Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
TIP
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Het is (volgens het jaarrapport) i.i.g. de bedoeling dat over 6 weken op de aandeelhoudersvergadering een update wordt gegeven over de vorig jaar afgegeven 5-jaars EBITDA guidance van “$500 million, or more, in 5 years, or less.”.
Ik ben benieuwd wat Heinz uit zijn hoed tovert, "we are conservative people". Maar in de periode 2023-2027 zullen volgens de huidige planning modules 1-2-3 in Bitterfeld al wel volledig operationeel zijn. Alleen dié al dragen rond 2026 gezamenlijk jaarlijks, en per module, tussen de $ 60 en 200 mln aan EBITDA bij. Even uitgaande van de gulden middenweg is dat (circa 3 x 130 =) 390 $mln uitsluitend Bitterfeld EBITDA per jaar.
Modules 4 en 5 zijn trouwens niet veel later gepland in 2027-2028.
Het uiteindelijke doel is om waar mogelijk de lithium value chain in eigen huis te beheren. Als dan vanaf 2026 door AMG technical-grade lithium hydroxide (TG) wordt geproduceerd als input voor de Bitterfeld module(s), dan heeft ook dat een positief effect op de EBITDA. Inkoopkosten van Chinese TG vallen geheel of gedeeltelijk weg en daar komen lagere interne productiekosten/transportkosten van TG in Brazilië voor in de plaats.
Zelf zie ik voor de jaren 2026 en verder ook aan hele andere EBITDAS te denken dan die AMG nu communiceert. Als alle plannen doorgaan, de fabrieken gaan draaien en vooral als Bitterfield volledig operationeel is met 4 tot 5 modules, dan moet een EBITDA van rond $800 miljoen toch mogelijk zijn zou je denken. Als de investeringen gedaan kunnen worden zonder een emissie te moeten doen, ga je richting een WPA van $18 tot $20 uitgaande van iets meer dan 32 miljoen uitstaande aandelen.
Ik weet niet of dhr Schimmelbusch dergelijke ambities durft uit te spreken, we weten dat ze behoudend en conservatief zijn.
Beurskoers AMG ( dond 23 maart 2023) : 35,58 euro ( + 3,13 %)
Door de koersdaling van €40,00 naar omstreeks €35,00 is de waardering wel heel mager geworden.
- AMG groeit de komende jaren met 20% per jaar en heeft een K/W van 5,5.
Verder Uit het jaarverslag :
* For 2023, we provided EBITDA guidance “to exceed $400 million
* In summary, AMG has shifted to a new plateau of profitability. The 5-year average EBITDA for 2017 through 2021 was around $130million. The 5-year average EBITDA for 2022 through 2026 is likely to exceed $400 million.
- M.a.w. de EBIDTA voor 2002 was $342 million. Men verwacht dus dat de gemiddelde winst voor de periode 2023 tot 2026 minstens $414.5 zal zijn
Ik ben benieuwd wat Heinz uit zijn hoed tovert, "we are conservative people". Maar in de periode 2023-2027 zullen volgens de huidige planning modules 1-2-3 in Bitterfeld al wel volledig operationeel zijn. Alleen dié al dragen rond 2026 gezamenlijk jaarlijks, en per module, tussen de $ 60 en 200 mln aan EBITDA bij. Even uitgaande van de gulden middenweg is dat (circa 3 x 130 =) 390 $mln uitsluitend Bitterfeld EBITDA per jaar.
Modules 4 en 5 zijn trouwens niet veel later gepland in 2027-2028.
Het uiteindelijke doel is om waar mogelijk de lithium value chain in eigen huis te beheren. Als dan vanaf 2026 door AMG technical-grade lithium hydroxide (TG) wordt geproduceerd als input voor de Bitterfeld module(s), dan heeft ook dat een positief effect op de EBITDA. Inkoopkosten van Chinese TG vallen geheel of gedeeltelijk weg en daar komen lagere interne productiekosten/transportkosten van TG in Brazilië voor in de plaats.
Zelf zie ik voor de jaren 2026 en verder ook aan hele andere EBITDAS te denken dan die AMG nu communiceert. Als alle plannen doorgaan, de fabrieken gaan draaien en vooral als Bitterfield volledig operationeel is met 4 tot 5 modules, dan moet een EBITDA van rond $800 miljoen toch mogelijk zijn zou je denken. Als de investeringen gedaan kunnen worden zonder een emissie te moeten doen, ga je richting een WPA van $18 tot $20 uitgaande van iets meer dan 32 miljoen uitstaande aandelen.
Ik weet niet of dhr Schimmelbusch dergelijke ambities durft uit te spreken, we weten dat ze behoudend en conservatief zijn.
Beurskoers AMG ( dond 23 maart 2023) : 35,58 euro ( + 3,13 %)
Door de koersdaling van €40,00 naar omstreeks €35,00 is de waardering wel heel mager geworden.
- AMG groeit de komende jaren met 20% per jaar en heeft een K/W van 5,5.
Verder Uit het jaarverslag :
* For 2023, we provided EBITDA guidance “to exceed $400 million
* In summary, AMG has shifted to a new plateau of profitability. The 5-year average EBITDA for 2017 through 2021 was around $130million. The 5-year average EBITDA for 2022 through 2026 is likely to exceed $400 million.
- M.a.w. de EBIDTA voor 2002 was $342 million. Men verwacht dus dat de gemiddelde winst voor de periode 2023 tot 2026 minstens $414.5 zal zijn
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
En naast Lithium, Vanadium, Ferrovanadium ; Is er :
IEX PREMIUM ; 28 maart 2023 - Betalende content
Door : Peter Vermeulen
Vergeet grafiet niet
Grafiet – ook wel het zwarte goud genoemd – is net als lithium belangrijk voor de productie van batterijen voor elektrische auto’s. De VS en Europa hebben de strijd om dit kritieke mineraal aangebonden, maar probleem is wel dat grafiet vooral in China gewonnen wordt.
Grafiet wordt nog wel eens over het hoofd gezien als het over batterijmetalen gaat. Onterecht: de batterij van de gemiddelde elektrische auto bevat circa 66 kilogram grafiet. Het is een cruciaal element voor de anodes en daarmee essentieel voor de levensduur van een batterij en de oplaadprestaties ervan.
Zowel de VS als Europa en Canada hebben grafiet ook aangemerkt als een kritiek mineraal. The Economist noemde het zelfs het zwarte goud. Benchmark Mineral Intelligence, een bedrijf dat de toeleveringsketen van grondstoffen voor accu’s analyseert, verwacht dat de vraag naar grafiet voor elektrische vehikels zal verdrievoudigen: van 1,2 miljoen ton in 2022 naar meer dan 4 miljoen ton in 2030.
Dat is substantieel op een markt van zo’n 3 miljoen ton. Nu is de helft van de vraag nog afkomstig uit de staalindustrie. Die is geïnteresseerd in grafiet omdat het een geleider is en hoge temperaturen aankan.
Groter marktaandeel
Grafiet wordt op twee manieren geproduceerd.
De synthetische variant
Hierbij worden bijproducten uit de olie-industrie opgewerkt in een energie-intensief proces. Dit gebeurt vooral in China.
De natuurlijke variant (mijnbouw)
Deze mijnen liggen met name in China, Mozambique, Madagaskar en Brazilië.
Verwacht wordt dat natuurlijke grafiet vanaf 2030 de overhand zal krijgen. Dit omdat de impact op het milieu van een mijn, en de verwerking tot het eindproduct, minder groot is dan bij synthetische productie.
Autofabrikanten, en hun klanten, zijn zich immers steeds meer bewust van het duurzame label van het eindproduct.
Grafiet heeft nog een troef in zijn achterzak, en dat is grafeen.
Grafeen is het lichtste, dunste en sterkste materiaal op aarde en de beste geleider van hitte en elektriciteit. Grafeen is één atoom dik en is feitelijk één atoomlaag van grafiet. Het maakt materiaal sterker, duurzamer, lichter en groener. Vooralsnog is grafeen wel slechts een belofte. Volgens wetenschappelijk tijdschrift Nature zijn er nog amper praktische toepassingen.
Op de beurs
Wie wil beleggen in grafiet heeft beperkte mogelijkheden. Het in Nederland genoteerde Advanced Metallurgical Group (AMG) haalt grafiet uit de grond in Mozambique, China en Sri Lanka en verwerkt dit in zijn eigen fabrieken tot een eindproduct.
Grafiet valt bij AMG in de kritieke-mineralendivisie, samen met antimoon en silicium. Op basis van de ebitda maakte deze divisie in 2022 circa 11% uit van het concern (en op omzetbasis 22%). Beursgenoteerde bedrijven die uitsluitend grafiet winnen, zijn er met name in Australië.
De grootste daarvan is Syrah Resources, dat een mijn heeft in Mozambique en een verwerkingsfabriek in aanbouw in Louisiana (VS). Die gaat het derde kwartaal van dit jaar in productie. Het Amerikaanse Ministerie van Energie heeft maar liefst $302 miljoen uitgetrokken voor deze fabriek, grotendeels door middel van een gift.
De subsidies van de Amerikanen, zoals die voor Syrah, zijn de EU een doorn in het oog, omdat dit oneerlijke concurrentie oplevert voor het vestigingsklimaat. De EU heeft dan ook een eigen Green Deal Industrial Plan bedacht en een Critical Materials Act.
Daarmee streeft de unie ernaar dat het verlenen van vergunningen minder tijd in beslag gaat nemen en er voldoende financieringsmogelijkheden komen voor strategische projecten. Ook moet in 2030 minstens 10% van het EU-verbruik van strategische grondstoffen binnen de EU worden gewonnen.
Grafiet in Zweden
Dit speelt de in Australië genoteerde Talga Group in de kaart. Dit bedrijf exploiteert een grote, hooggradige grafietlaag in Zweden, de enige in zijn soort in Europa. Het project bevindt zich in de achtertuin van alle superbatterijfabrieken in aanbouw, die in ruime mate grafiet nodig gaan hebben voor de anodes.
Na een jarenlang vergunningentraject wordt volgende maand uitsluitsel verwacht over de vraag of Talga de mijn mag exploiteren. Verwacht wordt dat de Europese Investeringsbank daar tot €300 miljoen beschikbaar voor zal stellen, zodra deze vergunning er is.
Dat geeft het strategische belang van grafiet wel aan, en zeker grafiet ver weg van vijandige landen.
IEX PREMIUM ; 28 maart 2023 - Betalende content
Door : Peter Vermeulen
Vergeet grafiet niet
Grafiet – ook wel het zwarte goud genoemd – is net als lithium belangrijk voor de productie van batterijen voor elektrische auto’s. De VS en Europa hebben de strijd om dit kritieke mineraal aangebonden, maar probleem is wel dat grafiet vooral in China gewonnen wordt.
Grafiet wordt nog wel eens over het hoofd gezien als het over batterijmetalen gaat. Onterecht: de batterij van de gemiddelde elektrische auto bevat circa 66 kilogram grafiet. Het is een cruciaal element voor de anodes en daarmee essentieel voor de levensduur van een batterij en de oplaadprestaties ervan.
Zowel de VS als Europa en Canada hebben grafiet ook aangemerkt als een kritiek mineraal. The Economist noemde het zelfs het zwarte goud. Benchmark Mineral Intelligence, een bedrijf dat de toeleveringsketen van grondstoffen voor accu’s analyseert, verwacht dat de vraag naar grafiet voor elektrische vehikels zal verdrievoudigen: van 1,2 miljoen ton in 2022 naar meer dan 4 miljoen ton in 2030.
Dat is substantieel op een markt van zo’n 3 miljoen ton. Nu is de helft van de vraag nog afkomstig uit de staalindustrie. Die is geïnteresseerd in grafiet omdat het een geleider is en hoge temperaturen aankan.
Groter marktaandeel
Grafiet wordt op twee manieren geproduceerd.
De synthetische variant
Hierbij worden bijproducten uit de olie-industrie opgewerkt in een energie-intensief proces. Dit gebeurt vooral in China.
De natuurlijke variant (mijnbouw)
Deze mijnen liggen met name in China, Mozambique, Madagaskar en Brazilië.
Verwacht wordt dat natuurlijke grafiet vanaf 2030 de overhand zal krijgen. Dit omdat de impact op het milieu van een mijn, en de verwerking tot het eindproduct, minder groot is dan bij synthetische productie.
Autofabrikanten, en hun klanten, zijn zich immers steeds meer bewust van het duurzame label van het eindproduct.
Grafiet heeft nog een troef in zijn achterzak, en dat is grafeen.
Grafeen is het lichtste, dunste en sterkste materiaal op aarde en de beste geleider van hitte en elektriciteit. Grafeen is één atoom dik en is feitelijk één atoomlaag van grafiet. Het maakt materiaal sterker, duurzamer, lichter en groener. Vooralsnog is grafeen wel slechts een belofte. Volgens wetenschappelijk tijdschrift Nature zijn er nog amper praktische toepassingen.
Op de beurs
Wie wil beleggen in grafiet heeft beperkte mogelijkheden. Het in Nederland genoteerde Advanced Metallurgical Group (AMG) haalt grafiet uit de grond in Mozambique, China en Sri Lanka en verwerkt dit in zijn eigen fabrieken tot een eindproduct.
Grafiet valt bij AMG in de kritieke-mineralendivisie, samen met antimoon en silicium. Op basis van de ebitda maakte deze divisie in 2022 circa 11% uit van het concern (en op omzetbasis 22%). Beursgenoteerde bedrijven die uitsluitend grafiet winnen, zijn er met name in Australië.
De grootste daarvan is Syrah Resources, dat een mijn heeft in Mozambique en een verwerkingsfabriek in aanbouw in Louisiana (VS). Die gaat het derde kwartaal van dit jaar in productie. Het Amerikaanse Ministerie van Energie heeft maar liefst $302 miljoen uitgetrokken voor deze fabriek, grotendeels door middel van een gift.
De subsidies van de Amerikanen, zoals die voor Syrah, zijn de EU een doorn in het oog, omdat dit oneerlijke concurrentie oplevert voor het vestigingsklimaat. De EU heeft dan ook een eigen Green Deal Industrial Plan bedacht en een Critical Materials Act.
Daarmee streeft de unie ernaar dat het verlenen van vergunningen minder tijd in beslag gaat nemen en er voldoende financieringsmogelijkheden komen voor strategische projecten. Ook moet in 2030 minstens 10% van het EU-verbruik van strategische grondstoffen binnen de EU worden gewonnen.
Grafiet in Zweden
Dit speelt de in Australië genoteerde Talga Group in de kaart. Dit bedrijf exploiteert een grote, hooggradige grafietlaag in Zweden, de enige in zijn soort in Europa. Het project bevindt zich in de achtertuin van alle superbatterijfabrieken in aanbouw, die in ruime mate grafiet nodig gaan hebben voor de anodes.
Na een jarenlang vergunningentraject wordt volgende maand uitsluitsel verwacht over de vraag of Talga de mijn mag exploiteren. Verwacht wordt dat de Europese Investeringsbank daar tot €300 miljoen beschikbaar voor zal stellen, zodra deze vergunning er is.
Dat geeft het strategische belang van grafiet wel aan, en zeker grafiet ver weg van vijandige landen.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Interessante ontwikkelingen in de sector! En het geeft een beetje een benchmark qua waarderingen voor bedrijven in de sector :
Door ABM Financial News op dinsdag 28 maart 2023
Liontown slaat derde overnamebod Albemarle af :
(ABM FN-Dow Jones) De Australische lithiumproducent Liontown Resources heeft een ongevraagd overnamebod van Albemarle Corp van 5,5 miljard Australische dollar, of omgerekend 3,4 miljard euro, afgeslagen, omdat het te laag is. Dit maakte de overnameprooi dinsdag bekend.
Het overnamevoorstel van 2,50 Australisch dollar per aandeel is het derde bod van Albemarle sinds oktober. Eerder sloeg Liontown ook al biedingen van 2,20 en 2,35 Australische dollar per aandeel af.
Het nieuwe overnamevoorstel is opportunistisch en zou de potentie van het Kathleen Valley project in West-Australië niet op waarde schatten, volgens Liontown.
Liontown (LTR) draaide in H2-2022 een netto verlies van circa AU$ 7 mln. Er zijn bijna 2,2 miljard aandelen uitgegeven en de laatste prijs was AU$ 2,57 (+68%).
LTR bezit twee lithium bevattende gebieden in Australië en verschillende vergunningen. Voorbereidingen zijn gaande voor start van lithiumproductie in één gebied halverwege 2024. Na een bod van AU$ 2,20 in oktober, en een bod van AU$ 2,35 begin deze maand, is nu AU$2,50 Albemarle's derde bod in een half jaar tijd.
Dit laatste bod werd onder meer afgewezen omdat te weinig rekening wordt gehouden met, vrij vertaald:
"" positieve vooruitzichten op korte termijn voor bestaande of nieuwe lithiumproducenten, ondersteund door een verwachte groei in 2030 met een factor 5 van de wereldwijde vraag naar lithium, waarbij het tekort in het aanbod naar verwachting voor langere tijd hogere lithiumprijzen zal opleveren. ""
Hierbij haalt LTR info aan afkomstig van Albemarle zelf, dat gaf namelijk in een recente strategische update aan dat in 2030 de verwachte lithium vraag (3,7 MMt LCE) het verwachte aanbod ervan (2,9 MMt LCE) ruimschoots zal overstijgen.
---------------------------------------------------
Liontown, eerste productie voorzien voor na de zomer in 2024. In gans 2022 een verlies van rond de 15 miljoen dollar, met nu een bod van Albemarle van omgerekend 3,4 miljard euro.
Gans AMG , met de afdelingen AMG Lithium , AMG Clean Energy Materials, AMG Critical Materials, en AMG Technologies, over 2022 een omzet van dik 1,5 miljard dollar, en een EBIDTA van 343,5 miljoen dollar, gewaardeerd voor het geheel op pakweg 1,1 miljard euro.
EBIDTA voor 2023 , vooruitzicht meer dan 400 miljoen dollar, en stijgend verdere jaren.
- Blijkbaar toch wel wat onderwaardering, die er inzit.
Maar dus interessante ontwikkelingen in de sector!
En het geeft een beetje een benchmark qua waarderingen voor bedrijven in deze sector.
Door ABM Financial News op dinsdag 28 maart 2023
Liontown slaat derde overnamebod Albemarle af :
(ABM FN-Dow Jones) De Australische lithiumproducent Liontown Resources heeft een ongevraagd overnamebod van Albemarle Corp van 5,5 miljard Australische dollar, of omgerekend 3,4 miljard euro, afgeslagen, omdat het te laag is. Dit maakte de overnameprooi dinsdag bekend.
Het overnamevoorstel van 2,50 Australisch dollar per aandeel is het derde bod van Albemarle sinds oktober. Eerder sloeg Liontown ook al biedingen van 2,20 en 2,35 Australische dollar per aandeel af.
Het nieuwe overnamevoorstel is opportunistisch en zou de potentie van het Kathleen Valley project in West-Australië niet op waarde schatten, volgens Liontown.
Liontown (LTR) draaide in H2-2022 een netto verlies van circa AU$ 7 mln. Er zijn bijna 2,2 miljard aandelen uitgegeven en de laatste prijs was AU$ 2,57 (+68%).
LTR bezit twee lithium bevattende gebieden in Australië en verschillende vergunningen. Voorbereidingen zijn gaande voor start van lithiumproductie in één gebied halverwege 2024. Na een bod van AU$ 2,20 in oktober, en een bod van AU$ 2,35 begin deze maand, is nu AU$2,50 Albemarle's derde bod in een half jaar tijd.
Dit laatste bod werd onder meer afgewezen omdat te weinig rekening wordt gehouden met, vrij vertaald:
"" positieve vooruitzichten op korte termijn voor bestaande of nieuwe lithiumproducenten, ondersteund door een verwachte groei in 2030 met een factor 5 van de wereldwijde vraag naar lithium, waarbij het tekort in het aanbod naar verwachting voor langere tijd hogere lithiumprijzen zal opleveren. ""
Hierbij haalt LTR info aan afkomstig van Albemarle zelf, dat gaf namelijk in een recente strategische update aan dat in 2030 de verwachte lithium vraag (3,7 MMt LCE) het verwachte aanbod ervan (2,9 MMt LCE) ruimschoots zal overstijgen.
---------------------------------------------------
Liontown, eerste productie voorzien voor na de zomer in 2024. In gans 2022 een verlies van rond de 15 miljoen dollar, met nu een bod van Albemarle van omgerekend 3,4 miljard euro.
Gans AMG , met de afdelingen AMG Lithium , AMG Clean Energy Materials, AMG Critical Materials, en AMG Technologies, over 2022 een omzet van dik 1,5 miljard dollar, en een EBIDTA van 343,5 miljoen dollar, gewaardeerd voor het geheel op pakweg 1,1 miljard euro.
EBIDTA voor 2023 , vooruitzicht meer dan 400 miljoen dollar, en stijgend verdere jaren.
- Blijkbaar toch wel wat onderwaardering, die er inzit.
Maar dus interessante ontwikkelingen in de sector!
En het geeft een beetje een benchmark qua waarderingen voor bedrijven in deze sector.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Door ABM Financial News op woensdag 29 maart 2023
Beursblik: AMG schetst perspectieven in lithium
(ABM FN-Dow Jones) AMG zal donderdag zijn mondiale strategie toelichten en met name de groei-ambities in lithium en de voordelen van de nieuwe generatie van hybride lithium-vanadium batterijen. Dat blijkt uit de agenda van het evenement in Frankfurt.
AMG werkt aan een fabriek voor het upgraden van lithium in Duitsland in Bitterfeld, die eind dit jaar moet opstarten met een capaciteit van 20.000 megaton, en uiteindelijk 100.000 megaton groot kan worden, blijkt uit een recente presentatie op de website van het bedrijf.
Er liggen al bindende afname-overeenkomsten met EcoPro, een intentieverklaring met afnemer FREYR en overeenkomsten met afnemers in Europa en Azië voor de volledige capaciteit van de eerste module van 20.000 megaton.
De Europese markt heeft in 2030 zo'n 600.000 megaton lithium-hydroxide voor batterijen nodig, door de groei van elektrisch rijden, becijferde AMG, en de Europese industrie kan nog niet de helft daarvan leveren, inclusief aangekondigde projecten en recycling, blijkt uit de presentatie.
Bij zijn jaarcijfers zei het bedrijf al dat de verticale integratie van zijn lithiumactiviteiten meer waarde zou moeten toevoegen dan momenteel is ingeprijsd, meldde Berenberg. De analist verwacht hier meer details over bij de beleggersdag.
ING nam van de jaarcijfers mee dat AMG voorloopt op de concurrentie in de kosten van zijn lithiumproductie, terwijl strategische uitbreidingen op dat gebied vanaf de tweede helft van dit jaar hun vruchten af gaan werpen.
AMG rondde enkele dagen geleden een belangname af in Zinnwald Lithium. Dit bedrijf wil een belangrijke toeleverancier worden voor Europese batterijenproducenten met lithium die in Duitsland wordt gewonnen. Volgens ING vergroot dit de kans op lithiumdeals in de toekomst en levert het kennis als de productie is opgestart, per eind 2026.
In 2023 verwacht AMG meer dan 400 miljoen dollar aan EBITDA te realiseren.
Na de komende beleggersdag wordt de jaarvergadering begin mei een volgend aandachtsmoment voor beleggers. AMG liet al weten CEO Heinz Schimmelbusch voor nog eens twee jaar te willen benoemen.
"We zien de aanstaande jaarvergadering op 4 mei als een potentiële koersaanjager, als AMG een nieuwe winstoutlook voor over 5 jaar zal afgeven", aldus analist Stijn Demeester van ING. De huidige indicatie van meer dan 500 miljoen dollar in 2027 gaat volgens de analist uit van een "conservatieve" samengestelde jaarlijkse groei van 8 procent.
Bron: ABM Financial News
Beursblik: AMG schetst perspectieven in lithium
(ABM FN-Dow Jones) AMG zal donderdag zijn mondiale strategie toelichten en met name de groei-ambities in lithium en de voordelen van de nieuwe generatie van hybride lithium-vanadium batterijen. Dat blijkt uit de agenda van het evenement in Frankfurt.
AMG werkt aan een fabriek voor het upgraden van lithium in Duitsland in Bitterfeld, die eind dit jaar moet opstarten met een capaciteit van 20.000 megaton, en uiteindelijk 100.000 megaton groot kan worden, blijkt uit een recente presentatie op de website van het bedrijf.
Er liggen al bindende afname-overeenkomsten met EcoPro, een intentieverklaring met afnemer FREYR en overeenkomsten met afnemers in Europa en Azië voor de volledige capaciteit van de eerste module van 20.000 megaton.
De Europese markt heeft in 2030 zo'n 600.000 megaton lithium-hydroxide voor batterijen nodig, door de groei van elektrisch rijden, becijferde AMG, en de Europese industrie kan nog niet de helft daarvan leveren, inclusief aangekondigde projecten en recycling, blijkt uit de presentatie.
Bij zijn jaarcijfers zei het bedrijf al dat de verticale integratie van zijn lithiumactiviteiten meer waarde zou moeten toevoegen dan momenteel is ingeprijsd, meldde Berenberg. De analist verwacht hier meer details over bij de beleggersdag.
ING nam van de jaarcijfers mee dat AMG voorloopt op de concurrentie in de kosten van zijn lithiumproductie, terwijl strategische uitbreidingen op dat gebied vanaf de tweede helft van dit jaar hun vruchten af gaan werpen.
AMG rondde enkele dagen geleden een belangname af in Zinnwald Lithium. Dit bedrijf wil een belangrijke toeleverancier worden voor Europese batterijenproducenten met lithium die in Duitsland wordt gewonnen. Volgens ING vergroot dit de kans op lithiumdeals in de toekomst en levert het kennis als de productie is opgestart, per eind 2026.
In 2023 verwacht AMG meer dan 400 miljoen dollar aan EBITDA te realiseren.
Na de komende beleggersdag wordt de jaarvergadering begin mei een volgend aandachtsmoment voor beleggers. AMG liet al weten CEO Heinz Schimmelbusch voor nog eens twee jaar te willen benoemen.
"We zien de aanstaande jaarvergadering op 4 mei als een potentiële koersaanjager, als AMG een nieuwe winstoutlook voor over 5 jaar zal afgeven", aldus analist Stijn Demeester van ING. De huidige indicatie van meer dan 500 miljoen dollar in 2027 gaat volgens de analist uit van een "conservatieve" samengestelde jaarlijkse groei van 8 procent.
Bron: ABM Financial News
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
10.00 : Beleggersdag is begonnen. de koffie en cake is reeds genuttigd
Straks een lekkere lunch
Veel nadruk op de LIVA batterijen ( Hybride opslag systemen, samengesteld uit zowel lithium als vanadium) Zou een enorme markt worden.
Ceo Schimmelbusch suggereert dat AMG méér dan 500 m $ EBITDA al in 2024 zou kunnen bereiken (3 jaar eerder dan eerdere deadline van 2027).Is nogal wat. Huidige marktkapitalisatie maar iets van een 1,2 miljard euro. En dit voor een bedrijf, dat zich de eerst komende 10 jaren in het middelpunt van de energie transitie geplaatst heeft, en waarvan de Ceo zegt dat het wereldwijd de meest ingrijpend veranderende business is, actueel aan de gang.
LIVA batterijen worden uitgerold met als tegenpool de Diesel generatoren. Ja, de deze die op diesel werken, en lawaai maken dat het geen lust is. Markt van Dieselgeneratoren wereldwijd wordt op 50 - 100 miljard geschat / jaarlijks wel te verstaan.
Deze LIVA batterijen zijn veruit superieur hiermee vergeleken.
Verdere update's komen. Analist van Deutsche Bank ook aanwezig. Volgen AMG nog niet. Maar zal wel komen.
Zal één van de dagen nieuwe IEX Premium aangaande AMG plaatsen.
Panelleden, en Ceo H. Schimmelbusch waren goed geluimd. Lokte ook de uitspraak uit van Ceo dat ze " optimistisch people " zijn.
AMG verder niet zo afhankeleijk van de huidige Lithium Carbonaat prijs ( die voornamelijk in China gemaakt wordt)
Voorzien trouwens terug een stijging in 2e jaarhelft.
Straks een lekkere lunch
Veel nadruk op de LIVA batterijen ( Hybride opslag systemen, samengesteld uit zowel lithium als vanadium) Zou een enorme markt worden.
Ceo Schimmelbusch suggereert dat AMG méér dan 500 m $ EBITDA al in 2024 zou kunnen bereiken (3 jaar eerder dan eerdere deadline van 2027).Is nogal wat. Huidige marktkapitalisatie maar iets van een 1,2 miljard euro. En dit voor een bedrijf, dat zich de eerst komende 10 jaren in het middelpunt van de energie transitie geplaatst heeft, en waarvan de Ceo zegt dat het wereldwijd de meest ingrijpend veranderende business is, actueel aan de gang.
LIVA batterijen worden uitgerold met als tegenpool de Diesel generatoren. Ja, de deze die op diesel werken, en lawaai maken dat het geen lust is. Markt van Dieselgeneratoren wereldwijd wordt op 50 - 100 miljard geschat / jaarlijks wel te verstaan.
Deze LIVA batterijen zijn veruit superieur hiermee vergeleken.
Verdere update's komen. Analist van Deutsche Bank ook aanwezig. Volgen AMG nog niet. Maar zal wel komen.
Zal één van de dagen nieuwe IEX Premium aangaande AMG plaatsen.
Panelleden, en Ceo H. Schimmelbusch waren goed geluimd. Lokte ook de uitspraak uit van Ceo dat ze " optimistisch people " zijn.
AMG verder niet zo afhankeleijk van de huidige Lithium Carbonaat prijs ( die voornamelijk in China gemaakt wordt)
Voorzien trouwens terug een stijging in 2e jaarhelft.
Laatst gewijzigd door lanciared op 31 maart 2023, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
PB AMG - 30 maart ; 13.05 :
Amsterdam, 30 maart 2023 --- AMG Advanced Metallurgical Group N.V. ("AMG", EURONEXT AMSTERDAM: "AMG") start in het vierde kwartaal van 2023 met de productie van lithiumhydroxide in Bitterfeld. Dr. Heinz Schimmelbusch, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur, presenteerde vandaag in Frankfurt de plannen voor de raffinaderij. Al in 2024 zal dochteronderneming AMG Lithium GmbH jaarlijks 20.000 ton lithiumhydroxide produceren in Bitterfeld-Wolfen – genoeg voor batterijen voor ongeveer 500.000 elektrische voertuigen ("EV's"). De eerste module van AMG is uitverkocht en tegen 2030 is AMG van plan de jaarlijkse productie uit te breiden tot 100.000 ton lithiumhydroxide.
Dr. Heinz Schimmelbusch, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van AMG N.V.: "Met onze productie van lithiumhydroxide in Duitsland leveren we een belangrijke bijdrage aan elektromobiliteit in Europa. En door onze eigen complete lithiumwaardeketen op te zetten, ondersteunen we de Europese onafhankelijkheid van batterijmateriaal terwijl de elektrische voertuigindustrie blijft uitbreiden."
"De productie van batterijen wordt momenteel sterk gedomineerd door Aziatische landen. We zullen klaar zijn om de Europese markt voor elektrische voertuigen te bevoorraden terwijl deze tegen 2035 overgaat naar volledige elektromobiliteit. Naast het leveren van lithium omvat dit vooral onze technologische knowhow om het basismateriaal voor industriële productie in de beste en meest betrouwbare kwaliteit te produceren", aldus Dr. Stefan Scherer, CEO van AMG Lithium.
Van mijnbouw tot de volgende generatie lithiumproducten, AMG wil tegen 2026 de hele lithiumwaardeketen bestrijken: van spodumeenwinning in zijn eigen mijn in Brazilië, tot de productie van lithiumcarbonaat van technische kwaliteit in Brazilië, tot de productie van lithiumhydroxide van batterijkwaliteit in Duitsland.
Daartoe breidt AMG de raffinaderij op de locatie in Bitterfeld uit tot in totaal vijf modules in 2030, die jaarlijks 100.000 ton lithiumhydroxide zullen produceren. Het huidige totale verwachte investeringsvolume van extractie tot verwerking en raffinage van het lithium is € 1 miljard. Lithiumhydroxide is een belangrijke grondstof voor de productie van kathodematerialen voor batterijen in EV's en daarmee voor de weg naar klimaatneutrale mobiliteit. Met de raffinaderij in Bitterfeld wil AMG vooral leveren aan klanten die in Europa produceren. Er is al een contract getekend om jaarlijks minstens 5.000 ton lithiumhydroxide te leveren aan het Zuid-Koreaanse bedrijf EcoPro, dat het zal verwerken tot kathodemateriaal in Debrecen, Hongarije.
Op 31 januari kondigde AMG N.V. aan dat haar volledige dochteronderneming, AMG Lithium GmbH ("AMG Lithium"), een niet-bindend memorandum van overeenstemming ("MOU") heeft ondertekend met FREYR Battery, een ontwikkelaar van schone, volgende generatie batterijcelproductiecapaciteit. De basis van de MOU is dat AMG Lithium FREYR tussen de 3.000 en 5.000 ton lithiumhydroxide van batterijkwaliteit per jaar levert. De overeenkomst tussen AMG Lithium en FREYR legt verder een verdieping van het inzicht in de technische vereisten en toekomstige behoeften van beide partijen. Met name het verkleinen van de koolstofvoetafdruk in de hele toeleveringsketen is een gemeenschappelijk doel voor beide partijen.
Op 22 maart kondigde AMG N.V. haar belang van 25 procent in Zinnwald Lithium Plc aan en de toelating van de nieuw uitgegeven gewone aandelen vond plaats op 29 maart. Het lithiumontwikkelingsbedrijf, dat een goedgekeurde mijnbouwlicentie heeft, is van plan om in de toekomst jaarlijks ongeveer 12.000 ton lithiumhydroxide te leveren in de buurt van Dresden om te voldoen aan de batterijbehoeften van EV's in Europa.
"Het opzetten van een grondstoffenbasis in de buurt van onze Bitterfeld-activiteiten heeft logistieke en strategische voordelen voor AMG", aldus Dr. Heinz Schimmelbusch. "De site in het hart van de Europese chemische en auto-industrie is goed op weg om de lithiumhydroxide hotspot voor batterijen in Europa te worden."
Over AMG
De missie van AMG is om kritieke materialen en gerelateerde procestechnologieën te leveren om een minder koolstofintensieve wereld te bevorderen. Hiervoor richt AMG zich op de productie en ontwikkeling van energieopslagmaterialen zoals lithium, vanadium en tantaal. Daarnaast omvatten de producten van AMG hoogontwikkelde systemen om CO2 in lucht- en ruimtevaartmotoren te verminderen, evenals kritieke materialen die co2-reductie aanpakken in een verscheidenheid aan andere eindgebruiksmarkten.
Het segment AMG Clean Energy Materials combineert de recycling- en mijnbouwactiviteiten van AMG, produceert materialen voor infrastructuur en energieopslagoplossingen en vermindert tegelijkertijd de CO2-voetafdruk van zowel leveranciers als klanten. Het segment Clean Energy Materials van AMG omvat de waardeketens van vanadium, lithium en tantaal. Het segment AMG Critical Materials Technologies combineert AMG's toonaangevende lijn vacuümoventechnologie met zeer zuivere materialen die wereldleiders in de lucht- en ruimtevaartsector bedienen. Het segment AMG Critical Minerals bestaat uit AMG's minerale verwerkingsactiviteiten in antimoon, grafiet en
Amsterdam, 30 maart 2023 --- AMG Advanced Metallurgical Group N.V. ("AMG", EURONEXT AMSTERDAM: "AMG") start in het vierde kwartaal van 2023 met de productie van lithiumhydroxide in Bitterfeld. Dr. Heinz Schimmelbusch, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur, presenteerde vandaag in Frankfurt de plannen voor de raffinaderij. Al in 2024 zal dochteronderneming AMG Lithium GmbH jaarlijks 20.000 ton lithiumhydroxide produceren in Bitterfeld-Wolfen – genoeg voor batterijen voor ongeveer 500.000 elektrische voertuigen ("EV's"). De eerste module van AMG is uitverkocht en tegen 2030 is AMG van plan de jaarlijkse productie uit te breiden tot 100.000 ton lithiumhydroxide.
Dr. Heinz Schimmelbusch, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van AMG N.V.: "Met onze productie van lithiumhydroxide in Duitsland leveren we een belangrijke bijdrage aan elektromobiliteit in Europa. En door onze eigen complete lithiumwaardeketen op te zetten, ondersteunen we de Europese onafhankelijkheid van batterijmateriaal terwijl de elektrische voertuigindustrie blijft uitbreiden."
"De productie van batterijen wordt momenteel sterk gedomineerd door Aziatische landen. We zullen klaar zijn om de Europese markt voor elektrische voertuigen te bevoorraden terwijl deze tegen 2035 overgaat naar volledige elektromobiliteit. Naast het leveren van lithium omvat dit vooral onze technologische knowhow om het basismateriaal voor industriële productie in de beste en meest betrouwbare kwaliteit te produceren", aldus Dr. Stefan Scherer, CEO van AMG Lithium.
Van mijnbouw tot de volgende generatie lithiumproducten, AMG wil tegen 2026 de hele lithiumwaardeketen bestrijken: van spodumeenwinning in zijn eigen mijn in Brazilië, tot de productie van lithiumcarbonaat van technische kwaliteit in Brazilië, tot de productie van lithiumhydroxide van batterijkwaliteit in Duitsland.
Daartoe breidt AMG de raffinaderij op de locatie in Bitterfeld uit tot in totaal vijf modules in 2030, die jaarlijks 100.000 ton lithiumhydroxide zullen produceren. Het huidige totale verwachte investeringsvolume van extractie tot verwerking en raffinage van het lithium is € 1 miljard. Lithiumhydroxide is een belangrijke grondstof voor de productie van kathodematerialen voor batterijen in EV's en daarmee voor de weg naar klimaatneutrale mobiliteit. Met de raffinaderij in Bitterfeld wil AMG vooral leveren aan klanten die in Europa produceren. Er is al een contract getekend om jaarlijks minstens 5.000 ton lithiumhydroxide te leveren aan het Zuid-Koreaanse bedrijf EcoPro, dat het zal verwerken tot kathodemateriaal in Debrecen, Hongarije.
Op 31 januari kondigde AMG N.V. aan dat haar volledige dochteronderneming, AMG Lithium GmbH ("AMG Lithium"), een niet-bindend memorandum van overeenstemming ("MOU") heeft ondertekend met FREYR Battery, een ontwikkelaar van schone, volgende generatie batterijcelproductiecapaciteit. De basis van de MOU is dat AMG Lithium FREYR tussen de 3.000 en 5.000 ton lithiumhydroxide van batterijkwaliteit per jaar levert. De overeenkomst tussen AMG Lithium en FREYR legt verder een verdieping van het inzicht in de technische vereisten en toekomstige behoeften van beide partijen. Met name het verkleinen van de koolstofvoetafdruk in de hele toeleveringsketen is een gemeenschappelijk doel voor beide partijen.
Op 22 maart kondigde AMG N.V. haar belang van 25 procent in Zinnwald Lithium Plc aan en de toelating van de nieuw uitgegeven gewone aandelen vond plaats op 29 maart. Het lithiumontwikkelingsbedrijf, dat een goedgekeurde mijnbouwlicentie heeft, is van plan om in de toekomst jaarlijks ongeveer 12.000 ton lithiumhydroxide te leveren in de buurt van Dresden om te voldoen aan de batterijbehoeften van EV's in Europa.
"Het opzetten van een grondstoffenbasis in de buurt van onze Bitterfeld-activiteiten heeft logistieke en strategische voordelen voor AMG", aldus Dr. Heinz Schimmelbusch. "De site in het hart van de Europese chemische en auto-industrie is goed op weg om de lithiumhydroxide hotspot voor batterijen in Europa te worden."
Over AMG
De missie van AMG is om kritieke materialen en gerelateerde procestechnologieën te leveren om een minder koolstofintensieve wereld te bevorderen. Hiervoor richt AMG zich op de productie en ontwikkeling van energieopslagmaterialen zoals lithium, vanadium en tantaal. Daarnaast omvatten de producten van AMG hoogontwikkelde systemen om CO2 in lucht- en ruimtevaartmotoren te verminderen, evenals kritieke materialen die co2-reductie aanpakken in een verscheidenheid aan andere eindgebruiksmarkten.
Het segment AMG Clean Energy Materials combineert de recycling- en mijnbouwactiviteiten van AMG, produceert materialen voor infrastructuur en energieopslagoplossingen en vermindert tegelijkertijd de CO2-voetafdruk van zowel leveranciers als klanten. Het segment Clean Energy Materials van AMG omvat de waardeketens van vanadium, lithium en tantaal. Het segment AMG Critical Materials Technologies combineert AMG's toonaangevende lijn vacuümoventechnologie met zeer zuivere materialen die wereldleiders in de lucht- en ruimtevaartsector bedienen. Het segment AMG Critical Minerals bestaat uit AMG's minerale verwerkingsactiviteiten in antimoon, grafiet en
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Video van de Capital markets Day, van afgelopen donderdag in Frankfurt staat nu online :
https://amg-nv.com/investors/media/
Beslist geen reden om het aandeel vandaag - 3,5 % te zettzn.
wie doet het ? Geen idee ervan.
Lijkt me wel het verdien model voor de talrijke shortende Angelsaksische hedgefunds.
Wanneer ze maar kunnen vaststellen dat de bied zo goed als leeg is, zijn ze daar met hun algoritmes en algobots.
https://amg-nv.com/investors/media/
Beslist geen reden om het aandeel vandaag - 3,5 % te zettzn.
wie doet het ? Geen idee ervan.
Lijkt me wel het verdien model voor de talrijke shortende Angelsaksische hedgefunds.
Wanneer ze maar kunnen vaststellen dat de bied zo goed als leeg is, zijn ze daar met hun algoritmes en algobots.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Nog even de hoofdtitel van het draadje vermelden : Hier gaat het nl over.
Energietransitie en AMG, een blik richting 2030.
( En we hoeven niet te beleggen met een dusdanig lange tijdshorizon, wel dat deze actuele trends - energietransitie - nu volop spelen. Het is en blijft voortdurend de media overheersen, alom in de gehele wereld. Dit duurt nog wel even. 2030, en nog verder. Actueel hoofdthema, beslist richting 2040.)
Hoofdprijs Lithium. Is nodig voor de energietransitie, en die is broodnodig.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Energieopslag in megabatterijen is een zegen worden voor het overbelaste Nederlandse stroomnet, schrijft de Autoriteit Consument en Markt. Maar dan wel als dat net door de inzet van financiële prikkels slimmer wordt gebruikt.
In november 2020 trok een ‘megabatterij’ met de welluidende naam Rhino nog landelijke aandacht. Het ging om niet meer dan een aantal grote accu’s achter een hek, tussen de windmolens bij Lelystad. Maar het was wel ‘de grootste stroomopslag van Nederland’.
Ruim twee jaar later is de Rhino nog maar een heel klein Rhinootje. In Zeeland werd vorige maand een batterij in gebruik genomen met een vermogen van 68 gigawatt, ruim vijf keer zoveel als Rhino. Netbeheerders worden overstelpt met aanvragen voor accu’s die vaak wel tientallen keren zo groot zijn.
mega-accu’s
---------------
Alleen al bij Tennet, de beheerder van het Nederlandse hoogspanningsnet, ligt nu voor 42 gigawatt aan aanvragen voor mega-accu’s, laat een woordvoerder weten. ‘En dat getal loopt nog elke week op.’ Bij de regionale netten gaat het nog eens om zeker 6 gigawatt. Om een indruk te geven: op een gemiddelde dag ligt de maximale elektriciteitsvraag in Nederland rond de 14 gigawatt.
Deze ontwikkeling kan een zegen zijn voor het overbelaste Nederlandse stroomnet, schrijft de Autoriteit Consument en Markt in een vorige week gepubliceerd rapport. Zeker wanneer de batterijen dicht in de buurt staan van plekken waar veel zon- en windenergie wordt opgewekt, kunnen zij op zonnige of winderige dagen zorgen dat het bestaande netwerk beter wordt benut.
‘Wij zien veel bedrijven die aansluitingen willen op meer plekken.’
Even terug naar de hausse aan batterijplannen. Die zullen lang niet altijd gerealiseerd worden, benadrukt een woordvoerder van Tennet. ‘Wij zien veel bedrijven die op meerdere plekken aansluitingen willen. Als daarvan één uiteindelijk gerealiseerd wordt, zijn ze al tevreden.’ Maar dat er veel bedrijven zijn die graag zo snel mogelijk accu’s willen plaatsen, staat als een paal boven water.
verdienmodel
Zo’n bedrijf is PowerField, de grootste ontwikkelaar van zonneweiden in Nederland. Het bedrijf maakte begin februari bekend dat het een half miljard euro bij investeerders heeft opgehaald, met name voor accu’s. Dat is nodig omdat het verdienmodel achter velden vol panelen nu op twee manieren wordt ondermijnd. Ten eerste zijn de stroomprijzen op zonnige momenten vaak laag of negatief. Daarnaast kan het net de elektriciteitsgolf op zonnige momenten niet aan.
Daarom geldt inmiddels de regel dat zonneparken nooit meer dan de helft van hun maximale opwekcapaciteit aan het net mogen leveren. Door batterijen naast zonnevelden te zetten kan het bedrijf stroom vasthouden als die goedkoop is en verkopen op duurdere momenten. En als op zonnige dagen de maximale capaciteit wordt overschreden, hoeven er geen panelen uit. De overproductie wordt tijdelijk opgeslagen en kan na de piek alsnog het net op.
Bij energiebedrijf Essent is de behoefte aan opslagcapaciteit nog urgenter. Van de ruim 2 miljoen klanten die Essent bedient, hebben er steeds meer zonnepanelen op hun dak liggen. En in tegenstelling tot eigenaren van zonneparken kunnen energiebedrijven er niet voor kiezen die panelen uit te zetten als prijzen negatief worden. Essent móét de stroom afnemen en weer doorverkopen op de elektriciteitsmarkt. Dat vormt een groeiend maar moeilijk te voorspellen financieel risico voor het bedrijf. Daarom trekt het 50 miljoen euro uit om zo snel mogelijk accucapaciteit te huren.
Energietransitie en AMG, een blik richting 2030.
( En we hoeven niet te beleggen met een dusdanig lange tijdshorizon, wel dat deze actuele trends - energietransitie - nu volop spelen. Het is en blijft voortdurend de media overheersen, alom in de gehele wereld. Dit duurt nog wel even. 2030, en nog verder. Actueel hoofdthema, beslist richting 2040.)
Hoofdprijs Lithium. Is nodig voor de energietransitie, en die is broodnodig.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Energieopslag in megabatterijen is een zegen worden voor het overbelaste Nederlandse stroomnet, schrijft de Autoriteit Consument en Markt. Maar dan wel als dat net door de inzet van financiële prikkels slimmer wordt gebruikt.
In november 2020 trok een ‘megabatterij’ met de welluidende naam Rhino nog landelijke aandacht. Het ging om niet meer dan een aantal grote accu’s achter een hek, tussen de windmolens bij Lelystad. Maar het was wel ‘de grootste stroomopslag van Nederland’.
Ruim twee jaar later is de Rhino nog maar een heel klein Rhinootje. In Zeeland werd vorige maand een batterij in gebruik genomen met een vermogen van 68 gigawatt, ruim vijf keer zoveel als Rhino. Netbeheerders worden overstelpt met aanvragen voor accu’s die vaak wel tientallen keren zo groot zijn.
mega-accu’s
---------------
Alleen al bij Tennet, de beheerder van het Nederlandse hoogspanningsnet, ligt nu voor 42 gigawatt aan aanvragen voor mega-accu’s, laat een woordvoerder weten. ‘En dat getal loopt nog elke week op.’ Bij de regionale netten gaat het nog eens om zeker 6 gigawatt. Om een indruk te geven: op een gemiddelde dag ligt de maximale elektriciteitsvraag in Nederland rond de 14 gigawatt.
Deze ontwikkeling kan een zegen zijn voor het overbelaste Nederlandse stroomnet, schrijft de Autoriteit Consument en Markt in een vorige week gepubliceerd rapport. Zeker wanneer de batterijen dicht in de buurt staan van plekken waar veel zon- en windenergie wordt opgewekt, kunnen zij op zonnige of winderige dagen zorgen dat het bestaande netwerk beter wordt benut.
‘Wij zien veel bedrijven die aansluitingen willen op meer plekken.’
Even terug naar de hausse aan batterijplannen. Die zullen lang niet altijd gerealiseerd worden, benadrukt een woordvoerder van Tennet. ‘Wij zien veel bedrijven die op meerdere plekken aansluitingen willen. Als daarvan één uiteindelijk gerealiseerd wordt, zijn ze al tevreden.’ Maar dat er veel bedrijven zijn die graag zo snel mogelijk accu’s willen plaatsen, staat als een paal boven water.
verdienmodel
Zo’n bedrijf is PowerField, de grootste ontwikkelaar van zonneweiden in Nederland. Het bedrijf maakte begin februari bekend dat het een half miljard euro bij investeerders heeft opgehaald, met name voor accu’s. Dat is nodig omdat het verdienmodel achter velden vol panelen nu op twee manieren wordt ondermijnd. Ten eerste zijn de stroomprijzen op zonnige momenten vaak laag of negatief. Daarnaast kan het net de elektriciteitsgolf op zonnige momenten niet aan.
Daarom geldt inmiddels de regel dat zonneparken nooit meer dan de helft van hun maximale opwekcapaciteit aan het net mogen leveren. Door batterijen naast zonnevelden te zetten kan het bedrijf stroom vasthouden als die goedkoop is en verkopen op duurdere momenten. En als op zonnige dagen de maximale capaciteit wordt overschreden, hoeven er geen panelen uit. De overproductie wordt tijdelijk opgeslagen en kan na de piek alsnog het net op.
Bij energiebedrijf Essent is de behoefte aan opslagcapaciteit nog urgenter. Van de ruim 2 miljoen klanten die Essent bedient, hebben er steeds meer zonnepanelen op hun dak liggen. En in tegenstelling tot eigenaren van zonneparken kunnen energiebedrijven er niet voor kiezen die panelen uit te zetten als prijzen negatief worden. Essent móét de stroom afnemen en weer doorverkopen op de elektriciteitsmarkt. Dat vormt een groeiend maar moeilijk te voorspellen financieel risico voor het bedrijf. Daarom trekt het 50 miljoen euro uit om zo snel mogelijk accucapaciteit te huren.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Door ABM Financial News op woensdag 19 april 2023
ING verhoogt koersdoel AMG
(ABM FN-Dow Jones) ING heeft woensdag het koersdoel voor AMG verhoogd van 52,00 naar 54,00 euro bij handhaving van het koopadvies.
Analist Stijn Demeester stelde dat AMG niet meer te negeren is als Europese speler op het gebied van elektrificatie en batterijmaterialen, daarbij wijzend op de aantrekkelijke waardering van het aandeel.
"We zien aanjagers in de aanstaande solide cijfers over het eerste kwartaal en in een voorziene verhoging van de EBITDA-doelstelling op middellange termijn tijdens de aandeelhoudersvergadering begin mei", aldus Demeester.
Het aandeel AMG presteerde tot dusver dit jaar ondermaats ten opzichte van de bredere markt, nadat de lithiumprijzen daalden ten opzichte van de recordprijzen. Volgens de analist heeft die daling te maken met een verstoorde balans op korte termijn in de grootste markt voor elektrische voertuigen, namelijk China.
ING verlaagde dan ook de ramingen voor de EBITDA in 2023 en 2024 licht tot 400 en 460 miljoen dollar. "Maar AMG blijft profiteren van een gunstig prijsklimaat in de eerste jaarhelft van 2023 en hogere volumes in de tweede jaarhelft, nadat de lithiumoutput in Brazilië met 45 procent stijgt", aldus de analist.
"Beleggers dienen voorbij de huidige onrust op de lithiummarkt te kijken", adviseerde Demeester.
Het aandeel AMG steeg woensdagochtend met 0,4 procent tot 34,03 euro.
ING verhoogt koersdoel AMG
(ABM FN-Dow Jones) ING heeft woensdag het koersdoel voor AMG verhoogd van 52,00 naar 54,00 euro bij handhaving van het koopadvies.
Analist Stijn Demeester stelde dat AMG niet meer te negeren is als Europese speler op het gebied van elektrificatie en batterijmaterialen, daarbij wijzend op de aantrekkelijke waardering van het aandeel.
"We zien aanjagers in de aanstaande solide cijfers over het eerste kwartaal en in een voorziene verhoging van de EBITDA-doelstelling op middellange termijn tijdens de aandeelhoudersvergadering begin mei", aldus Demeester.
Het aandeel AMG presteerde tot dusver dit jaar ondermaats ten opzichte van de bredere markt, nadat de lithiumprijzen daalden ten opzichte van de recordprijzen. Volgens de analist heeft die daling te maken met een verstoorde balans op korte termijn in de grootste markt voor elektrische voertuigen, namelijk China.
ING verlaagde dan ook de ramingen voor de EBITDA in 2023 en 2024 licht tot 400 en 460 miljoen dollar. "Maar AMG blijft profiteren van een gunstig prijsklimaat in de eerste jaarhelft van 2023 en hogere volumes in de tweede jaarhelft, nadat de lithiumoutput in Brazilië met 45 procent stijgt", aldus de analist.
"Beleggers dienen voorbij de huidige onrust op de lithiummarkt te kijken", adviseerde Demeester.
Het aandeel AMG steeg woensdagochtend met 0,4 procent tot 34,03 euro.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Gemengde signalen voor de lithiummarkt terwijl de spotprijzen in China dalen, maar fusies en overnames schetsen een optimistisch beeld.
De conclusie is vrij eenvoudig.
Nieuwe emissieregels in China treden in werking vanaf 1 juli 2023, wat de NEV-verkoop zou moeten stimuleren. Gecombineerd met een sterke vraag uit de VS, gestimuleerd door de IRA-stimulansen, en Europa dat elektrische auto's omarmt, betekent dit dat in de tweede helft van 2023 een sterk herstel van de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen en daarmee de lithiumprijzen zou moeten zijn.
Uitkijkend naar de rest van het decennium en het lijkt erop dat de lithiumvoorraad de beperkende factor is voor de EV-boom, wat betekent dat hoogwaardige lithiummijnwerkers de winnaars op de lange termijn zouden moeten zijn.
----------------------------------------------------------------------
Lithiumexpert zegt dat China prijzen naar beneden manipuleert.
lithiumexpert Joe Lowry dat de markt de realiteit niet weerspiegelt en geeft hij China de schuld voor het gebruik van een "vals verhaal" om de prijzen te manipuleren terwijl er een grote krapte op het aanbod dreigt.
"Iedereen weet dat ze een lithiumprobleem hebben en we hebben dit jaar aan het begin van het jaar extreme volatiliteit op de Chinese spotmarkt gezien", vertelde Lowry op een conferentie in Singapore, zoals gerapporteerd door Stockhead.
Ik denk dat je in de toekomst volatiliteit in de lithiumruimte zult zien. Ik geloof eerlijk gezegd dat China heeft geprobeerd een vals verhaal te creëren om de lithiumprijs omlaag te praten.
Het wordt interessant, maar... als ik naar de cijfers kijk, hebben we de rest van dit decennium een tekort", voegde hij eraan toe.
China is goed voor een groot deel van de wereldwijde levering van lithium en domineert de wereldwijde toeleveringsketen van lithium-ionbatterijen.
Lowry zegt dat dit allemaal niet waar zou moeten zijn, en schat dat we tegen 2030 3,7 miljoen ton lithium nodig zullen hebben en dat er "25 pekelprojecten van wereldklasse nodig zijn om binnen drie jaar online te komen" om dat voor elkaar te krijgen.
Ik beloof je dat dat niet gaat gebeuren", zei hij tegen de conferentie, eraan toevoegend dat hoewel er "mismatches" kunnen zijn tussen vraag en aanbod en prijzen, "de lithiumprijs op de lange termijn zal evolueren naar een hoge en niet laag".
https://oilprice.com/Latest-Energy-News ... nward.html
De conclusie is vrij eenvoudig.
Nieuwe emissieregels in China treden in werking vanaf 1 juli 2023, wat de NEV-verkoop zou moeten stimuleren. Gecombineerd met een sterke vraag uit de VS, gestimuleerd door de IRA-stimulansen, en Europa dat elektrische auto's omarmt, betekent dit dat in de tweede helft van 2023 een sterk herstel van de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen en daarmee de lithiumprijzen zou moeten zijn.
Uitkijkend naar de rest van het decennium en het lijkt erop dat de lithiumvoorraad de beperkende factor is voor de EV-boom, wat betekent dat hoogwaardige lithiummijnwerkers de winnaars op de lange termijn zouden moeten zijn.
----------------------------------------------------------------------
Lithiumexpert zegt dat China prijzen naar beneden manipuleert.
lithiumexpert Joe Lowry dat de markt de realiteit niet weerspiegelt en geeft hij China de schuld voor het gebruik van een "vals verhaal" om de prijzen te manipuleren terwijl er een grote krapte op het aanbod dreigt.
"Iedereen weet dat ze een lithiumprobleem hebben en we hebben dit jaar aan het begin van het jaar extreme volatiliteit op de Chinese spotmarkt gezien", vertelde Lowry op een conferentie in Singapore, zoals gerapporteerd door Stockhead.
Ik denk dat je in de toekomst volatiliteit in de lithiumruimte zult zien. Ik geloof eerlijk gezegd dat China heeft geprobeerd een vals verhaal te creëren om de lithiumprijs omlaag te praten.
Het wordt interessant, maar... als ik naar de cijfers kijk, hebben we de rest van dit decennium een tekort", voegde hij eraan toe.
China is goed voor een groot deel van de wereldwijde levering van lithium en domineert de wereldwijde toeleveringsketen van lithium-ionbatterijen.
Lowry zegt dat dit allemaal niet waar zou moeten zijn, en schat dat we tegen 2030 3,7 miljoen ton lithium nodig zullen hebben en dat er "25 pekelprojecten van wereldklasse nodig zijn om binnen drie jaar online te komen" om dat voor elkaar te krijgen.
Ik beloof je dat dat niet gaat gebeuren", zei hij tegen de conferentie, eraan toevoegend dat hoewel er "mismatches" kunnen zijn tussen vraag en aanbod en prijzen, "de lithiumprijs op de lange termijn zal evolueren naar een hoge en niet laag".
https://oilprice.com/Latest-Energy-News ... nward.html
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
De groeicijfers van AMG zijn overigens wel indrukwekkend (bron: marketScreener):
Ebitda: 343 mln (2022), 420 mln (2023), 512 mln (2025)
Winst: 188 mln (2022), 191 mln (2023), 253 mln (2024)
Free Cash Flow: -6,95 mln (2022), 39,9 mln (2023), 184 mln (2024)
Dubbele van deze waardering was niet eens gek geweest. Maar helaas! Beste cijfers in de geschiedenis, doet allemaal niks ertoe.
En AMG duikt hierbij onder de 1 miljard beurswaarde bij een EBITA van meer dan 400 miljoen dit jaar, en dit terwijl de 5 jarige outlook van 500 miljoen EBIDTA ( tegen 2027 ) reeds in 2024 overschreden wordt. ; normaliter zou je denken dat dit niet plaats zou kunnen vinden bij de gepresenteerde cijfers en outlook. Desondanks kan het dus gewoon...
Belangrijkste lithiumhydroxide productiesite van Europa. Overal in het nieuws spreken ze over hoe belangrijk het is dat de EU deze fabrieken zelf krijgt.
AMG is de eerste. Hij staat er eind dit jaar. Beste cijfers uit de geschiedenis. Prachtige vooruitzichten inclusief opvoeren Vanadium productie ohio2 en lithium uitbreidingen, bij hun Mibhra mijn in Brazilie.
Waar is de koers?
Ebitda: 343 mln (2022), 420 mln (2023), 512 mln (2025)
Winst: 188 mln (2022), 191 mln (2023), 253 mln (2024)
Free Cash Flow: -6,95 mln (2022), 39,9 mln (2023), 184 mln (2024)
Dubbele van deze waardering was niet eens gek geweest. Maar helaas! Beste cijfers in de geschiedenis, doet allemaal niks ertoe.
En AMG duikt hierbij onder de 1 miljard beurswaarde bij een EBITA van meer dan 400 miljoen dit jaar, en dit terwijl de 5 jarige outlook van 500 miljoen EBIDTA ( tegen 2027 ) reeds in 2024 overschreden wordt. ; normaliter zou je denken dat dit niet plaats zou kunnen vinden bij de gepresenteerde cijfers en outlook. Desondanks kan het dus gewoon...
Belangrijkste lithiumhydroxide productiesite van Europa. Overal in het nieuws spreken ze over hoe belangrijk het is dat de EU deze fabrieken zelf krijgt.
AMG is de eerste. Hij staat er eind dit jaar. Beste cijfers uit de geschiedenis. Prachtige vooruitzichten inclusief opvoeren Vanadium productie ohio2 en lithium uitbreidingen, bij hun Mibhra mijn in Brazilie.
Waar is de koers?
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Vrtnws / Vrt.be - 26 april 2023 :
Markt van elektrische wagens groeit "explosief": voor het eerst meer dan 10 miljoen stuks per jaar verkocht
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04/26 ... koop-2023/
"Elektrische voertuigen zijn een van de drijvende krachten van de nieuwe wereldwijde energie-economie, die snel aan het opkomen is. Ze zorgen voor een historische transformatie van de wereldwijde autoindustrie."
Het Internationaal Energieagentschap IEA schuwt de grote woorden niet in zijn jaarlijkse analyse van de wereldwijde verkoop van elektrische wagens. De cijfers zijn dan ook vrij indrukwekkend. In 2022 werden er voor het eerst wereldwijd meer dan 10 miljoen elektrische wagens verkocht (hybride modellen inbegrepen). In 2020 was nog maar 4 procent van alle verkochte wagens een elektrisch model. In 2022 was dat al 14 procent, en als de groei zich doorzet, klokken we dit jaar af op 18 procent. Alles samen rijden er nu wereldwijd 26 miljoen wagens rond.
-----------------------------------
En op 18 april verschenen ; De Tijd.be -
Groot artikel in De Tijd. Dus zelfs geen waterstof voor de vrachtwagens! :
'Scania en Northvelt pakken uit met elektrische batterij voor vrachtwagens'
'Uit tests blijkt dat de lithium-ioncel vrachtwagens 1,5 miljoen kilometer kan aandrijven. Dat is gelijk aan de verwachte levensduur van een Scania-vrachtwagen. 'De toekomst van zwaar transport is elektrisch', zei Scania-CEO Christian Levin.'
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/sca ... 61321.html
Markt van elektrische wagens groeit "explosief": voor het eerst meer dan 10 miljoen stuks per jaar verkocht
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04/26 ... koop-2023/
"Elektrische voertuigen zijn een van de drijvende krachten van de nieuwe wereldwijde energie-economie, die snel aan het opkomen is. Ze zorgen voor een historische transformatie van de wereldwijde autoindustrie."
Het Internationaal Energieagentschap IEA schuwt de grote woorden niet in zijn jaarlijkse analyse van de wereldwijde verkoop van elektrische wagens. De cijfers zijn dan ook vrij indrukwekkend. In 2022 werden er voor het eerst wereldwijd meer dan 10 miljoen elektrische wagens verkocht (hybride modellen inbegrepen). In 2020 was nog maar 4 procent van alle verkochte wagens een elektrisch model. In 2022 was dat al 14 procent, en als de groei zich doorzet, klokken we dit jaar af op 18 procent. Alles samen rijden er nu wereldwijd 26 miljoen wagens rond.
-----------------------------------
En op 18 april verschenen ; De Tijd.be -
Groot artikel in De Tijd. Dus zelfs geen waterstof voor de vrachtwagens! :
'Scania en Northvelt pakken uit met elektrische batterij voor vrachtwagens'
'Uit tests blijkt dat de lithium-ioncel vrachtwagens 1,5 miljoen kilometer kan aandrijven. Dat is gelijk aan de verwachte levensduur van een Scania-vrachtwagen. 'De toekomst van zwaar transport is elektrisch', zei Scania-CEO Christian Levin.'
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/sca ... 61321.html
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Door ABM Financial News op woensdag 3 mei 2023
Winstverdubbeling voor AMG
(ABM FN-Dow Jones) AMG heeft in het eerste kwartaal meer omzet en winst geboekt, met name dankzij recordwinsten bij de lithiumactiviteiten. Dit bleek woensdag nabeurs uit de kwartaalcijfers van het bedrijf.
De omzet van AMG steeg van 403,9 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2022 naar 450,6 miljoen dollar in het afgelopen kwartaal, een stijging van 12 procent.
AMG zag verder het bedrijfsresultaat ruimschoots verdubbelen van 54,8 naar 118,1 miljoen dollar, een record.
Onder de streep restte een nettowinst van 56,2 miljoen dollar, tegenover 29,1 miljoen dollar vorig jaar.
De winst per aandeel steeg van 0,89 dollar vorig jaar, naar 1,72 dollar per aandeel het afgelopen kwartaal.
Outlook
AMG herhaalde woensdag de eerder afgegeven outlook. Dit betekent dat AMG nog altijd verwacht meer dan 400 miljoen dollar aan EBITDA te realiseren.
In de komende vijf jaar, of eerder, voorziet het bedrijf zelfs een EBITDA van 650 miljoen dollar.
Naam
CEO Heinz Schimmelbusch kondigde woensdag, onder voorbehoud van goedkeuring door aandeelhouders, aan dat AMG zijn naam zal veranderen van AMG Advanced Metallurgical Group in AMG Critical Materials.
Winstverdubbeling voor AMG
(ABM FN-Dow Jones) AMG heeft in het eerste kwartaal meer omzet en winst geboekt, met name dankzij recordwinsten bij de lithiumactiviteiten. Dit bleek woensdag nabeurs uit de kwartaalcijfers van het bedrijf.
De omzet van AMG steeg van 403,9 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2022 naar 450,6 miljoen dollar in het afgelopen kwartaal, een stijging van 12 procent.
AMG zag verder het bedrijfsresultaat ruimschoots verdubbelen van 54,8 naar 118,1 miljoen dollar, een record.
Onder de streep restte een nettowinst van 56,2 miljoen dollar, tegenover 29,1 miljoen dollar vorig jaar.
De winst per aandeel steeg van 0,89 dollar vorig jaar, naar 1,72 dollar per aandeel het afgelopen kwartaal.
Outlook
AMG herhaalde woensdag de eerder afgegeven outlook. Dit betekent dat AMG nog altijd verwacht meer dan 400 miljoen dollar aan EBITDA te realiseren.
In de komende vijf jaar, of eerder, voorziet het bedrijf zelfs een EBITDA van 650 miljoen dollar.
Naam
CEO Heinz Schimmelbusch kondigde woensdag, onder voorbehoud van goedkeuring door aandeelhouders, aan dat AMG zijn naam zal veranderen van AMG Advanced Metallurgical Group in AMG Critical Materials.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Ga naar hun site ( AMG-NV.com ) en laat je verbazen ziet er keurig uit
EBITDA-stijging van $ 63 miljoen, of 116%,
De recordresultaten zijn te danken aan onze recente uitbreidingsprojecten.
During the first quarter of 2023, a total of 20,509 dry metric tons (“dmt”) of lithium concentrates was sold. The average realized sales price was $4,846/dmt CIF China for the quarter. The average cost per ton for the quarter was $338/dmt CIF China. This exceptional cost per ton result was driven by high sales volumes of tantalum concentrate in the quarter, and drove a quarterly EBITDA figure for AMG Brazil of $92 million.
Outlook
AMG reaffirms its guidance for the full year 2023 to exceed $400 million EBITDA. ( year 2022 was : 343 million $)
Regarding AMG’s 5-year guidance, the outstanding progress we have made with our strategic growth projects and given the compelling long-term supply and demand dynamics in the lithium market, we are issuing new guidance to achieve $650 million EBITDA, or more, in 5 years or earlier.
EBITDA-stijging van $ 63 miljoen, of 116%,
De recordresultaten zijn te danken aan onze recente uitbreidingsprojecten.
During the first quarter of 2023, a total of 20,509 dry metric tons (“dmt”) of lithium concentrates was sold. The average realized sales price was $4,846/dmt CIF China for the quarter. The average cost per ton for the quarter was $338/dmt CIF China. This exceptional cost per ton result was driven by high sales volumes of tantalum concentrate in the quarter, and drove a quarterly EBITDA figure for AMG Brazil of $92 million.
Outlook
AMG reaffirms its guidance for the full year 2023 to exceed $400 million EBITDA. ( year 2022 was : 343 million $)
Regarding AMG’s 5-year guidance, the outstanding progress we have made with our strategic growth projects and given the compelling long-term supply and demand dynamics in the lithium market, we are issuing new guidance to achieve $650 million EBITDA, or more, in 5 years or earlier.