Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
TIP
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Citi Research heeft dinsdag het koersdoel voor AMG verhoogd van 27,00 naar 40,00 euro bij handhaving van het koopadvies.
Reden voor de koersdoelverhoging is de huidige ontwikkeling van de prijzen, die de winst van AMG aanjaagt.
Citi verhoogde de ramingen voor de EBITDA voor dit jaar met 16 procent en zit nu circa 30 procent boven de consensus. Deze hogere ramingen zijn vooral te danken aan een robuust prijsherstel voor vanadium en spodumeen, aldus Citi.
Ook nam de zakenbank het SP1+ spodumeenproject en het Cambridge-2 vanadiumproject mee in de ramingen. Deze projecten zijn de voornaamste reden dat de analisten de ramingen voor de EBITDA in 2022 en 2023 met respectievelijk 29 en 44 procent opwaarts bijstelden.
Indien AMG succesvol is in de uitvoering van een lithiumhydroxideproject kan de koers zelfs naar 54,00 euro, zo voorzien de analisten.
Het aandeel AMG koerste dinsdagochtend 2,1 procent hoger op 32,27 euro.
Reden voor de koersdoelverhoging is de huidige ontwikkeling van de prijzen, die de winst van AMG aanjaagt.
Citi verhoogde de ramingen voor de EBITDA voor dit jaar met 16 procent en zit nu circa 30 procent boven de consensus. Deze hogere ramingen zijn vooral te danken aan een robuust prijsherstel voor vanadium en spodumeen, aldus Citi.
Ook nam de zakenbank het SP1+ spodumeenproject en het Cambridge-2 vanadiumproject mee in de ramingen. Deze projecten zijn de voornaamste reden dat de analisten de ramingen voor de EBITDA in 2022 en 2023 met respectievelijk 29 en 44 procent opwaarts bijstelden.
Indien AMG succesvol is in de uitvoering van een lithiumhydroxideproject kan de koers zelfs naar 54,00 euro, zo voorzien de analisten.
Het aandeel AMG koerste dinsdagochtend 2,1 procent hoger op 32,27 euro.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Gisteren meer dan 5 procent omhoog, vandaag ook al +2.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
100%-er geworden bij mij.
Na Alfen, Jumia, nu ook AMG.
Na Alfen, Jumia, nu ook AMG.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
En om een aanzet te geven om toch het aankomende lange Paasweekend met wat optimisme te gemoed te treden : In de marktenchat van gisterenmiddag van Nico Ingberg (www.deaandeelhouder.nl)) vernoemde hij doorheen gans de chat van meer dan uur, 3 of 4 malen de naam AMG als het aandeel dat je moest kopen, dat je in bezit moest hebben.
Had hij het over Arcelor Mittal ( advies kopen ) vertelde hij erbij dat je net zo goed AMG kon kopen.
Had hij het over een vraag waarom Ahold Delhaise zo achterbleef ..... antwoord hierop was evenzeer verrassend, en bemoedigend voor ons : Beleggers die hun aandelen verkopen , omdat ze wilden inzetten op bedrijven die veel meer profiteren van het huidige beursklimaat, waar je in cyclische aandelen moet zitten, en hop daar was de naam van AMG weer. Particulieren die hun Ahold Delhaise verkopen om nu AMG te kopen. Ik lees het graag.
Heel de chat door was hij verbazend positief voor het plan van eergisteren nacht van Biden, om de economie bijkomend te stimuleren, nu met opnieuw een pakket van meer dan 2.000 miljard dollar.
Alles ging duurder worden. Alle grondststoffen gingen er van profiteren, en duurder worden.
Nu met deze stand van zaken moet je niet in defensieve aandelen zitten, maar volop de kaart trekken van de cyclische aandelen.
Ga het er bij laten, gans zijn betoog straalde optimisme uit voor cyclische waarden, en grondstoffen in het bijzonder.
Hoor de 6e marktchat aan via deze link : https://www.youtube.com/watch?v=r2oRil3DI4M
Na dit aangehooord te hebben van hem vond ik het bijzonder vreemd dat dan specifiek de duizenden kleine beleggers, met hun enkele stuks hier ten lande verantwoordelijk zouden geweest zijn voor het rare koersverloop gisteren.
AMG werd bewust afgeremd, mocht niet naar omhoog.
Waarom eigenlijk ? Vermoedelijk de simpelste verklaring zit in het feit dat een aantal partijen hun verdienmodel er op gebaseerd hebben, om aldus te handelen.
Brengt hun dag per dag beslist wat geld op.
Had hij het over Arcelor Mittal ( advies kopen ) vertelde hij erbij dat je net zo goed AMG kon kopen.
Had hij het over een vraag waarom Ahold Delhaise zo achterbleef ..... antwoord hierop was evenzeer verrassend, en bemoedigend voor ons : Beleggers die hun aandelen verkopen , omdat ze wilden inzetten op bedrijven die veel meer profiteren van het huidige beursklimaat, waar je in cyclische aandelen moet zitten, en hop daar was de naam van AMG weer. Particulieren die hun Ahold Delhaise verkopen om nu AMG te kopen. Ik lees het graag.
Heel de chat door was hij verbazend positief voor het plan van eergisteren nacht van Biden, om de economie bijkomend te stimuleren, nu met opnieuw een pakket van meer dan 2.000 miljard dollar.
Alles ging duurder worden. Alle grondststoffen gingen er van profiteren, en duurder worden.
Nu met deze stand van zaken moet je niet in defensieve aandelen zitten, maar volop de kaart trekken van de cyclische aandelen.
Ga het er bij laten, gans zijn betoog straalde optimisme uit voor cyclische waarden, en grondstoffen in het bijzonder.
Hoor de 6e marktchat aan via deze link : https://www.youtube.com/watch?v=r2oRil3DI4M
Na dit aangehooord te hebben van hem vond ik het bijzonder vreemd dat dan specifiek de duizenden kleine beleggers, met hun enkele stuks hier ten lande verantwoordelijk zouden geweest zijn voor het rare koersverloop gisteren.
AMG werd bewust afgeremd, mocht niet naar omhoog.
Waarom eigenlijk ? Vermoedelijk de simpelste verklaring zit in het feit dat een aantal partijen hun verdienmodel er op gebaseerd hebben, om aldus te handelen.
Brengt hun dag per dag beslist wat geld op.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
En om nog verder op het zelfde marktenchat thema verder te gaan.
Dit was de titel van de marktenchat van woe 31 maart: (www.tijd.be) " Marktenchat | Uitkijken naar het herstel "
Om 12.50 kwam deze vraag door (van ondergetekende )
Hierboven is aangegeven in de titel : Uitkijken naar herstel. Lijkt me duidelijk. Maar zelf denk ik dan eigenlijk op de eerste plaats naar herstel van de grondstofprijzen. Kijk vb.eens naar de commodies grafiek van Bloomberg. Herstel is er natuurlijk, maar mij lijkt het dat we nog heel wat naar omhoog te gaan hebben. Een bedrijf in de micap index Amsterdam, is hier eigenlijk nog in zijn geheel niet gekend. AMG , lijkt me duidelijk kansrijk, en lijkt me een grote kandidaat voor herstel.
Antwoord erop :
Het is een beetje de vraag naar welke grondstof je kijkt, natuurlijk. Koper bijvoorbeeld heeft er anticiperend op een economisch herstel al een behoorlijke verschroeiende rit opzitten.
En wat AMG betreft: u heeft zeker gelijk als u dit een kansrijk aandeel noemt. Het is niet een bedrijf met de meest transparantie communicatie en de meeste beleggers vereenzelvigen de Amsterdamse metalenspecialist met lithium. Maar interessant is de positie in vanadium, een materiaal dat essentieel is om energie van grote maar volatiele energiebronnen als windmolenparken tijdelijk op te slaan. Bref: één van de vele Amsterdamse aandelen die voor de Belgische actieve belegger het opvolgen waard is.
Daarbij ( in het midden, bij het antwoord )een link geplaatst naar een artikel in de tijd van 5 mei 2018 ! - Ja 2018 -
Laat ons aftrappen met een gouden tip: wie als eerste een belangrijke trend wil spotten, leest best Sabato. Een zoekopdracht in ons archief leert namelijk dat in ons onvolprezen lifestylemagazine in 2010 voor het eerst het woord ‘vanadium’ viel.
Net nu de rek er bij AMG wat uit leek uit vrees voor een overaanbod van lithium blijkt er aflossing van de wacht: vanadium.
De Belgische messenontwerper Antoine Van Loocke liet zich toen lyrisch uit over dat obscuur materiaal, dat messen langer hun scherpte laat bewaren. Voor de aandachtige Sabato-lezer zal de jongste kwartaalupdate van Advanced Metallurgical Group ofte AMG dus geen verrassing geweest zijn.
AMG is een van de boeiendste bedrijven van de Amsterdamse beurs. De groep is een conglomeraat met als enige bindmiddel tussen de verschillende bedrijven de geniale Duitse zonderling Heinz Schimmelbusch.
Het aandeel genoot de voorbije jaren van een spectaculaire herontdekking dankzij de Braziliaanse Mibra-mijn. In de afvalvijvers van die mijn bleken tonnen lithium te zitten. Dat treft, want datzelfde lithium is een cruciaal ingrediënt voor de herlaadbatterijen die de snel groeiende vloot elektrische auto’s zoemend op de weg moet houden.
En net nu de rek er bij AMG wat uit leek uit vrees voor een overaanbod van lithium - het minst zeldzame materiaal ter wereld - blijkt er aflossing van de wacht. Vanadium dus. Dit dankzij een prijsstijging van zo’n 60 procent voor ferro-vanadium.
ING-analist Stijn Demeester wijst op twee factoren. Ten eerste heeft Peking onlangs de minimumvereiste voor vanadium in Chinees staal verhoogd, wat tot schaarste leidt. En ten tweede komen we - u raadt het - onvermijdelijk uit op batterijen. Het materiaal houdt niet alleen messen scherp, maar blijkt ook essentieel om de energie van grote maar volatiele bronnen als windmolenparken tijdelijk op te slaan.
____________
2 kanttekeningen hierbij, die ik nog even wil aanhalen :
- " Wat AMG betreft: u heeft zeker gelijk als u dit een kansrijk aandeel noemt. "
- " AMG is een van de boeiendste bedrijven van de Amsterdamse beurs. De groep is een conglomeraat met als enige bindmiddel tussen de verschillende bedrijven de geniale Duitse zonderling Heinz Schimmelbusch. "
(Beide geschreven door redacteur Kurt Vansteeland bij de Finc. krant De Tijd , en het zusterblad De Belegger )
Maar , om ook even aan te halen :sinds mei 2018 geen verder artikel meer geschreven over dit bedrijf. (Kurt maakte een quote naar het laatst geschreven artikel)
----------------
Zelf kan ik er nog een andere kanttekening bijmaken : AMG, als één van de boeiendste bedrijven op de Amsterdamse beurs is bij de zovele Begische beggingsboekjes in totaal nog niet gekend. Nergens iets van te lezen. En ze zijn wel genoteerd op de Nederl. midcap (dus geen verre exotische of obscure beurs ver weg)
Nochthans zijn ze de enige Europese producent van zowel Lithium als Vanadium (en beiden in de toekomst zeer kansrijk voor opslag van energie en / of als tussenschakel tussen de vele zonne en windparken wereldwijd en het plaatsen van de energie ervan op het net.
En komen dus ook, naast de tal van andere uitbreidingen in de productie van Lithium en Vanadium (klaar eind dit jaar - Ohio2) met een productiesite van Lithiumhydroxide (de anodekant van de batterij) in de buurt van Berlijn, in de onmiddellijke omgeving waar productiesites van Tesla, VW en Mercedes zich bevinden) - (klaar in voorjaar 2023)
In geen enkel beleggingsboekje, iets ervan te lezen. Niet bij Paul Dhoore, ( die zoveel weerklank krijgt bij zijn vele beleggingstips van kansrijke aandelen in de media ) niet bij anderen.
Kortom AMG nog niet gekend. Tracht een aanzet te geven om er een klein beetje verandering in te brengen. Vele aandelen in Brussel zijn trouwens al goed aan de prijs. Veel koopjes zijn er niet meer te vinden. Hoe kan het ook anders wanneer een beperkt aantal aandelen jarenlang alom aanbevolen wordt. Koopjes zijn er dan niet meer te doen.
Dit was de titel van de marktenchat van woe 31 maart: (www.tijd.be) " Marktenchat | Uitkijken naar het herstel "
Om 12.50 kwam deze vraag door (van ondergetekende )
Hierboven is aangegeven in de titel : Uitkijken naar herstel. Lijkt me duidelijk. Maar zelf denk ik dan eigenlijk op de eerste plaats naar herstel van de grondstofprijzen. Kijk vb.eens naar de commodies grafiek van Bloomberg. Herstel is er natuurlijk, maar mij lijkt het dat we nog heel wat naar omhoog te gaan hebben. Een bedrijf in de micap index Amsterdam, is hier eigenlijk nog in zijn geheel niet gekend. AMG , lijkt me duidelijk kansrijk, en lijkt me een grote kandidaat voor herstel.
Antwoord erop :
Het is een beetje de vraag naar welke grondstof je kijkt, natuurlijk. Koper bijvoorbeeld heeft er anticiperend op een economisch herstel al een behoorlijke verschroeiende rit opzitten.
En wat AMG betreft: u heeft zeker gelijk als u dit een kansrijk aandeel noemt. Het is niet een bedrijf met de meest transparantie communicatie en de meeste beleggers vereenzelvigen de Amsterdamse metalenspecialist met lithium. Maar interessant is de positie in vanadium, een materiaal dat essentieel is om energie van grote maar volatiele energiebronnen als windmolenparken tijdelijk op te slaan. Bref: één van de vele Amsterdamse aandelen die voor de Belgische actieve belegger het opvolgen waard is.
Daarbij ( in het midden, bij het antwoord )een link geplaatst naar een artikel in de tijd van 5 mei 2018 ! - Ja 2018 -
Laat ons aftrappen met een gouden tip: wie als eerste een belangrijke trend wil spotten, leest best Sabato. Een zoekopdracht in ons archief leert namelijk dat in ons onvolprezen lifestylemagazine in 2010 voor het eerst het woord ‘vanadium’ viel.
Net nu de rek er bij AMG wat uit leek uit vrees voor een overaanbod van lithium blijkt er aflossing van de wacht: vanadium.
De Belgische messenontwerper Antoine Van Loocke liet zich toen lyrisch uit over dat obscuur materiaal, dat messen langer hun scherpte laat bewaren. Voor de aandachtige Sabato-lezer zal de jongste kwartaalupdate van Advanced Metallurgical Group ofte AMG dus geen verrassing geweest zijn.
AMG is een van de boeiendste bedrijven van de Amsterdamse beurs. De groep is een conglomeraat met als enige bindmiddel tussen de verschillende bedrijven de geniale Duitse zonderling Heinz Schimmelbusch.
Het aandeel genoot de voorbije jaren van een spectaculaire herontdekking dankzij de Braziliaanse Mibra-mijn. In de afvalvijvers van die mijn bleken tonnen lithium te zitten. Dat treft, want datzelfde lithium is een cruciaal ingrediënt voor de herlaadbatterijen die de snel groeiende vloot elektrische auto’s zoemend op de weg moet houden.
En net nu de rek er bij AMG wat uit leek uit vrees voor een overaanbod van lithium - het minst zeldzame materiaal ter wereld - blijkt er aflossing van de wacht. Vanadium dus. Dit dankzij een prijsstijging van zo’n 60 procent voor ferro-vanadium.
ING-analist Stijn Demeester wijst op twee factoren. Ten eerste heeft Peking onlangs de minimumvereiste voor vanadium in Chinees staal verhoogd, wat tot schaarste leidt. En ten tweede komen we - u raadt het - onvermijdelijk uit op batterijen. Het materiaal houdt niet alleen messen scherp, maar blijkt ook essentieel om de energie van grote maar volatiele bronnen als windmolenparken tijdelijk op te slaan.
____________
2 kanttekeningen hierbij, die ik nog even wil aanhalen :
- " Wat AMG betreft: u heeft zeker gelijk als u dit een kansrijk aandeel noemt. "
- " AMG is een van de boeiendste bedrijven van de Amsterdamse beurs. De groep is een conglomeraat met als enige bindmiddel tussen de verschillende bedrijven de geniale Duitse zonderling Heinz Schimmelbusch. "
(Beide geschreven door redacteur Kurt Vansteeland bij de Finc. krant De Tijd , en het zusterblad De Belegger )
Maar , om ook even aan te halen :sinds mei 2018 geen verder artikel meer geschreven over dit bedrijf. (Kurt maakte een quote naar het laatst geschreven artikel)
----------------
Zelf kan ik er nog een andere kanttekening bijmaken : AMG, als één van de boeiendste bedrijven op de Amsterdamse beurs is bij de zovele Begische beggingsboekjes in totaal nog niet gekend. Nergens iets van te lezen. En ze zijn wel genoteerd op de Nederl. midcap (dus geen verre exotische of obscure beurs ver weg)
Nochthans zijn ze de enige Europese producent van zowel Lithium als Vanadium (en beiden in de toekomst zeer kansrijk voor opslag van energie en / of als tussenschakel tussen de vele zonne en windparken wereldwijd en het plaatsen van de energie ervan op het net.
En komen dus ook, naast de tal van andere uitbreidingen in de productie van Lithium en Vanadium (klaar eind dit jaar - Ohio2) met een productiesite van Lithiumhydroxide (de anodekant van de batterij) in de buurt van Berlijn, in de onmiddellijke omgeving waar productiesites van Tesla, VW en Mercedes zich bevinden) - (klaar in voorjaar 2023)
In geen enkel beleggingsboekje, iets ervan te lezen. Niet bij Paul Dhoore, ( die zoveel weerklank krijgt bij zijn vele beleggingstips van kansrijke aandelen in de media ) niet bij anderen.
Kortom AMG nog niet gekend. Tracht een aanzet te geven om er een klein beetje verandering in te brengen. Vele aandelen in Brussel zijn trouwens al goed aan de prijs. Veel koopjes zijn er niet meer te vinden. Hoe kan het ook anders wanneer een beperkt aantal aandelen jarenlang alom aanbevolen wordt. Koopjes zijn er dan niet meer te doen.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Vandaag in de Telegraaf; erg interessant artikel ivm promotie AMG bij onze Noorderburen.
Interessant artikel ivm de mineralen en metalen die nodig zijn voor ontwikkeling windmolenparken , elektrische auto's, met gevolg dat de prijzen verder hard zullen stijgen
Schaarse metalen peperduur op jachtterrein van wereldmachten
Door Theo Besteman
Updated 3 min geleden
1 uur geleden in FINANCIEEL
Amsterdam - Productie van elektrische auto’s, windmolens en smarthones krijgt hinder van toenemende schaarste aan metalen en mineralen. Die zijn nodig voor de ’groene revolutie’, die in hoog tempo de schaarse metalen opvreet. Wereldmachten strijden om de metalen. Beleggingen in grondstoffen als rhodium en vanadium schieten naar records.
„Schaarse metalen zijn het nieuwe goud geworden. Ik adviseer beleggers daar hun geld in te steken nu er een geopolitieke strijd om zulke metalen ontstaat en de prijzen stijgen”, zegt goudexpert Marino Pieterse.
De prijs van rhodium, een grondstof gebruikt om katalysatoren van auto’s beter te maken, steeg dit jaar alleen al met 75% en sinds de start van de coronacrisis met 200%. Het aantal politiemeldingen van door criminelen onder auto’s afgezaagde katalysatoren loopt op. Dankzij een recordprijs duiken dieven overal op het metaal dat aan recyclers wordt aangeboden.
Prijzen van grondstoffen als lithium, kobalt, nikkel en grafiet stijgen ook, deze metalen vormen de harde kern van batterijen voor elektrische auto’s en straalmotoren. Er is wereldwijd wel voorraad, maar het duurt bij nieuwe mijnen jaren om ze te kunnen winnen.
Kinderarbeid
En kobalt komt voor 80% uit Congo, waar de winning en transport van het ’blauwe goud’ worden bedreigd door militair geweld. Veel pensioenfondsen kunnen er vanwege hun ethische beleggingsbeleid niet investeren in nieuwe mijnbouw, omdat de werkomstandigheden er te slecht zijn en duizenden kinderen tegen internationale afspraken het metaal blijven opdiepen.
PwC, een consultant voor bedrijven, waarschuwt bedrijfsdirecties in autobouw, defensie en chemische industrie al jaren voor de ’tikkende tijdbom’. Met een groeiende bevolking, die dezelfde welvaart opeist, overtreft de vraag naar zeldzame metalen het aanbod en zullen bedrijven tekorten moeten opvangen.
Edelmetaal palladium, gebruikt in elektronica, moderne horloges, juwelen en tandartsinstrumenten, stijgt voor het derde jaar op rij in prijs. Het komt met koper en nikkel naar boven in mijnen en het is voor beleggers een van de best presterende metaalbeleggingen.
Kooplijstjes
De vraag naar de metalen voor batterijauto’s zal volgens ING Research voorlopig alleen maar groeien. De milieumaatregelen die in het klimaatakkoord van Parijs zijn aangescherpt, betekenen dat vervuilende productie met ijzererts, staal en kolen wordt afgebouwd.
Beleggers lopen de inkooplijstjes van zeldzame metalen af die steeds gewilder gaan worden. Ze kijken ook al naar gallium, indium en platina-varianten. Op de lijsten met ’kritische’ metalen staat ook het donkergrijze beryllium, dat vanwege zijn kracht en beperkte gewicht gewild is in lucht- en ruimtevaart. Bijvoorbeeld voor de volgende generaties communicatiesatellieten.
Tantaal is extreem bestendig tegen corosie van metalen en wordt daarom gebruikt in containers voor vloeibare metalen, geëmailleerde vaten en straalmotoren. Fluorspar is ook gewild, het zit in cement, glas en ijzer en lithium maakt batterijen energiezuiniger.
Rhodium wordt schaarser: het kan in combinatie met platina en andere metalen de uitstoot van auto’s sterk beperken. Niet zo bekend, maar elektrische tandenborstels kunnen alleen dankzij kleine magneten werkend met schaarse metalen als dysprosium, boron en neodymnium de tienduizenden draaibewegingen maken. Iedereen rent voor zulke metalen naar dezelfde mijnen.
Koperrevolutie
President Biden kondigde vorige week een investeringsplan voor de Amerikaanse infrastructuur aan dat $2250 miljard beslaat. Heel het wegennetwerk gaat op de schop, er verrijzen duizenden windmolens en laadpalensystemen voor batterijauto’s. Ook voor het wagenpark van het Witte Huis. Prijzen van tarmacadam voor wegen, kobolt en lithium lopen op vanwege de verwachte vraag van toeleveranciers.
Minder schaars, maar zeer gewild voor batterijauto’s en bekabeling van duizenden windmolens is koper, veel gebruikt in bouwwerken. Europa komt na de Verenigde Staten uit de coronacrisis en zal ook meer van de koper en zeldzame stoffen gaan inkopen voor zijn industrie en batterijauto’s.
Beide regio’s merken dat China, dat eerder uit de coronalockdowns is gekomen, sinds april vorig jaar al aan het opkopen is. Voorraden worden weggekaapt, schaarse metalen worden inzet van een politieke machtsstrijd. China heeft daarin volgens hoogleraar Rob de Wijk in zijn studie De Nieuwe Wereldorde strategisch het best voorgesorteerd.
Sinds tien jaar beperkt China al zijn eigen export van zeldzame metalen, die nodig zijn voor lichtgewichtmetalen voor vliegtuigen en vleugels van windmolens.
China is zelf niet de grootste mijnbouwer voor batterijmetalen, maar wel wordt daar 80% verwerkt in zijn enorme industrie, aldus onderzoeker Benchmark Mineral Intelligence.
Machtsstrijd
Het Chinese Bureau van Staatsreserves heeft recent volgens marktanalisten bij de zeer lage coronacrisisprijzen fors meer opgekocht dan gemiddeld in afgelopen jaren. Aan koper zelfs een derde meer. Koperprijzen zijn sinds maart vorig jaar verdubbeld tot boven $9000 per ton.
Handelshuis Trafigura, een grote koperhandelaar, voorziet een stijging van de koperprijs naar $15.000. Zijn econoom Graeme Train wijt dat aan een historisch ongekende vergroting van de vraag.
PwC, consultant voor bedrijven, waarschuwt bedrijfsdirecties in autobouw, defensie en chemische industrie al jaren voor de ’tikkende tijdbom.” Met een groeiende bevolking, die dezelfde welvaart opeist, overtreft de vraag naar zeldzame metalen het aanbod.
Optimisme
Chemisch ingenieur Theo Henckens zegt bij een brede studie naar deze grondstoffen grote beperkingen te voorzien voor de beschikbaarheid voor toekomstige generaties als overheden en consumenten niet ingrijpen.
„Zonder vergaande besparingsmaatregelen zullen ook de toekomstige burgers van rijke landen een relatief beperkte tijd kunnen blijven genieten van de niveaus van de meest schaarse minerale hulpbronnen waaraan ze zijn gewend zijn”, stelt hij.
„Maar ik kijk er ook optimistisch naar”, zegt Henckens, eerder werkzaam bij ingenieursbureau DHV en de inspectie Milieuhygiëne van het ministerie van Milieu. De overheid, bedrijven en burgers kunnen nog ingrijpen.
Henckens: „Als er voldoende besparingsmaatregelen worden genomen, is het mogelijk om het wereldwijde niveau van grondstoffen met een factor vier te laten stijgen tot het niveau waaraan bewoners van de rijkste landen nu gewend zijn.”
Recyclen profijtelijk
Met stevige besparingsmaatregelen kan de periode dat zulke grondstoffen nog beschikbaar zijn „voor een redelijke prijs” ook met gemiddeld een factor vier worden verlengd, stelt Henckens.
In de grondstoffenwereld spelen bedrijven op de schaarste in. AMG, de in Amsterdam genoteerde leverancier van bijzondere metalen voor vliegtuigbouw en windenergiebedrijven, startte eind 2019 met zijn oude partner Shell een joint-venture voor recycling van zware katalysatoren uit bijvoorbeeld de olie-industrie.
Het initiatief raakt op stoom. AMG kon olieproducenten Saoedi-Arabië en China als klanten strikken. Hun jachtterrein: uit de grote katalysatoren is nog erg veel van het schaarser wordende vanadium terug te winnen.
Interessant artikel ivm de mineralen en metalen die nodig zijn voor ontwikkeling windmolenparken , elektrische auto's, met gevolg dat de prijzen verder hard zullen stijgen
Schaarse metalen peperduur op jachtterrein van wereldmachten
Door Theo Besteman
Updated 3 min geleden
1 uur geleden in FINANCIEEL
Amsterdam - Productie van elektrische auto’s, windmolens en smarthones krijgt hinder van toenemende schaarste aan metalen en mineralen. Die zijn nodig voor de ’groene revolutie’, die in hoog tempo de schaarse metalen opvreet. Wereldmachten strijden om de metalen. Beleggingen in grondstoffen als rhodium en vanadium schieten naar records.
„Schaarse metalen zijn het nieuwe goud geworden. Ik adviseer beleggers daar hun geld in te steken nu er een geopolitieke strijd om zulke metalen ontstaat en de prijzen stijgen”, zegt goudexpert Marino Pieterse.
De prijs van rhodium, een grondstof gebruikt om katalysatoren van auto’s beter te maken, steeg dit jaar alleen al met 75% en sinds de start van de coronacrisis met 200%. Het aantal politiemeldingen van door criminelen onder auto’s afgezaagde katalysatoren loopt op. Dankzij een recordprijs duiken dieven overal op het metaal dat aan recyclers wordt aangeboden.
Prijzen van grondstoffen als lithium, kobalt, nikkel en grafiet stijgen ook, deze metalen vormen de harde kern van batterijen voor elektrische auto’s en straalmotoren. Er is wereldwijd wel voorraad, maar het duurt bij nieuwe mijnen jaren om ze te kunnen winnen.
Kinderarbeid
En kobalt komt voor 80% uit Congo, waar de winning en transport van het ’blauwe goud’ worden bedreigd door militair geweld. Veel pensioenfondsen kunnen er vanwege hun ethische beleggingsbeleid niet investeren in nieuwe mijnbouw, omdat de werkomstandigheden er te slecht zijn en duizenden kinderen tegen internationale afspraken het metaal blijven opdiepen.
PwC, een consultant voor bedrijven, waarschuwt bedrijfsdirecties in autobouw, defensie en chemische industrie al jaren voor de ’tikkende tijdbom’. Met een groeiende bevolking, die dezelfde welvaart opeist, overtreft de vraag naar zeldzame metalen het aanbod en zullen bedrijven tekorten moeten opvangen.
Edelmetaal palladium, gebruikt in elektronica, moderne horloges, juwelen en tandartsinstrumenten, stijgt voor het derde jaar op rij in prijs. Het komt met koper en nikkel naar boven in mijnen en het is voor beleggers een van de best presterende metaalbeleggingen.
Kooplijstjes
De vraag naar de metalen voor batterijauto’s zal volgens ING Research voorlopig alleen maar groeien. De milieumaatregelen die in het klimaatakkoord van Parijs zijn aangescherpt, betekenen dat vervuilende productie met ijzererts, staal en kolen wordt afgebouwd.
Beleggers lopen de inkooplijstjes van zeldzame metalen af die steeds gewilder gaan worden. Ze kijken ook al naar gallium, indium en platina-varianten. Op de lijsten met ’kritische’ metalen staat ook het donkergrijze beryllium, dat vanwege zijn kracht en beperkte gewicht gewild is in lucht- en ruimtevaart. Bijvoorbeeld voor de volgende generaties communicatiesatellieten.
Tantaal is extreem bestendig tegen corosie van metalen en wordt daarom gebruikt in containers voor vloeibare metalen, geëmailleerde vaten en straalmotoren. Fluorspar is ook gewild, het zit in cement, glas en ijzer en lithium maakt batterijen energiezuiniger.
Rhodium wordt schaarser: het kan in combinatie met platina en andere metalen de uitstoot van auto’s sterk beperken. Niet zo bekend, maar elektrische tandenborstels kunnen alleen dankzij kleine magneten werkend met schaarse metalen als dysprosium, boron en neodymnium de tienduizenden draaibewegingen maken. Iedereen rent voor zulke metalen naar dezelfde mijnen.
Koperrevolutie
President Biden kondigde vorige week een investeringsplan voor de Amerikaanse infrastructuur aan dat $2250 miljard beslaat. Heel het wegennetwerk gaat op de schop, er verrijzen duizenden windmolens en laadpalensystemen voor batterijauto’s. Ook voor het wagenpark van het Witte Huis. Prijzen van tarmacadam voor wegen, kobolt en lithium lopen op vanwege de verwachte vraag van toeleveranciers.
Minder schaars, maar zeer gewild voor batterijauto’s en bekabeling van duizenden windmolens is koper, veel gebruikt in bouwwerken. Europa komt na de Verenigde Staten uit de coronacrisis en zal ook meer van de koper en zeldzame stoffen gaan inkopen voor zijn industrie en batterijauto’s.
Beide regio’s merken dat China, dat eerder uit de coronalockdowns is gekomen, sinds april vorig jaar al aan het opkopen is. Voorraden worden weggekaapt, schaarse metalen worden inzet van een politieke machtsstrijd. China heeft daarin volgens hoogleraar Rob de Wijk in zijn studie De Nieuwe Wereldorde strategisch het best voorgesorteerd.
Sinds tien jaar beperkt China al zijn eigen export van zeldzame metalen, die nodig zijn voor lichtgewichtmetalen voor vliegtuigen en vleugels van windmolens.
China is zelf niet de grootste mijnbouwer voor batterijmetalen, maar wel wordt daar 80% verwerkt in zijn enorme industrie, aldus onderzoeker Benchmark Mineral Intelligence.
Machtsstrijd
Het Chinese Bureau van Staatsreserves heeft recent volgens marktanalisten bij de zeer lage coronacrisisprijzen fors meer opgekocht dan gemiddeld in afgelopen jaren. Aan koper zelfs een derde meer. Koperprijzen zijn sinds maart vorig jaar verdubbeld tot boven $9000 per ton.
Handelshuis Trafigura, een grote koperhandelaar, voorziet een stijging van de koperprijs naar $15.000. Zijn econoom Graeme Train wijt dat aan een historisch ongekende vergroting van de vraag.
PwC, consultant voor bedrijven, waarschuwt bedrijfsdirecties in autobouw, defensie en chemische industrie al jaren voor de ’tikkende tijdbom.” Met een groeiende bevolking, die dezelfde welvaart opeist, overtreft de vraag naar zeldzame metalen het aanbod.
Optimisme
Chemisch ingenieur Theo Henckens zegt bij een brede studie naar deze grondstoffen grote beperkingen te voorzien voor de beschikbaarheid voor toekomstige generaties als overheden en consumenten niet ingrijpen.
„Zonder vergaande besparingsmaatregelen zullen ook de toekomstige burgers van rijke landen een relatief beperkte tijd kunnen blijven genieten van de niveaus van de meest schaarse minerale hulpbronnen waaraan ze zijn gewend zijn”, stelt hij.
„Maar ik kijk er ook optimistisch naar”, zegt Henckens, eerder werkzaam bij ingenieursbureau DHV en de inspectie Milieuhygiëne van het ministerie van Milieu. De overheid, bedrijven en burgers kunnen nog ingrijpen.
Henckens: „Als er voldoende besparingsmaatregelen worden genomen, is het mogelijk om het wereldwijde niveau van grondstoffen met een factor vier te laten stijgen tot het niveau waaraan bewoners van de rijkste landen nu gewend zijn.”
Recyclen profijtelijk
Met stevige besparingsmaatregelen kan de periode dat zulke grondstoffen nog beschikbaar zijn „voor een redelijke prijs” ook met gemiddeld een factor vier worden verlengd, stelt Henckens.
In de grondstoffenwereld spelen bedrijven op de schaarste in. AMG, de in Amsterdam genoteerde leverancier van bijzondere metalen voor vliegtuigbouw en windenergiebedrijven, startte eind 2019 met zijn oude partner Shell een joint-venture voor recycling van zware katalysatoren uit bijvoorbeeld de olie-industrie.
Het initiatief raakt op stoom. AMG kon olieproducenten Saoedi-Arabië en China als klanten strikken. Hun jachtterrein: uit de grote katalysatoren is nog erg veel van het schaarser wordende vanadium terug te winnen.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Mooi cijfers voor AMG.
Het aandeel sloot gisteren 5.48 procent hoger.
https://www.beursgorilla.nl/Nieuws/7191 ... r%20eerder.
Het aandeel sloot gisteren 5.48 procent hoger.
https://www.beursgorilla.nl/Nieuws/7191 ... r%20eerder.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Aan de koers te zien verteren de beleggers de resultaten AMG momenteel niet zo goed.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Ja inderdaad, erg raar vind ik. Het herstelt momenteel wel een beetje. Had het nog meer gezakt dan had ik bijgekocht 
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Typische AMG koersreactie.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
-
- Sr. Member
- Berichten: 488
- Lid geworden op: 09 aug 2020
- Contacteer:
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Sinds mijn aankoop gezakt naar 28,5 euro.Charlesvdw schreef: ↑24 maart 2021, 22:13 Ik heb een paar dagen geleden gekocht aan 32 euro, dus ik zie ze liever niet zakken. Gelukkig vandaag wel weer een euro omhoog.
Maar ik heb het natuurlijk gekocht voor de lange termijn. We zien wel binnen 5 jaar.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Toch wel een interessant artikel, om de moed erin te trachten houden.
Vanadiumprijzen zijn trouwens de ganse week, onafgebroken eveneens aan stijging bezig. Dag per dag.
https://www.topaandelen.com/een-giganti ... bleem.html
Vanadiumprijzen zijn trouwens de ganse week, onafgebroken eveneens aan stijging bezig. Dag per dag.
https://www.topaandelen.com/een-giganti ... bleem.html
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Beursbox - Nieuwsbrief : 21 mei
Marktbeeld
Volgens Elliott Wave International komt er een enorme grondstoffen hausse aan. De x10 beleggen portefeuille gaat daar op inzetten.
Hoe kunnen grondstoffen stijgen en aandelen dalen? (Tom Lassing)
21/05 8:00
Die vraag kwam binnen.
Een logische vraag, want we bespelen de grondstoffenhausse met aandelen... Dat lijkt niet te rijmen.
Ik kan er echter ook variaties op verzinnen. Hoe kunnen grondstoffen dalen en aandelen stijgen? Is het één gekker dan het andere?
Hebben beide zaken wel met elkaar te maken?
Zo ja... waarom?
Kan je 'welke connectie dan ook' bewijzen vanuit prijsvorming uit het verleden?
Ik kan beide zaken wel vinden in het verleden. Maar ik kan ook momenten vinden waarbij ze beide daalden of waar ze beide stegen.
Ik kan dus wel beargumenteren waarom iets is, maar een blik op het verleden toont me dat het soms wel gelijk op loopt, soms niet en soms juist tegendraads beweegt.
Kortom, aandelen en grondstoffen hebben hun eigen cyclus. Het huidige moment laat zien dat aandelen mogelijk aan hun laatst run omhoog bezig zijn, terwijl grondstoffen nu voorbij een dieptepunt gekomen zijn en nu fors kunnen herstellen. Dat houdt dus in dat 'aandelen' van grondstofbedrijven enorm kunnen profiteren terwijl aandelen in andere sectoren puur met het beurssentiment meegaan. De reden is winstgevendheid van de sector.
Vergeet niet, aandelen en de economie zijn ook twee totaal aparte zaken.
Het lijkt ook zo logisch dát te combineren, maar kijk naar afgelopen jaar. De Corona maatregelen zorgden voor economische rampmaanden, terwijl de beurzen hetzelfde moment recordstanden noteerden. Zoek dus geen connecties waar ze niet zijn!
Marktbeeld
Volgens Elliott Wave International komt er een enorme grondstoffen hausse aan. De x10 beleggen portefeuille gaat daar op inzetten.
Hoe kunnen grondstoffen stijgen en aandelen dalen? (Tom Lassing)
21/05 8:00
Die vraag kwam binnen.
Een logische vraag, want we bespelen de grondstoffenhausse met aandelen... Dat lijkt niet te rijmen.
Ik kan er echter ook variaties op verzinnen. Hoe kunnen grondstoffen dalen en aandelen stijgen? Is het één gekker dan het andere?
Hebben beide zaken wel met elkaar te maken?
Zo ja... waarom?
Kan je 'welke connectie dan ook' bewijzen vanuit prijsvorming uit het verleden?
Ik kan beide zaken wel vinden in het verleden. Maar ik kan ook momenten vinden waarbij ze beide daalden of waar ze beide stegen.
Ik kan dus wel beargumenteren waarom iets is, maar een blik op het verleden toont me dat het soms wel gelijk op loopt, soms niet en soms juist tegendraads beweegt.
Kortom, aandelen en grondstoffen hebben hun eigen cyclus. Het huidige moment laat zien dat aandelen mogelijk aan hun laatst run omhoog bezig zijn, terwijl grondstoffen nu voorbij een dieptepunt gekomen zijn en nu fors kunnen herstellen. Dat houdt dus in dat 'aandelen' van grondstofbedrijven enorm kunnen profiteren terwijl aandelen in andere sectoren puur met het beurssentiment meegaan. De reden is winstgevendheid van de sector.
Vergeet niet, aandelen en de economie zijn ook twee totaal aparte zaken.
Het lijkt ook zo logisch dát te combineren, maar kijk naar afgelopen jaar. De Corona maatregelen zorgden voor economische rampmaanden, terwijl de beurzen hetzelfde moment recordstanden noteerden. Zoek dus geen connecties waar ze niet zijn!
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Bron: ABM Financials news
Berenberg heeft het koersdoel voor het aandeel AMG verhoogd van 36,00 naar 37,00 euro met handhaving van het koopadvies. Dit bleek vrijdag uit een analyse van de zakenbank.
Berenberg bracht in herinnering dat AMG in het eerste kwartaal van dit jaar een beter dan voorziene EBITDA behaalde, terwijl het bedrijf ook zijn outlook verhoogde, maar die desondanks wel onder de analistenconsensus bleef. AMG rekent voor 2021 op een EBITDA van meer dan 120 miljoen dollar, maar de consensus ligt reeds op 133 miljoen dollar.
Toch is de koers van het aandeel AMG nadien onder druk komen te staan. Volgens Berenberg is dat overdreven. De bank ziet daarom nu een goed moment om in te stappen, in wat het noemt een kwaliteitsbedrijf met flinke groeimogelijkheden.
Berenberg heeft vrijdag tevens de raming voor het EBITDA voor 2021 met 16 procent en voor 2022 met 15 procent verhoogd, naar respectievelijk 125 en 172 miljoen dollar. In 2023 denkt de zakenbank zelfs dat AMG een EBITDA zal realiseren van 218 miljoen dollar.
Het aandeel AMG sloot donderdag op een groen Damrak 0,6 procent lager op 27,60 euro.
Ondertussen +2.75 %
Berenberg heeft het koersdoel voor het aandeel AMG verhoogd van 36,00 naar 37,00 euro met handhaving van het koopadvies. Dit bleek vrijdag uit een analyse van de zakenbank.
Berenberg bracht in herinnering dat AMG in het eerste kwartaal van dit jaar een beter dan voorziene EBITDA behaalde, terwijl het bedrijf ook zijn outlook verhoogde, maar die desondanks wel onder de analistenconsensus bleef. AMG rekent voor 2021 op een EBITDA van meer dan 120 miljoen dollar, maar de consensus ligt reeds op 133 miljoen dollar.
Toch is de koers van het aandeel AMG nadien onder druk komen te staan. Volgens Berenberg is dat overdreven. De bank ziet daarom nu een goed moment om in te stappen, in wat het noemt een kwaliteitsbedrijf met flinke groeimogelijkheden.
Berenberg heeft vrijdag tevens de raming voor het EBITDA voor 2021 met 16 procent en voor 2022 met 15 procent verhoogd, naar respectievelijk 125 en 172 miljoen dollar. In 2023 denkt de zakenbank zelfs dat AMG een EBITDA zal realiseren van 218 miljoen dollar.
Het aandeel AMG sloot donderdag op een groen Damrak 0,6 procent lager op 27,60 euro.
Ondertussen +2.75 %
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
En opnieuw + 3 % bij Lithium erbij vandaag. (van 42.500 yuan per ton , naar nu : 298.500 yuan.)
(Deze grafiek zegt veel. ieder kan er eenvoudig uit opmaken, dat er een tekort zit in het aanbod van Lithium)
Kijk naar de chart :
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
Koper : + 23 % erbij, op een jaar (wat goed is ; werd alom aanbevolen als type grondstof, wat profiteert van de Energie transitie)
- Staal : + 6 % erbij
- Yzererts : -28 %
- Goud : - 3 %
- - ..... Lithium : +542 % erbij op een jaar.
Een dergelijke grafiek is uiterst zeldzaam, en beslist kom je ze niet vaak tegen.
En AMG : ? - (waarvan de Lithium tak, inmiddels als een 100 % dochter, als zelfstandige entiteit noteert, naast afdeling : Green Energy materials / Critical Materials / Technologies ) : Niets gedaan over het uitstekende beursjaar 2021.
Op bepaald moment een verlies van bijna 20 % tov beurskoers begin januari 2021.
( En in bezit van een heel aantal bergen Spodumeen, dat ze liggen hebben, bij hun Mibra mijn in Brazilie, als afvalproduct van hun tantalum winning. - 11,2 miljoen ton Spudumeen, met een gehalte van 6,5 % Lithium. (standaard is 6 %) . Was voor hun een afvalproduct. Daarom noemen ze zichzelf trouwens ook een low cost leverancier van lithium.
Hoeveelheid Lithium in de mijn , ondergronds , is enkele jaren terug trouwens ook naar boven toe herzien van 40 jaar, naar 48 jaar.)
.... - In najaar 2023 (volgend jaar) is hun productiefaciliteit klaar in Duitsland, in de buurt van de grote autofabrikanten : Mercedes, VW, BMW en Tesla , voor de levering van lithiumcarbonaat. (de stof voor de anodekant van de batterijen)
(En ..... Umicore : zaten aan de verkeerde kant van de batterij ; leverden kathode materiaal (met hoog Nikkel gehalte) ; momenteel minder vraag naar door vele autofabrikanten, en ..... wat belangrijker is , ..... worden ingehaald door een 10 tal fabrikanten uit China die de markt ermee overspoelen, met prijsval tot gevolg)
Wat gaat AMG doen met de Lithium tak, die afgezonderd is geworden, als een afzonderlijke, zelfstandige entiteit, een maand terug. - morgen aandeelhouders vergadering.
Ik ben natuurlijk ingeschreven, en kan mee volgen.
En ...... meer dan 15 % short in AMG. In totaal een 16/17 tal hedge funds, die - naargelang ik meen - zelf niet weten dat ze verkeerd zitten.
Want zijn nog niet begonnen met afbouwen.
---- Anderzijds , vele podcasts geluisterd tijdens het week end. Velen, en in totaal , bij een referendum met meer dan 100 professionelen, de verwachting wat de AEX gaat doen dit jaar : Verwachting , in totaal : - een lichte daling van de AEX , over het jaar verwacht.
AMG (noteert op de Amsterdamse midcap ) : Kandidaat om de AEX te outperformen. Mogelijk een lichte stijging in het verschiet. In elk geval een kandidaat om iets beter te doen dan de index.
Kan ook meer zijn.
- En wanneer gaat dit aandeel nu eens eindelijk ontdekt gaat worden door de vele analisten, hier bij ons / bankanalisten ? - beleggingsboekjes -schrijvers , - Vermogenbeheerders ? Paul d'Hoore ? - Zou hij wel AMG kennen ?
(Deze grafiek zegt veel. ieder kan er eenvoudig uit opmaken, dat er een tekort zit in het aanbod van Lithium)
Kijk naar de chart :
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
Koper : + 23 % erbij, op een jaar (wat goed is ; werd alom aanbevolen als type grondstof, wat profiteert van de Energie transitie)
- Staal : + 6 % erbij
- Yzererts : -28 %
- Goud : - 3 %
- - ..... Lithium : +542 % erbij op een jaar.
Een dergelijke grafiek is uiterst zeldzaam, en beslist kom je ze niet vaak tegen.
En AMG : ? - (waarvan de Lithium tak, inmiddels als een 100 % dochter, als zelfstandige entiteit noteert, naast afdeling : Green Energy materials / Critical Materials / Technologies ) : Niets gedaan over het uitstekende beursjaar 2021.
Op bepaald moment een verlies van bijna 20 % tov beurskoers begin januari 2021.
( En in bezit van een heel aantal bergen Spodumeen, dat ze liggen hebben, bij hun Mibra mijn in Brazilie, als afvalproduct van hun tantalum winning. - 11,2 miljoen ton Spudumeen, met een gehalte van 6,5 % Lithium. (standaard is 6 %) . Was voor hun een afvalproduct. Daarom noemen ze zichzelf trouwens ook een low cost leverancier van lithium.
Hoeveelheid Lithium in de mijn , ondergronds , is enkele jaren terug trouwens ook naar boven toe herzien van 40 jaar, naar 48 jaar.)
.... - In najaar 2023 (volgend jaar) is hun productiefaciliteit klaar in Duitsland, in de buurt van de grote autofabrikanten : Mercedes, VW, BMW en Tesla , voor de levering van lithiumcarbonaat. (de stof voor de anodekant van de batterijen)
(En ..... Umicore : zaten aan de verkeerde kant van de batterij ; leverden kathode materiaal (met hoog Nikkel gehalte) ; momenteel minder vraag naar door vele autofabrikanten, en ..... wat belangrijker is , ..... worden ingehaald door een 10 tal fabrikanten uit China die de markt ermee overspoelen, met prijsval tot gevolg)
Wat gaat AMG doen met de Lithium tak, die afgezonderd is geworden, als een afzonderlijke, zelfstandige entiteit, een maand terug. - morgen aandeelhouders vergadering.
Ik ben natuurlijk ingeschreven, en kan mee volgen.
En ...... meer dan 15 % short in AMG. In totaal een 16/17 tal hedge funds, die - naargelang ik meen - zelf niet weten dat ze verkeerd zitten.
Want zijn nog niet begonnen met afbouwen.
---- Anderzijds , vele podcasts geluisterd tijdens het week end. Velen, en in totaal , bij een referendum met meer dan 100 professionelen, de verwachting wat de AEX gaat doen dit jaar : Verwachting , in totaal : - een lichte daling van de AEX , over het jaar verwacht.
AMG (noteert op de Amsterdamse midcap ) : Kandidaat om de AEX te outperformen. Mogelijk een lichte stijging in het verschiet. In elk geval een kandidaat om iets beter te doen dan de index.
Kan ook meer zijn.
- En wanneer gaat dit aandeel nu eens eindelijk ontdekt gaat worden door de vele analisten, hier bij ons / bankanalisten ? - beleggingsboekjes -schrijvers , - Vermogenbeheerders ? Paul d'Hoore ? - Zou hij wel AMG kennen ?