Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
TIP
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Ik koop volop energie bedrijven en overslag. Die keren winsten uit dat geen enkele andere sector doet.
Het probleem is dat er geen Energie-transitie komt.
Ze roepen dit wel, maar ze vergeten een paar zaken:
1: Elektrisch rijden kan wel, maar dan moet je opwekken en dat doen ze niet, er is amper opwekking die stabiel is.
2: Waterstof, kan wel, maar kost enorm veel energie in opwekking, transport en opslag.
3: Batterijen, bedrading en chips, er is geen productie genoeg en grondstoffen worden schaars.
4: Levensduur, de levensduur van een elektrisch wagen is maar enkele jaren waar een diesel makkelijk 20 jaar meegaat.
Dit kan je doortrekken naar alle sectoren, ook warmte pompen, windmolens (gaan amper 10 jaar mee!)
De mensen die investeren in de 'transitie' gaan veel geld verliezen, deze sector draait zo goed als volledig op subsidies.
Eens de staten geen geld meer hebben voor de subsidies en de opwekking wegens onvoldoende centrales het laat afweten, ofwel het licht gaat letterlijk uit. Dan klapt heel dit piramide spel ineen.
We gaan dan een crisis meemaken van ongekend formaat, daarbij is de bankencrisis een lachtertje.
Mijn geld gaat naar fossiel en synthetische brandstoffen zoals XTL....in 2030 ga je zien dat ik gelijk had
Het probleem is dat er geen Energie-transitie komt.
Ze roepen dit wel, maar ze vergeten een paar zaken:
1: Elektrisch rijden kan wel, maar dan moet je opwekken en dat doen ze niet, er is amper opwekking die stabiel is.
2: Waterstof, kan wel, maar kost enorm veel energie in opwekking, transport en opslag.
3: Batterijen, bedrading en chips, er is geen productie genoeg en grondstoffen worden schaars.
4: Levensduur, de levensduur van een elektrisch wagen is maar enkele jaren waar een diesel makkelijk 20 jaar meegaat.
Dit kan je doortrekken naar alle sectoren, ook warmte pompen, windmolens (gaan amper 10 jaar mee!)
De mensen die investeren in de 'transitie' gaan veel geld verliezen, deze sector draait zo goed als volledig op subsidies.
Eens de staten geen geld meer hebben voor de subsidies en de opwekking wegens onvoldoende centrales het laat afweten, ofwel het licht gaat letterlijk uit. Dan klapt heel dit piramide spel ineen.
We gaan dan een crisis meemaken van ongekend formaat, daarbij is de bankencrisis een lachtertje.
Mijn geld gaat naar fossiel en synthetische brandstoffen zoals XTL....in 2030 ga je zien dat ik gelijk had

Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Waarschijnlijk bedoel je deze post als sarcastische grap
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Elektrische wagens gaan wel 10 jaar mee.
Ik ben het niet eens met je post, maar vind het wel goed dat eens een tegendraadse opinie aan bod komt.
Ik ben het niet eens met je post, maar vind het wel goed dat eens een tegendraadse opinie aan bod komt.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Feit is dat quasi alle oil mayors hun investeringen in hernieuwbare energie in de koelkast hebben gestopt of zeker niet verhogen, en hun investeringen in olie hebben verhoogd.
Dat is natuurlijk niet omdat ze conservatief willen zijn, maar omdat ze hun idee hebben over de toekomst
Dat is natuurlijk niet omdat ze conservatief willen zijn, maar omdat ze hun idee hebben over de toekomst
Naar wat de oliemaatschappijen doen, zou ik niet kijken om te zien wat de toekomst gaat brengen in het energielandschap. Deze staan nu niet bepaald bekend voor vooruitgang en adaptatie van nieuwe technologieën.
De concurrentie op de hernieuwbare markt is veel groter want meer beschikbaar waardoor de koek veel meer verdeeld moet worden, logisch dus dat de winstmarges lager zullen zijn.
De komende tien jaren zal de fossiele industrie nog goed geld verdienen en sommige aandelen lijken me er (te) goedkoop. Uit principe voor het klimaat beleg ik er liever niet in (ze zitten natuurlijk ook in bepaalde indexen, etc waardoor ik ook een gedeelte erin zit).
Op lange termijn (meer dan 10jaar) lijken het me eerder bedrijven zoals Kodak, Nokia,... Te weinig mee met de tijd en te veel vastklampen aan oude gewoonten. Ze verwennen de aandeelhouders goed op korte termijn maar hebben geen langetermijnvisie.
De concurrentie op de hernieuwbare markt is veel groter want meer beschikbaar waardoor de koek veel meer verdeeld moet worden, logisch dus dat de winstmarges lager zullen zijn.
De komende tien jaren zal de fossiele industrie nog goed geld verdienen en sommige aandelen lijken me er (te) goedkoop. Uit principe voor het klimaat beleg ik er liever niet in (ze zitten natuurlijk ook in bepaalde indexen, etc waardoor ik ook een gedeelte erin zit).
Op lange termijn (meer dan 10jaar) lijken het me eerder bedrijven zoals Kodak, Nokia,... Te weinig mee met de tijd en te veel vastklampen aan oude gewoonten. Ze verwennen de aandeelhouders goed op korte termijn maar hebben geen langetermijnvisie.
Niet mee eens, olie zal nog meerdere decennia een noodzakelijke energie zijn voor lucht en scheepvaart, zelfs voor vrachttransport over land. Daarnaast blijft olie ook gewoon een noodzakelijke grondstof voor de chemische industrie. Olie bedrijven gaan wel stilaan van olie naar gas evolueren en hebben ook een toekomst in CO2 captatie en opslag in oude olie en gasvelden. Daarnaast zullen ze een rol spelen in waterstof productie, opslag en transport. Kortom ze hebben tijd en middelen om mee te evolueren in de transitie. Bedenk ook dat de transitie tot nu toe voor een groot stuk uit greenwashing bestaat en dat de rest teniet gedaan wordt door de globale stijging van de energie behoefte. Het is lang niet zeker of fossiel zijn peak in 2019 gemaakt heeft, steenkool wellicht wel maar de globale gas consumptie zit nog steeds in een stevig stijgende trend. Kan goed zijn dat we nog meer dan een decennia rond het huidig fossiel verbruik blijven hangen, waarna het maar zeer langzaam zal afnemen.
De auto op zich misschien wel, maar het probleem is dat je hem over een paar jaar niet kan laden.Charlesvdw schreef: ↑17 juni 2023, 08:25 Elektrische wagens gaan wel 10 jaar mee.
Er gaat namelijk niet genoeg energie opwekking zijn.
Volgend jaar gaan in Vlaanderen alle bedrijfswagens overschakelen op elektrisch omdat ze dan geen inschrijving en 110% aftrek genieten. Het probleem is dat er voor die 1 a 2 miljoen wagens helemaal geen stroom is.
In 2025 gaan dan de kerncentrales dicht, want ook daar is nog steeds geen akkoord. Maar we voeren nu al op een zonnige en windvolle dag ruim 5GW in. Op dat moment gaan de prijzen onder 0 euro want er is geen vraag naar die stroom, die stroombuffers als kerncentrales zet je niet even zachter.
Nu zeg je, maar ze bouwen piekcentrales bij, ja klopt, maar die zijn enkel genoeg voor de stroom die we NU opwekken (die niet genoeg is), dus over een paar jaar gaan andere landen weigeren stroom aan België te leveren omdat ze hun stroom zelf nodig hebben.
Op dat moment gaat het licht uit in ons land en sta jij daar met je wagen die je niet kan opladen.
De enige goede opslag van zonne- en wind energie (overschotten) is het omzetten in synthetische brandstoffen zoals diesel. Dit gaat overigens perfect in landen met veel wind en zon, zoals Spanje of bv Quatar waar ze met aardgas overschotten zitten.
Helaas door domme politiekers maken ze van dat aardgas LNG, wat kostbaar is in opslag en transport.
Diesel (XTL) kan je gewoon in een tanker gooien en bij ons in de silo's, daar zijn geen kosten aan en kan je rustig 100 jaar laten liggen. Dit gaat met LNG, Waterstof en Elektriciteit niet.
Er komt een transitie, dat zeker, maar die gaat van fossiel naar synthetisch zijn en zeker niet omschakelen van plofmotoren naar elektrisch of waterstof. Dat doen ze enkel voor de subsidies net als de brave schaapjes die nu zo'n auto kopen omdat het zo 'goedkoop' is.
Groeten Bas.
Een klein beetje onzin gelezen o.a. in één van bovenstaande postings.
@ Bassie , :
- 3: Batterijen, bedrading en chips, er is geen productie genoeg en grondstoffen worden schaars.
- ( Het is wat het is, maar dan beleg je toch in de één of ander grondstofaandeel / mijnbouwbedrijf. )
- 4: Levensduur, de levensduur van een elektrisch wagen is maar enkele jaren waar een diesel makkelijk 20 jaar meegaat.
- ( Ik mag hopen dan niet ieder zijn oude diesel wagen 20 jaar aanhoudt. Niet zo heel ver van mij is er één iemand, die met een oude Peugeot diesel rijdt, van de jaren '90. Wat een zwarte walm komt daar achteraan uit. Hoop dat niet ieder deze weg inslaat, om met dergelijks te blijven rijden. Onze kinderen moeten ook nog een toekomst krijgen. )
Verder schrijf je in één van je posts : " De enige goede opslag van zonne- en wind energie (overschotten) is het omzetten in synthetische brandstoffen zoals diesel."
- Heb je enig idee, ook maar 1 idee hoeveel energie hiervoor nodig is ?
- Gigantisch.
------------------------
Olie maatschappijen blijven natuurlijk bestaan. Blijven nodig tot 2030. Neen, correctie 2050, en nog veel langer erna.
( Oliemajors, Shell erbij.
Koers van Shell staat niet hoog. Maken ( veel ) winst. Maken veel geld vrij, wat afgelopen week beslist is, op de Capital markets Day, dat daarvan meer richting aandeelhouders gaat gaan. Wordt ( is reeds ) een Cash machine.
Maar, .... Alsmaar meer, o.a. pensioenfondsen hebben beslist om niet meer in fossiele energie te beleggen ( Oliemaatschappijen )
Shell, binnenkort met een K/W verhouding van rond de 7 , met een dividend rendemend van iets van een 5 %.
Blijft nog wel even zo.
Zag de koers 10 jaar terug op 27 euro staan. Staat nu nog op 27 euro.
En zal binnen 10 jaar vermoedelijk nog rond de 27 euro schommelen.
......Maar geen slechte belegging. Want houdt er rekening mee dat ze steeds rond de 5 % dividend zullen uitkeren, naast steeds ook een stukje aandelen inkoop programma's.
Vervolgens raadt ik je aan ook even naar mijn volgende post te kijken. En artikel te lezen.
Gewoon ter info, om even bij te blijven met de actualiteit.
@ Bassie , :
- 3: Batterijen, bedrading en chips, er is geen productie genoeg en grondstoffen worden schaars.
- ( Het is wat het is, maar dan beleg je toch in de één of ander grondstofaandeel / mijnbouwbedrijf. )
- 4: Levensduur, de levensduur van een elektrisch wagen is maar enkele jaren waar een diesel makkelijk 20 jaar meegaat.
- ( Ik mag hopen dan niet ieder zijn oude diesel wagen 20 jaar aanhoudt. Niet zo heel ver van mij is er één iemand, die met een oude Peugeot diesel rijdt, van de jaren '90. Wat een zwarte walm komt daar achteraan uit. Hoop dat niet ieder deze weg inslaat, om met dergelijks te blijven rijden. Onze kinderen moeten ook nog een toekomst krijgen. )
Verder schrijf je in één van je posts : " De enige goede opslag van zonne- en wind energie (overschotten) is het omzetten in synthetische brandstoffen zoals diesel."
- Heb je enig idee, ook maar 1 idee hoeveel energie hiervoor nodig is ?
- Gigantisch.
------------------------
Olie maatschappijen blijven natuurlijk bestaan. Blijven nodig tot 2030. Neen, correctie 2050, en nog veel langer erna.
( Oliemajors, Shell erbij.
Koers van Shell staat niet hoog. Maken ( veel ) winst. Maken veel geld vrij, wat afgelopen week beslist is, op de Capital markets Day, dat daarvan meer richting aandeelhouders gaat gaan. Wordt ( is reeds ) een Cash machine.
Maar, .... Alsmaar meer, o.a. pensioenfondsen hebben beslist om niet meer in fossiele energie te beleggen ( Oliemaatschappijen )
Shell, binnenkort met een K/W verhouding van rond de 7 , met een dividend rendemend van iets van een 5 %.
Blijft nog wel even zo.
Zag de koers 10 jaar terug op 27 euro staan. Staat nu nog op 27 euro.
En zal binnen 10 jaar vermoedelijk nog rond de 27 euro schommelen.
......Maar geen slechte belegging. Want houdt er rekening mee dat ze steeds rond de 5 % dividend zullen uitkeren, naast steeds ook een stukje aandelen inkoop programma's.
Vervolgens raadt ik je aan ook even naar mijn volgende post te kijken. En artikel te lezen.
Gewoon ter info, om even bij te blijven met de actualiteit.
Van olie tot lithium: hoe Saoedi-Arabië een toeleveringsketen voor batterijen opbouwt.
Saoedi-Arabië is een stap dichter bij het onderdeel worden van de wereldwijde batterij-industrie na deals om projecten voor lithiumverwerking en anodemateriaal in het land te ontwikkelen.
De deals zouden de toeleveringsketen voor lithiumionen van Saoedi-Arabië tot de meest ontwikkelde in het Midden-Oosten kunnen maken, dat op dit moment vrijwel geen batterijcapaciteit heeft.
AMG zit ook in Saoedi-Arabië, tesamen met Shell en Aramco.
In een JV met hun, in een gigantisch project. Omdat Saoedi-Arabië wil diversifieren, om niet totaal afhankelijk van Olieproductie te zijn.
https://source.benchmarkminerals.com/ar ... pply-chain
Saoedi-Arabië is een stap dichter bij het onderdeel worden van de wereldwijde batterij-industrie na deals om projecten voor lithiumverwerking en anodemateriaal in het land te ontwikkelen.
De deals zouden de toeleveringsketen voor lithiumionen van Saoedi-Arabië tot de meest ontwikkelde in het Midden-Oosten kunnen maken, dat op dit moment vrijwel geen batterijcapaciteit heeft.
AMG zit ook in Saoedi-Arabië, tesamen met Shell en Aramco.
In een JV met hun, in een gigantisch project. Omdat Saoedi-Arabië wil diversifieren, om niet totaal afhankelijk van Olieproductie te zijn.
https://source.benchmarkminerals.com/ar ... pply-chain
-- xx : Dit is geen beleggingsadvies : Alleen ter info :
Ik kan alleen maar aanbevelen stevig op je aandelen te blijven zitten. Die dipjes neem ik voor lief. AMG blijft op deze prijs nog steeds zeer aantrekkelijk om over te nemen dus dat blijf ik altijd in m’n achterhoofd houden. 32.5 X 48 = 1.5 miljard en voor een Mercedes of Volkswagen nog steeds een schijntje. De benefits zijn dan enorm. Gigantische knowhow, verticale integratie en goedkope en stabiele aanvoer van je batterij.
Het zal niet gebeuren vermoed ik en dat is ook meer dan prima.
( Was afgelopen week gedwongen, om merendeel aandelen te verkopen. ( Aankoop vastgoed. Een opportuniteit die zich slechts 1 x in een mensenleven voordoet) . Heb er nog steeds een aantal. Vind ik prima.
--
Ik kan alleen maar aanbevelen stevig op je aandelen te blijven zitten. Die dipjes neem ik voor lief. AMG blijft op deze prijs nog steeds zeer aantrekkelijk om over te nemen dus dat blijf ik altijd in m’n achterhoofd houden. 32.5 X 48 = 1.5 miljard en voor een Mercedes of Volkswagen nog steeds een schijntje. De benefits zijn dan enorm. Gigantische knowhow, verticale integratie en goedkope en stabiele aanvoer van je batterij.
Het zal niet gebeuren vermoed ik en dat is ook meer dan prima.
( Was afgelopen week gedwongen, om merendeel aandelen te verkopen. ( Aankoop vastgoed. Een opportuniteit die zich slechts 1 x in een mensenleven voordoet) . Heb er nog steeds een aantal. Vind ik prima.
--
Artikel in weekend editie van de Belgische krant de tijd.
De Belgische Bodemonderzoeker ABO ziet een rush op lithium in Europa om te ontginnen.
Ik zou zeggen met AMG zitten we dus goed geplaatst voor de toekomst, ze hebben reeds lithium in Brazilië die ze voorlopig nog uit besteden naar China, ze hebben eind dit jaar hun eigen raffinaderij Lithiumhydroxide in Europa die sterk uitgebreid kan worden naar 5 modules op afzienbare tijd, ze hebben 25% in een Europese lithium mijn Zinnwald ( waarvan ze zonder twijfel de meerderheid in de aandelen kunnen van bekomen) die nog opgestart moet worden.
Zelfs moest er nu een dip in de koers komen ( en wat ik niet zie gebeuren - kijk vandaag maar eens naar de koers, dip wordt gewoon in een uurtje terug opgekocht ) de toekomstige fundamenten blijven zeer positief.
De Belgische Bodemonderzoeker ABO ziet een rush op lithium in Europa om te ontginnen.
Ik zou zeggen met AMG zitten we dus goed geplaatst voor de toekomst, ze hebben reeds lithium in Brazilië die ze voorlopig nog uit besteden naar China, ze hebben eind dit jaar hun eigen raffinaderij Lithiumhydroxide in Europa die sterk uitgebreid kan worden naar 5 modules op afzienbare tijd, ze hebben 25% in een Europese lithium mijn Zinnwald ( waarvan ze zonder twijfel de meerderheid in de aandelen kunnen van bekomen) die nog opgestart moet worden.
Zelfs moest er nu een dip in de koers komen ( en wat ik niet zie gebeuren - kijk vandaag maar eens naar de koers, dip wordt gewoon in een uurtje terug opgekocht ) de toekomstige fundamenten blijven zeer positief.
Ik denk dat AMG wel een goed bedrijf is.
Maar als ik dit topic lees: volgens mij ben je smoorverliefd op dit aandeel en dat maakt me bang om erin te stappen.
Te verliefd zijn is ook niet goed om de ratio te bewaren ^^
Maar als ik dit topic lees: volgens mij ben je smoorverliefd op dit aandeel en dat maakt me bang om erin te stappen.

Te verliefd zijn is ook niet goed om de ratio te bewaren ^^
Emoties zijn inderdaad niet goed, dat heb ik ondertussen ook tot mijn scha en schande moeten leren. Aan deze prijzen zou ik niet instappen. Er komt waarschijnlijk wel een terugval, ik hoop van niet maar ik heb toch maar voor de zekerheid een limiet stop loss op 45.5 gezet zodat mijn winst al vastgeklikt is moest er een terugval komen.
Ik kan dan nog altijd opnieuw instappen na de terugval.
Ik kan dan nog altijd opnieuw instappen na de terugval.
Een blik op de energie transitie in België. We zijn best goed bezig. De helft van de elektriciteitsvraag zal op korte termijn al groen zijn. Tien jaar geleden was dat nog minder dan 10%.
Voor de criticasters is misschien vooral de evolutie van de dalpunten van belang, als je daar een curve op gaat fitten gaat die ook mooi in stijgende lijn.
Dit en andere mooie grafiekjes zijn hier te vinden: https://apps.energiesparen.be/stroomvoo ... -grafieken
Voor de criticasters is misschien vooral de evolutie van de dalpunten van belang, als je daar een curve op gaat fitten gaat die ook mooi in stijgende lijn.
Dit en andere mooie grafiekjes zijn hier te vinden: https://apps.energiesparen.be/stroomvoo ... -grafieken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
- @ Aerolla, Van mij hoef je hier helemaal niet in te stappen.
Trouwens, welhaast al mijn aandelen verkocht ( met winst , heb hier in vorige posts over geschreven. Ik hou er nu slechts enkele honderden stuks over)
Verliefd op een aandeel ? - Mag het ? - Als er zich een trent voordoet 1 x in de 100 jaar. Mag het niet dat je wil meegaan, instappen in deze trent ? - Dat je wil meedoen, en in deze trent wil inzitten. - ( Trouwens las afgelopen dagen in de post van Bassie, dat hij belegt was ( onder zijn TOP aandelen : Bpost, Proximus, Telenet, Montea - Moet je hier nu inzitten - ? - )
( Verliefd op een aandeel ? - Als je maar met beide voeten op de grond blijf staan.)
Bang om in te stappen : - Ik kan hier geen antwoord op geven. Afgelopen jaar / herfst , AMG te koop aan koersen van 23 / 27 / 33 / 35 euro.
Nu instappen ? - Ik blijf het antwoord schuldig.