Elektrische wagens - Pro en contra
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
ts ts, negeren is het enige dat helpt. 

Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Cijfers over CO2 zullen wel kloppen, al moet erbij gezegd worden dat het over Nederland gaat waar meer dan 1/4 van de geproduceerde elektriciteit uit kolencentrales komt. In België zullen we door de kerncentrales beter scoren op CO2 gebied. Wat het fijnstof betreft is de vergelijking tussen EV's en een brandstofauto met euro 5 of 6 motor niet correct. Ten eerste kan je stof veroorzaakt door slijtage van banden, remmen en wegdek qua schadelijkheid niet vergelijken met fijn stof in uitlaat gassen en wat zijn de officiële fijnstof cijfers van de fabrikant waard? Ten tweede is de hoeveelheid fijnstof uitgedrukt in gewicht weinig relevant, het aantal partikels per volume en de partikel grootte zijn veel belangrijkere parameters om de schadelijkheid in te schatten. Dat er bij de mijnbouw en productie van neodymium in China zware milieu en gezondheidsproblemen zijn mag je niet op conto van elektrische voertuigen schrijven, dat is geheel te wijten aan de Chinese manier van handelen. Trouwens niet elke EV heeft een motor met neodymium magneten, Tesla bv gebruikt asynchroon motoren, deze hebben geen permanente magneten. De productie van een EV inclusief batterijen hoeft niet slechter voor het milieu te zijn dan een brandstof auto. Door het hoger gewicht heeft een EV wat meer grondstoffen nodig, een brandstofauto heeft door de grotere complexiteit en groter aantal onderdelen wat meer bewerkingen nodig, onder de streep zal er niet veel verschil zijn.Fakkel schreef: ↑11 juli 2017, 18:40 Omdat ik er zelf weinig van ken, graag de mening van deskundigen zoals dw op dit forum omtrent dit artikel...
https://www.jdreport.com/elektrische-au ... ervuilend/
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
België stoot zo'n 150 à 250 g CO2 per kWh geproduceerde elektrische stroom uit.
Dus een factor 2 à 3 keer beter dan Nederland.
In dat artikel neemt men wel de productie van batterijen onder de loep (en verkeerdelijk sleurt men er de permanente magneten bij), maar je zou dan evengoed de bouw van boorplatforms en uitstoot van methaan bij fracking erbij moeten nemen voor verbrandingsmotoren. Dat doet men jammer genoeg niet.
Hier al een wederwoord artikel:
https://decorrespondent.nl/6962/elektri ... 4-fe916a68
Als je natuurlijk negeert dat de gigafactory op groene stroom werkt, dan wordt het moeilijk om een gunstig verhaal rond de productie van de batterijen te vertellen
Dus een factor 2 à 3 keer beter dan Nederland.
In dat artikel neemt men wel de productie van batterijen onder de loep (en verkeerdelijk sleurt men er de permanente magneten bij), maar je zou dan evengoed de bouw van boorplatforms en uitstoot van methaan bij fracking erbij moeten nemen voor verbrandingsmotoren. Dat doet men jammer genoeg niet.
Hier al een wederwoord artikel:
https://decorrespondent.nl/6962/elektri ... 4-fe916a68
Als je natuurlijk negeert dat de gigafactory op groene stroom werkt, dan wordt het moeilijk om een gunstig verhaal rond de productie van de batterijen te vertellen

74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
In de TU Dresden is men minder enthousiast: http://www.mtreiber.de/publications/lan ... gFinal.pdf
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ook niet vergeten dat gedegenereerde batterijcels van e-cars (onder de 80%) een tweede leven tegemoet gaan als back up cels in woningen. Na Tesla is ook Nissan op die kar gesprongen. Nieuwe batterijen werden alleen in woningen gebruikt als overgang omdat er nog niet genoeg gedegenereerde uit de (jonge) elektrische autoindustrie voorhanden waren. Binnen dit en 5 jaar is dat voorbij. Maar eenmaal dat hun leven echt ten einde is weten bedrijven als Umicore daar wel raad mee. Die gaan een mooie (of nog mooiere) toekomst tegemoet.Als je natuurlijk negeert dat de gigafactory op groene stroom werkt, dan wordt het moeilijk om een gunstig verhaal rond de productie van de batterijen te vertellen
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ook in België begint het duidelijk te worden.
Elektrische wagens zijn zonder subsidies en andere voordelen niet de toekomst (zelfs niet de nabije).
Elektrische wagens zijn zonder subsidies en andere voordelen niet de toekomst (zelfs niet de nabije).
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
ik rijd nu nog met een citroen ds3 thp benzine en tank 98. Dit is mijn 4de wagen (allemaal benzine). Een diesel koop ik nooit. De volgende is ws een elektrische. Bereik is voldoende voor mij. Wat mij betreft ga ik een pak minder tijd verliezen bij het tanken wat iedere dag staat een volgeladen auto klaar
Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk
- DoubleDigitsOrBust
- Full Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 07 mei 2017
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
De onderhoudskost zou eveneens lager zijn gezien het aantal bewegende onderdelen. Ben benieuwd als het echt zoveel minder zal zijn..
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Het grootste gevaar aan electrische auto's is de afwezigheid van geluid. Overlaatst werd ik op het containerpark aangereden door zo ene. Je hoort die absoluut niet aankomen. Daar moeten ze iets op vinden, een of ander kunstmatig geluid, maar ook geen muziek, stel je maar voor dat elke auto zijn eigen muziekje heeft.
Wat dat laden betreft : men kan gemakkelijk die batterijen uitschuifbaar maken, zodat je in een 'tankstation' slechts even een batterij moet verwisselen, uittrekken en insteken....en hupsa
Maar die batterijen op zich vormen dan ook weer een gevaar : al eens van ontploffende batterijen gehoord? Nee?....hupsa!
Wat dat laden betreft : men kan gemakkelijk die batterijen uitschuifbaar maken, zodat je in een 'tankstation' slechts even een batterij moet verwisselen, uittrekken en insteken....en hupsa
Maar die batterijen op zich vormen dan ook weer een gevaar : al eens van ontploffende batterijen gehoord? Nee?....hupsa!
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Veel hupsa. Als ik het goed begrijp ga je dan met jouw nieuwe elektrische wagen -met een theoretische actieradius van 400km- gaan 'tanken' en bij uw 'tankbeurt' ploffen ze d'er een in van 4 jaar oud waarmee je bvb. slechts 350 of 300km kan rijden. En jij bent dan natuurlijk doltevreden want je hebt weer 'volle' batterijen.MGTY schreef: ↑12 augustus 2017, 02:14 Wat dat laden betreft : men kan gemakkelijk die batterijen uitschuifbaar maken, zodat je in een 'tankstation' slechts even een batterij moet verwisselen, uittrekken en insteken....en hupsa
Maar die batterijen op zich vormen dan ook weer een gevaar : al eens van ontploffende batterijen gehoord? Nee?....hupsa!

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ik duid het systeem, namelijk het vervangen van een batterij, ipv staan wachten op een lading.
De details moeten natuurlijk nog uitgewerkt worden, maar dat lijkt mij technisch geen probleem. Op elke batterij plaatst men een laadindicator (miniscuul klein displaytje wat de restlading van jouw eigen batterij aangeeft, alsook de volle batterij die je krijgt) Jij betaalt dus ter plaatse het verschil in lading. Juist zoals je benzine betaalt naargelang hoeveel liter je tankt.
Dus : batterij eruit, nieuwe erin, met het kaartje betalen, en hupsa!!
De details moeten natuurlijk nog uitgewerkt worden, maar dat lijkt mij technisch geen probleem. Op elke batterij plaatst men een laadindicator (miniscuul klein displaytje wat de restlading van jouw eigen batterij aangeeft, alsook de volle batterij die je krijgt) Jij betaalt dus ter plaatse het verschil in lading. Juist zoals je benzine betaalt naargelang hoeveel liter je tankt.
Dus : batterij eruit, nieuwe erin, met het kaartje betalen, en hupsa!!
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Met een energie massa van 160Wh/kg weegt een 75kWh accu 468kg en zit je met hoogvermogen connecties, dat is niet zomaar hupsa wisselbaar.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Technisch zijn batterijwisselstations niet moeilijk, het Israëlische bedrijf Better Place had zelfs ooit een vrij uitgebreid netwerk. Je reed met je wagen in een soort container, stak je lidkaart in en je batterij werd volautomatisch verwisseld. Tesla-wagens ondersteunen het concept ook, maar Tesla heeft nog maar één zo'n station gebouwd.
Better Place was helaas veel te vroeg met hun idee, toen ze begonnen in 2007 hadden ze de geflopte Renault Fluence als enig ondersteund automodel.
Eigenlijk kan die technologie maar werken als alle constructeurs standaarden afspreken over de afmetingen, aansluitingen en performantie van batterijen. Dat gaan merken die zwaar geïnvesteerd hebben in eigen, afwijkende formaten zoals Tesla nooit willen doen.
Better Place was helaas veel te vroeg met hun idee, toen ze begonnen in 2007 hadden ze de geflopte Renault Fluence als enig ondersteund automodel.
Eigenlijk kan die technologie maar werken als alle constructeurs standaarden afspreken over de afmetingen, aansluitingen en performantie van batterijen. Dat gaan merken die zwaar geïnvesteerd hebben in eigen, afwijkende formaten zoals Tesla nooit willen doen.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Wel een raadsel waarom je RON 98 tankt in een doorsnee wagen (geld teveel?)bartman schreef: ↑11 augustus 2017, 23:23 ik rijd nu nog met een citroen ds3 thp benzine en tank 98. Dit is mijn 4de wagen (allemaal benzine). Een diesel koop ik nooit. De volgende is ws een elektrische. Bereik is voldoende voor mij. Wat mij betreft ga ik een pak minder tijd verliezen bij het tanken wat iedere dag staat een volgeladen auto klaar
Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk
En heeft die auto dan zo'n grote tank dat het zoveel meer tijd kost dan een e-car voor je laadpaal te rijden in te pluggen en er terug uit te trekken? In de veronderstelling dat je alleen thuis of op het werk laadt en nooit op verplaatsing.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Bewegende delen? Die blijven bewegen door er af en toe wat olie bij te gieten of een riemeke te vervangen.DoubleDigitsOrBust schreef: ↑11 augustus 2017, 23:35 De onderhoudskost zou eveneens lager zijn gezien het aantal bewegende onderdelen. Ben benieuwd als het echt zoveel minder zal zijn..
De enig echte kosten die ik de laatste jaren al gehad heb aan mijn auto waren uitvallende elektronica modules. En laat een e-car daar nu net mee volgestouwd zitten.
Of als er een probleem mee was de werkuren. En in welke kleine garage met een handige Harry die een normaal uurloon aanrekent zal je nog terecht kunnen voor het onderhoud van de auto? Dealers verdienen praktisch niets meer op de verkoop van een auto en moeten dit goed maken via de onderhoudsfacturen. En dat gaan ze met een e-car laten schieten?
Je zal net zo goed periodiek moeten langsgaan (of je garantie verliezen) en een stevig uurloon voor "diagnoses" betalen.
In de reclameboodschappen gaan ze dat uiteraard niet in de verf zetten.