan hoeveel % van het totale wagenpark uit elektrische wagens moet bestaan om de klimaatdoelstellingen te halen: "We’ve done the maths: if we want to hit the CO2 reduction target for traffic for 2030, we need 3-12% of the fleet to be electric by 2020, 30-32% by 2025, and 60-70% by 2030."
https://www.transportenvironment.org/ne ... -ev-quotas
Totale utopie. 2/3 van het totale wagenpark vervangen door elektrische wagens in de volgende 12 jaar...
https://www.transportenvironment.org/ne ... -ev-quotas
Totale utopie. 2/3 van het totale wagenpark vervangen door elektrische wagens in de volgende 12 jaar...
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Transport maakt wereldwijd maar 26,6% van het totale energie verbruik uit, zelfs als de auto's geleidelijk aan EV's worden blijven er nog genoeg vrachtwagens, schepen, vliegtuigen, treinen, enz... over. En dan nog, die EV's tanken stroom die wereldwijd voor een heel groot deel uit fossiele brandstof wordt gemaakt. Voor er echt aanzienlijk minder kool, olie en aardgas gaan verbruikt worden zullen we tientallen jaren verder zijn, doelstellingen is één, ze realiseren is nog wat anders. Een globaal groeiende bevolkingen en stijging van de welvaart helpt niet echt mee om vooruitgang te boeken. Trouwens onze fossiele auto's die vervangen worden door EV's verdwijnen niet uit roulatie hé, die worden massaal naar Afrika getransporteerd en blijven daar nog jaren rond tuffen.PinkPanther1970 schreef: ↑7 juli 2017, 08:26 En gaat de olie-industrie en OPEC dit alles zo maar laten gebeuren?
Ze maken zich blijkbaar niet echt zorgen: http://www.greencarreports.com/news/110 ... -no-threat
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Aardolie dient niet enkel als grondstof voor brandstof, maar ook voor vele andere producten. Denk maar aan plastic, medicijnen, kauwgom, kledij, ...