Elektrische wagens - Pro en contra
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Cronos schreef: ↑12 augustus 2017, 15:33Wel een raadsel waarom je RON 98 tankt in een doorsnee wagen (geld teveel?)bartman schreef: ↑11 augustus 2017, 23:23 ik rijd nu nog met een citroen ds3 thp benzine en tank 98. Dit is mijn 4de wagen (allemaal benzine). Een diesel koop ik nooit. De volgende is ws een elektrische. Bereik is voldoende voor mij. Wat mij betreft ga ik een pak minder tijd verliezen bij het tanken wat iedere dag staat een volgeladen auto klaar
Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk
En heeft die auto dan zo'n grote tank dat het zoveel meer tijd kost dan een e-car voor je laadpaal te rijden in te pluggen en er terug uit te trekken? In de veronderstelling dat je alleen thuis of op het werk laadt en nooit op verplaatsing.
ik rij een plus minus 50km meer wanneer ik 98 tank. Het motormanagement werd trouwens ook afgesteld op 98RON (officiele garage is trouwens hiervan op de hoogte)
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
1ste onderhoud op 12.335 kmDoubleDigitsOrBust schreef: ↑11 augustus 2017, 23:35 De onderhoudskost zou eveneens lager zijn gezien het aantal bewegende onderdelen. Ben benieuwd als het echt zoveel minder zal zijn..
Ruitenwisser product en nazicht 1/2 uur werk aangerekend 26.44 btw in.
2de onderhoud 20.417 km
Pollenfilter, ruiten sproeier product Nieuwe nummerplaat en werk 1/2 uur 78.05 btw in.
nummerplaat was 16.53 zonder btw en pollenfilter 23,10 zonder btw.
Nissan leaf waregem.
- DoubleDigitsOrBust
- Full Member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 07 mei 2017
- Contacteer:
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Ok, maar dat zijn kosten die je met een diesel/benzine eveneens zou hebben. Het is niet veel, maar misschien is dat eigen aan nissan?
Trouwens ik kan me niet inbeelden dat motorolie verversen zoveel tijd in beslag neemt ofdat de olie zo duur is.
Ik denk dat de kost van catalysator vloeistof of een DPF ( roetfilter ) bvb zal al wat meer doorwegen.
Zo'n aangepast laadstation thuis zal ook wel een prijs hebben, en na pakweg 6-8 jaar, zal er misschien een betere versie gebruikt kunnen worden.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Laadstation was inbegrepen in de prijs, juist een promotie. Maar is niet geplaatst. Ik heb een stopcontact op een zekering van 16a. Ik heb geen snel lader in de wagen, dat was een optie. Omdat ik de wagen enkel gebruik voor korte afstand heb ik nog nooit ergens anders moeten laden. Zou in de kosten komen voor een nieuwe laadkabel. Die van mij past enkel op een gewoon stopcontact. Heb nog geen laadpaal gezien die gewoon doet. Ook niet de gratis palen bij ikea. Moesten ze daar laadpalen hebben waar mijn stekker op past zou ik daar meer gaan eten. (hint voor ikea)
2de wagen is ook een Nissan maar is niet thuis (kinderen zijn naar Nederland) Zal eens kijken wat ik daar voor betaal, is in de zelfde garage.
2de wagen is ook een Nissan maar is niet thuis (kinderen zijn naar Nederland) Zal eens kijken wat ik daar voor betaal, is in de zelfde garage.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Sinds de invoering van de 10% bio-ethanol in RON 95 ben ik ook terug overgeschakeld naar RON98 (om andere redenen dan actieradoius/vermogen en alleen voor de motoren). Maar ik merk totaal niets van een verhoogde actieradius.
Nu ja misschien valt dat bij een motor zo niet op. 50 km op 1000 km is 5% en op een motortank is dat dan 15 km een verschil dat ik in de praktijk niet zou opmerken.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Het slechtste voor een benzinemotor is afwisselend 95 en 98 tanken. Probeer steeds dezelfde samenstelling benzine te gebruiken aub. Een motor die plots 98 krijgt na jarenlang 95, kan plots een kulaspakkingscheur krijgen. Daar is een uitleg voor, maar die kan ik hier niet geven wegens te lang en ingewikkeld. Maar vraag het aan elke garagist, die weet dat ook.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Uiteraard. Ik heb dit niet aangehaald omdat ik dacht dat dit wel duidelijk was.
Maar een eenmalige omschakeling kan geen kwaad.
Maar een eenmalige omschakeling kan geen kwaad.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Maar de RON95 benzine is ook veranderd, nl van E5 naar E10.
Wat is nu het best/minst slecht:
- van RON95-E5 naar RON95-E10 of
- van RON95-E5 naar RON98-E5 ?
Zelf tankte ik RON95-E5, sinds januari RON98-E5.
50 km extra zou voor mij een minderverbruik van een halve liter per 100 km betekenen, vorig jaar was mijn verbruik gemiddeld 5,57, nu zit ik, voorlopig, aan 5,59... Maw, hier maakt het geen verschil.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Dit artikel hanteert volledig andere getallen voor de vergelijking tussen elektrische en conventionele auto's dan hier al geponeerd werden.
http://www.fleet.be/de-heerschappij-van ... en-leugen/
http://www.fleet.be/de-heerschappij-van ... en-leugen/
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Rij nu bijna 4 Ja at met BMW I 3 met range extender, nog aangeschaft voor er énige subsidie premie was, wel een belasting in verkeerstelling moeten betalen, en behalve het eerste jaar € 78 verkeersbelasting, nadien is die belasting ook weg gevallen. Voor de verzekering kreeg ik een korting van 30% op de ba en omnium wegens elektrisch voertuig.
Nu in januari 2018 zal ik voor de 2de keer wagen voor een voorgeschreven onderhoud moeten binnenbrengen, en wellicht een eerste factuur onderhoud te betalen hebben,
Enige facturen die ik betaald heb waren voor bandenwissels (zomer/winter)
Voor de rest waren er wel terugroep acties, waarbij steeds gratis een vervangwagen ter beschikking werd gesteld. Onderhoud is voorzien om de 2 jaar.
Opladen doe ik steeds thuis, een of 2 x gedaan bij Ikea terwijl ik er shopte, is er gratis en je hebt bovendien een gunstig gelegen parkeerplaats aan de ingang. Gezien ik zonnepanelen heb nuttig om mijn overproductie in de wagen te laden.
Nu ongeveer reeds 68.000 km en met volgeladen batterij nog steeds de zelfde range mogelijk. De range extender zelf heb ik hoogstens voor een totaal van 500 km dienen te gebruiken . De range extender is een oplader van de batterij, en dus niet den motor waar de auto mee aangedreven wordt.
Al bij al ben ik heel tevreden voor mij bmw i 3 en de service van BMW voor deze wagen.
Nu in januari 2018 zal ik voor de 2de keer wagen voor een voorgeschreven onderhoud moeten binnenbrengen, en wellicht een eerste factuur onderhoud te betalen hebben,
Enige facturen die ik betaald heb waren voor bandenwissels (zomer/winter)
Voor de rest waren er wel terugroep acties, waarbij steeds gratis een vervangwagen ter beschikking werd gesteld. Onderhoud is voorzien om de 2 jaar.
Opladen doe ik steeds thuis, een of 2 x gedaan bij Ikea terwijl ik er shopte, is er gratis en je hebt bovendien een gunstig gelegen parkeerplaats aan de ingang. Gezien ik zonnepanelen heb nuttig om mijn overproductie in de wagen te laden.
Nu ongeveer reeds 68.000 km en met volgeladen batterij nog steeds de zelfde range mogelijk. De range extender zelf heb ik hoogstens voor een totaal van 500 km dienen te gebruiken . De range extender is een oplader van de batterij, en dus niet den motor waar de auto mee aangedreven wordt.
Al bij al ben ik heel tevreden voor mij bmw i 3 en de service van BMW voor deze wagen.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Zeer informatief artikel. Ik leer hier uit dat een hybridewagen op CNG / benzine voorlopig het enige realistische milieuvriendelijke alternatief is.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Grappig artikel, staat vol fouten en cherry picking. Hij bekijkt het ook bijna alleen vanuit de Belgische situatie, wat irrelevant is voor de globale auto industrie.Fakkel schreef: ↑20 augustus 2017, 18:57 Dit artikel hanteert volledig andere getallen voor de vergelijking tussen elektrische en conventionele auto's dan hier al geponeerd werden.
http://www.fleet.be/de-heerschappij-van ... en-leugen/
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Denk eerder dat globaal de wereld niet klaar is voor EV.
En "cherry picking" heb je aan beide kanten van het verhaal.
Vanuit Belgisch standpunt gezien heeft de overheid trouwens een geweldige troef in handen om binnen de vier jaar (als het dan toch zo nodig is) een groot deel van het wagenpark te laten overschakelen naar EV. Zij heeft immers de fiscale toverstok in handen van de salariswagen. Schaf gewoon de fiscale voordelen van de salariswagen (nu voornamelijk diesel) af en hevel deze over naar EV. Binnen vier jaar is een groot deel van het forenzen wagenpark overgeschakeld op EV.
Kunnen ze direct proefondervindelijk aan den lijve ondervinden of massaal gebruik van de EV in de praktijk nog zo'n leuk gegeven is, of het haalbaar is en blijft en hoe de overheid de gederfde fiscale inkomsten van de geliefde melkkoe gaat verhalen op een nieuw te creëren schaap (prijs elektriciteit x5?).
Ze kunnen hier eindelijk een voortrekkersrol in spelen.
Maar als je dan ziet dat de bevoegde minister welke het voorbeeld zou moeten geven vlak na zijn aantreden zijn gratis gekregen EV aan de deur zet en vervangt door een "hybride" weet je al hoe laat het is.
En "cherry picking" heb je aan beide kanten van het verhaal.
Vanuit Belgisch standpunt gezien heeft de overheid trouwens een geweldige troef in handen om binnen de vier jaar (als het dan toch zo nodig is) een groot deel van het wagenpark te laten overschakelen naar EV. Zij heeft immers de fiscale toverstok in handen van de salariswagen. Schaf gewoon de fiscale voordelen van de salariswagen (nu voornamelijk diesel) af en hevel deze over naar EV. Binnen vier jaar is een groot deel van het forenzen wagenpark overgeschakeld op EV.
Kunnen ze direct proefondervindelijk aan den lijve ondervinden of massaal gebruik van de EV in de praktijk nog zo'n leuk gegeven is, of het haalbaar is en blijft en hoe de overheid de gederfde fiscale inkomsten van de geliefde melkkoe gaat verhalen op een nieuw te creëren schaap (prijs elektriciteit x5?).
Ze kunnen hier eindelijk een voortrekkersrol in spelen.

Maar als je dan ziet dat de bevoegde minister welke het voorbeeld zou moeten geven vlak na zijn aantreden zijn gratis gekregen EV aan de deur zet en vervangt door een "hybride" weet je al hoe laat het is.
Re: Elektrische wagens - Pro en contra
Dit dingetje wordt al gehyped nog voor de eerste moer gedraaid is en de prijs zal navenant zijn. Daarbij is 400 km rijbereik in optimale omstandigheden nog steeds een lachertje, gezien zo'n busje eigenlijk dient om te reizen (voorzie maar voldoende verlofdagen als je in Spanje wil geraken).
Ik vind het ook een gaaf ding hoor maar alvorens hiephiephoera te roepen wil ik eerst de prijs wel eens weten. Grote kans dat het een bummer is.
Ik vind het ook een gaaf ding hoor maar alvorens hiephiephoera te roepen wil ik eerst de prijs wel eens weten. Grote kans dat het een bummer is.