Elektrische wagens - Pro en contra
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Voila, zoals amturingas aanhaalt is het belangrijk de cijfers in de juiste context te plaatsen. Dit is géén druppel op een hete plaat. Dit is enkel het begin, die anderen zullen ook nog aangepakt worden. (voorlopig vermoed ik met waterstof, tenzij men een evolutionaire batterij ontwerpt)
Soit, men begint eerst met het laaghangend fruit.
Edit; binnenvaart (nu reeds al enige tijd elektrische ferry's) & korte vluchten zouden wél mogelijk moeten zijn met batterijen. Lange afstand zal op waterstof zijn.
Soit, men begint eerst met het laaghangend fruit.
Edit; binnenvaart (nu reeds al enige tijd elektrische ferry's) & korte vluchten zouden wél mogelijk moeten zijn met batterijen. Lange afstand zal op waterstof zijn.
Als de autosector, de luchtvaartmaatschappijen en de rederijen naar elkaar wijzen en zeggen "Dat de anderen maar eerst beginnen, daarna volgen wij", gebeurt er niets.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ik alleen zal het verschil niet maken maar als 1,4 miljard autobezitters elektrisch rijden zal er wel een verschil zijn.
- DeanThe2nd
- Verbannen Gebruiker

Juist, die moderne rommel is toch o zoveel efficiënter. Toch volgens de reclameblaadjes. Mijn moderne diesel is met moeite en heel zuinig rijden 10% zuiniger dan mijn oude zeer bekende diesel (indenor voor wie het merk nog kent, technologie jaren '60 als mijn geheugen weer geen spelletje speelt) die meteen bijna dubbel zo groot was.
In de industrie zijn tweetakt diesels met 100.000 en meer draaiuren op de teller geen uitzondering, dit zonder revisie of er ooit aan te sleutelen. Tot zover efficiëntie. Wat milieu betreft: hoeveel energie zou het kosten die (nog steeds perfect functionerende) brokken metaal om te smelten en er moderne rommelmotoren mee te maken? Hoeveel schadelijke gassen komen daarbij vrij? Laat maar bollen zeg ik dan, die paar druppels brandstof die we met die moderne brol kunnen besparen weegt niet op tegen de massa die we verkwisten om die rommel in elkaar te steken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweetaktdieselmotor
Die indenor diesels, nu ik eraan denk, werden trouwens ook heel veel gebruikt om pompen en generatoren e.d. non-stop mee aan te drijven. Deze motoren waren gekend om hun gemakkelijke en efficiënte mogelijkheid tot volledige revisie na jaren van trouwe dienst, waarna ze hetzelfde opnieuw en opnieuw en opnieuw deden.
Gloeilampen uiteraard, ik heb nog snel een zeer grote voorraad ingeslaan toen ze nog zeer goedkoop te krijgen waren. Ik val in dit leven niet meer zonder.
Ik heb ook nog een kachel waar ik hoofdzakelijk hout in stook, maar die heb ik zo in elkaar gezet dat het in feite een allesbrander is. Die stoof vreet gewoon alles wat ik hem voeder en geeft mij warmte in ruil. Ook niet goed, zeker?
Jij laat hier met de regelmaat van de klok zien dat je niet met al te veel kennis van zaken gezegend bent. Overduidelijk dus ook niet met technische kennis.
Vooruitgang? Oplichterij is, denk ik, de juistere term.
Het is niet omdat men aan een stuk mechaniek, dat al 100 jaar zonder problemen doet waar het voor gebouwd is, een computer hangt dat dat vooruitgang of een verbetering zou zijn. Integendeel.
Als je vroeger al eens langs de weg stond met je diesel, wist je 1. meestal al waar het aan lag en 2. kon je dat ter plekke in veel gevallen zelf oplossen. Vandaag, één van de vele sensoren geeft een slecht signaal en computer bepaalt dat je aan de kant stil mag staan. Tenminste, als je aan de kant geraakt zonder brokken. Het zou de eerste keer niet zijn dat op een drukke autosnelweg een wagen rare dingen doet omdat computertje noodloop 638 beslist omdat de waarde van de map-sensor haar niet aanstaat terwijl de motor meer dan lucht genoeg krijgt. Dit allemaal in naam van de veiligheid uiteraard. Het zal wel aan mij liggen dat ik dat allemaal waanzinnig en crimineel vind. Maarja, ik kom dan nog uit een tijd waar je als kind in de praktijk leerde hoe je een lekke band verwisselt. Iedereen kon dat gewoon. Nu val je uit de toon als je niet fier verkondigt dat je niet weet waar je zou moeten beginnen. Gevolg: blijkbaar hebben veel moderne wagens geen reservewiel meer, zelfs zo geen belachelijk, klein, 80 km/u, levensgevaarlijk ding. Iedereen die zelf geen wiel kan wisselen is een verwijfd beta mannetje dat aan de blauwe pilletjes zit. Of op zijn vloams: een jeannetteke!
Je kan zo'n jeannette het allermodernste wapen geven waar hij/zij/het ook niet van weet wat ermee aanvangen. Dan kan je het beter met een knuppel leren die je zelf ergens van een boom gesloopt hebt. Als je het daarmee kan, zal dat met dat modern wapen ook wel lukken. Mijn punt: veel mensen hebben het uitgangspunt helemaal mis, maar dat is de ziekte van deze tijd. Dat is al een aantal generaties bezig, maar heeft nu toch een bijzonder momentum opgebouwd.
Laatst gewijzigd door DeanThe2nd op 21 maart 2021, 20:07, 4 keer totaal gewijzigd.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Jij alleen zal net wel het verschil maken, samen met zovele anderen.
"1,4 miljard autobezitters elektrisch rijden" is op zich ook niet de oplossing, want waar komt die elektriciteit dan vandaan ?
Mijn vraag was vooral vanuit uw stelling;
Dat klopt, het zal dus van u (en alle anderen ) moeten komen.
- DeanThe2nd
- Verbannen Gebruiker

Dit forum werkt precies ook van geen kanten meer.
Geknipt uit mijn vorig bericht en hier geplakt. Als het nu wel werkt tenminste.

Doe maar maal 10 of zo.
https://www.marineinsight.com/know-more ... s-in-2019/
Deze heb je alvast gelogen om je punt te maken. Een zeer vreemd en irrationeel punt, overigens.
Doe maar maal 10 of zo.
Laatst gewijzigd door DeanThe2nd op 21 maart 2021, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
- DeanThe2nd
- Verbannen Gebruiker

En nog eens.
Je denkt toch niet dat frankrijk en belgie representatief zijn voor de ruggengraat en het leeuwenhart van die boze blanke man?
https://www.jihadwatch.org/2016/02/russ ... -beaten-up
Het beste is dat toen de politie ter plekke kwam om 'de gemoederen te bedaren' en ze vernamen wat er gebeurd was, die moslims de rest van de politie kregen. In tegenstelling tot gallië waar je een criminele veroordeling voor racisme aan je broek hebt als je het nog maar durft voor je moeders, dochters of zussen op te nemen. Maar zelfs die dreiging zal op termijn de boze blanke man niet tegen houden het juiste te doen...
Edit: en je hebt weer je bericht aangepast, foei, als je wat te zeggen hebt, zeg het. Dit is het land van de boze blanke man, waar vrijheid van meningsuiting helemaal bovenaan staat met een aantal andere zaken. Niet één of andere kaal gevreten woestijn waar zelfs de geiten niks meer te kauwen vinden...
Hier zou die, o zo rationele, mono-theïstische en dat vooral aan andere opdringende schiereilander wel eens voor de zoveelste keer zijn tanden serieus op stuk kunnen bijten.amturingas schreef: ↑21 maart 2021, 17:28 De multiculturele maatschappij, het verdwijnen van de irrationeel angstige witte mens, de opkomst van de elektrische wagen,... het komt er allemaal.
Je denkt toch niet dat frankrijk en belgie representatief zijn voor de ruggengraat en het leeuwenhart van die boze blanke man?
https://www.jihadwatch.org/2016/02/russ ... -beaten-up
Het beste is dat toen de politie ter plekke kwam om 'de gemoederen te bedaren' en ze vernamen wat er gebeurd was, die moslims de rest van de politie kregen. In tegenstelling tot gallië waar je een criminele veroordeling voor racisme aan je broek hebt als je het nog maar durft voor je moeders, dochters of zussen op te nemen. Maar zelfs die dreiging zal op termijn de boze blanke man niet tegen houden het juiste te doen...
Edit: en je hebt weer je bericht aangepast, foei, als je wat te zeggen hebt, zeg het. Dit is het land van de boze blanke man, waar vrijheid van meningsuiting helemaal bovenaan staat met een aantal andere zaken. Niet één of andere kaal gevreten woestijn waar zelfs de geiten niks meer te kauwen vinden...
owkey... waar te beginnen?
Nee, niet volgens reclameblaadjes. Volgens wetenschappers.
Het is gewoon een feit dat de tank-to-wheel efficiency van verbrandingsmotoren bedroevend laag is. De dieselmotor is 130jaar doorontwikkeld & staat op punt, er is nog amper marge voor verbetering. Ze heeft zeker zijn dienst gehad. Maar als er een betere technologie is, moet je die gewoon omhelzen. Ik zeg niet dat elke wagen onmiddellijk moet omschakelen, qua C02 uitstoot is het uiteraard beter om het voertuig z'n km's te laten maken (al zal die elders ook wel opgereden worden). De technologie staat nog niet op z'n top, er is nog veel ruimte voor verbetering. Maar de huidige batterij-technologie is wel al superieur aan een ICE.
Wat is er mis met een LED-lamp? minder brandgevaar & pakweg 10x zuiniger & qua lichtopbrengst moet deze ook niet meer onderdoen...
Een kachel... Houtverbranding is goed voor 50% van alle fijn stof in België. Daar komen ooit nog strenge regels voor (wie weet ooit zelfs een verbod). Beter vroeg dan laat! Ik erken dat een houtvuur gezellig kan zijn, maar het moet eerder de uitzondering dan de regel worden.
Ik wissel elk jaar zelf mijn winter/zomerbanden. Ma goed, ik voel me daardoor niet bepaald een alfamannetje
De reden waarom geen reservewiel? Makkelijke gewichtbesparing & dus lagere C02 uitstoot + plaatsbesparing + kostenbesparing.
U heeft schrik van verandering. Dat is geen schande, maar u zal toch een manier moeten vinden om daar beter mee om te gaan. Voor uw eigen goed.
Het is goed dat er verandering en vooruitgang is. Ik kan tientallen voorbeelden bedenken van zaken die al lang goed werkten, waar de mensen tevreden over waren, die toch door iets anders vervangen werden en waar iedereen achteraf blij om was. Om bij het onderwerp van dit draadje te blijven, neem bijvoorbeeld het paard: al duizenden jaren gebruikt als rijdier en trekdier tot voldoening van iedereen. In 1896 bouwde Henry Ford zijn eerste auto. Niemand had erom gevraagd, niemand had er behoefte aan. Een paard deed toch alles wat je wilde? Kun je je nu een leven en een wereld zonder auto voorstellen?
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

Info opDeanThe2nd schreef: ↑21 maart 2021, 20:09 Dit forum werkt precies ook van geen kanten meer.
Deze heb je alvast gelogen om je punt te maken. Een zeer vreemd en irrationeel punt, overigens.
Doe maar maal 10 of zo.
https://www.statista.com/statistics/198 ... from-2011/
Over the past decade, the number of container ships in the the global fleet increased from 4,966 ships in 2011 to 5,371 ships in 2020.
-
amturingas
- Verbannen Gebruiker

Wat kan men nog zeggen als de irrationele angstige witte mens liever het risico loopt van te sterven aan corona (2000 doden per 1 miljoen inwoners per jaar) dan aan AZ vaccin (volgens onderzoek gepubliceerd dit weekend: 1 mogelijk probleemgeval op 1 miljoen vaccinaties).DeanThe2nd schreef: ↑21 maart 2021, 20:12 Edit: en je hebt weer je bericht aangepast, foei, als je wat te zeggen hebt, zeg het.
En als die irrationeel angstige witte mens niet in staat is de evolutie in de ziekenhuizen te zien. Zijn irrationele angst verhindert te accepteren dat we weer op weg zijn naar een krakende gezondheidszorg.
En als iemand als Weyts minister mag zijn ...
Of Dalle, die zich niet goed voelt bij de beslissing van zijn eigen regering maar wel minister blijft voor het geld.
Ik snap niet wat een kaalgevreten woestijn met vrijheid van meningsuiting heeft te maken.Dit is het land van de boze blanke man, waar vrijheid van meningsuiting helemaal bovenaan staat met een aantal andere zaken. Niet één of andere kaal gevreten woestijn waar zelfs de geiten niks meer te kauwen vinden...
Over enkele tientallen jaren staat heel Vlaanderen onder water (en neen, ik denk dit niet omdat de mens het klimaat om zeep helpt; het klimaat houdt geen rekening met een simpel levend wezentje). Dan mag je hier in je boot zoveel vrije meningen verkondigen als je wilt
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Ik hoor vooral van elektrische rijders dat ze permanent naar die meter zitten te turen tijdens hun rit terwijl ze vroeger slechts 'wakker' werken als hun diesel aan gaf dat ze in de 'reserve' kwamen. Ze ervaren dat als héél stressvol.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Dat heet ´vooruitgang´, Spruit.
Ge moet meewillen met uwen tijd.
Ipv 1100km kunnen rijden met een diesel en in praktijk merken dat als hij op 0 staat je nog wel wat kan bollen, kan je nog theoretisch 300km doen die er in de praktijk 150 zijn.
In plaats van in 1 ruk naar ´t zuiden van Frankrijk te rijden en als ´n zombie aan te komen, doe je er 3 dagen over met 12 tussenstops, en kom je zalig uitgeslapen toe na noodgedwongen overnachtingen in een paar BB hotels.
Onthaasting heet dat. Da´s modern!
Ge moet meewillen met uwen tijd.
Ipv 1100km kunnen rijden met een diesel en in praktijk merken dat als hij op 0 staat je nog wel wat kan bollen, kan je nog theoretisch 300km doen die er in de praktijk 150 zijn.
In plaats van in 1 ruk naar ´t zuiden van Frankrijk te rijden en als ´n zombie aan te komen, doe je er 3 dagen over met 12 tussenstops, en kom je zalig uitgeslapen toe na noodgedwongen overnachtingen in een paar BB hotels.
Onthaasting heet dat. Da´s modern!
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Als alles elektrisch moet dan kan je het wel vergeten om naar het Zuiden te reizen met de wagen. Hoeveel laadpalen zouden er dan wel langs de weg moeten staan? 
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.