Energie cooperaties
TIP
Re: Energie cooperaties
Neen dat kan niet, een coöperatief aandeel houdt altijd zijn initiële waarde.
Ze zouden al coöperatief model moeten opgeven.
Lijkt me wel duidelijk dat ze geen zin hebben in bv. grillen van een beursnotering
En dan nog ontwijk je zo enkel RV, je blijft zitten met BTW en vennootschapsbelasting.
Bekijk het zo: met je aande(e)l(en) koop je een stuk windmolen,
en je dividend is goedkopere elektriciteit.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Klopt niet.
Dat is de keuze van de cooperatie en is beschreven in de statuten.
Wel is het zo dat nagenoeg alle energie cooperaties een vaste prijs per aandeel hanteren.
Eco2050 is een voorbeeld waar je een premie (of discount) betaalt t.o.v. de nominale waarde, gebaseerd op de boekwaarde.
Alle winst die in de cooperatie blijft kan gebruikt worden voor nieuwe investeringen en kan de boekwaarde verhogen (indien goed besteed).
Cooperanten zouden ook kunnen besluiten om de cooperatie te liquideren, waarbij alle assets verkocht worden en het geld terug naar de aandeelhouders gaat en dan kan dat mogelijks meer zijn dan de nominale waarde. (zie statuten, bij Ecopower gaat de overschot naar "een bestemming die aansluit bij de doelen van de cooperatie")
Eén van ICA principes die vele energie cooperaties (de REScoops) onderschrijven, is ook "Als de leden een compensatie ontvangen voor het kapitaal dat ze als lid inbrengen, dan is dit een bescheiden compensatie."
Dus best toch iets verder kijken dan enkel dat jaarlijks dividendje ...
(niet dat ik vind dat Ecopower bijzonder goed of slecht bezig is)
Ik lees veel waarheden in de reacties, ook al lijken die soms tegenstrijdig. Voor mij is de groene stroom en de - zeker in vergelijking met andere leveranciers - goede tarieven een belangrijke factor, naast de coöperatieve insteek. Tegelijk werd door iemand aangehaald dat we ook niet economische blind mogen zijn en dat is/was voor mij de reden dat ik intussen een gedeeltelijke uittrede uit het kapitaal van Ecopower heb aangevraagd.
Mijn geld zal ik ten vroegste volgend jaar ergens terugzien (op voorwaarde dat de verplichte liquiditeitstest geen roet in het eten gooit) doch dat wist ik op voorhand, ik wil immers behoudens door mijn stem op de AV ook dmv mijn (des)investering een punt maken.
Wat betreft de opmerking van EarthNvstr1 over de "bescheiden compensatie", dat is correct doch die compensatie is al kunstmatig beperkt door de wet die een dividend op maximaal 6% limiteert. Daarmee heb ik ook geen probleem, dat neem ik er bij om volgens bepaalde visies te investeren, terwijl ik mogelijk via reguliere beleggingen/op de beurs geen beperkingen heb qua opbrengst.
ik blijf echter van mening dat de kapitaalsverstrekkers (wij dus als coöperanten) iets van vergoeding mogen krijgen als er winst is, en daar heb ik het dus moeilijk mee als ze dan voorstellen om dat toch niet te doen. Ik onderwerp mijn groene/coöperatieve investeringen ook altijd een een economische toets, en daar faalt Ecopower nu volgens mij.
Ik heb trouwens nog een andere coöperatie waarin ik niet verder investeer omdat ik van mening ben dat het bestuur bepaalde beslissingen moet voorleggen aan de AV alvorens deze te nemen, doch het bestuur dacht daar vorig jaar duidelijk anders over..
Tja, dan zal je ook geen (extra) centen meer zien van mij
Mijn geld zal ik ten vroegste volgend jaar ergens terugzien (op voorwaarde dat de verplichte liquiditeitstest geen roet in het eten gooit) doch dat wist ik op voorhand, ik wil immers behoudens door mijn stem op de AV ook dmv mijn (des)investering een punt maken.
Wat betreft de opmerking van EarthNvstr1 over de "bescheiden compensatie", dat is correct doch die compensatie is al kunstmatig beperkt door de wet die een dividend op maximaal 6% limiteert. Daarmee heb ik ook geen probleem, dat neem ik er bij om volgens bepaalde visies te investeren, terwijl ik mogelijk via reguliere beleggingen/op de beurs geen beperkingen heb qua opbrengst.
ik blijf echter van mening dat de kapitaalsverstrekkers (wij dus als coöperanten) iets van vergoeding mogen krijgen als er winst is, en daar heb ik het dus moeilijk mee als ze dan voorstellen om dat toch niet te doen. Ik onderwerp mijn groene/coöperatieve investeringen ook altijd een een economische toets, en daar faalt Ecopower nu volgens mij.
Ik heb trouwens nog een andere coöperatie waarin ik niet verder investeer omdat ik van mening ben dat het bestuur bepaalde beslissingen moet voorleggen aan de AV alvorens deze te nemen, doch het bestuur dacht daar vorig jaar duidelijk anders over..
Tja, dan zal je ook geen (extra) centen meer zien van mij
Laatst gewijzigd door ServMe op 26 april 2023, 15:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Je verzamelt kapitaal en klanten en kan met dat geld een windturbine realiseren. Dat er verderop inflatie is maakt niet uit, want die turbine staat er dan. De onderhoudkosten kan je betalen met de opbrengsten van de stroom.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Vanaf vandaag terug een kapitaaloproep van 250k bij Energent.
Hier durf ik wel bijkopen want zij kunnen tenminste al 5 jaar op rij 3% dividend uitkeren!
Hier durf ik wel bijkopen want zij kunnen tenminste al 5 jaar op rij 3% dividend uitkeren!
en in welke van de 2 doe je mee.Brugse Leeuw schreef: ↑26 april 2023, 13:11 Vanaf vandaag terug een kapitaaloproep van 250k bij Energent.
En dan nog het groepsaankoop verhaal, zijn ook al velen niet meer happy op.
De Vlaamse energie leverancier in gedachte ?
Och ja jij krijgt een kruimeltje gelukkig zijn er toch zo mensen die zich inzetten voor een ander zijn welzijn
En allemaal belangeloos.
Een coöperatie die zich daar wel voor inzet breek je af, wegens geen dividend.
Plaatsen en zelf geen energie opwekken ware al erg dat er geen dividend af kan.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vind je dan ook dat de kapitaalsverstrekkers iets van bijdrage moeten doen als er verlies is ?
De ~1 milj winst over 2022 stelt niet veel voor tegenover de ~4 milj verlies over 2021.
Ah dan heb ik het fout.EarthNvstr1 schreef: ↑26 april 2023, 00:40Klopt niet.
Dat is de keuze van de cooperatie en is beschreven in de statuten.
Wel is het zo dat nagenoeg alle energie cooperaties een vaste prijs per aandeel hanteren.
Eco2050 is een voorbeeld waar je een premie (of discount) betaalt t.o.v. de nominale waarde, gebaseerd op de boekwaarde.
Ik kende geen enkele coöperatie waar de prijs per aandeel variabel is.
Misschien is dat wel veranderd bij de invoering nieuwe wetboek vennootschappen?
Dat lost dan 1 van de 3 belastingen uit mijn lijstje op, de RV.
Nu, dat is wel een mes dat langs twee kanten snijdt.
Als je nu instapt in een bestaande coöperatie, heeft die meestal wat reserves (ingehouden winst), zodat de boekwaarde van je aandeel hoger is dan de aanschafprijs.
Bij (gematigd) verlies ga je dan bij uittreding nog altijd de aanschafprijs terugkrijgen.
Be Eco2050 ga je dan wel degelijk verlies slikken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad een mes dat langs twee kanten snijdt.el perro schreef: ↑27 april 2023, 13:58 Nu, dat is wel een mes dat langs twee kanten snijdt.
Als je nu instapt in een bestaande coöperatie, heeft die meestal wat reserves (ingehouden winst), zodat de boekwaarde van je aandeel hoger is dan de aanschafprijs.
Bij (gematigd) verlies ga je dan bij uittreding nog altijd de aanschafprijs terugkrijgen.
Be Eco2050 ga je dan wel degelijk verlies slikken.
Als je bv. bij Eco2050 uitstapt krijg je de boekwaarde, ook als die méér is dan de nominale waarde.
Bij de meeste cooperaties krijg je (indien ze akkoord gaan) gewoon de nominale waarde, ook al is de boekwaarde meer. Of mogelijks minder als de boekwaarde lager is dan de nominale waarde.
De meeste cooperaties hebben een hogere boekwaarde dan nominaal, dus zolang alles goed gaat, is alles ok.
Wanneer een cooperatie het echter niet goed blijft doen en de boekwaarde gaat onder de nominale waarde, dan moet je er niet op rekenen dat je (1) kan uitstappen en (2) de nominale waarde terugkrijgt als je kan uitstappen.
Ik besef ten volle dat ook coöperatieve aandelen aandelen zijn en dus ook in waarde kunnen dalen als je uitstapt/wil uitstappen, of als de coöperatie over kop gaat, dus ja, we hebben zowel de baten als de lasten mijn inziens. Heb Groenkracht meegemaakt en ook LampirisCoop kan ik moeilijk een succesverhaal noemen.EarthNvstr1 schreef: ↑26 april 2023, 18:39Vind je dan ook dat de kapitaalsverstrekkers iets van bijdrage moeten doen als er verlies is ?
De ~1 milj winst over 2022 stelt niet veel voor tegenover de ~4 milj verlies over 2021.
Dat werd gisteren bevestigd op de Algemene vergadering in Brussel.
burgundy schreef: ↑17 april 2023, 16:57Heb nochtans voor 2022 - 2023 een mooi dividend ontvangen.Brugse Leeuw schreef: ↑17 april 2023, 16:39 Waarom kunnen de andere wel en Ecopower geen stabiel dividend uitbetalen?
De elektriciteitsprijs tot eind november in memory. ...
Deze stellingen vatten zowat samen wat we gisteren te horen kregen.reteiP schreef: ↑18 april 2023, 12:15 Ecopower claimt dat hun wervingsstop en gunstige tarieven voor bestaande klanten (zeker wanneer de variabele tarieven gigantische stijgingen maakten) ook een vorm van delen in de winst is.
...
Zij moeten ook op de spotmarkt extra stroom kopen op piekmomenten, maar geen enkele klant heeft die monstertarieven moeten betalen.
Voor het eerst was ik effectief aanwezig op de AV van Ecopower. Voortgaande op reacties van andere deelnemers, kan ik besluiten dat de meesten akkoord gaan met het feit, dat momenteel de beste optie is om geen dividend uit te keren.
Toegegeven: ik aanvaard dit met gemengde gevoelens, want hoopte minstens op een klein dividend.
Maar anderzijds kunnen we ons als aandeelhouders niet veroorloven om Ecopower in financiele problemen te laten komen, en te riskeren dat we veel meer kwijtraken dan het verhoopte dividend.
De winst is slechts een miljoen €.
Dan ook gehoord over de mogelijke overwinst belasting.
Dus waarschijnlijk daarom geen dividend.
Men kan dit zeer zeker niet als slecht bestuur aanschouwen.
Natuurlijk anderzijds die ratio van 81%.
De verliesmakende pellet fabriek.
Dan ook gehoord over de mogelijke overwinst belasting.
Dus waarschijnlijk daarom geen dividend.
Men kan dit zeer zeker niet als slecht bestuur aanschouwen.
Natuurlijk anderzijds die ratio van 81%.
De verliesmakende pellet fabriek.
-
- Newbie
- Contacteer:
Je kan ook klant zijn van Ecopower via een samenwerkende coöperatie van Ecopower.
Dan heb je wel dividend en goedkope elektriciteit.
Ik doe het sinds ik aan het bouwen ben en ik cash nodig had via Beauvent.
Dan heb je wel dividend en goedkope elektriciteit.
Ik doe het sinds ik aan het bouwen ben en ik cash nodig had via Beauvent.
Beauvent gaat 3,75% uitbetalen als dividend.
Wat me een beetje tegen de borst stoot is het feit dat ook zij (en vele andere coöperatieven) hun elektriciteit afgelopen maanden (zeer) duur hebben kunnen verkopen (prijs gekoppeld aan de slechtste gascentrale). Want ze kunnen en mogen (zij niet alleen uiteraard) nog duizenden molens bijzetten, zolang die prijskoppeling blijft bestaan is en blijft de consument de dupe. Al zijn er misschien enkele welke hier tegenwind geven?